Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، از مجهز شدن پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان در یک سال گذشته و چهار ماهه اول امسال به سیستم آبیاری تحت‌فشارخبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، حسین شاهینی در شورای معاونین جهاد کشاورزی استان سمنان، با اشاره به‌ضرورت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان گفت: وی با اشاره به ضرورت توسعه سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان سمنان افزود : شرایط نامناسب اقلیمی و محدودیت منابع آب از یک سو و ضرورت حیاتی تأمین آب و غذای سالم برای جمعیت حال و آینده با رویکرد توسعه پایدار از سوی دیگر سبب شد تا مسئولان در راستای افزایش بهره وری آب کشاورزی ، توسعه سامانه های نوین آبیاری را به عنوان مؤثرترین اقدام در این زمینه مورد توجه قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شاهینی تصریح کرد: صرفه‌جویی بیشتر در هزینه تولید در بخش کشاورزی، مدیریت مصرف منابع آبی، افزایش راندمان آب، حفظ اراضی کشاورزی موجود و جلوگیری از کاهش سطح زیرکشت و افزایش همزمان عملکرد در واحد سطح از جمله مهمترین اهداف و چشم‌اندازهای جهادکشاورزی در اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار است.

 

وی  به جدی بودن مشکل کم‌آبی در استان سمنان و اقدامات جهادکشاورزی استان اشاره داشت وادامه داد: در این راستا سیستم‌های آبیاری تحت فشار در پنج هکتار از اراضی زراعی و باغات این استان اجرا شده است.

 

شاهینی با بیان اینکه در یک برنامه 10 ساله 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری و از جمله سیستم آبیاری تحت‌فشار خواهند شد اضافه کرد: بخش عمده هزینه طرح‌های آبیاری تحت‌فشار به صورت بلاعوض از سوی دولت تامین و تنها 15 درصد هزینه توسط بهره‌برداران بخش کشاورزی تامین می‌شود که آن نیز به صورت تقسطی از کشاورزان اخذ می‌شود.

 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در کشور و از جمله در استان سمنان خاطرنشان کرد: همین ایجاب می‌کند بهره‌برداران بخش کشاورزی ضمن مدیریت مصرف، راندمان و بهره‌وری آب در اراضی خود را افزایش دهند.

 

شاهینی با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها تا پایان سال 97 نیز ادامه می‌یابد از بهره‌برداران و کشاورزان استان خواست که از فرصت ایجاد شده برای تجهیز مزارع و باغات خود به سیستم‌های نوین آبیاری استفاده کنند.

 

وی محدودیت آب را یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه کشاورزی در استان سمنان دانست و تأکید کرد: ازاین‌رو مصرف بهینه منابع آبی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است و طرح‌های زیادی مانند احداث استخرهای ذخیره آب، لایروبی قنوات، انتقال آب کشاورزی به اراضی از طریق لوله‌های انتقال آب و مکانیزاسیون آبیاری با همکاری کشاورزان این استان اجرایی شده است.

 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: هیچ محدودیتی در اعطای تسهیلات در این بخش وجود ندارد و به هر میزان که متقاضی در استان باشد؛ برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی خواهند شد.

 

شاهینی با بیان اینکه اجرای سامانه های نوین آبیاری متوسط عملکرد محصول را بیش از 30 درصد افزایش می دهد تصریح کرد: اجرای این سیستم‌ها متوسط مصرف سم و کود شیمیایی را نیز تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

 

وی افزایش سهم سامانه های آبیاری موضعی نسبت به آبیاری بارانی، تقویت بخش نظارت عالی بر فرآیند مطالعه،اجرا و بهره‌برداری،استفاده از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه طرح را برخی از برنامه‌های آینده در راستای اجرای این طرح عنوان کرد.

 

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد : با هدف افزایش بهره وری آب در اراضی کشاورزی خرد و پراکنده ، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از طریق مکانیزم تجمیع آب در دستور کار قرار دارد.

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس روز خبرنگار اقتصاد ایران استیضاح اقتصاد مقاومتی رسانه اردبیل حسن روحانی دولت افزایش بهره وری آب کشاورزی سیستم آبیاری تحت فشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۰۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی قشلاقی در بازدید از عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند گفت: بر اساس طرح مشارکتی اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: برداشت آب از سد سهند و از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزو فاز پنج سد سهند است.

قشلاقی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری کرد و تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الگوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد.

وی به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود.

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است.

دیگر خبرها

  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین