Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:50:08 GMT

55 درصد زنان ایلامی چربی خون دارند

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۰۳۵۸۶

55 درصد زنان ایلامی چربی خون دارند

ایلام - ایرنا - کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام با بیان اینکه چربی خون و کلسترول زنان ایلامی در همه رده های سنی بدلیل اضافه وزن بالا و کم تحرکی از مردان بالاتر است ، گفت:

دکتر اسد احسان زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطر غیرواگیر، 55 درصد زنان و 45 درصد مردان این استان به چربی خون و کلسترول بالا مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه کلسترول نرمال کمتر از 170 میلی گرم بر دسی لیتر است، یادآور شد: چربی بالای خون یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی است.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: کلسترول خون به 2 دسته ال دی ال یا کلسترول بد و اچ دی ال یا کلسترول خوب تقسیم می شود که نوع بد آن باعث رسوب چربی در رگ های خونی و مسدود شدن آنها می انجامد و برعکس نوع خوب آن اثر محافظتی بر قلب دارد و از رسوب چربی در عروق جلوگیری می کند.
دکتر احسان زاده اضافه کرد: هر قدر میزان کلسترول بد خون بالا باشد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و وقوع سکته قلبی به شدت افزایش می یابد اما کلسترول خوب برعکس کلسترول بد عمل می کند و هر چه میزان آن کمتر باشد احتمال ابتلا به سکته قلبی افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: کلسترول بالای خون به خودی خود علامتی ندارد و حتی اگر میزان آن در خون بسیار بالا باشد علائم خاصی ندارد به همین دلیل تمامی افراد باید به صورت منظم میزان چربی خون خود را مورد سنجش قرار دهند.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام اظهار داشت: کشیدن سیگار، فشار خون بالا، پایین بودن میزان کلسترول خوب(کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر)، سابقه فامیلی در ابتلای زودرس به سکته های قلبی(پدر یا برادر در سنین کمتر از 55 سالگی و خواهر یا مادر در سنین کمتر از 65 سالگی دچار سکته قلبی شده باشند) و سن برای زنان 55 سال و مردان 45 سال از عوامل خطرزای ابتلا به سکته های قلبی و افزایش کلسترول بد خون می شود.
احسان زاده گفت: افراد با رعایت رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف چربی های ترانس مانند روغن جامد که در بیشتر رستوران ها و فست فودها و در محصولات لبنی، گوشت قرمز، چیپس و کیک ها استفاده می شود، می توانند کلسترول بد خود را کاهش دهند.
وی اضافه کرد: چربی های غیر اشباع نیز که در روغن های مایع، روغن ماهی و روغن زیتون وجود دارد در صورتی که به میزان متوسط استفاده و جایگزین روغن های ترانس شوند، سبب کاهش کلسترول خون می شوند.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: مصرف ماهی به صورت کباب شده یا بخارپز نقش مهمی در حفظ و بهبود سلامت قلب و عروق دارد اما سرخ کردن آن در حرارت بالا این خاصیت را ندارد.
احسان زاده افزود: مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مانند سبزی ها، میوه ها و حبوبات، روغن زیتون، دانه ها و مغرها، پروتئین سویا و نان های سبوس دار به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می کند.
وی با بیان اینکه بدن نیازمند میزان متعادلی از چربی برای انجام فعالیت است، یادآور شد: بهترین روغن برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی، روغن مایع کانولا برای پخت غذا و روغن زیتون برای سالاد است اما از این روغن ها نیز باید به میزان متعادلی مصرف شود.
وی محدود کردن مصرف روغن های جامد، استفاده از لبنیات کم چرب، پرهیز از خوردن سوسیس و کالباس، شیرینی های پر خامه، سس ها، آبگوشن پر چرب، کره حیوانی، مارگارین و غذاهای سرخ کرده، محدود کردن مصرف مغز گوسفند، جگر مرغ، کلیه، قلب و امعا و احشای گوسفند و محدود کردن مصرف تخم مرغ به 2 عدد در هفته و همچنین مصرف ماهی را از راهکارهای کاهش چربی و کلسترول بد خون عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، بیماری های قلبی و سکته های قلبی و مغزی به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین علل مرگ و میر در کشور و استان ایلام مطرح است به همین دلیل خطر بروز سکته های قلبی و مغزی، وضعیت چاقی، فشار خون، قند خون، کلسترول خون و فعالیت بدنی تمامی افراد بالای 30 سال این استان ارزیابی می شود.
از هر 2 مرگ در ایران یکی بر اثر سکته قلبی و مغزی است و هر روز 300 نفر در کشور دچار سکته های قلبی و مغزی می شوند.
227 خانه بهداشت روستایی و 72 مرکز جامع سلامت شهری و روستایی در استان 580 هزار نفری ایلام فعال است.
6032/6119

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سلامت بهداشت چربي خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟

آفتاب‌‌نیوز :

با اشاره به اینکه افزایش مصرف میوه و سبزی، برای سالمندان مبتلا به فشار خون بالا، مفید است، گفت: این افراد در صورت مشکلات دندانی، میوه و سبزی خُرد شده، و در صورت مشکلات گوارشی، میوه و سبزی پخته شده استفاده کنند. وی افزود که سالمندان، ضمن مصرف حداقل غذا‌های چرب و سرخ کرده، با مصرف غذا‌های آب پز و بخار پز یا تنوری، هنگام مصرف سالاد، با خودداری از مصرف سُس، به جای آن از آبلیمو با روغن زیتون و سبزی‌های معطر به همراه ماست کم چرب استفاده کنند.

مصرف لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار

این کارشناس بهداشتی تصریح کرد سالمندان مبتلا به فشار خون بالا، بیشتر از سه عدد تخم مرغ در هفته، چه بدون غذا و چه داخل غذا مانند: کوکو مصرف نکنند؛ از مصرف کله پاچه، مغز و قلوه خودداری کنند؛ بیشتر از لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار مصرف کنند و روزانه شش تا هشت لیوان آب را مصرف کنند.

لاهیجی باقری عنوان کرد: به جای روغن‌های جامد و کره از روغن‌های مایع مانند: روغن زیتون و روغن آفتاب گردان استفاده کنند و گوشت مرغ بدون پوست، ماهی و سویا جایگزین گوشت قرمز و چربی‌های حیوانی شود.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین تصریح کرد: در سالمند مبتلا به فشار خون بالا، ابتدا باید فشار خون بیمار تحت نظر پزشک درمان و کنترل شود و سپس فعالیت بدنی مجاز بر اساس توصیه پزشک برای سالمند تعیین می‌شود.

خودداری سالمندان از ورزش در هوای آزاد

وی اظهار کرد: بهتر است که سالمندان، پیاده روی را در دو نوبت صبح و عصر و هر بار ۳۰ دقیقه انجام دهند. وی ادامه داد که سالمندانی که تازه ورزش و پیاده روی را شروع کرده اند و یا توانایی انجام پیاده روی طولانی را ندارند، هر بار ۱۰ دقیقه کفایت می‌کند، و به مرور زمان، پیاده روی را بیشتر کنند.

این کارشناس هشدار داد با توجه به لزوم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، سالمندان هنگام آلودگی هوا از انجام تمرینات ورزشی در هوای آزاد پرهیز کنند؛ زیرا انجام تمرینات بدنی در هوای آزاد برای سالمندان مضر است. وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، آنان ورزش را در منزل انجام دهند.

لاهیجی باقری بیان کرد: زمانی که سالمند خسته است، تمرینات ورزشی را انجام ندهند و اگر در حین پیاده روی، دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدند، فوری استراحت کند و با پزشک، بهورز و مراقب سلامت مشورت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • ۴ عادت مخرب که به‌تدریج جان شما را می‌گیرد
  • واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟
  • ۱۰ فایده پیاده روی در سلامت بدن | بهترین زمان پیاده روی چه زمانی است؟
  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند