فلسفه در پیادهرو بیدوستی در جمع دوستان
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۱۶۹۷۵
دین و اندیشه > اندیشه - همشهری آنلاین- یاسر هدایتی :
یادداشتهای فلسفه در پیاده رو تاملاتی فلسفی در سوژهها و موضوعات گوناگونی است که با زندگی روزمره پیوند خوردهاند.
برای آنکه احساس خوشبختی کنیم لازم است چند دوست داشته باشیم ؟ به عبارت دیگر اگر دستیابی به مفهومی ناب از دوستی را از راههای رسیدن به خوشبختی بدانیم چه تعداد دوستان جانی باید داشته باشیم تا در هر لحظه از زندگی بتوانیم احساس خوشبختی کنیم؟ آیا هرچه دوستان جانی و نازنین بیشتری داشته باشیم، خوشبختتریم؟ یا اصلا خود مفهوم داشتن دوستان جانی با تعدد دوستی و دوستان در تعارض نیست؟ راستی آیا تا به حال سراغ دفترچه تلفن همراهتان رفتهاید تا ببینید، از میان این انبوه نامها و نشانهها چند نفر را میتوانید به عنوان دوست بشناسید، دوست البته نه از جنس«Friend»هایی که شبکههای اجتماعی دائم داشتنشان را به شما یادآوری میکنند، بلکه از جنس همانهایی که سعدیجان در همان اوان گلستان آزردنشان را جهل میداند و در مقابل آن کفارت یمین را سهل.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دفترچه تلفن همراه یا همان «Contacts» در بحث از دوستی و تنهایی انسان پدیده جالبی است. نرمافزاری که به فرد این امکان را میدهد تا مشخصات مختلف از کسانی را که به نوعی با آنها در ارتباط است در تلفن همراه ذخیره کند. این نوعی از ارتباط گاهی تحت عنوان دوستی تعریف میشود. با این وصف تسامحا میشود گفت دفترچه تلفن همراه هر فرد نشان میدهد که چه دوستانی و چه تعدادی دوست دارد؟ اگر چه همین دفترچه باعث میشود که دیگر کسی مثل روزگار نه چندان دور شماره دوستانش را حفظ نکند اما در مقابل امکاناتی که به ما عرضه میکند نیز کم نیست. امکان اینکه در هر لحظهای که احساس تنهایی گلویمان را گرفته و فشار میدهد و طعم گس آن را با جانمان مزه مزه میکنیم یا در هول و هوای گرفتاریای قرار داریم و مددجو هستیم به واسطه نوشتن چند کلمه ساده یا لمس کردن نامی و گرفتن شمارهای خود را از این دستاندازی تنهایی و طعم گسش رها کرده و یاریِ دوستی را طلب کنیم. با این همه اما دفترچه تلفن همراه نمیتواند معیاری از خوشبختی کسی بر مبنای تعداد دوستانش بدهد، زیرا همچنان پرسشهای نخست این نوشتار بی پاسخند! هرچند نسبت دوستی و خوشبختی انسانی و هم اینکه دوست کیست و دوستی چیست را از منظر فلسفی برای مخاطبان این نوشتار مفروضی گرفته ایم که هر کس با مراجعه به رساله لوسیس افلاطون و کتاب هشتم و نهم اخلاق نیکو ماخوس ارسطو میتواند پاسخ یاب شود . اما پرسش بنیادی این نوشتار از پس این پرسشهای پاسخ نایافته است که در پس آنچه ما در شبکه های اجتماعی و مراودات و ارتباطات روزمرهمان در این شبکه ها میجوییم، دوستی چه معنایی دارد و چه نسبتی دارد با مفهومی از دوستی که ارسطو در اخلاق نیکو ماخوس از «ضروریات زندگی» میداند و «نه تنها ضروری بلکه زیبا و شریف» نیز میشناسد.همان که به تعبیر سقراط در محاوره با لوسیس کار نیکان است چرا که «دوستان همان نیکان هستند» و به همین واسطه است که هر انسانی با دستیابی به مفهوم ناب دوستی و داشتن دوستان ناب میتواند به تعبیر ارسطو به «Eudaimonia» برسد. «ائودایمونا»یی که امروز ما بهروزی، شادکامی ، سعادت و نیکبختی ترجمهاش میکنیم و البته جست و جویش.
واقعیت این است که حتی اندیشمندی مانند ارسطو نیز که تفلسفی مفصل را درباره مفهوم دوستی در تاریخ فلسفه انجام داده، پاسخ به این پرسش را به اجمال واگذارده است . و تنها در فرازی کوتاه از دفتر هفتم کتاب هشتم اخلاق نیکو ماخوس به این پرسش پرداخته است و بعدتر نیز در یکی دو فراز دیگر توقفی در این موضوع داشته که چیز جدیدی به پاسخ خود اضافه نمیکند. ارسطو در آن موقف ضمن اینکه گذراندن مشترک اوقات و لذت بردن از معاشرت با یکدیگر را از خصوصیات عمده دوستی معرفی می کند به این نکته نیز اشاره میکند که « دوستی به معنی دوستی کامل و حقیقی، با عدهای زیاد ممکن نیست همانگونه که یک شخص نمیتواند با چندین تن ارتباط عاشقانه داشته باشد زیرا عشق نوعی افراط در دلبستگی است و اینگونه دلبستگی را تنها به یک تن میتوان داشت و به دشواری میتوان تصور کرد که کسان بسیاری در آن واحد برای یک تن چنان جاذبهای داشته باشند. علاوه بر این دوستان حقیقی باید یکدیگر را نیک آزموده و نسبت به هم اعتماد کامل یافته باشند و این نیز دشوار است .»
در ادامه از آنجا که ارسطو در همان طلیعه بحث، منشا همه دوستیها را در یکی از اغراض لذت، سودمندی و نیکی میبیند به این نیز اشاره میکند که برای به دست آوردن سود و لذت میشود با افراد بسیاری دوست شد چرا که به عقیده او اشخاص «سودمند و مطبوع فراوانند و در زمانی کوتاه میتوانند آنچه را از یکدیگر انتظار دارند به چنگ آورند» اما به گمان او دوستی از آن جنس که نیکان بر میگزینند چیزی نیست که در تجربه ای متعدد با افراد متعدد صورت بپذیرد.
روباه به [شازده کوچولو]گفت: آدم فقط از چیزهایی که اهلی می کند میتواند سر در آورد.انسانها دیگر برای سر در آوردن از چیزها وقت ندارند. همه چیز را همین جور حاضر و آماده کرده از دکانها میخرند، اما چون دکانی نیست که دوست معامله کند آدمها ماندهاند بیدوست.
در همین زمینه: آیا تعدد گزینهها، آزادی ما را تهدید میکند پرچم مکزیک؛ ذوقزدگی ایرانی و هورای فرانسوی سال معمولی اندیشه و امید به آینده نشستهای راهبردی از غربت دانایی و قرب بقیع چه خوب توانایی است خداوند کرسیهای آزاداندیشی و امروز ما حد تو رثا نیست اصول را به مسلخ مصلحتهامان نبریم!منبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۶۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برپایی همایش واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشرو
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، فیلسوفان اذعان دارند که بنیادیترین تمایزهای فلسفی، متمرکز بر نوع تبیین از معرفت در ساحات هویت و توجیه معرفت است. همچنین، نوع نگاه فیلسوف به معرفت، در تمام تبیینهای مرتبط با علوم انسانی و در تمام نظامات معرفتیِ معطوف به فردسازی و جامعهسازی و تمدنسازی، نقش جدی ایفا میکند. بنابراین، اصلیترین هجمهها در طول تاریخ اندیشهورزی فلسفی، متمرکز بر همین حیث بوده است. این همایش درصدد بررسی دقیق ابعاد حکمی-معرفتی واقعگروی معرفتی، به عنوان اصل بنیادین در حکمت اسلامی است.
فهرست برنامههای همایش:
روز اول
سخنرانیهای افتتاحیه:
قرائت قرآن کریم
حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاریقرهباغ: دبیرعلمی همایش
آیتالله دکتر عسکر دیرباز: رئیس محترم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
جلسه نخست، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۲:۰۵-۱۰:۴۵
استاد محمد حسینزاده یزدی / اعتبار ادراک حسی و روش تجربی؛ شکاکیت یا واقعگرایی (رئالیسم)
میزگرد با حضور «حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد حسینزاده / دکتر حسن عبدی»
دکتر هادی وکیلی / واقعگرایی فازی و مسئله کثرت
دکتر حسن عبدی / بررسی تطبیقی واقعگرایی معرفتشناختی از منظر علامه طباطبایی و کانت
دکتر علی تجویدی / واقعگروی معرفتی در نگاه شهید آیتالله محمدباقر صدر
جلسه دوم، دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۷:۲۵-۱۳:۳۰
حجتالاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح
میزگرد با حضور «دکتر محمد لگن هاوزن / دکتر عباس عارفی»
دکتر رحمتالله رضایی / واقعگروی در حوزه تصورات از منظر منطقدانان مسلمان
دکتر عباس عارفی / بررسی واقعگرایی در گزارههای سلبی و عدمی
دکتر سعید کریمی / امکانسنجی واقعگروی معرفتی از منظر فلسفه نظری کانت و وجود ذهنی ملاصدرا
سعید سفیدگری / بداهت اصل علیت در واقعگروی فلسفه اسلامی و چالشهای آن
دکتر مهدی امینی / واقعنمایی گزارههای زیبایی شناحتی در ادارک حسی با تکیه بر آراء ملاصدرا
روز دوم
جلسه سوم، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۲:۰۵-۰۹:۱۵
حجتالاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی / واقعگرایی اخلاقی و پیامدهای فرهنگی آن
دکتر مصطفی زالی / معرفتشناسی به مثابه هنجاری ایدهآل: تأملی بر انتقادات سهروردی به معرفتشناسی سینوی
حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمد ساداتمنصوری / بررسی امکان ادراک حسّی بیواسطه در فلسفه اسلامی و فلسفه ذهن و تأثیر آن در حل برخی چالشهای واقعگرایی معرفتی
حجتالاسلام و المسلمین دکتر رضا غلامی / علامه طباطبایی و رئالیسم فلسفی همراه با برخی ملاحظات و نقدها
دکتر مرتضی پویان / مبانی درست، نادرست و ناقص در واقعگروی نسبت به خود و غیر خود در فلسفه اسلامی
جلسه چهارم، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۷:۲۵-۱۳:۳۰
دکتر مهدی عاشوری / زمینهمندی نظام تولید دانش و چالشهای پیش روی واقعگروی معرفتی (مجازی)
دکتر غلامرضا ذکیانی / اختلاف، رمز اشتراک و ریشه اشتراکها
دکتر طاهره کمالیزاده / مرور نظامند و فراتحلیل کیفیِ مطالعات ده سالِ اخیرِ حوزه معرفتشناسی ادراک شهودی
دکتر حسن لاهوتیان / رویکرد ذاتی به واقعگرایی معرفتی (رئالیسم معرفتی مبتنی بر نظریه ذاتی شهید صدر)
دکتر محمد تاجیک جوبه / مؤلفههای رئالیسم معرفتی در نظریه اعتباریات علامه طباطبائی
دکتر بهروز محمدی منفرد / واقعگرائی معرفتی در حکمت عملی صدرائی
دکتر حمید علایینژاد / واقعگرایی، و تحلیل نظریه-برهانی از مفهوم پیامد منطقی در منطق اسلامی
کمیته اجرایی برگزاری همایش:
دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین دکتر سیداحمد غفاریقرهباغ
دبیر تخصصی: دکتر حسین علیمحمدی
دبیران اجرایی: دکتر حسین رستمی جلیلیان، دکتر مجید سروند، سرکار خانم سپیده حیدری
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
کد خبر 6099397