Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@20:40:57 GMT

مدار معنویت و اخلاق؛ محور انتخاب همسر توسط ائمه(ع)

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۱۵۷۱۹

مدار معنویت و اخلاق؛ محور انتخاب همسر توسط ائمه(ع)

به گزارش ایکنا؛ اولین روز از ماه ذی‌الحجه مصادف با سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) است و این اتفاق مبارک این روز را نیز به یک روز مبارک و با میمنت تبدیل کرد است، ازدواج نیز از جمله مسائل مهم زندگی یک فرد تلقی می‌شود که آموزه‌های دینی ما به صورت فراوان بدان پرداخته‌اند و به نوعی مهم‌ترین نقل در این زمینه را قرآن دارد که در آیه ۲۱ سوره روم خداوند اشاره می‌کند که در سایه ازدواج است که آرامش و آسایش به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به منظور آشنایی بیشتر با مسئله ازدواج از منظر آموزه‌های دینی و بررسی زندگی ائمه (ع) و معیار‌های آن‌ها در ازدواج با فتحیه فتاحی‌زاده، استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) به گفت‌وگو پرداختیم.
وی در زمینه درسی که می‌توان از زندگی ائمه (ع) گرفت، بیان کرد: وقتی به صورت خاص به زندگی این بزرگان و نحوه ازدواج آن‌ها نگاه می‌کنیم معلوم می‌شود که معیار و محور اصلی در انتخاب همسر برای آن‌ها مسائل معنوی بوده و در واقع معیار آن‌ها بر مدار اخلاق استوار بوده است و ما خبر از محو و معیار قرار دادن امور دنیوی را یا نمی‌بینیم و یا اگر هم وجود دارد در درجات بعدی قرار می‌گیرد.
فتاحی‌زاده تصریح کرد: اگر به ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) مراجعه کنیم می‌بینیم که برای ازدواج با حضرت زهرا (س) خواستگاران زیادی آمدند، اما عملا آنچه شد این بود که برجسته‌ترین انسان تاریخ به لحاظ خصوصیات اخلاقی و کمالات انسانی انتخاب شد و مورد توجه حضرت (س) قرار گرفت، چراکه محور اصلی همین مسائل بوده است.
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: اگر ما نیز از ازدواج و زندگی ائمه (ع) درس بگیریم و به سبک زندگی آن‌ها رجوع کنیم قطعا می‌توانیم خانواده‌های پایدارتری داشته باشیم، چراکه امور دنیوی گذرا هستند و آنچه پایدار است کمالات انسانی است و لذا باید به این نکته بیش از پیش توجه داشت.
وی در ادامه به ارائه تحلیل در زمینه آیه ۲۱ سوره روم که خداوند ازدواج را مایه آرامش معرفی کرده پرداخت و تصریح کرد: بهترین تفسیر همین است که زن و مرد در کنار یکدیگر به آرامشی می‌رسند که این آرامش مقدمه کمالات بعدی را فراهم می‌کند و قاعدتا تحصیل این آرامش منوط به مودت و رحمتی است که پایه خانواده است.
فتاحی زاده بیان کرد: یعنی اگر پایه خانواده بر مبنای مودت و رحمت استوار باشد و شکل بگیرد و بین زوجین حاکم شود، این مودت و رحمت می‌تواند به فرزندان نیز سرایت کند و همین مسئله برای خانواده‌ای که امروز مورد هدف قرار گرفته می‌تواند امیدبخش باشد.
وی در ادامه افزود: امروزه شاهد این هستیم که آنچه در فضای تبلیغاتی غرب حاکم است این طور است که آن‌ها به این اطمینان رسیده‌اند که در کشور‌های اسلامی به‌ویژه در ایران خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اگر بتوانند این جایگاه را متزلزل کنند می‌توانند به اهداف شیطانی خود دست یابند.
فتاحی‌زاده بیان کرد: این مسئله نیز برای جوانان ما زنگ خطری است و باید توجه داشته باشند که مبنای حرکت آن‌ها و انتخاب و تصمیم خود را در زندگی حساب شده لحاظ کنند نه اینکه معیار و مبنای آن‌ها موارد ظاهری و گذرا و بر مبنای هیجانات و خواسته‌های ناپایدار باشد.
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) در ادامه تصریح کرد: ما در جامعه خودمان دوره‌های خوبی را تجربه کرده‌ایم؛ یعنی بعد از انقلاب اتفاق‌های خیلی خوبی در بازگشت به سبک زندگی اسلامی افتاد و مهریه‌های سنگین و خرج‌های اضافی در حاشیه قرار گرفت و آن پاکی و بی‌آلایشی و سادگی که بر زندگی ائمه (ع) حاکم بود را به نوعی می‌دیدم.
وی بیان کرد:، اما به هر حال هر انقلابی یک مراحل گذاری دارد و شاید بخشی از آن نیز طبیعی باشد و البته بخشی از مشکلات نیز به دلیل وجود فضای مجازی و نوع استفاده از آن بوده که در این بخش موفق نبوده‌ایم و این عوامل دست به دست هم داده تا از آن سبک زندگی اسلامی چرخشی داشته باشیم و خانواده نیز به مسائل مادی توجه بیشتری پیدا کرده‌اند که این مسئله چندان امید بخش نیست و باید مجددا مورد بازخوانی قرار گیرد.
فتاحی‌زاده با تأکید بر این که آموزه‌های دینی می‌تواند این آسیب‌ها را از بین ببرد تصریح کرد: قطعا کمک گرفتن از آموزه‌های دینی در این زمینه می‌تواند راه گشا باشد، همچنین باید توجه داشت که فضای مجازی که بدان اشاره شد نیز اینگونه بوده که در یک برایند کلی امتیاز‌ها و زمینه‌های رشد را فراهم کرده و از این جهت خوب بوده است، اما باید از این فضا‌ها استفاده بهینه‌تری صورت گیرد تا مجدد بتوانیم به سبک زندگی اسلامی بازگردیم.
وی در ادامه افزود: زمانی می‌توان به آینده روشن یک جامعه امید داشت که خانواده‌های موفقی در آن وجود داشته باشند، باید جوان‌ها به این سمت سوق داده شوند که مسیر ازدواج را به‌درستی طی کنند، البته امروزه شرایط اقتصادی و شغلی طوری است که شاید جوانان ترس داشته باشند از این که مسئولیت اینچنینی را قبول کنند و شاید گمان کنند که شاید نتوانند از پسِ این کار برایند، لذا باید نگاه خانواده‌های اصلاح شود، همیشه در نگاه کلان به اقتصاد توجه می‌شود، اما اینکه خانواده چه نقشی دارد نیز مهم است و باید به این مسئله نیز ورود کرد.
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) بیان کرد: در نتیجه آنچه اهمیت دارد این است که ما بتوانیم مسیر صحیح را برای جوانان تبیین کنیم و راه برای آن‌ها هموار شود، این مسئله مهم است که صرف نگاه مادی را از بین ببریم و معیار برای انتخاب همسر جایگاه اجتماعی و مسائل مادی نباشد، این‌ها مسائلی است که در زمینه ازدواج موثر است. مطمئن باشیم که اگر مسیر اخلاق و معنویت را پیش بگیریم قطعا آینده فرزندان ما نیز مطلوب خواهد بود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه ایکنا ازدواج معیار ازدواج معنویت اخلاق اول ذی الحجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۵۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، مراسم تجلیل از زوجین دهه شصتی که در سال ۱۴۰۲ ازدواج نموده اند برگزار شد. در این مراسم از ۲۹ نفر از زوجین شهرستان قزوین و ۴ نفر از بانوان دهه شصتی دارای فرزند تجلیل به عمل آمد.
مدیر کل امور بانوان استانداری در این مراسم گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده دهه شصتی‌ها جزو سرمایه‌های این کشور هستند و مسائل و مشکلات خودشان را هم دارند و امیدواریم با توجه به مهارت‌هایی که دارند زندگی آرام و پر مهری را تجربه کنند.
علیخانی گفت: مرکز خدمات ازدواج در حال راه اندازی است و خدماتی در حوزه مشاوره و تسهیلات و مسائل ازدواج به افراد تعلق می‌گیرد که به زودی انجام خواهد شد. افرادی که وارد مرحله زندگی مشترک شده اند می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند. چون افراد از دو خانواده متفاوت هستند نیاز به گذشت و مهارت زیادی هست تا زندگی‌ها دوام پیدا بکند و شرایط آرامش برای تربیت خودمان و فرزندانمان فراهم شود.
حجت الاسلام محمد حسینی کارشناس امور خانواده هم در این آیین گفت: مادران امانت داران فرزندانشان هستند و به گفته شهید مطهری هیچ مقامی بالاتر از مادری برای یک زن نیست.
وی بهترین زمان برای فرزند آوری بعد از ازدواج را شناخت قابلیت‌های لازم برای والد شدن، پذیرش روانی برای بچه دار شدن هر دو زوج، پشتیبانی از همسر عنوان کرد.
خیری فر مشاور امور بانوان اداره کل ثبت اسناد استان گفت: با توجه به کاهش آمار ازدواج جوانان دهه شصت تصمیم شد برای ترغیب به ازدواج از زوجینی که در سال ۱۴۰۲ ازدواج کرده اند تجلیل به عمل آید و برای حمایت از فرزند آوری این افراد هدیه‌ای به مبلغ دو میلیون و پانصد هزارتومان به صورت بن خرید سیسمونی به افراد اهدا شد.

دیگر خبرها

  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ماست
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟
  • همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • استوری همسر سابق مهدی قائدی؛ می‌رسد آن روز که چرخ بر مدار حق گردد! + عکس
  • دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • کاندیداها و هوادارانشان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند
  • کاندیداها و هواداران‌شان قانونمند و اخلاق‌مدار باشند