Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه گفت: آینده رسالت و سرنوشت دین با ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) گره خورده بود و خداوند پیوندی را زمینه‌سازی کرد که حاصل آن جانشینان پیامبر(ص)باشند.

حجت‌الاسلام امیرعلی حسنلو، مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در رابطه با شبهات ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) در گفت‌وگو با خبرنگار معارفی خبرگزاری شبستان گفت: حضرت زهرا (س) بر اساس اخبار اهل سنت خواستگاران فراوانی داشتند که از جمله آنها ابوبکر، عمر و برخی از مهاجرین در تاریخ نام برده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه در سنن نسایی یکی از منابع معتبر اهل تسنن چنین روایت شده است که ابوبکر، عمر و برخی از مهاجرین به خواستگاری حضرت زهرا (س) رفتند و پیامبر (ص) در پاسخ آنها فرمود من در رابطه با فاطمه منتظر دستور الهی هستم. وی همچنین برای حفظ احترام این اشخاص در کتاب خود آورده است که پیامبر در پاسخ به آنها خردسالی فاطمه(س) را دلیل عدم موافقت خود اعلام کرد.

حجت‌الاسلام حسنلو تصریح کرد: یعقوبی از تاریخ‌نویسان موثق در این زمینه چنین نقل می‌کند که گروهی از مهاجرین فاطمه (س) را از پیامبر خواستگاری کردند. علاوه بر این دو منبع در منابع دست اول تاریخی ما از جمله آثار ابن هشام، طبری، بلاذری، کلینی، شیخ مفید و شیخ طوسی نیز در رابطه با خواستگاران فراوان حضرت زهرا (س) گزارش هایی نقل کرده‌اند.

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بنا بر گزارشات موثق تاریخی فاطمه (س) پنج سال پس از بعثت متولد شد و هنگام خواستگاری حضرت علی (ع) ایشان 9 سال داشت، بنابراین برخی از نظرها که در این زمینه سن 18 سال را برای حضرت نقل کرده‌اند، صحیح نیست.

وی با اشاره به فرهنگ رایج در میان اعراب در رابطه با ازدواج دختران یادآور شد: ازدواج دختران در سن بلوغ در فرهنگ عرب مرسوم است و در زمان پیامبر(ص) نیز در میان اعراب رایج بود که دختران با رسیدن به سن بلوغ ازدواج می‌کردند. این فرهنگ در حال حاضر کماکان در میان اعراب جاری و مرسوم است در حالی که فرهنگ ازدواج در کشور ما دچار مشکلاتی شده و به سمت و سویی اشتباه و برخلاف فرهنگ اسلامی پیش می‌رود چرا که ازدواج در سن متناسب باعث تولد فرزندان سالم، مستعد و بدون مشکلات جسمی و روحی می‌شود که در روایات ما نیز بر این مسئله تأکید شده است.

حجت‌الاسلام حسنلو با اشاره به سال وقوع ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) گفت: این رخداد مهم در سال دوم هجری اتفاق افتاده است و هنگامی که خواستگاران فراوانی به نزد پیامبر آمده و دخترش را خواستگاری کردند حضرت پس از رد آنها خطاب به فاطمه (س) فرمود من تو را به همسری می‌دهم که از همه نیکوخوتر و در مسلمانانی پیش‌قدم‌تر از دیگران باشد. در همین رابطه ابن سعد در کتاب خود چنین نوشته است که ابوبکر و عمر پس از آنکه پاسخ موافق از پیامبر نشنیدند به نزد علی (ع) رفته و به او پیشنهاد دادند که به خواستگاری فاطمه برود. حضرت نیز این موضوع را پذیرفت. علاوه بر این دو نفر جمعی از انصار مدینه نیز که از محبت پیامبر نسبت به علی (ع) اطلاع داشتند چنین پیشنهادی را به ایشان مطرح کردند. هنگامی که علی (ع) برای این موضوع خدمت پیامبر رسید حضرت از او سوال کردند که برای چه آمده‌ای و ایشان از شدت شرم و حیا همچنان سر به زیر پاسخ داد برای خواستگاری از فاطمه (س) آمده‌ام. پیامبر نیز از این موضوع خوشحال شده و به او خوشامد گفتند.

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: علامه مجلسی به نقل از عیون اخبارالرضا از شیخ صدوق نقل می‌کند که پیامبر در پاسخ به امیرالمومنین (ع) فرمود مردانی از قریش از من رنجیدند که چرا دخترم را به آنها ندادم و من به آنها گفتم این کار به اراده الهی بوده است و کسی جز علی(ع) شایستگی فاطمه(ع) را نداشت. در همین رابطه شیخ طوسی ماجرای ازدواج امیرالمومنین و حضرت زهرا را این‌گونه نقل می‌کند که ابوبکر و عمر پس از ناکامی از خواستگاری خود به نزد علی رفته و به او پیشنهاد کردند که به خواستگاری زهرا برود. حضرت نیز این پیشنهاد را پذیرفت و پس از شرف‌یاب‌شدن به محضر پیامبر از قرابت خود با ایشان و پرورش‌یافتن در دامن پیامبر سخن گفت. رسول خدا (ص) در پاسخ به علی (ع) فرمود فضل تو بیش از اینهاست که گفتی و تو بهترین فردی هستی که من می‌شناسم. سپس حضرت درخواست خود را مطرح کرد و رسول گرامی اسلام در پاسخ به او فرمودند پیش از تو نیز کسانی آمده بودند اما دخترم نپذیرفت، بنابراین از این ماجرا می‌توان چنین نتیجه گرفت که علاوه بر مشیت الهی نظر شخص حضرت فاطمه (س) در این موضوع مطرح بوده است و ایشان سایر خواستگاران چه از میان مهاجران و چه انصار نپذیرفتند.

وی در ادامه با اشاره به شبهاتی که برخی مستشرقین در این زمینه وارد کرده‌اند، تصریح کرد: برخی از مستشرقین با استناد به اخباری ضعیف در این رابطه که از اعتبار و صحت لازم برخوردار نیست به طرح شبهاتی پرداختند از جمله این ازدواج برخلاف میل حضرت زهرا (س) بود در حالی که با بررسی‌های انجام‌شده معلوم می‌شود به هیچ‌وجه این‌گونه نبوده است و این ازدواج با علاقه باطنی و میل حضرت زهرا، رسول خدا و امیرالمؤمنین (ع) انجام شد.

حجت‌الاسلام حسنلو با اشاره به اهمیت این مطلب و تأثیر آن در سرنوشت اسلام گفت: آینده رسالت و سرنوشت دین با سرانجام این امر محقق می‌شد و این قضیه از اهمیت خاصی برخوردار بود که خداوند پیوندی را زمینه‌سازی کند که حاصل آن جانشینان پیامبر باشند که با نظر خاص الهی رشد کرده و هدایت انسان‌ها را بر عهده بگیرند و سرنوشت دین با سرنوشت این خانواده و این ازدواج پیوند خورد.


 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز خبرنگار دولت عربستان مجلس حسن روحانی خبرگزاری شبستان روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران زلزله ذی الحجه پیوند آسمانی رسالت دین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۶۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتسال بانوان مشخص شدند

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، اردوی تدارکاتی تیم فوتسال بانوان از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود که از سوی فروزان سلیمانی اسامی بازیکنان دعوت شده به اردو به شرح زیر اعلام شد:

مبینا ملاآقایی، فرزانه توسلی، نگار سادات یعقوبی، مریم سید، مبینا پروینی (تهران)

هما آقایی پور، معظمه سنجری (کرمان)

سحر زمانی، نازنین استکی فر (اصفهان)

فاطمه رحمتی، محدثه محمدی (زنجان)

فرشته خسروی، الهام عنافچه، طاهره مهدی پور، زهرا کیانی منش (خوزستان)

مارال ترکمان (البرز)

مهتاب بنایی (فارس)

نسترن مقیمی، کیمیا رحیمی نیا، نسرین قمی (مازندران)

فاطمه حسینی (خراسان رضوی)

سارا شیربیگی (کرمانشاه)

مهدیه محمودی نیا (کهگیلویه و بویراحمد) زینب امیری (چهارمحال بختیاری)

کد خبر 6096287

دیگر خبرها

  • نگران آینده پزشکی ایران هستم/ بحران پرستاری سراغ پزشکی خواهد آمد
  • ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
  • پدر شهید جاویدالاثر علی اربابی آسمانی شد
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • نشانی یوسف آسمانی به زمین رسید
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • اسامی دعوت شدگان به اردوی تیم ملی فوتسال بانوان
  • بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتسال بانوان مشخص شدند