Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نشست خبري کنسرت «يورش» به آهنگسازي سيامک آقايي بيستم مرداد در حوزه هنري برگزار شد و اين موسيقيدان اعلام کرد که کنسرت «يورش» را با نگاه به وضعت اجتماعي امروز طراحي و آماده سازي کرده است.
سيامک آقايي سخنانش را با اهميت بحث آموزش و پژوهش در موسيقي ايراني آغاز کرد و گفت: «نسل من و موسيقي‌اي که ما در آن سال‌ها؛ سال‌هاي آموزش ديدنمان در حدود دهه 60، ياد گرفتيم نتوانست پلي شود ميان اساتيدمان و نسل بعد از خودمان! ما متولدين دهه 50 اگر مي‌توانستيم بهتر حرکت کنيم شايد ارتباط ميان نسل چاووش؛ استاد عليزاده، استاد لطفي و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و نسل بعد از ما بهتر از اين مي‌بود . معتقدم مي‌توانستيم پل بهتري باشيم. من طي اين سال ها آثار زيادي داشتم که هنوز به مخاطبان معرفي نشده است و اين نقطه ضعف من بوده که نتوانستم اين کارها را به علاقه مندان ارائه دهم. من انگيزه چنداني براي برگزاري کنسرت ندارم اما فکر مي کنم اين اجراها مي تواند انگيزه اي باشد تا موسيقي نسلي که به آن عشق مي ورزيديم را به مخاطبان امروزي معرفي کنيم.»
آقايي در مورد گروه نوازندگانش؛ شروين مهاجر، مهرزاد اعظمي‌کيا، ميثم ملکي، پيام جواني، نيما جوزي و همايون جهانشاهي هم توضيح داد: «تجربه‌اي که من از باقي گروه‌نوازي‌هايم داشته‌ام اين است که رنج سني حدود 30 سال يعني نه چندان جوان و نه چندان مسن، انگيزه زيادي براي کار کردن دارند و توانايي‌هاي تکنيکي‌شان را به شکلي بسيار منظم و مرتب در اختيار گروه قرار مي دهند. اعتراف مي‌کنم در رده سني 40، 45 سال پيدا کردن يک گروه بسيار دشوارتر است مگر اين که انگيزه‌هايي عجيب و غريب داشته باشند که عمدتا مالي است. يکي از تفاوت‌هاي اصلي اين اجرا استفاده از نوازندگاني است که از ديد من در کارشان فوق‌العاده هستند و به جز دوست عزيزم شروين مهاجر براي باقي‌شان فرصتي پيش نيامده است که خود را نشان دهند. به نظر مي‌رسد فضاي موسيقي طوري شده است که تا به يکي از سه، چهار خواننده جوان مطرح نزديک نشويد و سه، چهار سالي را صرف درنورديدن سالن‌هاي اجرا نکنيد بعيد است شناخته شويد. ما هر کسي را از ميان نوازندگان مي‌شناسيم، سال‌هاي زيادي کنار يک خواننده مطرح بوده و از آن طريق به شهرت رسيده است و ظاهرا راه ديگري وجود ندارد. ولي نوازندگان کنسرت «يورش» نمونه‌اي هستند از استعدادهاي کشورمان که فرصت نشستن کنار يک خواننده مطرح را نداشته‌اند. اميدوارم در کنسرت پيش رو که با سختي ها و مشکلات بسياري برگزار مي شود فرصتي براي معرفي اين استعدادهاي ناب موسيقي کشورمان باشند. »
آقايي در ادامه با اشاره به اينکه عرصه براي حضور استعدادهاي جوان تنگ است، توضيح داد: «پيش آمده است که استعدادهاي عرصه نوازندگي خودشان را به شما مي‌رسانند و يک سي‌دي به دستتان مي‌دهند. تازه در صورتي اين کار را انجام مي‌دهند که افرادي برون‌گرا باشند. چند سالي است که به لطف هومان اسعدي (دبير جشنواره ملي موسيقي جوان) در جريان بخش سنتورنوازي و بخش موسيقي رديفي جسنواره هستم، در همين دوره 170 دي‌وي‌دي را چک کرديم تا از ميانشان شش نفر را انتخاب کنيم. امسال همچنين بخش آهنگسازي خلاقه، نه صرف رديف سنتي دستگاهي، به اين جشنواره اضافه شد. در مسترکلاس‌هايي که برگزار مي‌کنم ليستي از شماره تلفن‌هايي دارم از بچه‌هايي 14، 15 ساله که به شکل عجيبي ساز مي‌زنند. قصد داشتم از يکي، دو نفر از همين بچه‌ها دعوت کنم که در کنسرت «يورش» روي صحنه بيايند اما طي صحبت با استاد حسين عليزاده به اين نتيجه رسيديم که شايد کار مناسبي نباشد که در اين سن روي صحنه بياوريمشان. »
او ادامه داد: «اين کنسرت آن چيزي نيست که تا به امروز به نام کنسرت ارائه شده. اين اجرا در نتيجه انگيزه و شرايطي پيش آمده که مفهوم اجتماعي در آن نهفته است. به عبارتي مي توان گفت که ما به صرف برگزاري کنسرت اقدام به اجراي برنامه نکرديم. من پيش از اين نيز آثاري را توليد کرديم که پيرامون موضوعات مختلفي چون زلزله زرند کرمان، برخي از وقايع اجتماعي وماجراهاي ديگر بوده است. من بر اين باورم شان نزول موسيقي برگرفته اتفاقاتي است که در يک جامعه مي افتد. ما در اين چند وقت درگير مشکلات اقتصادي هستيم که شايد مفهوم کنسرت بي ارتباط آن نيست و مي توان گفت بازتاب شرايط امروزماست که اجازه بدهيد بيش از اين درباره آن توضيح ندهم.»‌
آقايي درباره قابليت‌هاي پنهان مانده موسيقي ايراني توضيح داد: «من دوست دارم در موسيقي ايراني کارهاي سختي انجام دهيم که بتواند رنگ و بوي ملي تري به خود بگيرد. به هر حال امروزه در دنيا از موسيقي کلاسيک غربي و دستاوردهاي آن استفاده زيادي مي شود؛ اما من دوست دارم با يک خود باوري از ارزش هاي موسيقي ايراني فضايي را ايجاد کنم که بتواند حس ملي و ايراني را به مخاطب القا کند.»‌
آقايي در مورد اين که چرا در تالار وحدت روي صحنه نرفته است و تالار انديشه حوزه هنري را انتخاب کرده است هم توضيح داد: «ما تالار وحدت را داشتيم ولي مدل من اين شکلي است که اگر به عنوان مثال به نوازنده تنبک زنگ بزنم و نتواند بيايد آن قطعه هيچ وقت ساخته نمي‌شود! ‌ تالار وحدت به سمتي رفته است که خودگردان شود و و حدس مي‌زنم شايد به اين دليل باشد که ارشاد يک سري سوبسيدها را برداشته است. يکي دو بار امکانش را داشتم که «يورش» را به وحدت ببرم ولي تايم‌ها را از دست دادم و ديديم براي گرفتن تايم پنجشنبه و جمعه به سختي مي‌خورم. قصد جسارت ندارم اما تالار وحدت يک زماني، مثلا يک دهه پيش، به اصطلاح عاميانه؛ جاي آدم حسابي‌هاي موسيقي بود و مديريتش اجازه نمي‌داد هر کسي با هر رويکرد و وضعيتي روي صحنه برود. ولي اخيرا به اسامي و گروه‌هايي برمي‌خوريد که به فضا بسيار بي‌ربطند.»
او تشريح کرد: «از سوي ديگر تالار وحدت يک سري چيزها را به شما اجبار مي‌کند، مانند اين که رديف يک و سه را کلا برمي‌دارد و خالي نگه مي‌دارد. مشکلات جزئي ولي آسيب زننده در آن جا زياد است و من يکي را به اين سمت سوق داد که دو چهارراه بالاتر بيايم و محيطي روي صحنه بروم که به نظرم معماري‌اش هم بسيار متناسب‌تر با موسيقي سنتي است. متاسفانه موسيقي ايراني در حال حذف شدن از سبد خريد کالاهاي فرهنگي مردم است. بنابراين ما بايد آگاه باشيم که حضور در اين عرصه فقط نبايد محدود به اجراي زنده و توليد آلبوم باشيم. ما بايد به سمت کارهاي ديگري برويم که لزوم توجه به آن کاملا ضروري است. شايد اصلا در اين مورد هم از خيلي کارها عقب بمانيم اما با توجه به اينکه آنچنان متولي و مديريتي در اين زمينه وجود ندارد بنابراين بايد به اين سمت رفت که کارهايي را انجام داد. البته در حوزه رديف موسيقي ايراني برنامه هاي پژوهشي ويژه اي را با تعدادي از دوستان مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه تهران اجرا کنيم که بتوانيم همه در خدمت رديف موسيقي ايراني باشيم.»
آقايي در مورد تعداد قطعات هم توضيح داد: چهار قطعه داريم که با روال کند به تند پيش مي‌رود و تندترين و پرانرژي‌ترين قطعه آخرين آن‌هاست که «يورش» نام دارد.
سيامک آقايي با سنتوري متعلق به سال 52 که از ساخته‌هاي استاد ناظمي ، سنتور ساز برجسته است روزهاي هشتم و نهم شهريور در تالار انديشه حوزه هنري روي صحنه مي‌رود. ديگر اعضاي گروه عبارتند از دانيال معمارنژاد (خواننده)، شروين مهاجر (کمانچه)، مهرزاد اعظمي‌کيا (کمانچه التو)، ميثم ملکي (تار)، پيام جواني (تارباس)، ني (نيما جوزي) و تنبک (همايون جهانشاهي) هنرمند حاضر در کنسرت «يورش» هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۴۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقایی: استقلال با حواشی پیرامونش امتیاز از دست می دهد/پرسپولیس نفت را دستکم نگیرد

عباس آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره دیدار پرسپولیس با صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم لیگ برتر اظهار کرد: صنعت نفت سرمربی خود را تغییر داده و با آمدن فراز کمالوند انرژی جدیدی وارد این تیم شده است. قطعاً بازی سختی برای هر دو تیم خواهد بود ولی برای رسیدن به قهرمانی پرسپولیس دیگر نباید امتیاز از دست بدهد. در هفته‌های آینده به طور حتم استقلال باز هم امتیاز از دست می‌دهد. با توجه به حواشی اطراف و درون این تیم و شکل بازی که ارائه می‌کند امتیاز از دست خواهد داد. مهم این است که پرسپولیس تمامی امتیازات باقیمانده را بگیرد و مطمئن باشد استقلال نمی‌تواند تمامی امتیازات را جمع کند.

پرسپولیس اصلا نفت را دستکم نگیرد

وی ادامه داد: بازی با صنعت نفت همانند دیگر بازی‌های لیگ برتر سخت است. اگر ظرفیت دو تیم را در نظر بگیریم، وضعیت پرسپولیس فوق‌العاده است. شکل تیمی که در هفته‌های اخیر دیدیم هم عالی بوده است. با توجه به اینکه موقعیت‌های بسیار زیادی روی دروازه حریفان خلق می‌شود، پرسپولیس با استفاده از فرصت‌های خود برابر صنعت نفت برنده خواهد شد. البته نباید صنعت نفت را دست کم گرفت، چون این تیم توانست برنده بازی با سپاهان باشد، از طرفی نباید بیش از حد این پیروزی را بزرگ کرد، چون در آن دیدار سپاهان فرصت‌های زیادی را از دست داد و از طرفی سپاهان شرایط عادی ندارد. شکی نیست بازیکنان صنعت نفت انرژی زیادی گذاشتند و جسورانه بازی کردند ولی سپاهان در این هفته‌ها از لحاظ روحی روانی و انگیزشی حال و روز همیشگی را ندارد. البته نباید پرسپولیس سپاهان و شرایطی را که دارد ملاک قرار دهد. کمالوند به لحاظ روحی می‌تواند تیمش را آماده کند و از طرفی تیم‌ها مقابل استقلال و پرسپولیس انگیزه مضاعفی دارند. با این حال برای قهرمان شدن باید تمامی این مسائل را کنار بگذارید و بهترین خودتان باشید.  

رفیعی راه را برای دیگر جوانان پرسپولیس باز کرد

سرمربی تیم امید‌های پرسپولیس در مورد اینکه امیررضا رفیعی توانسته جای حالی علیرضا بیرانوند را درون دروازه سرخپوشان پر کند، تصریح کرد: رفیعی محصول آکادمی باشگاه پرسپولیس است. بازیکنان زیادی از آکادمی پرسپولیس به تیم بزرگسالان معرفی شده‌اند. در سال‌های آینده هم بازیکنان زیادی تزریق می‌شوند ولی در هفته‌های پایانی لیگ به خاطر حساسیت مسابقات نمی‌توان به آنها بازی داد ولی در فصل آینده فرصت است تا چنین بازیکنانی دیده شوند. امیررضا رفیعی بازیکن توانمندی است و دیگر بازیکنان که از آکادمی رفتند هم توانایی‌ای زیادی دارند. با این روند در آینده نیمی از فهرست و ترکیب پرسپولیس را بازیکنان آکادمی تشکیل می‌دهند. زمان و توجه به چنین بازیکنانی باعث می‌شود تا به پرسپولیس کمک شود. رفیعی هم که راه را برای دیگر جوانان باز کرده می‌تواند این روند خوب را ادامه دهد و با کلین شیت بازی‌ها را تمام کند.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • "مجنون آن لیلی" به تالار حافظ می‌آید
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
  • مجنون آن لیلی به تالار حافظ می‌آید
  • شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید
  • مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم
  • آقایی: استقلال با حواشی پیرامونش امتیاز از دست می دهد/پرسپولیس نفت را دستکم نگیرد
  • موسیقی ایران مدیریت یکپارچه می‌خواهد/ مرثیه‌ای برای موسیقی دهه ۶۰
  • این بازیکن برای حضور در تیم ملی تغییر چهره داد!