Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیا حق داریم که انقلاب دیجیتال را برای شتاب‌دادن به ضرب‌آهنگ زندگی‌مان مقصر بدانیم؟! می‌گویند زندگی در قرن بیست‌ویکم سریع‌تر از هر زمان دیگری است. زمان نایاب و ضرب‌آهنگ زندگی روزانه تندتر شده است و همه از مشغله زیاد گلایه دارند. گفته می‌شود که نوآوری‌های فناورانه پویا و مخربند، پیشرفتی فزاینده داشته و همه‌چیز را تغییر می دهند، اما آیا واقعا همین طور است؟!

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

جودی وایسمن (Judy Wajcman) استاد جامعه‌شناسی در دانشکده اقتصاد لندن، 12 مارس ۲۰۱۵ یادداشتی را با عنوان «Fast-world Values» (ارزش های جهان پرشتاب) در وب‌سایت ایان منتشر کرد و اخیرا سجاد امیری، این یادداشت را با عنوان «فناوری چیزی را عوض نمی‌کند، مگر آنکه خودمان بخواهیم» به فارسی بازگردانده و در سایت ترجمان منتشر کرده است که در ادامه گزیده ای از آن ارائه می شود:  

می‌گویند زندگی در قرن بیست‌ویکم سریع‌تر از هر زمان دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمان نایاب و ضرب‌آهنگ زندگی روزانه تندتر شده است و همه از مشغله زیاد گلایه دارند. در معاملات پرسرعت سودهای میلیون دلاری در کسری از ثانیه حاصل می‌شود، و در عرض کمتر از پنج دقیقه سر و ته قرارهای عاشقانه به هم می‌رسد. گفته می‌شود که نوآوری‌های فناورانه پویا و مخربند، پیشرفتی فزاینده داشته و همه‌چیز را تغییر می‌دهند. اما آیا واقعا همینطور است؟ ادعا می‌شود که محصولات فناوری‌های دیجیتال فاصله مکانی را کاهش داده و زمان را منعطف می‌کنند و همچنین نوید صرفه‌جویی در زمان و آزادکردن وقت برای امور مهم زندگی را می‌دهند.

اما واقعیت این است که فناوری هرگز به‌ تنهایی سرعت امور را بالا نمی‌برد، تا حدی به این دلیل که فناوری چیزی منفک از ما نیست. بر خلاف سفسطه‌های رایج، فناوری‌ها برای خودشان زندگی جداگانه‌ای ندارند. در عوض، فناوری امکان انجام کارها را برایمان فراهم می‌آورد. معمولا کاربردهای فناوری پیشبینی‌ناپذیر و برنامه‌ریزی‌نشده‌اند. مبتکران حوزه فناوری، هر چقدر هم رؤیاپرداز باشند، اغلب در قیاس با روش‌های استفاده مردم از فناوری در زندگی روزمره خلاقیت کمتری از خود به خرج می‌دهند.

بنابراین، سرعت تنها نمایانگر یکی از جنبه‌های تعامل میان فناوری و زمان است. ممکن است زندگی واقعاً در برخی عرصه‌ها شتاب گرفته و در برخی دیگر آهسته شده باشد. زمان‌های ناهمگون، و نه صرفاً سرعت، نماد زندگی در سرمایه داری دیجیتال است.

جامعه هنگامی ناهمساز می‌شود که افراد درآن همچون گذشته به فعالیت‌هایی مثل کار، خواندن یا تماشای اخبار می‌پردازند، اما این فعالیت‌ها را مانند قبل در یک زمان انجام نمی‌دهند. شیوه‌های زمانی-مکانی افراد متغیرتر، متنوع‌تر و گسترده‌تر شده‌اند. مردم هنوز به‌اندازۀ گذشته و شاید هم بیشتر کار می‌کنند، اما روال کاری که در پنج روز هفته از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر بود، دیگر چندان شایع نیست. افراد هنوز هم می‌خوانند و اخبار می‌بینند، اما همۀ ما این کار را در ساعت ۷ عصر، بعد از برگشتن از سر کار و وقتی که در خانه روبروی تلویزیون نشسته‌ایم انجام نمی‌دهیم.

اگر ما امروز احساس می‌کنیم در تنگنای زمان قرار داریم، به‌خاطر فناوری نیست، بلکه نتیجه اولویت‌ها و معیارهایی است که خودمان تعیین می‌کنیم. اگر می‌خواهیم فناوری دنیای بهتری را برای ما به ارمغان بیاورد، باید ضرورت سرعت را کنار بگذاریم و مهندسی را از قید و بندهایش برهانیم. سهم قوۀ تخیل را در عرصۀ ابداعات نوآورانه افزایش دهیم. مهم‌تر از همه اینکه، باید پرسش‌های اساسی‌تری در مورد نوع جامعه مطلوبمان مطرح کنیم. فناوری هم مثل همیشه از پی خواهد آمد. /ترجمان

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۰۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش توان ارائه خدمات فنی مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیان‌پور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک طی سفر به خراسان رضوی ضمن حضور در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و دریافت گزارشی از اقدامات و برنامه‌های آزمایشگاه استان و بازدید از بخش‌های فنی و ستادی اداره کل، برنامه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را در سال جهش تولید، تشریح کردند.

کیان‌پور افزود: هم اکنون در سطح استان‌ها با ۳۷ سازمان و دستگاه اجرایی همکاری نزدیکی داریم و در راستای برنامه ورود به بازار‌های جدید و ارایه خدمات فنی و مهندسی به دیگر سازمان‌ها، ارائه خدمات به دیگر سازمان‌ها در کنار شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی امسال افزایش خوبی خواهد یافت.

وی با بیان اینکه امسال بودجه مناسبی برای توسعه و بهسازی آزمایشگاه‌های فنی و مکانیک خاک در استان‌ها در نظر گرفته شده است، افزود: باتوجه به اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یک شرکت دانش‌بنیان، فناورانه و مردم پایه است توسعه شرکت به تجهیزات نوین و آخرین فناوری‌ها به طور مستمر پیگیری می‌شود که امسال ضمن تجهیز آزمایشگاه‌ها به دستگاه‌های جدید، تعدادی ساختمان بهسازی و خودرو‌های خدمت خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه تنوع آزمایش‌های قابل‌ارایه در این شرکت بیش از نیاز کشور است، افزود: باتوجه‌به اینکه محصولات و آزمایش‌های جدیدی در دنیا تولید و بهره‌برداری می‌شود، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز امسال تنوع سبد ارایه خدمات آزمایشگاهی خود را به ۷۵۰ نوع آزمایش افزایش خواهد داد تا نیاز صنعت و پروژه‌های عمرانی را پاسخگو باشد.

بر اساس این گزارش مجید کیان‌پور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، خدایار روان‌بد، معاون توسعه مدیریت و منابع، شهرام جمعه خالدی، ذیحساب، حمیدرضا شیخ انصاری، مدیرکل حوزه ریاست، روابط‌عمومی و ارزیابی عملکرد از بخش‌های مختلف آزمایشگاه استان خراسان رضوی بازدید و ضمن استماع گزارش مدیرکل آزمایشگاه استان خراسان رضوی، بررسی عملکرد سال گذشته و برنامه‌های امسال استان در دیدار صمیمی برای رفع مشکلات همکاران شرکت کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • سبقت جهانی ازدواج همراهانه از عاشقانه
  • انتقال مهارت با ۳۰۰ دانشجوی بورسیه صنعت کاشی/ جنس دانشگاه آزاد یزد فناوری است
  • تدوین الگوی توسعه زنجیره متانول هم‌زمان با اجرای مراحل تکمیلی طرح پتروشیمی دنا/ پیشروی با تکیه بر توان داخل
  • افزایش توان ارائه خدمات فنی مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • افزایش توان ارایه خدمات فنی و مهندسی با بهره‌برداری از فناوری‌های نوین در استان‌ها
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (18 اردیبهشت)
  • ۴ دهه زندگی مهدی نصیری؛ از کیهان تا بی‌بی‌سی
  • مسئول سابق امنیتی: در رفح خبری از پیروزی کامل نخواهد بود
  • حجت‌الاسلام رضایی: دانشجویان میدان‌دار عرصه انقلاب هستند