Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@02:31:16 GMT

100 درصد بذور محصولات راهبردی کشاورزی تولید داخل است

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۰۹۷۰۹۹

100 درصد بذور محصولات راهبردی کشاورزی تولید داخل است

«گودرز نجفیان »روز شنبه در آیین روز مزرعه لوبیا در پردیس آموزش و تحقیقات لوبیای خمین افزود: 70 درصد از بذر دانه روغنی کلزا نیز در داخل کشور تهیه و عرضه می شود.
وی اظهارکرد: مبحث تولید بذر محصولات کشاورزی در داخل کشور بسیار مهم است چرا که با تولید بذر اصلاح شده امکان تولید انبوه محصول فراهم می شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال کشور بیان کرد: تولید و معرفی ارقام اصلاح ‌شده علاوه بر افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات، منجر به افزایش امنیت غذایی در کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه اکنون 800 میلیون نفر از مردم دنیا گرسنه هستند و با زوال منابع تولید آب و خاک عرضه محصولات کاهش می یابد، ادامه داد: امسال 2 میلیون و چهار دهم هکتار از زمین های کشاورزی ازبین رفته و یک میلیون و هشت دهم هکتار جنگل تخریب شده است.
رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال گفت: پیشرفت‌های شگرف دانش ژنتیک و اصلاح نباتات و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در این عرصه، باعث شده تا برنامه‌های بهبود ‌نژادی طراحی و اجر شود.
نجفیان افزود: وظیفه اصلی موسسه تحقیقات اصلاح و نهال، معرفی ارقام جدید در 35 محصول زراعی است.
مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهاد کشاورزی نیز در این آیین گفت: در سال های گذشته کشور در زمینه تولید حبوبات خود کفا بود و حتی جز صادرکنندگان حبوبات نیز محسوب می شد.
«عزیز کریمی » افزود: اکنون 250 هزار تن نیاز نخود کشور و 240 تن لوبیا در داخل تولید و تامین می شود.
وی ادامه داد: امکان تولید حبوبات مصرفی در داخل کشور وجود دارد و تغییر زمان کشت حبوبات از بهار به پاییز و افزایش کاشت حبوبات دیمی در برنامه است.
کریمی افزود: نیاز آبیاری برخی محصولات همچون لوبیا و برنج بسیار است و از مصرف هر متر مکعب آب، 160 دانه لوبیا و 400 گرم برنج برداشت می شود.
مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: باید از دانش، فناوری و یافته های تحقیقاتی استفاده شود تا بهره وری افزایش یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: استان مرکزی جزو هفت استان برتر کشور در تولید محصولات زراعی است و رتبه دوم تولید حبوبات کشور را دارد.
مجید آنجفی افزود: وجود پژوهشکده های انار، لوبیا، گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی و تجاری سازی یافته های تحقیقاتی عامل توسعه کشاورزی استان شده است.
وی ادامه داد: اکنون تولید گندم در استان از مرز 250 هزار تن گذشته در حالی که تعهد این استان تولید 190 هزار تن گندم بوده است.
آنجفی ادامه داد: تولید گندم امسال با وجود مشکلات، چالش های خشکسالی، پراکنش نامناسب و کاهش بارش به میزان 30 درصد افزایش یافته است.
رئیس پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا خمین گفت: جشنواره ملی روز مزرعه لوبیا با شعار افزایش بهره وری آب در لوبیا، تولید پایدار و حفظ سطح تولید لوبیا برگزار می شود.
«عادل غدیری» افزود: آیین ملی روز مزرعه لوبیا، با حضور 150 نفر از محققان حوزه کشاورزی و کشاورزان استان های همدان، لرستان، اصفهان، تهران، چهار محال و بختیاری و مرکزی به مدت سه روز برگزار می شود.
خمین خاستگاه تولید لوبیای کشور محسوب می شود و چهار هزار و 445 نفر بهره بردار در این شهرستان به تولید محصول لوبیا مشغول هستند.
/3075/7277
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت چهار محال و بختیاری زمین سازمان جهاد کشاورزی استان فناوری کشاورزی رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۷۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است

سیاوش سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به عدم اصلاح ارزش پایه گمرکی توسط گمرک ناچارا هرکیلو شیرخشک را در بازارهای جهانی ۲ دلار عرضه می‌کنیم، درحالیکه با نرخ ۲.۶۵ دلار باید به سامانه نیما برگردانیم.

به گفته او، رفع تعهد ارزی صادرات در برابر واردات محدود شده است به طوریکه صادرات حتما در قبال واردات کالاهای کشاورزی باید باشد که دست تولیدکننده شیرخشک بسته است که همین امر منجر به رکود بازار شده است.

سلیمی با اظهار نگرانی نسبت به افزایش قیمت شیرخام افزود: اگر قیمت شیرخام افزایش غیر متعارفی داشته باشد، بدون تردید صادرات شیرخشک و کره دچار مشکل می‌شود و شیرخام تولیدی بدلیل عدم جذب توسط کارخانجات جذب نخواهد شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن شیرخشک ادامه داد: با افزایش قیمت شیرخام، سرانه مصرف داخل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، از این رو انتظار می‌رود که تصمیم منطقی در خصوص اصلاح قیمت صورت بگیرد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۱ میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود، افزود: بنابر آمار ماهانه ۱۸ هزارتن شیرخشک در کشور تولید می‌شود که با ورود به فصل گرما درصدی از تولید کاهش می‌یابد و مجدد در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد.

سلیمی با بیان اینکه سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزارتن شیرخشک در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با احتساب مصرف داخل، مابقی شیرخشک تولیدی باید به بازارهای هدف صادر شود که متاسفانه در بحث اصلاح ارزش پایه گمرکی به رغم موافقت وزارت جهاد، تاکنون گمرک اصلاح نکرده است که در صورت تسهیل با نگرانی کمتری به سمت افزایش قیمت شیرخام می‌رویم.

او از دپوی ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات خبر داد و گفت: با اصلاح ارزش پایه گمرکی، میزان دپوی شیرخشک در کارخانجات کاهش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • سهم ۲۴ درصدی محصولات کشاورزی در تولید ناخالص استان مازندران
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • تسهیل سرمایه گذاری در بخش دامپروری با اصلاح جرائم بهداشتی
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • حدود ۵۰ هزار نفر در بخش دامپروری قم مشغول به‌کارند
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار