Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:35:46 GMT

دانشمندان سرعت مرگ را اندازه گرفتند

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۹۵۳۰۹

دانشمندان سرعت مرگ را اندازه گرفتند

خبرگزاري آريا - محققان دانشگاه استنفورد در آزمايشي سرعت مرگ درون سلول را اندازه گرفتند. طبق اين تحقيق مرگ با سرعت 30 ميکرومتر بر دقيقه حرکت مي‌کند.
به گزارش مهر به نقل از ديجيتال ترند، محققان دانشگاه استنفورد سرعت مرگ را اندازه گرفته اند. آنها براي نخستين بار توانستند هنگام ايجاد فرايند خودويراني سلول به نام «موج مهاجم»(trigger wave) سرعت مرگ درون يک سلول را اندازه گيري کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق نتايج اين تحقيق مرگ با سرعت حدود 30 ميکرومتر بردقيقه حرکت مي‌کند.
جيمز فرل استاد دانشگاه استنفورد مي‌گويد: موج مهاجم به عنوان يک پس زمينه تکرار شونده در تنظيمات سلولي مورد قبول است.
در اين تحقيق، پژوهشگران از سيتوپلاسم ( مايع درون سلول) استفاده کردند که از تخم قورباغه گرفته شده بود. در مرحله بعد اين مايع درون لوله‌هاي تفلون با طول چند ميليمتر قرار داده شد.در اين مرحله آپوپتوز يا فرايند سيگنال مرگ در يک سلول آغاز شد.
محققان با استفاده از تکنيک فلورسنت همراه با فرايند فعال سازي آپوپتوز توانستند شيوه خود ويراني سلول را مشاهده کنند. اين فرايند در طول لوله حرکت مي‌کرد.
فرل در اين باره مي‌گويد: به طور ايده آل چنين آزمايش‌هايي بهتر است در سلول واقعي انجام شود. اما در اين خصوص مشکلي وجود دارد؛ بيشتر سلول‌ها بسيار کوچکتر از آن هستند که بتوان موج مهاجم را متمايز کرد.
محققان با استفاده از ميکروسکوپ فلورسنت( fluorescence microscopy )تخم‌هاي قورباغه را مطالعه کردند. به دليل کدر بودن تخم‌ها اين مطالعه سخت‌تر بود. اما با اين وجود، هنگام حرکت موج مهاجم، موجي مشابه از تغيير رنگدانه‌ها در سطح تخم به وجود آمد.
اين تحقيق نشان داد فرايند مرگ درون يک سلول شبيه قرار دادن چند فن در استاديوم و ايجاد يک موج است.
موج‌هاي مهاجم مشابهي در نبض‌هاي عصبي و در مقياس بزرگتر هنگام گسترش آتش سوزي در طبيعت ديده مي‌شود. فرل در اين باره مي‌گويد:موج مهاجم اجازه مي‌دهد سيگنال‌هاي الکتريکي به سمت آکسون(بخش رشته مانند سلول عصبي) منتشر و امواج کلسيم در سلول‌ها گسترده شوند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۵۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد موفق به کسب رتبه برتر چهارمین جشنواره تحقیقات برتر در حوزه سلول درمانی و سلول های بنیادی خونساز شد

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

در این مراسم زهرا سادات هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با ارائه مقاله؛In vivo study for cytotoxicity of murine NK cell-derived exosomes against Triple-Negative mouse mode توانست رتبه نخست را کسب کند، همچنین مرکز رشد فناوری های پیشرفته درمانی و تشخیصی با ارائه مقاله؛ «تولید گوشت آزمایشگاهی جهت تغذیه حیوانات خانگی برای اولین بار در ایران» حائر رتبه دوم و سرکار خانم فاطمه سلیمیان پژوهشگر پژوهشکده سرطان معتمد با مقاله " Human Placenta Derived Mesenchymal Stem Cells Transplantation in Patients with Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) Caused by COVID-19 (Phase I Clinical Trial):Safety profile assessment رتبه سوم را در این دوره از جشنواره کسب کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • استقلالی ها جلوی جنجال رسانه ای خانه این بازیکن را گرفتند!
  • فرایند خشک کردن و بسته بندی پرتقال در یک کارخانه کره‌ای (فیلم)
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • سیارکی که بر فراز برلین منفجر شد، رکورد سریع‌ترین چرخش وضعی را هم شکست
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • نوراللهی و رفقا جام را از العین گرفتند(عکس)
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»