Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرعامل سازمان اقتصادي کوثر (وابسته به بنياد شهيد و امور ايثارگران) گفت: ساليانه بيش از هفت ميليارد مترمکعب آب در بخش کشاورزي به هدر مي رود که اين ميزان 14 برابر موجودي آب سد کرج (به حجم 500 ميليون مترمکعب) است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «محمدرضا اسکندري» امروز- شنبه- در نشست خبري افزود: وقتي مسوولان براي کاهش مصرف آب راهکاري ارايه نمي کنند، يعني بحران آب در کشور نداريم بلکه با بحران سوء مديريت آب روبروييم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسکندري ادامه داد: جاي تعجب است که چرا مسوولان وزارت جهاد کشاورزي براي کشت گلخانه اي يا اجراي قانون الگوي کشت و همچنين وزارت نيرو براي تحويل کنتور حجمي به بخش کشاورزي اقدامي نمي کنند.
«اين نشان مي دهد با کمبود آب در کشور روبرو نيستيم».
به گزارش ايرنا، مديرکل دفتر شبکه هاي آبياري و زهکشي وزارت جهاد کشاورزي بيست و پنجم ارديبهشت ماه اعلام کرد: بيش از 65 درصد کشور ما در منطقه نيمه خشک و فقط 15 درصد از زمين ها در منطقه مرطوب و نيمه مرطوب است. بيشتر بارش ها در نقاط مرطوب و نيمه مرطوب نيز خارج از فصل آبياري انجام مي شود که ما را به سوي مدرن سازي شبکه هاي آبياري سوق مي دهد.
«جلال ابوالحسني» افزود: 130 ميليارد مترمکعب آب تجديد پذير در کشور داريم که فقط 17 درصد آن به طور سطحي و بقيه به صورت قنوات و چاه ها و سفره هاي زيرزميني است.
ابوالحسني ادامه داد: از 18.5 ميليون هکتار از زمين هاي قابل کشت در کشور 8.7 ميليون هکتار زمين آبي است اما کمتر از اين ميزان کشت مي شود و در 3.2 ميليون هکتار از اين زمين ها از آب سدها و شبکه هاي آبياري استفاده مي شود و در 1.73 ميليون هکتار هوز شبکه فرعي کار نشده است.
«همچنين 1470 هزار هکتار شبکه فرعي داريم که به تجديد حيات نياز دارد و 5.5 ميليون هکتار نيز زمين هاي پاياب قنات و چاه است».
به گفته وي، با توجه به محدوديت هاي آب به عنوان يک راهبرد در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است و براي يک کشاورزي پايدار مجبوريم از منابع موجود، به طور کمي و کيفي حفاظت کنيم.
سازمان اقتصادي کوثر وابسته به بنياد شهيد و امور ايثارگران و مسوول مديريت واحدهاي اقتصادي وابسته به اين بنياد است. اين سازمان در سال 1372 تاسيس شد تا واحدهاي پراکنده زيرمجموعه بنياد را زير پوشش گيرد.
اين سازمان 30 شرکت را دربرمي‌گيرد و در زمينه دامداري و کشاورزي تا صنايع الکترونيک و زمينه‌هاي مالي فعاليت مي‌کند.
پانزدهم مردادماه امسال مجمع عمومي عادي ساليانه سازمان برگزار شد. مديرعامل اين سازمان در آن نشست گفت: سازمان اقتصادي کوثر در سال 1395 داراي 41 شرکت بود که با ادغام و انحلال برخي شرکت‌ها، اين تعداد در سال 1396 به 35 شرکت رسيد.
وي از اشتغال 220 نفر به صورت مستقيم در پروژه‌هاي بخش کشاورزي سازمان اقتصادي کوثر در سال 1396 خبر داد و گفت: براي پروژه‌هاي در دست اقدام نيز اشتغال 280 نفر را در سال 1397 پيش‌بيني مي‌کنيم.
اسکندري ادامه داد: در بخش طيور نسبت به بودجه مصوب سال 124 درصد تحقق توليدات داشته‌ايم. در زمينه خوراک دام و طيور و صنايع روغن‌کشي نيز 196 درصد، در بخش دام سبک و سنگين 77 درصد، در حوزه آبزيان 94 درصد و در حوزه محصولات زراعي 80 درصد تحقق توليد داشته‌ايم.
وي يادآوري کرد بيشترين سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته در سازمان اقتصادي کوثر در بخش معدن بود و سازمان در بخش صادرات نيز فعاليت مي کند که از انتهاي سال 1395 آغاز شده و تاکنون عمان، ترکمنستان، تاجيکستان، افغانستان و عراق مقصد توليدات اين سازمان در بخش مرغداري و تجهيزات فني بوده‌است.
نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز در اين نشست تاکيد کرد به توسعه سازمان اقتصادي کوثر نيازي نيست و همه تلاش مجموعه بايد براي استفاده بهينه از ظرفيت موجود باشد.
اقتصام*9186*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۵۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

فرید قشلاقی در بازدید ازاجرای عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد جزئیات این طرح،گفت: بر اساس این طرح مشارکتی، اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: برداشت آب از سد سهند از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزء فاز پنج سد سهند است.

وی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری و بر تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الکوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد

فرماندار هشترود به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت