Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ هرساله شاهد آن هستیم که از سوی دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان قرآن، تعدادی از قاریان، یک الی دو نفر از حافظان کل صاحب‌ رتبه بین‌المللی و یک گروه‌ تواشیح و همخوانی قرآن به حج تمتع اعزام می‌شوند. اهمیت حضور این کاروان بر کسی پوشیده نیست، اما سوال اینجاست که در شرایط فعلی و محدودیت‌هایی که سعودی برای حجاج دارد، این کاروان چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟ در رابطه با این موضوع خبرنگار ایکنا با محمدرضا خرمیان، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی کشور گفت‌وگویی داشت که در ادامه می‌خوانید؛
- چه ضرورتی در اعزام کاروان قرآنی به حج وجود دارد و با توجه به اتفاقات سال‌های اخیر و ملاحظات سیاسی این ضرورت‌ها چه تغییراتی داشته است؟
بنده بیش از 10 سفر همراه این عزیزان به حج مشرف شده‌ام و عرض می‌کنم که این سفر قرآنی و معنوی از چند جهت در عرصه‌های تبلیغاتی بسیار مؤثر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولا از جهت تلاوت قرآن که وهابیت چندین سال است، این‌طور به همگان القاء می‌کند که قرآن چاپ‌شده در جمهوری اسلامی ایران با قرآن‌های دیگر تفاوت دارد و ایرانیان سوره‌ای به نام سوره «ولایت» را به قرآن اضافه کرده‌اند. هنگامی که حلقات قرآنی در مکه معظمه و مدینه منوره ایجاد می‌شود، مردم و مسلمانان از تمامی کشورهای مسلمان که اکثراً نیز اهل سنت هستند، جمع می‌شوند و مشاهده می‌کنند که آیاتی که قراء ایرانی تلاوت می‌کنند، همان قرآن چاپ‌ شده در کشورشان است و هیچ تفاوتی ندارد. همچنین، حفاظ ما مانند استاد شهریار پرهیزکار که به اجرای برنامه حفظ قرآن می‌پرداختند به تمامی سؤالات حضار طبق آیات قرآن پاسخ می‌دادند که این امر باعث خنثی شدن تبلیغات دشمنان و وهابیت علیه جمهوری اسلامی ایران و شیعیان می‌شد.
دوم اینکه صدای خوش و زیبایی که از حنجره‌های قاریان و حافظان ایرانی خارج می‌شود، همه به لحن عربی است و این امر برای آن‌ها خیلی جالب است. به قول یکی از عرب‌ها که نقل می‌کرد، قرآن خواندن شما به این زیبایی در کشورهای عربی مانند یک فرد عربی است که در دانشگاه تهران حاضر شده و اشعار گلستان سعدی را با لهجه‌ای بهتر از شما بخواند که این مسئله تعجب همگان را برمی‌انگیزد. یعنی زمانی که قاریان ایرانی به این زیبایی تلاوت می‌کنند، برای اعراب خیلی جالب است که قاریان کشوری که زبان مادری آن فارسی است به این شیوایی و فصاحت آیات الهی را قرائت می‌کنند.
مسئله سوم نیز بحث سیاسی است که به هر حال دشمنی‌هایی با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و دشمنان مطرح می‌کنند که ایرانیان مسلمان نیستند و با قرآن ارتباطی ندارند، خود تلاوت قرآن قاریان و حافظان ایرانی از جهت بهره‌برداری‌های سیاسی نیز بسیار مؤثر بوده است و هر سال مسئولان قرآنی کشور به‌ویژه در شورای عالی قرآن این تصمیم را می‌گیرند که اثرات بسیار مثبتی برای ما داشته است.
- ویژگی‌های نماینده اعزامی ایران چگونه باید باشد؟
اولین ویژگی عزیزانی که در قالب کاروان قرآنی نور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، خوش‌خوانی است یعنی عزیزان باید دارای تلاوت بی‌نظیر بوده و مسائل تجویدی را کامل رعایت کنند. دارا بودن صدایی بلند و اینکه از جهت صوت و لحنی نیز صدای رسایی داشته باشند تا همگان آن را بشنوند نیز باید از دیگر ویژگی‌های اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران باشد. تلاوت‌ها باید طوری باشد که گوش انسان‌ها از آن لذت ببرد تا بتواند بر جان و دل مردم تأثیرگذار باشد.
در رابطه با مسائل اخلاقی نیز روایت داریم که سعی کنید در مسافرت با انسان‌های خوش‌اخلاق معاشرت کنید. اگر کسی اخلاق خوبی نداشته باشد، این امر تأثیر منفی بر دیگران می‌گذارد. مسئله اخلاق در این سفر معنوی بسیار مؤثر است؛ چراکه نصف دین ما اخلاق است. از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند، کسانی که بهشتی شدند، چه کارهایی انجام دادند؟ رسول‌الله(ص) پاسخ دادند: «تقوی‌الله و حسن‌الخلق». به هر حال این دو ویژگی اخلاقی بسیار مؤثر است و انسان باید هر دو بال را داشته باشد.
- ارزیابی از روند فعالیت‌ کاروان قرآنی به چه صورت باید باشد و توسط چه نهادی این ارزیابی صورت گیرد؟
این ارزیابی از سوی دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان که اعزام‌کننده کاروان قرآنی است، انجام می‌شود و امری ضروری است؛ چراکه باید راندمان برنامه‌های اجرا شده توسط اعضای کاروان قرآنی بررسی و ارزیابی شود. اگر راندمان هر یک از اعضا بالای پنجاه درصد باشد، می‌توان نتیجه گرفت که برنامه‌ها در حد مطلوب و قابل قبول انجام شده است. این بررسی‌ها بیشتر باید در مورد تلاوت‌های انجام شده توسط اعضا و میزان تأثیرات آن بین اعراب و غیر عرب‌ها صورت گیرد تا میزان اثرگذاری و نیز استقبال از تلاوت‌ها به دست آید.
- تحولات سیاسی سال‌های اخیر چقدر این کاروان را از اهدافش دور کرده است؟
از لحاظ سیاسی به دلیل موضع‌گیری‌هایی که حکومت عربستان داشته و دارد، مشکلاتی ایجاد شده و باعث شده است تا بسیاری از برنامه‌ها ما با محدودیت مواجه شود. ما در گذشته دارای سفارت و کنسولگری در عربستان بودیم که این امر باعث می‌شد تا برنامه‌های ما خیلی بهتر و تأثیرگذارتر باشد، اما در حال حاضر روابط سیاسی ما با عربستان بسته و قفل شده و این قفل روز به روز نیز سنگین‌تر می‌شود که باعث شده تا بهره‌برداری ما از جهت مسائل سیاسی کمتر شود، اما برنامه‌های ما در عین حال از بُعد دیگر و در میان جوامع مسلمین تأثیرگذار است و آن‌ها می‌فهمند که جمهوری اسلامی یک حکومت مظلومی است که خون‌های زیادی به پای آن ریخته شده و تبلیغات گسترده‌ای علیه آن وجود دارد که هیچ‌گونه صحتی ندارد.
-آیا نحوه و شکل انتخاب اعضا برای اعزام کاروان قرآنی به حج مناسب است؟ چه تغییراتی می‌توان در این شکل انتخاب داشت؟
در زمانی که ما در قالب کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین وحی اعزام می‌شدیم، مسابقه‌ای برگزار می‌شد تا افرادی که برای این سفر معنوی انتخاب می‌شدند، از تمامی لحاظ در زمینه قرائت و حفظ قرآن کریم آماده باشند که این شیوه، روش بسیار مناسبی بود تا بهترین و آماده‌ترین افراد برای امر تبلیغ و اجرای برنامه‌های قرآنی عازم مراسم حج شوند.
- راهکارهای ارتقای وضع مطلوب با توجه به محدودیت‌ها چگونه است؟
نفس تلاوت قرآن است که باعث می‌شود تا راه نفوذ پیدا ‌شود و در میان جمعیت عظیم مسلمانان حاضر در موسم حج اثرگذار باشد. بنده به یاد دارم زمانی که ما در سرزمین وحی حضور داشتیم، هنگام تلاوت قراء و حفاظ مختلف، مترجمانی در کنار ما حضور داشتند که وقتی مسلمانان از کشورهای مختلف سؤالاتی را مطرح می‌کردند، قرا و حافظان نیز پاسخگو بودند،‌ پاسخ‌ها را برای ایشان ترجمه می‌کردند و در نهایت نیز هنگامی که از این برنامه‌ها جمع‌بندی صورت می‌گرفت، مشخص می‌شد که این برنامه‌ها بسیار تأثیرگذار بوده است. باید در این زمینه‌ بیشتر برنامه‌ریزی شود تا برنامه‌های قرآنی کاروان ما در عربستان هرچه بیشتر در میان مسلمانان حاضر در مراسم حج اثرگذار باشد.
- نظر خود را درباره تشکیل گروهی از قاریان و حافظان قرآن از میان قرای جهان اسلام در حج برای افزایش تعاملات میان کشورهای اسلامی بیان کنید.
یکی از مسائلی که در دین اسلام، بسیار مهم بوده و جای فعالیت فراوان دارد، مسئله تبلیغ است که اگر به نحو احسن انجام شود، بسیار مؤثر است. اگر این اتفاق در میان جوامع مسلمین رخ دهد و چنین گروهی از قاریان و حافظان قرآن از میان قرای جهان اسلام تشکیل شود، باعث ایجاد یک نوع وفاق در میان کشوهای اسلامی می‌شود که این امر در افزایش تعاملات میان کشورهای مسلمان بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی کاروان قرآنی نور مراسم حج خنثی کننده تبلیغات دشمنان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن در کرمانشاه

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر قوره‌جیلی رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت : نوزدهمین دوره آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه برگزار شد.

رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه گفت: آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم با حضور ۲۸۲ نفر از حافظان کرمانشاهی در مدرسه دخترانه شهدای پروین برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قوره‌جیلی تصریح کرد: آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن در استان کرمانشاه در سه حوزه کرمانشاه، هرسین و جوانرود برگزار شد که حافظان قرآن شهر‌های کنگاور، صحنه، سنقر، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب و قصرشیرین در شهر کرمانشاه و منطقه اورامانات در شهر جوانرود در این آزمون شرکت کردند.

وی با اشاره به اینکه تعداد افراد شرکت‌کننده در این آزمون نسبت به سال گذشته ۶۳ نفر افزایش داشته است، ادامه داد: در حوزه آزمون کرمانشاه ۲۰۰ نفر، هرسین ۴۳ نفر و اورامانات ۳۹ نفر در آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن شرکت کردند که ثبت‌نام این آزمون از اسفندماه سال گذشته انجام گرفته است.

رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در پایان به حافظان قرآن که نمره قابل قبول را کسب کرده باشند مدرک معادل دیپلم، فوق‌دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری علوم قرآنی اعطا می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بزرگترین رویداد قرآنی کشور با حضور بیش از ۱۶۰۰ حافظ از خراسان رضوی برگزار شد
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • حضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • آزمون‌ دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در نی ریز
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن در کرمانشاه
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • جبلی: باید کار‌های بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود