Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-19@02:59:35 GMT

آیین بومی نوروزبل در لنگرود + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۹۴۶۷۲

آیین بومی نوروزبل در لنگرود + تصاویر

بنا بر رسم بجای مانده از گیل و دیلم در آخرین روز از اسفندار ماه تقویم دیلمی در کوهستان های گیلان جشن سال نو برگزار می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، آیین بومی «نوروز بَل» مراسم سنتی در تقویم دیلمی است.

همانند نوروز باستانی، نوروز دیلمی نیز با برگزاری آیین ها و جشن هایی همراه بود و از سال های بسیار دور، مردم مناطق شرق گیلان در شب سال نو با روشن کردن آتش و برگزاری دیگر آیین های محلی به استقبال سال نو می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر رسم بجای مانده از گیل و دیلم در آخرین روز از اسفندار ماه تقویم دیلمی در کوهستان های گیلان جشن سال نو برگزار می گردد.

هر ماه دیلمی ۳۰ روز  در تقویم دارد و پنج روز باقیمانده در بین سال در گردش است که در گیلکی به آن «پَنجیک» می گویند، روز اول سال نو مخصوص سلطان بود که مردم خراج سالیانه را در این روز به حاکم می پرداختند و ۴ روز باقیمانده را به نام هر فصل (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) نامگذاری می کردند.

مرداد ماه، طبق نجوم قدیم دیلمی، ماه «شیر و خورشید» است. زیرا، سال نو از قلب مرداد(نیمه مرداد) که اوج تابش خورشید است، آغاز می شود.

 آیین های محلی نظیر علم واچینی و نوروز بل به صورت جودجوش در کوه های ملکوت دیلمان، هالی دشت لنگرود و املش برگزار می شود که هرکدام بخشی از پیشینه فرهنگی و هویتی منطقه هستند  و اگر نگاه های غیر کارشناسانه از آن برداشته شود از پتانسیل خوبی برای جذب گردشگر در منطقه برخوردارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۴۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوروزخوانان، نوید دهنده بهار

نوروزخوانان، نوید دهنده بهار

گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، همه ساله در آستانه فرا رسیدن سال نو، قاصدانی هستند که نوید سال جدید را می‌دهند و بوی بهار را به مردم هدیه می‌دهند.


نوروزخوانان، قاصدانی هستند که کوچه به کوچه روستا‌ها و شهر‌ها می‌گردند و خبر از تحولی بزرگ در زندگی می‌دهند. آنها آمدن بهار را فریاد می‌زنند و مردم را به جشن و پایکوبی و شاد بودن دعوت می‌کنند.

نوروز خوانی از جمله آیین‌های دیرینه ایران‌زمین به شمار می‌آید که تا هزار سال پیش در تمام نقاط ایران اجرا می‌شد. اکنون این آیین را می‌توان در روز‌های پایانی سال و در برخی از مناطق البرز شمالی و جنوبی به‌صورت محدود مشاهده کرد. نوروزخوانان در این روز‌ها با چوب‌دستی بر دست و کوله‌پشتی بر پشت، در شهر و روستا می‌گردند و با اشعاری آهنگین، آمدن بهار و فصل نو را به مردم نوید می‌دهند و از آنان، مژدگانی و عیدی دریافت می‌کنند.

در حال حاضر، هرچند نوروز خوانی گاه به‌صورت نمادین به نمایش در می‌آید؛ اما همچنان و به‌ویژه در روستا‌های دور افتاده مازندران و گیلان، این آیین تقریبا با همان سبک و سیاق گذشته و در مواردی با تغییرات امروزی اجرا می‌شود. آیین نوروز خوانی استان گلستان نیز در سال ۱۳۹۶ خورشیدی در فهرست میراث ناملموس ایران به ثبت رسید.

نوروز خوانی، نوروزی یا بهارخوانی از جمله آیین‌های باستانی ایران‌زمین است که بیش از هزار سال قدمت دارد و بنا بر برخی مستندات، به ایران قبل از اسلام و زمان ظهور زرتشت برمی‌گردد. از این مراسم با عناوین دیگری، چون نوروز نو سال، امام خوانی، ساونگ خوانی، بهارخوانی، نوروزنامه و تعزیه بهاری نیز در گوشه و کنار ایران نام می‌برند.

مراسم نوروز خوانی در تمام نقاط کشور به‌طور معمول از نیمه دوم اسفندماه آغاز می‌شود؛ اما برخی مدت زمان اجرای آن را در مناطق مختلف، متفاوت تخمین می‌زنند. طی این روز‌ها، نوروزخوانان دوره‌گرد در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر و روستا می‌گردند و با خواندن اشعاری آهنگین، فرا رسیدن نوروز و آغاز فصل بهار را مژده می‌دهند و از ساکنان هر دیار، مژدگانی دریافت می‌کنند.


آیین نوروز خوانی در واقع، نوعی آوازخوانی بهارانه به شمار می‌آید که زمانی در تمام نقاط کشور رواج داشت و اشخاصی تحت عنوان «نوروزخوان» آمدن بهار را با شعر و آواز نوید می‌دادند. خاستگاه سنت دیرینه نوروز خوانی را مناطق البرز شمالی معرفی می‌کنند و همچنان، این مراسم به‌صورت محدود در روز‌های پایانی سال در استان‌های مازندران و گیلان اجرا می‌شود.

 

سیده جکیمه موسوی و گزارش نوروزخوانی از روستای کردخیل ساری:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یک روایت کمتر شنیده شده از سوگلی «محمد مصدق»
  • نوروز؛ عمق استراتژیک ایران
  • گیلان ۶۲ یادمان شهدای گمنام دارد/ مزار شهدا پاتوق قشر خاکستری باشد
  • دانشجویان خارجی به پیشواز نوروز رفتند
  • نوروزخوانان، نوید دهنده بهار
  • تقویم ایران باستان؛ هر یک از سین‌های هفت‌سین نماد چیست؟
  • آیین‌های سنتی پیش از نوروز که تمام قد حفظ شده...
  • وظیفه‌ای ملی که با «نوروز» ادا شد
  • جزئیات قطعی برق در برخی از شهرهای گیلان
  • جشن نوروز در خطر است