Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@00:05:32 GMT

سرنوشت نامعلوم واکسن آنفلوآنزای پرندگان در شرایط تحریم

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۱۴۳۸۳

سرنوشت نامعلوم واکسن آنفلوآنزای پرندگان در شرایط تحریم

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی، گفت: اگر به دلایلی همچون تحریم‌ها واردات واکسن آنفلوآنزای پرندگان تحقق پیدا نکند برای سال 98 تلفات سنگینی خواهیم داشت.

علیرضا اکبرشاهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری آنا، از وجود 48 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از ابتدای سال جاری تا به الان در کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بخش عمده این درگیری را در فروردین و اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: میزان شیوع این بیماری انفجاری نبوده و تنها 48 کانون تا به امروز شناسایی شده است.
وی بیشترین درگیری را مربوط به اصفهان دانست و افزود: استان‌هایی مانند البرز، آذربایجان غربی، لرستان، تهران و یزد نیز به صورت محدود با این بیماری درگیر بوده‌اند.
اکبرشاهی میزان تلفات این بیماری را یک میلیون و 145 هزار قطعه پرنده عنوان کرد و اظهار کرد که حجم عمده این تلفات مربوط به ادامه موج سال گذشته بوده است.
وی در خصوص تزریق واکسن برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: در حال حاضر چندین سال است که طرح واکسیناسون پرندگان برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزا در کشورهایی مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اطراف در حال اجرا است که تا به الان اثربخشی خوبی از خود نشان داده است.
وی در مورد فعالیت پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور از جمله تزریق واکسن برای پیشگیری گفت: طبق برنامه از تیرماه سال جاری تزریق واکسن آغاز شده است. تا به الان ۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوآنزای پرندگان به طور رسمی وارد کشور شده که این میزان برای 3 میلیون و 700 هراز قطعه پرنده است که باید برای پرندگان طی دو نوبت و برخی پرندگان طی سه نوبت تزریق شود.
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور افرود: طبق برنامه هدف‌گذاری شده، باید تا اواسط شهریورماه سال جاری 80 درصد از جمعیت هدف در 12 استان پرتراکم پوشش داده شود. اگر این هدف با موفقیت اجرا شود، برای سال 97-98 انفجار و طغیان آنفلوآنزای پرندگان را نخواهیم داشت و یا خیلی بسیار کمتر خواهد بود.
اکبرشاهی با بیان اینکه مجور واردات 160 تا 170 میلیون دز واکسن گرفته شده است، عنوان کرد: در حال حاضر 10 میلیون دز وارد و 10 میلیون دز دیگر در گمرک است که ظرف یک الی دو روز آینده ترخیص خواهد شد؛ همچنین 30 میلیون دز دیگر نیز ظرف هفته آینده وارد کشور خواهد شد.
وی با توجه به اقدامات سازمان دامپزشکی کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: در حال حاضر سازمان دامپزشکی کشور مجوز واردات واکسن‌ها را صادر کرده است، بحث بعدی مربوط به واردات واکسن‌ها توسط بخش خصوصی می‌شود؛ با توجه به تحریم‌ها و مشکلات تخصیص ارز، امیدوارم هرچه سریعتر واکسن‌ها به کشور وارد شود.
این مقام مسئول هشدار داد: اگر به دلایلی همچون تحریم‌ها و یا عدم تخصیص ارز، این امر تحقق پیدا نکند و پرندگان به موقع واکسیناسیون نشوند، برای موج سال 97-98 تلفات سنگینی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه تا به امروز تمامی واکسن‌های مربوط به آنفلوآنزای پرندگان وارداتی بوده است، اظهار کرد: تا به امروز هیچ گونه تولید داخلی برای آنفلوآنزای پرندگان وجود نداشته است؛ البته چندی پیش با تولیدکنندگان داخلی مذاکراتی انجام شده و آنها قول مساعد داده‌اند، دولت نیز گفته است برای تحقق این امر حمایت خواهد کرد.
اکبر شاهی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این بخش گفت: تولید واکسن تا به مرحله تولید برسد، نیازمند بازه زمانی چند ماهه است تا آزمایشات و اثربخشی آن مورد بررسی قرار بگیرد؛ بنابراین در این بازه زمانی نیازمند واردات هستیم تا بتوانیم از شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.
وی افزود: زمانی که کیفیت تولید داخلی تایید شود؛ قطعا تولید داخلی در اولویت قرار خواهد گرفت؛ زیرا این واکسن از سویی در داخل کشور تهیه شده و در هر زمانی که نیاز باشد، می‌توان آن را تغییر داد و متناسب با شیوه‌های جدیدی که وارد کشور می شود، تولید کرد.
وی شیوع این بیماری را در تمام فصل‌ها عنوان کرد و گفت: معمولا در فصل سرما که رطوبت بیشتر می‌شود، سازگاری ویروس افزایش پیدا می‌کند، بنابراین نیمه دوم سال انتظار شیوع آن بیشتر است؛ اما با توجه به اینکه این بیماری میزبانهای بسیاری دارد، بنابراین در تمامی فصول سال در گردش است؛ حتی مواردی در تیر ماه از این بیماری گزارش شد که نشان می‌دهد این بیماری در گرما نیز فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۴۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون

  تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریای خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است مدت‌ها این دریاچه محل زندگی انواع موجودات و پرندگان مهاجر بوده؛ ولی چند سالی است که آب به دلیل بدعهدی افغانستان به دریاچه نمی‌رسد و دیگر خبری از آن آب و آبادانی سابق نبود.

 وسعت دریاچهٔ هامون در زمان پرآبی ۵ هزار و ۶۶۰ کیلومترمربع است که از این مقدار ۳ هزار و ۸۲۰ کیلومترمربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچهٔ هامون وابسته به رودخانهٔ هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.
 
 مهدی امیری، رئیس اداره محیط‌زیست زابل  بیان کرد: تالاب بین‌المللی هامون یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و خشکی زی محسوب می‌شود؛ بنابراین بسیاری از گونه‌های پرندگان با خاستگاه‌های متفاوت و گونه‌های زیادی از پرندگان در معرض خطر در این منطقه جهت زمستان‌گذرانی و جوجه‌آوری می‌کردند.

 وی افزود: بعد از چندین سال خشکسالی‌های در حوزه سیستان این موضوع باعث گردید، تالاب بین‌المللی هامون دچار بحران بی‌آبی و تغییر مسیر پرندگان به مکان‌های دیگر شود.

 امیری با اشاره به ورود سیلاب به منطقه سیستان و تالاب بین‌المللی هامون تأکید کرد: امسال با ورود آب به تالاب هامون شاهد بازگشت پرندگان به ذخیره‌گاه زیست‌کره هامون هستیم و امیدوارم با تداوم آب ورودی به حوزه سیستان شاهد ماندگاری هر چه بیشتر پرندگان و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر در بستر تالاب باشیم.

 رئیس محیط‌زیست زابل تصریح کرد: این اداره در سال‌های اخیر اقدام به گودبرداری مکان‌های در بستر تالاب نموده تا با ورود آب به تالاب و پر شدن این گودال‌ها شرایط برای ماندگاری پرندگان مهاجر و حیات‌وحش موجود در پناهگاه حیات‌وحش بیشتر شود.

 امیری افزود: اکنون شاهد حضور پرندگان آبزی مهاجری همچون فلامینگو، اگرت، چوب‌پا پرستو دریایی و انواع پرندگان کنار آبزی از خانواده آبچلیک و سلیم‌ها در بستر تالاب هستیم.

 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: و یکی از کانون‌های بحرانی گردوغبار در بستر تالاب هامون جنگل بش دلبر است که این اداره جهت تثبیت گردوغبار در این نقطه برنامه مرطوب‌سازی آن را به‌وسیله ایجاد کانال آبرسانی و پمپاژ آب به نقاط بحرانی آن را دارد.

 رئیس اداره محیط‌زیست زابل ادامه داد: با ورود سیلاب به تالاب هامون بهترین فرصت است که اقدام به مرطوب‌سازی بستر تالاب و رساندن آب به مناطق مستعد گردوغبار و کانون‌های بحرانی شناسایی شده نمایم.

 وی افزود: باتوجه‌به ورود سیلاب‌ها و روان آب‌های منطقه پرندگان مهاجر به منطقه کشانده شده‌اند. برخی از این‌گونه‌ها به‌صورت مهاجر عبوری برای برگشت به منطقه سیبری و برخی برای گذراندن فصل تولیدمثل به تالاب هامون رسیده‌اند که این امر موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم‌اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • سرنوشت پیرمرد پرحاشیه/ مارکوپولو به استقلال نرسید!
  • تکلیف نامعلوم عرضه خودرو‌های وارداتی!
  • جلوگیری از واردات واکسن‌های دامی دارای مشابه داخلی
  • تکلیف نامعلوم عرضه خودروهای وارداتی از فردا!
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم