Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر فرشاد پازوکی عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیر تحریم ها بر صنعت هوا فضای ایران گفت: تحریم ها در بحث موشکی تاثیر چندانی نداشته است اما در بحث هوانوردی و تامین هواپیمای مسافربری قطعا اثر گذار بوده است. در حال حاضر هواپیما های مسافربری فرسوده هستند که قطعا خطرناک است و هر آنچه وجود دارد تقریبا متعلق به ناوگان هوایی قبل از انقلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نائب رئیس انجمن هوا فضای ایران افزود: در حال حاضر از طریق یکسری کانال های غیر رسمی، تعدادی هواپیمای مسافربری ملخی دست دوم وارد کشور کردیم که متاسفانه به دلیل شرایط تحریم نمی توانیم هواپیمای نو خریداری کنیم.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در ادامه خاطر نشان کرد: در بخش هوافضا، صنعت موشکی ایران جز 6 کشور برتر دنیا قرار دارد، به دلیل تحقیقات و مراکز پژوهشی گسترده در کشور وضعیت خوبی در این زمینه داریم و از صنعت دفاعی مستحکمی برخورداریم. پیشرفت و توسعه صنایع دفاعی مساله ای داخلی است که تحریم ها تاثیر چندانی بر آن نداشته است و درواقع در این صنعت به خودکفایی رسیدیم.

پازوکی با اشاره به پرتاب ماهواره و همچنین صنایع موشکی، ایران را جزئی از 11 کشور برتر دنیا در زمینه پرتاب ماهواره دانست و گفت: فعلا در مدارهای پایین و نزدیک به زمین پرتاب را انجام دادیم که در حال تحقیقات برای رسیدن به مدارهای بالاتر که اصطلاحا ژئو نامیده می شوند، هستیم.

نائب رئیس انجمن هوا فضای ایران متذکرشد: پیشرفت ایران در زمینه پرتاب ماهواره و موشک جنجالهای سیاسی بسیاری را به دنبال داشته است که منجر به فرافکنی آمریکا در سطح جهانی علیه ایران شده است.

فرشاد پازوکی یادآور شد: بیشتر مشکلاتمان در بخش تامین هواپیمای مسافربری است و متاسفانه برای تامین هواپیما به کشورهای تحریم کننده نیازمندیم که قطعات لازم را از این کشورها تامین کنیم، درحال حاضر مجبوریم از کانال های غیر رسمی و بازار آزاد نیاز خود را تامین کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای ساخت هواپیما در داخل به تایید ICAO نیازمند هستیم که قطعا به دلیل شرایط تحریم ها اگر قابلیت تولید هم داشته باشیم چون این سازمان تایید استاندار لازم را به ما نمی دهد قطعا نمی توانیم تولید کنیم که این اتفاق برای ما می تواند خطرآفرین باشد چون به هرصورت هواپیماهای ما فرسوده است.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات متذکر شد: در حال حاضر توجه لازم به علم هوافضا نمی شود و در شرایطی که خیلی از صنایع از طریق این علم در دنیا پیشرفت کرده متاسفانه هنوز میزان اهمیت این صنعت را درک نکردیم، تمام رشته های مهندسی در ساختار هواپیما درگیرند که می تواند منجر به ارتباط با دیگر صنایع و ایجاد اشتغال زایی در این صنعت شود که قطعا برای رشد و توسعه کشور امری واجب و ضروری است.

نائب رئیس انجمن هوا فضای ایران یادآورشد: یکی از بهترین واحدهای دانشگاه آزاد در ارائه دانش هوا فضا واحد علوم و تحقیقات است، دانشکده هوافضا یک دانشکده مستقل بوده که در حال حاضر در دانشکده فنی مهندسی ادغام شده است که متاسفانه این ادغام منجر به تضعیف این رشته شده است.

وی تصریح کرد: اگر صنعت هوافضا تضعیف شود توان دفاعی ما ضعیف می شود و محققینی که در این حوزه تربیت شدند بی انگیزه و دلسرد شده و مثل خیلی از نخبگانی که از کشور رفتند به خارج از ایران مهاجرت کرده و در همان کشورهایی فعالیت می کنند که ما را تحریم کردند.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: انتظار داشتیم در دوره جدید توجه بیشتری به این علم می شد که این ادغام متاسفانه منجر به تضعیف گروه هوافضای واحد علوم و تحقیقات شده است، رشته هوافضا در بحث درآمدزایی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد و منجر به ارتباط گسترده صنعت با دانشگاه شود و در حال حاضر با توجه به اهمیت افزایش درآمدهای غیر شهریه ای توجه به این رشته در بخش نظامی و غیر نظامی می تواند اثرات مثبت انکارناپذیری داشته باشد که متاسفانه مورد بی مهری مسئولان امر قرار گرفته است.

نائب رئیس انجمن هوا فضای ایران در پایان تاکید کرد: صنعت هوافضا در دنیا در آمدزایی بالایی دارد اگر ما به دنبال توسعه شرکت های دانش بنیان هستیم باید به این صنعت توجه کنیم تا بتوانیم در بخش ارتباط صنعت با دانشگاه هم به خوبی عمل کرده و درآمد زایی داشته باشیم که در همه دنیا به این صنعت بهای بسیاری داده می شود.

انتهای پیام/

188 / 165 نائب رئیس انجمن هوا فضای فرشاد پازوکی ارتباط صنعت با دانشگاه تحریم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ارتباط صنعت با دانشگاه تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ جوشن سهرابی یکشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برابر برنامه ریزی انجام شده طرح سه روزه ویژه مقابله با سرقت مغازه در استان بوشهر با بهره گیری از ظرفیت دوایر تجسس و پلیس آگاهی اجرا که تلاش پلیس استان منجر به شناسایی و دستگیری ۹ نفر سارق و کشف ۱۱ فقره سرقت مغازه با استرداد اموال سرقتی مکشوفه به افراد مالباخته شد.

وی افزود: معدل کشف سرقت مغازه استان بوشهر در سال جاری میزان ۸۰ درصد به دست آمده، و افزایش ۶۰ درصدی کشفیات این سرقت مهم در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل منجر به کاهش ۲۸ درصدی وقوع سرقت مغازه در سال جاری شده است.

رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر به نقش مؤثر مردم در رعایت توصیه‌ها و نکات ایمنی و همراهی و همکاری با پلیس در کسب این موفقیت اشاره و تاکید کرد: نصب تجهیزات مراقبتی الکترونیکی و تقویت حفاظت فیزیکی مناسب این اماکن در کنار ایجاد اشتغال و کارآفرینی و از همه مهم‌تر پیشگیری و درمان به موقع مصرف کنندگان مواد مخدر می‌تواند در کاهش بیشتر وقوع این سرقت مؤثر باشد.

کد خبر 6091500

دیگر خبرها

  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • از وابستگی مطلق دفاعی به توان دفاعی و بازدارندگی رسیدیم
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود
  • نقش آبخیزداری در پیشگیری از هدررفت ۳۳ درصدی آب باران
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن