Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@22:59:02 GMT

سعادت انسان در گرو شکوفایی بعد روحانی وجود اوست

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۰۰۹۴۸

سعادت انسان در گرو شکوفایی بعد روحانی وجود اوست

محسن نصری، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با اشاره به آیه 14 سوره مؤمنون، «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقينَ» اظهار کرد: طبق معارف اسلامی، انسان دارای دو بعد روحانی و مادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آیه 14 سوره مؤمنون خداوند از ابتدای مسیر خلقت انسان یعنی ماده شروع می‌کند تا می‌رسد به مرحله‌ای که روح در آدمی دمیده می‌شود و این روح خمیرمایه مشترک همه انسان‌ها است.

سعادت انسان در گرو شکوفایی بعد روحانی وجود اوست

وی افزود: بعد مادی در همه موجودات وجود دارد و چه بسا در برخی از آنها از جنبه مادی وجود انسان نیز قدرتمندتر باشد، ولی اهمیت، عظمت و شرافت وجودی انسان تنها مختص بعد روحانی وجود او است و سعادت و شکوفایی فطرت الهی انسان در حیات دنیوی بر پایه بعد روحانی وجود او اتفاق می‌افتد. بر اساس معارف قرآنی، شکوفایی فطرت الهی که منجر به رشد معنوی انسان می‌شود، کلید واژه حیات طیبه است، به این معنا که سبک زندگی بر اساس ایمان و تعبد به خداوند‌ باعث دستیابی انسان به حیات طیبه می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان بیان کرد: علم در کنار ایمان و تقوا ارزشمند بوده و از منظر قرآن، سعادت و رشد و پیشرفت واقعی انسان در بعد معنوی، فطری و الهی او نهفته است، ضمن اینکه معارف اسلامی حیات طیبه را نظم و تقوا معرفی می‌کند.

ایمان با فطرت درونی و خلقت الهی انسان‌ها‌ همخوان است

نصری با اشاره به آیه 56 سوره مبارکه روم، «وَ قالَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ في‏ کِتابِ اللَّهِ إِلي‏ يَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا يَوْمُ الْبَعْثِ وَ لکِنَّکُمْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ و آنان که مقام علم و ایمان داده شد‌ اند (به آن فرقه بدکار) گویند: شما تا روز قیامت که هم امروز است در کتاب خدا (یعنی عالم علم خدا) مهلت یافتید و لکن بر آن آگاه نبودید»، گفت: ایمان با فطرت درونی و خلقت الهی انسان‌ها‌ همخوان است و علم در کنار ایمان باعث رستگاری بشر می‌شود، در غیر این‌ صورت علم به حجاب اکبر تبدیل شده و نمی‌تواند به سعادت و رشد انسان کمک کند؛ خوارج نیز اهل نماز و قرائت قرآن بودند، ولی امیرالمؤمنین(ع) را به شهادت رساندند، یا جنگ جهانی دوم با میلیون‌ها کشته که با وجود علم و تکنولوژی، ولی در عین بی‌تقوایی و بی‌پروایی محض اتفاق افتاد.

معنویت و رشد معنوی باعث رستگاری انسان می‌شود

وی ادامه داد: معنویت و رشد معنوی زیربنای فطرت الهی انسان و به معنای بندگی خداوند بر اساس فطرت آدمی‌ است. در معادلات اقتصادی نباید صرفا سود مادی در نظر گرفته شود، آن نظام اقتصادی‌ای ارزشمند است که مبتنی بر عدالت و توزیع برابر باشد، آیه 9 سوره مبارکه منافقون می‌فرماید:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، مبادا اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل کنند! و هر کس چنین کند پس آنها همان زیانکارانند». آیه خطاب به بندگان می‌گوید که اگر از بند‌گی خداوند فاصله گرفتید، اموال و دارایی‌های شما باعث می‌شود تا از رشد معنوی باز مانده و دچار خسران شوید. رشد معنوی باعث رستگاری انسان می‌شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به آیه 151 سوره آل‌عمران، «سَنُلْقي‏ في‏ قُلُوبِ الَّذينَ کَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَکُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَي الظَّالِمينَ»، گفت: پیام آیه این است که احکام و اوامر الهی سنت و قانون دارد و پیامبران الهی نیز راهبر این مسیر هستند، لذا خداوند می‌فرماید اگر از اصول من پیروی نکردید، محکوم به شکست هستید. آخرین نسخه معنویت نیز دین اسلام می‌باشد که عقل و حجت درونی انسان‌ها را محترم می‌شمارد.
نصری خاطرنشان کرد: خود ذاتی، اصیل و فطری بشر متعلق به خداوند و محوریت و اصالت با فطرت انسان‌ها است. طبق آموزه‌های قرآن و عترت، افعال انسان‌ها اعم از افراد عادی و حکومت‌داران باید مبنای توحیدی و الهی داشته باشد و چه در امورات شخصی و چه در تصمیمات کلان باید اصالت الهی را در نظر گرفت، در غیر این‌ صورت با ناعدالتی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... مواجه می‌شویم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان معنویت بعد روحانی علم و ایمان فطرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۰۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ محفلی از جنس نور که تلاوت قرآن در آن دل ها را جلا می دهد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • تمهیدات جدید بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها اعلام شد
  • جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها
  • سخت‌ترین روز عبدالکریم در انتظار اوست
  • انسان در سایه آگاهی و دانش به تقرب الهی می‌رسد
  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • اجرای طرح‌های مهم برای شکوفایی صنعت پتروشیمی