Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@14:59:47 GMT

نشستی برای رویارویی با پرسش‌های ابدی

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۱۵۹۲۷

نشستی برای رویارویی با پرسش‌های ابدی

فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:
نشست هفتگی شهر کتاب ۲۳ مرداد به بحث و گفت‌وگو در باب «علم، فلسفه و الهیات و رویارویی با پرسش‌های ابدی» اختصاص دارد.

پرسش‌های بنیادی انسان از آغاز تفکر بشر وجود داشته‌اند و همواره حس انسان را برانگیخته‌اند. منظور از پرسش‌های بنیادی آن پرسش‌هایی است که انسان درباره‌ ماهیت خودش و جهان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پرسش‌ها به تناسب رشد فهم انسان، عمیق‌تر و پیچیده‌تر شده‌اند و به موازات آن پاسخ به این پرسش‌ها هم با پیشرفت دانش انسان، دقیق‌تر شده‌اند. سه حوزه‌ اصلی که به این پرسش‌ها پرداخته‌، فلسفه، علم و مذهب بوده است. این حوزه‌ها هر یک از منظر خود پرسش‌ها را کاویده و کوشیده‌اند پاسخ‌هایی درخور برای آن‌ها فراهم آورند. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت‌های علمی که در نیمه‌ دوم قرن بیستم در حوزه‌های فیزیک، کیهان‌شناسی، علوم زیستی و علوم شناختی حاصل شده است، نوعی همگرایی و همسویی میان این سه حوزه اجتناب‌ناپذیر باشد. پرسش از منشأ پیدایش جهان، فرآیند شکل‌گیری حیات و به ویژه حیات هوشمند، خاستگاه قوانین طبیعت و ماهیت ذهن و آگاهی از این جمله پرسش‌هاست.

به رغم تقاضای نسل امروز برای یافتن پاسخ‌هایی به این پرسش‌ها، طرح این نوع مباحث شایسته است که بیشتر مورد توجه جامعه‌ علمی و فرهنگی ایران قرار گیرد و مرکز فرهنگی شهر کتاب در نشست‌های مختلف به این پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشمندان، فیلسوفان و نویسندگان می‌پردازد.

اين نشست با حضور مصطفی مستور، دکتر میثم توکلی‌بینا (عضو هیات علمی موسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه) و دکتر کاظم سرپولکی (مدیر گروه علوم زیستی دفتر مطالعات علم و دین) در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی برگزار می‌شود.

در همین زمینه: برگزاری کنفرانس الهیات اسلامی، فلسفه و حقوق در لندن عقل راه است؛ انسان با تنبلی و ترس متوقف می‌شود خانه‌ای برای فلسفه آیین افتتاحیه پنجمین همایش بین‌‌المللی فلسفه دین معاصر انسان، خدا و جهان شب دکتر عبادیان در کانون زبان پارسی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۵۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، به همت گروه فلسفه خانه اندیشمندان علوم انسانی و انتشارات سروش، جلسه رونمایی و گفتگو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین برگزار می‌شود.

سخنرانان این جلسه عبارتند از سید حسن حسینی، استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، مسعود طوسی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و علیرضا رحیمی مدیرعامل انتشارات سروش.

همچنین در این جلسه، گروه مترجمان این مجموعه ۹ جلدی زهرا زرگر، صبا فریدونی، جواد درویش، نیما نریمانی، محمد ابراهیم مقصودی و طه عبداللهی حضور دارند.

جلسه رونمایی و گفتگو پیرامون مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

حضور برای عموم علاقمندان در این جلسه آزاد و رایگان است.

کد خبر 6090444

دیگر خبرها

  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • نگاهی به آمار رویارویی ۲ تیم استقلال و تراکتور
  • نشستی از جنس مدرسه در لرستان
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • مجموعه ۹ جلدی بن‌مایه‌های فلسفه دین رونمایی می‌شود
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟