Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي– آمريکا، بريتانيا و نروژ روز جمعه از توافق صلح ميان طرف‌هاي درگير در سودان‌جنوبي و تقسيم قدرت در دولت جديد اين کشور ابراز نگراني و اعلام کردند که اين اقدامات، واقعي و پايدار نيست.
به گزارش پايگاه روزنامه فرامنطقه‌اي «القدس العربي» چاپ لندن، سه کشور آمريکا، بريتانيا و نروژ در بيانيه‌اي مشترک اعلام کردند: در سايه شکست توافق‌هاي سابق، رهبران سودان جنوبي نياز دارند به شيوه‌اي متفاوت رفتار کنند و به صلح و به حکومت باتدبير پايبند باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين کشورها در چگونگي تامين امنيت در مرحله انتقالي در جوبا و ميزان کارآمدي نظارت بر قدرت اجرايي ابراز ترديد کردند.
آمريکا، بريتانيا و نروژ بر «لزوم کاهش خشونت» تاکيد کردند و از مسئولان سودان جنوبي خواستند تا تضمين لازم را براي رسيدن کمک‌هاي انسان‌دوستانه به دست نيازمندان بدهند.
خارطوم پايتخت سودان از چند هفته پيش ميزبان مذاکرات ميان گروه‌هاي همسايه جنوبي با هدف پايان دادن به جنگ در اين کشور است.
گروه‌هاي درگير در سودان‌جنوبي روز يکشنبه هفته گذشته، توافق نهائي تقسيم قدرت و اقدامات امنيتي را با نظارت عمر البشير رئيس جمهوري سودان تحت پوشش «هيات دولتي توسعه در شرق آفريقا (ايگاد) امضاء کردند.
«سلوا کر» رئيس جمهوري سودان‌جنوبي و «ريک ماچار» رهبر مخالفان مسلح و نمايندگان احزاب و گروه‌هاي مسلح، توافق صلح را امضاء کردند.
سودان‌جنوبي، سال 2011 بعد از همه‌پرسي از سودان جدا شد و از سال 2013 صحنه جنگ داخلي ميان نيروهاي دولتي و مخالفان است.
جنگ در سودان جنوبي، حدود ده هزار کشته برجا گذاشته و به آواره شدن صدها هزار نفر از غيرنظاميان منجر شده است.
اين توافق صلح، روزنه اميدي را براي بازگشت آوارگان به مناطق خود که از آن جا آواره شده‌اند، فراهم کرد.
استقبال آوارگان از توافق صلح
برخي از آوارگان در مقر حمايت از غيرنظاميان وابسته به هيات سازمان ملل در «جوبا» پايتخت سودان‌جنوبي از توافق صلح امضاء شده ميان طرف‌هاي درگير در اين کشور استقبال کردند و در پلاکاردي نوشتند: مقر حمايت از غيرنظاميان جايگاه اصلي ما نيست، ما مجبور به ماندن در اين جا شده ايم».
آوارگان در اردوگاه‌هاي محل سکونت خود که همگي از قبيله «النوير» يعني همان قبيله «ريک ماچار» هستند، خواهان تضمين‌هاي امنيتي براي بازگشت به مناطق خود شدند که از زمان وقوع درگيري‌هاي مسلحانه در سال 2013 آنجا را ترک کردند.
ربکا نيون (33 ساله)، که سه فرزند دارد و از سال 2013 به همراه همسر و سه فرزندش در داخل اردوگاه زندگي مي‌کنند، گفت امضاي توافق صلح، فرصتي واقعي براي وي و فرزندانش است تا به زندگي سابق خود بازگردند.
وي گفت که تحقق صلح، باعث مي‌شود که من بتوانم زندگي عادي خود را از سربگيرم، از اين شرايط سخت خسته شده‌ايم، ما مي‌خواهيم که بدون ترس و نگراني زندگي کنيم، به همين دليل، امروز را با ساير شهروندان سودان جنوبي، امضاي توافق صلح را جشن گرفتيم.
در داخل مقر سازمان ملل در جوبا، 38 هزار غيرنظامي وجود دارد که از بيم جان خود و از بيم اقدامات خشونت بار که جوبا در اواسط دسامبر 2013 شاهد آن بود، از منازلشان فرار کرده‌اند.
دولت سودان جنوبي بارها از غيرنظاميان ساکن در داخل مقر حمايت از غيرنظاميان وابسته به سازمان ملل در جوبا خواسته است که آنجا را ترک کنند و به منازلشان بازگردند.
دولت سودان‌جنوبي متعهد شده است تا منازل را از افرادي که بعد از حوادث سال 2013 آنجا را اشغال کردند، بگيرد زيرا اکثر آن‌ها وابسته به نيروهاي دولتي نظامي هستند، اما آوارگان خواهان لزوم حمايت مشترک از سوي نيروهاي پليس و نيروهاي سازمان ملل به عنوان شرط بازگشت به منازلشان هستند.
در همين ارتباط، سازمان عفو بين الملل از رهبران سودان جنوبي خواسته است که همه کساني را که در جنايت هاي جنگي و نقض حقوق بشر دست داشته اند، فوراً محاکمه شوند و مورد عفو قرار نگيرند.
سازمان عفو بين الملل در بيانيه اي اعلام کرد که بخشش جنايت ها با تعهدات بين المللي سودان جنوبي، تعارض ندارد، اما تجربه ثابت کرده است که به برقراري صلح دائم در کشور منجر نخواهد شد.
مترجم: کبري آقايي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۱۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خزاعی: تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدخزاعی رئیس سازمان سینمایی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی و شورای فیلم اولی ها با تقدیر از زحمات و تلاشهای بی وقفه اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم سازان اول گفت ؛ امید بسیاری از جوانان و علاقمندان به فیلمسازی و سینما به همین شوراست و طبق گزارش هایی که از طرق مختلف به سازمان رسیده است این شورا با دقت و پویایی ، عملکردی شفاف و قابل دفاع را از خود به جا گذاشته و چهره های مستعد ، توانمند ، قابل اعتنا و آینده دار را به سینمای ایران معرفی کرده است .

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به متقاضیان زیاد از اقصی نقاط کشور برای حضور در جمع حرفه ای فیلمسازان با توصیه ی اکید به اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم سازان اول عنوان کرد ؛ آنچه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان ، تازه نفس و با انگیزه به عرصه ی سینمای کشور است که سالیان طولانی در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفته اند بنده معتقدم سینماگران حرفه ای هم از این برنامه و راهبرد سازمان سینمایی استقبال می کنند و چنانچه هر کس با نگاه منصفانه به این مسیر نگاه کند قطعا نتیجه ی حاصله را تحسین خواهد کرد . شاهد ادعای بنده کارگردانان جدیدی ست که از همین شورا تاییدیه گرفته و وارد عرصه ی حرفه ای شده اند و در جشنواره های دو دوره ی گذشته جوایز مهمی کسب کرده اند. در کنار جوانان با استعداد و متعهد و آینده دار برای سینمای ملی کشورمان نباید از تجربه و تخصص پیشکسوتان غافل شویم ،سینمای ملی و اسلامی ایران برای توسعه در حوزه های مختلف ملی و بین المللی باید از همه ظرفیت های کشور بهره مند شود.
خزاعی در ادامه گفت:امسال برای حمایت از ده فیلم اولی البته فیلم های ارزان قیمت مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کرده‌ایم که به صورت جدی تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود.
 
خزاعی در ادامه افزود: من به آینده و افتخارات بزرگ این نسل متفکر و متخصص و متعهد امیدوارم نسلی که درک بالایی از زبان تصویر دارد و شناخت خوب از مسائل کشور و از دغدغه های ملی دارد و تلاش خواهد کرد که افتخارات این کشور را در عرصه های داخلی و خارجی به تصویر کشد.
سینمای ایران به متفکرین جدید و اندیشه های نو و بدیع با دغدغه های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را درآثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه های آنها مشاهده می شود. راه اندازی و بررسی مجوزهای کارگردان اولی در حوزه تخصصی بدور از جریان سرمایه داری که قبلا بر این حوزه احاطه داشت و تعیین کننده بود.

در پایان خزاعی ضمن تشکر از شورا و مدیر عامل فارابی آقای زین العابدین خواست یک مراسم ویژه جهت معرفی به تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و نهادهای تولید کننده برگزار گردد در این جلسه درباره پرونده یکی از متقاضیان به صورت نمونه بحث و بررسی شد و رئیس سازمان در جریان چگونگی ارزیابی ها و تصمیم گیری اعضای شورا قرار گرفت . این جلسه با حضور اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم اولی ها ، مجید زین العابدین ، رسول صدرعاملی ، حبیب ایل بیگی ، محمدرضاعرب ، مجید اسماعیلی ، مهدی آذرپندار ، امیربوالی و روح الله سهرابی برگزار گردید . مسئولیت دبیری این شورا را فرزاد اژدری بر عهده دارد.

صبا کریمی

دیگر خبرها

  • سرپرست نفت آبادان: بازی مرگ و زندگی را از مس رفسنجان بردیم/ محکوم به پیروزی تا پایان فصل هستیم
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • رئیس سازمان سینمایی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • خزاعی: تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • تشکیل شورا فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • تسلط سرایا القدس بر پهپاد اسکای لارک اشغالگران در خان یونس+فیلم
  • اعلام وضعیت انسانی اضطراری در سودان / مردم از گرسنگی علف می خورند/ گزارش های تکان دهنده از تعرض جنسی به آوارگان
  • چین برای اولین بار توافقنامه ادعایی 2016 دریای چین جنوبی با فیلیپین را منتشر کرد