Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@15:05:35 GMT

سریع‌ترین فضاپیمای ناسا پرتاب می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۹۳۳۹۹

سریع‌ترین فضاپیمای ناسا پرتاب می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ۱۱ آگوست، ناسا جدیدترین فضاپیمای خود را به نام Parker Solar Probe به فضا پرتاب خواهد کرد.   این فضاپیما تا دسامبر سال ۲۰۲۴، به سریعترین فضاپیمای کل تاریخ تبدیل خواهد شد و  این فضاپیما قرار است با طی فاصله ۶ میلیون کیلومتری، نزدیک‌ترین فاصله به خورشید را ثبت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سرعت این فضاپیما، ۶۹۲ هزار کیلومتر در ساعت است و  اگر بخواهیم با یک مثال معادل زمینی این سرعت را مثال بزنیم باید بگوییم که با این سرعت می‌توان فاصله واشنگتن دی سی تا توکیو را در کمتر از یک دقیقه طی کرد.     با وجوداین، مسیر برای حرکت این فضاپیما کاملا صاف نخواهد بود زیرا پارکر تنها شیء در حال حرکت در آن فضا نیس؛ فضاپیمای پارکر توسط آنچه دانشمندان محیط گرد و غبار هیپرولوسیتی می‌نامند، احاطه شده است.   این محیط گردوغبار حاوی شمار ذرات کوچکی است که با سرعت بالایی در حال حرکت هستند و بعضی از آن‌ها به طور ناگزیر به فضاپیما برخورد خواهند کرد؛ به همین منظور پارکر حاوی پوشش کولار شده است تا از اثرات این برخورد‌ها در امان بماند.   در میان فضاپیما‌هایی که به خورشید نزدیک شدند، پارکر رکورددار است؛ برای مثال فضاپیمای وویجر ۱ که در سال ۱۹۷۷ به فضا پرتاب شد، اکنون با سرعتی در حدود ۶۱ هزار کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است که به گفته ناسا سرعت آن کمتر از ۱۰ درصد از سرعت حداکثری پارکر است.     هنگامی که این فضاپیما در سال ۲۰۱۶ وارد مدار مشتری شد، کاوشگر جونوی ناسا با سرعت ۲۶۶ هزار کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین فضاپیمای ناسا شناخته شد و برخی مدعی هستند این سرعت‌های اعلام شده تقلبی هستند.   اما از لحاظ سرعت فضاپیما‌های در حال گردش به دور خورشید، تنها ۲ فضاپیمای هلیوس ۱ و ۲ رکورددار هستند که سرعت آن‌ها ۲۴۱ هزار کیلومتر در ساعت بوده است.   سرعت فضاپیما‌های در حال چرخش به دور خورشید از فضاپیماهایی که به مدار خورشید نزدیک می‌شوند، بیشتر است و با در نظر گرفتن این نکته می‌توان گفت که پارکر سه برابر این فضاپیما سرعت دارد.   انتهای پیام/   پرتاب سریع ترین فضاپیمای ناسا به فضا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۳۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش پراکنده باران برای استان بوشهر

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: با توجه به نقشه‌های هواشناسی، تا پایان هفته در ساعت‌هایی از بعد از ظهر در ارتفاعات شرقی استان احتمال رشد ابر و وقوع ناپایداری موقت جوی پیش‌بینی می‌شود.

طلیعه محمدی افزود: همچنین امروز و فردا در برخی ساعت‌ها با افزایش سرعت وزش باد، دریا نیز تا حدودی متلاطم خواهد بود.

وی گفت: جهت وزش باد امروز بیشتر جنوب شرقی تا جنوب غربی با سرعت ۱۰ تا ۳۴ و روی دریا در ساعت‌هایی تا ۴۴ کیلومتر در ساعت، از فردا شمال غربی تا غربی با سرعت ۱۲ تا ۳۴ کیلومتر در ساعت و در ساعت‌هایی به ویژه در سواحل مرکزی و فراساحل مرکزی وجنوبی استان ۱۶ تا ۴۶ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

کارشناس هواشناسی استان بوشهر ارتفاع موج دریا را نیز ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر و در برخی ساعت‌ها ۹۰ تا ۱۵۰ گاهی تا ۱۸۰ سانتیمتر پیش‌بینی کرد.

به گفته محمدی، فردا در بندر بوشهر زمان جزر اول دریا ساعت ۰۲:۰۷ دقیقه بامداد، مد اول ساعت ۰۸:۱۴، جزر دوم ساعت ۱۵:۰۶ و مد دوم ساعت ۲۰:۴۱ دقیقه خواهد بود.

دیگر خبرها

  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • چین ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی خود می‌فرستد
  • سرعت باد در ایلام به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید
  • سرعت باد در بعضی از مناطق استان ایلام به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید
  • ارتباط فضاپیمای وویجر ۱ ناسا پس از ماه‌ها با زمین برقرار شد
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ
  • دریا در استان بوشهر متلاطم می‌شود
  • پیش‌بینی بارش پراکنده باران برای استان بوشهر
  • سرعت هواپیما‌های مسافربری در هر مرحله از پرواز چقدر است؟
  • نخستین پرواز فضاپیمای سرنشین‌دار «استارلاینر» انجام می‌شود