Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما ؛ فرستاده سازمان ملل به یمن با اعلام اینکه مذاکرات آتي ژنو (ششم سپتامبر) براساس تجارب مثبت و منفی گذشته خواهد بود ، گفت: تلاش می کنیم حکومت یمن و جنبش انصار الله درباره مسائل مهم با هدف پایان دادن به جنگ و تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه طرف ها به توافق برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گریفیتس که سومین فرستاده سازمان ملل به یمن طی هفت سال گذشته به شمار می رود در مصاحبه با روزنامه سعودي الشرق الاوسط و در تشریح هدف اصلی خود از این رایزنی ها، از تلاش هایی خبر داد که با هدف دستیابی به توافقنامه ای صورت می گیرد که بر اساس آن، دولت وحدت ملی تشکیل و (یک سلسله) اقدامات امنیتی صورت می گیرد . فرستاده سازمان ملل به یمن که از ماه مارس عهده دار این مسئولیت شده است، امیدوار است هر چه سریعتر به حل وفصل درگیری ها بر اساس مذاکرات سابق دست یابد. وی می گوید حل و فصل درگیری ها، باعث برقراری صلح نمی شود اما به جنگ پایان خواهد داد. مارتین گریفیتس گفت: ماموریت من، ایجاد نقاط اشتراک بین طرف ها است و این کار بر عهده میانجی است. من مذاکره کننده نیستم . راه حل و فصل درگیری ها در یمن، نَه از طرف من و نه شخص دیگری بلکه از سوی مردم این کشور ارائه می شود. سازمان ملل و من در خدمت همه طرف ها برای دستیابی به توافق هستیم و همانطور که در شورای امنیت گفته ام چه بسا باید با کسانی که دوست نداریم، زندگی کنیم . یعنی اینکه باید از محکوم کردن آنها دست برداریم. برقراری صلح در یمن منوط به احترام به یکدیگر و همچنین احترام به دیدگاه های مختلف به جای محکوم کردن و مخالفت با یکدیگر است»
وی افزود: بسیار مهم است بر این مسئله توافق صورت گیرد که از رسانه ها به عنوان روشی برای تشکیل ائتلاف به جای محکوم کردن دشمنان، استفاده شود .بارها گفته ام میانجیگری و حسن نیت مایه امید است . سعی می کنم درباره هیچ گروه یا طرفی بد نگویم زیرا به همه آنها نیاز داریم تا بخشی از راه حل (بحران یمن) باشند. برخی از من می خواهند این یا آن گروه را محکوم کنم اما من همواره مخالفت می کنم. یکی از بهترین مهارت های من این است که می توانم خوب به سخنان دیگران گوش کنم و با گوش دادن می توانم نقاط توافق و اشتراک را بیابم».
گریفیتس با اعلام اینکه مذاکرات ژنو در ششم سپتامبر بر اساس تجارب مثبت و منفی گذشته برگزار خواهد شد گفت: تلاش می کنیم حکومت یمن و جنبش انصار الله درباره مسائل مهم با هدف پایان دادن به جنگ و تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت همه طرف ها به توافق برسند. برای این کار باید توافقنامه هایی توسط همه طرف ها امضا شود تا زمینه ایجاد یک فرایند انتقالی سیاسی با دولت وحدت ملی فراهم شود که بر اساس قطعنامه 2216 شامل همه گروه ها باشد و دوم اینکه اقداماتی امنیتی با هدف خروج همه گروه های مسلح از یمن و خلع سلاح های آنها صورت گیرد. گریفیتس در ادامه گفت: یکی از بندهای مهم قطعنامه 2216، برگزاری مذاکرات سیاسی گسترده است. به همین منظور ، زنان یمنی را وارد این رایزنی ها می کنیم زیرا از اهمیت مشارکت آنها در دستیابی به راه حل های میانه و اولویت بخشیدن به صلح واقفیم و می دانیم اوضاع در جنوب تغییر کرده است. ساکنان جنوب نیاز دارند به هر طریقی بخشی از این فرایند باشند. در نتیجه باید بخشی از آینده یمن باشند و نباید آنها را نادیده گرفت. سوم اینکه احزاب و گروه های سیاسی بویژه کنگره مردمی نیز باید بخشی از این فرایند باشد. اکثر انها در دولت یمن یا جنبش انصار الله حضور دارند اما باید راهی برای مشارکت همه آنها فراهم کرد».
این فرستاده سازمان ملل امیدوار است به «راه حل سریعی برای درگیریها بر اساس مذاکرات سابق دست یابد . پایان دادن به جنگ به معنای دو چیز است. اول اینکه خانواده های یمنی و فرزندان آنها بتوانند از کمک های انسانی بی نیاز شوند و دیگر اینکه تضمین نماید روند انتقالی آینده باعث برقراری صلح خواهد شد زیرا حل وفصل اختلافات چه بسا باعث برقراری صلح نشود اما به جنگ پایان خواهد داد زیرا برقراری صلح زمان بر است و شامل احزاب دیگری غیر از گروه های دست اندرکار پایان دادن ِجنگ خواهدشد».
گریفیتس درباره تفاوت میان رایزنی و مذاکرات گفت: «در این مرحله، از رایزنی های صحبت می کنیم که منجر به مذاکرات خواهد شد. رایزنی یک روند غیر رسمی است . می توانم با هر کس که می خواهم در سطح وسیع درباره یمن رایزنی کنم . همان کاری که از یازدهم مارس انجام می دهم. رایزنی ضرورتا به معنای دیدار بین طرف ها و گروهها نیست البته امکان برگزاری ان وجود دارد. مذاکرات یک سازوکار رسمی بین طرف ها به صورت رو در رو برای دستیابی به یک راه حل است. با پایان رایزنی ها، آماده مذاکرات خواهیم شد. ما اینکار را در ژنو به عنوان یک مکان بی طرف آغاز می کنیم . وی با اعلام تمایل مقامات جنبش انصارالله از جمله عبدالملک بدرالدين برای بازگشت به میز مذاکرات گفت: البته آنها از من انتقاد می کنند و می گویند در دعوت گروهها برای نشستن بر سر میز مذاکرات کُند عمل کرده ام. بسیار خرسندم که می شنوم به مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل پایبند هستند و همچنین گفته اند می دانند هدف مورد نظر آنها از سازش چیست. البته می دانم شک و تردیدهای زیادی وجود دارد اما از طریق این رایزنی ها متوجه خواهیم شد که این تعهدات عملا به چه معناست.
فرستاده سازمان ملل گفت: نباید هیچ کشور دیگری در تعیین سرنوشت یمن دخیل باشد و یمنی ها باید سرنوشت خود را تعیین کنند. افزون بر این، فقط عربستان سعودی نیست که از یمن دارای ثبات امنیت سود می برد بلکه اروپا نیز به انتقال امن کالاهای تجاری از دریای سرخ توجه نشان می دهد و برقراری آرامش در یمن فقط برای یمنی ها مهم نیست در نتیجه حل وفصل بحران یمن یک مساله بسیار مهم و راهبردی به شمار می رود.
گریفیتس افزود: با بحرانی شدن اوضاع یمن، شاهد افزایش خطرات تروریستی و افراط گرایی در یمن با حضور القاعده و داعش خواهیم بود؛ خطراتی که تهدید کننده فعالیت های تجاری است . در واقع آنچه درحال حاضر قابل توجه است، فرصت مهمی است تا دریای سرخ به یک گذرگاه ابی بسیار مهم از نظر تجارت و مسائل زیست محیطی به علت نزدیکی اتیوپی و اریتره به یکدیگر تبدیل شود و یمن باید نقش مهمی در این زمینه ایفا نماید.
فرستاده سازمان ملل تاکید کرد: باید اهالی جنوب یمن بدانند در این رایزنی ها و سپس در مذاکرات چه چیزی روی خواهد داد زیرا این مساله بر آنها مهم و موثر است . در این رایزنی ها، درباره آینده جنوب یمن مذاکره نخواهد شد بلکه این موضوع بخشی از مذاکرات یمن در مرحله انتقالی خواهد بود . این مساله را برای ساکنان جنوب یمن تشریح کرده ایم و به همه افراد دست اندر کار توضیح داده ایم و همه با آن موافقت کرده اند. من به عنوان فرستاده سازمان ملل به تمامیت، وحدت و امنیت کشورها ایمان دارم، سازمان ملل و من از جدایی طلبی حمایت نمی کنیم و از هیچ گونه جدایی که نتیجه توافق داخلی یک کشور عضو سازمان ملل نباشد حمایت نخواهیم کرد و ما عملا معتقدیم وحدت یمن، مهم است و اگر (بخشی) از یمن جدا شود فاجعه بار خواهد بود.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: يمن فرستاده سازمان ملل مارتين گريفيتس انصارالله عربستان وحدت دولت بين الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۴۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان که رهبری ائتلاف سعودی در یمن را بر عهده دارد را تکذیب کرد و آمریکا و انگلیس را مسؤول اجازه ندادن به تحقق توافق صلح دانست.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه دولت صنعا از زبان یک منبع رسمی که توسط خبرگزاری یمنی «سبأ» گزارش شده است، گفت: «آنچه روزنامه اماراتی (البیان) و برخی دیگر از رسانه‌ها درباره بازگشت مذاکرات منتشر کرده‌اند، تکذیب می‌کنیم. آنچه در این گزارش آمده کاملا نادرست است.»

وی ادامه داد: هنوز هیچ یک از موارد ذکر شده در این گزارش به ما ارائه نشده است، بلکه سازمان ملل هر از چند گاهی اشاره‌هایی در این باره می‌کند اما آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به دلیل موضع یمن در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین نمی‌توانند اجازه توافق در این مرحله را بدهند.

او توضیح داد که «به سازمان ملل تاکید کرده است که طرح نقشه‌ای که با طرف سعودی به آن دست یافته شده ربطی به حوادث غزه ندارد و قرار نیست ربطی به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها داشته باشد».

وزارت خارجه یمن در پایان گفت: به هر حال ما به موضع آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اهمیتی نمی‌دهیم و همانطور که مشخص است با آنها درگیر هستیم.

چهارشنبه گذشته، دفتر هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد که در تماسی با لرد احمد از ویمبلدون، وزیر مشاور انگلیس در امور خارجه، مشترک المنافع و امور توسعه خاورمیانه داشت، وی در مورد ضرورت حفظ محیطی که از گفت‌وگوی سازنده و راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه بین‌المللی حمایت می‌کند بحث و گفت‌وگو کرده است.

سه‌شنبه گذشته، گروندبرگ در ریاض با رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری یمن و شایع الزندانی، وزیر امور خارجه در دولت مستعفی در مورد تلاش‌ها برای احیای روند سیاسی در یمن، تحت نظارت سازمان ملل، گفت‌وگو کرد.

نماینده سازمان ملل دوشنبه گذشته از برگزاری گفت‌وگو با «انصارالله» و مقامات عمانی خبر داد که در آن راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه سازمان ملل برای یمن و ضرورت کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه که ناشی از درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در غزه و حملات ارتش یمن در ۲ دریای سرخ و عرب و خلیج عربی و خلیج فارس است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گروندبرگ در اواسط آوریل اعلام کرده بود که «شتاب دستیابی به توافق بین طرف‌های درگیر در یمن به دلیل تحولات نوار غزه، ضعیف و کند شده است». وی تاکید کرد که این مسائل «فضای میانجی‌گری را بسیار پیچیده کرده‌اند».

وی افزود: در صورت برقرار نشدن آتش‌بس در غزه و متوقف نشدن کامل حملات در دریای سرخ و خلیج عدن، خطر تشدید تنش همچنان وجود دارد.

در آن زمان، فرستاده سازمان ملل نسبت به «عواقب جدی نه تنها برای یمن، بلکه برای کل منطقه، در صورت غفلت از روند سیاسی در یمن و ادامه مسیر تنش‌ها» هشدار داد و بر لزوم تصمین این مساله تاکید کرد که حل مناقشه در یمن با حل و فصل مسائل دیگر مرتبط دانسته نشود.

۲۳ دسامبر گذشته، گروندبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های یمنی متعهد به اجرای اقداماتی شده‌اند که شامل اجرای آتش‌بس شامل تمام یمن، اقداماتی برای بهبود شرایط زندگی و مشارکت در آماده‌سازی برای ازسرگیری یک روند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.

وی این اقدام را «گامی مهم» توصیف کرد و گفت: «با طرفین برای تهیه نقشه راه تحت نظارت سازمان ملل متحد که شامل این تعهدات باشد و از اجرای آنها حمایت کند، همکاری می‌کنم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • خوشحالی کاپیتان بارسا: تمدید با خیال راحت
  • آینده نامشخص ژاوی در بارسلونا از نگاه فابریتزیو رومانو