Web Analytics Made Easy - Statcounter

راهنمای رصد ستاره‌ها در کویر ابوزیدآباد
دیدن ستاره‌ها در آسمان کویر، آن قدر زیبا و فراموش نشدنی است که باید حتما در برنامه سفر خود بگنجانید. «قلعه کرشاهی» در حاشیه کویر «ابوزیدآباد» در شمال استان اصفهان یکی از جاذبه‌های تاریخی است که عکاسان نجوم را به این بخش از کویر مرکزی ایران می‌کشاند. با یک تیر می‌توانید دو نشان بزنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم آسمان پر ستاره را ببینید و هم در روز کویر گشت و گذار کنید.


چطور به کویر ابوزیدآباد برسیم؟
اول از همه باید خودتان را به کاشان برسانید و ۳۰ کیلومتر بعد از کاشان به ابوزیدآباد برسید. از میدان شهدای ابوزیدآباد بعد از کیلومتر ۱۲ در مسیر «بادرود» به روستای حسین آباد می‌رسید. در روستای حسین آباد سراغ مزرعه فاطمیه و قلعه «کرشاهی» را بگیرید که یک مسیر خاکی ۲۰ کیلومتری است. بهتر است حتما همراه راهنمای محلی وارد این مسیر شوید.


در کویر ابوزیدآباد چه می‌بینیم؟
رصد: در فاصله بین ۲۱ تا ۲۳ آذر ماه در آسمان کویر مرکزی ایران شاهد بارش شهابی جوزایی خواهید بود، غیر از تماشای بارش شهابی، در ابتدای شب، در افق غرب سه ستاره پر نور را خواهید دیدکه در آسمان می‌درخشند. نوار راه شیری هم مثل کمانی از افق غرب به افق شرق کشیده شده است. با گذشت زمان و نزدیک شدن به نیمه شب صورت‌های فلکی افق شرق را تسخیر می‌کنند. این بخش از آسمان پر است از ستاره‌های پر نور و جذابیت‌های فراوانی برای رصد با چشم غیر مسلح دارد. خوشه پروین هم به میانه‌های آسمان می‌رسد و می‌توان آن را با چشم غیر مسلح رصد کرد.


با نزدیک شدن به صبح، صورت‌های فلکی دیگری مثل اسد، تازی‌ها و سنبله هم کم کم نمایان می‌شوند. در میان سیارات منظومه شمسی در ابتدای این شب‌ها و بعد از غروب خورشید، می‌توانید زحل را هم نزدیک به افق جنوب غرب ببینید. سیاره درخشان زهره هم کمی بالاتر می‌درخشد و سیاره سرخ رنگ مریخ را هم می‌توانید در ارتفاع بالاتری از افق جنوب غرب پیدا کنید.


عکاسی: بسیاری از دوربین‌های دیجیتال امروزی ساده و کوچک دارای حالت عکاسی در شب، تنظیم دستی مقدار نوردهی و تنظیم دستی فوکوس تصویر هستند. این گزینه‌ها برای عکاسی از مناظر آسمان شب به کمک شما می‌آیند، البته داشتن دوربین‌های DSLR قابلیت‌های متعدد و بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما برای شروع عکاسی نجومی بی شک به ابزار مهم دیگری نیاز دارید؛ از جمله سه پایه‌ای که در نوردهی طولانی مدت دوربین تان را ثابت نگه دارد.


لازم نیست سه پایه تان خیلی حرفه‌ای باشد، می‌توانید عکاسی را با سه پایه‌ای سبک و ارزان قیمت، اما مستحکم شروع کنید. تنظیمات نوردهی خودکار را فراموش کنید، چه برای مناظر گرگ و میش غروب و چه برای عکاسی از صورت‌های فلکی در شب بهتر است زمان نوردهی را به طور دستی تنظیم کنید. وقتی از آسمان عکس می‌گیرید، همیشه چند نوردهی مختلف را امتحان کنید. به این ترتیب دست کم در یکی از عکس‌ها بهترین نور و رنگ ثبت شده را به دست خواهید آورد.


نکته
مشکل اصلی علاقه‌مندان آسمان برای رصد، نور‌هایی است که آسمان شب شهر‌ها را روشن کرده است و این آلودگی نوری باعث می‌شود ستاره‌ها در آسمان دیده نشوند.

منبع:

ماهنامه سرزمین من

bartarinha.ir

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری کویر کویر ابوزید اباد کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۰۹۸۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی برگزیده جشنواره ملی عکاسی سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، دومین جشنواره ملی عکاسی در سنندج به عنوان یکی از برنامه‌های شاخص هفته سنه با حضور ۵۰ نفر از عکاسان برجسته از استان‌های مختلف کشور به صورت اردو محور در سنندج برگزار و ظهر سه شنبه با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

۳۵ نفر از شرکت کنندگان در این جشنواره از استان‌های مختلف، آذربایجان شرقی، ارومیه، سیستان و بلوچستان، تهران، همدان، خوزستان، اراک، مشهد، مازندران و … بودند که دارای رزومه ملی و بین المللی هستند.

مینا نوعی عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی نیز به عنوان برگزیده این جشنواره ملی و بین‌المللی معرفی شد.

کد خبر 6094460

دیگر خبرها

  • عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی برگزیده جشنواره ملی عکاسی سنندج
  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • راهنمای سفر به بافق شهری در قلب کویر ایران
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • هدف از اهدا جایزه ملی جوانی جمعیت پایش و ارزیابی علاقمندان است
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • ببینید | زبان مار؛ دره‌ای عجیب در دل کویر لوت
  • جشن قهرمانی مسی‌های شکست ناپذیر در دل کویر
  • جشن قهرمانی مسی‌های شکست‌ناپذیر در دل کویر
  • مثلث برمودای ایران کجاست؟