Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استانها، مختار رحیمی؛ بنای مقوله اوقات فراغت دانش آموزان بر مبنای استفاده و بهره وری از زمان فراغت دانش آموزان در فصل تابستان در زمان فارغ بودن از درس و تحصیل گذاشته شده است،‌ با توجه به اینکه دانش آموزان در فصل تابستان از یک زمان آزاد برخوردار می شوند،‌ به همین منظور نسبت به پر بار کردن زمان آزاد دانش آموزان طرحی در قالب غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان برنامه ریزی و در فصل تابستان توسط چند دستگاه و نهاد که در راس آنها اداره ورزش و جوانان و اداره آموزش و پرورش است اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سالهای اول اجرای طرح اوقات فراغت دانش آموزان با برنامه ریزی دقیق و موثر و با هدف پیش می رفتند اما متاسفانه چند سالی هست که نسبت به اوقات فراغت دانش آموزان از سوی دستگاههای متولی در شهرستان سیریک بی توجهی و بی رغبتی نشان داده می شود و در نهایت می توان گفت که متولیان امر جهت پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان برنامه ریزی مدون و کارشناسی ندارند، بلکه برای رفع تکلیف با اجرای چند برنامه کلیشه ای فصل فراغت دانش آموزان را بسته و به اتمام می رسانند.

از سوی دیگر مسئولان مربوطه آن قدر مشغله کاری به جز موضوع فراغت دانش آموزان دارند که دیگر فرصتی برای برنامه ریزی و ارزیابی این طرح نیز ندارند و دستگاه های متولی اجرای طرح بجای برنامه ریزی در این خصوص به موضوعات دیگری که مرتبط نیست می پردازند و به نوعی دچار روزمره گی شده اند.

زمان فراغت دانش آموزان فرصتی مناسب برای شکوفا کردن استعدادها و حرفه آموزی و شغل است اما مسئولان امر با برگزاری برنامه های تکراری که خروجی با شرایط و تناسب پیشرفت تکنولوژی و هنر در این زمان ندارد سعی در پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان دارند و بسیاری از برنامه ها مانند زمان تحصیل در کلاس های در بسته به صورت کسل کننده برگزار می شود.

با وجود اینکه همه ساله وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان برنامه ریزی های از پیش تعیین شده دارد اما با این وجود برای فصل تابستان دانش آموزان هیچگونه برنامه ریزی خاصی ندارند وبرای رفع تکلیف یکی دو برنامه که تاثیر آنچنانی ندارد اجرا می کنند در صورتی که آموزشها در این فصل به شکل کارگاهی و عملی می تواند نقطه عطفی در یادگیری شغل و حرفه ای برای آینده این دانش آموزان و جوانان باشد.

دانش آموزان برای ورود به جامعه نیاز به ۺغل دارند که فصل تابستان فرصت مغتنمی است برای زمینه سازی یادگیری یک حرفه و شغل زیرا افراد با محیط کسب و کار آشنا و اقدام به مهارت آموزی می کنند. چند سالی هست که برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان نه تنها افزایش نداشته است بلکه کم رنگ شده است.

همه دستگاهها در امر اوقات فراغت دانش آموزی مسئول هستند

در همین ارتباط خبرنگار مهر با چند نفر از ݥسئولان متولی اجرای طرح اوقات فراغت دانش آموزی گفتگو کرد که معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره آموزش و پرورش سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به چهار محور مهم از برنامه های اوقات فراغت گفت:‌ هدف از تشکیل و برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی در زمان اوقات فراغت برای دانش آموزان،‌ آشنایی و مهارت آموزی در زمینه اشتغالزایی،‌ مهارتهای ارتباطی و معرفتی،‌ فرهنگی،‌ هنری، نشاط آوری و شادی بخشی برای جامعه دانش آموزی است.

ابراهیم ملاحی اوقات فراغت دانش آموزان را بهترین زمان آموزش و مهارت آموزی عنوان کرد و اضافه کرد:‌ تابستان بهترین زمان برای بهره گیری از مهارت آموزی برای دانش آموزان است زیرا در فصل تحصیل دانش آموزان درگیر درس و تحصیل خود هستند.

وی با بیان این عنوان که آموزش و پرورش تنها متولی برگزاری اوقات فراغت دانش آموزان نیست،‌ تاکید کرد: تمام دستگاه های متولی و همچنین والدین دانش آموزان به تناسب توان و ظرفیت خود اوقات فراغت دانش آموزان را جدی بگیرند.

ملاحی وضعیت بهره وری برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان در یکی دو سال اخیر نسبت به چند سال گذشته را بهتر عنوان کرد و افزود:‌ چند سالی است که مسئولان به این موضوع به درستی پی برده اند و سعی در پر بار کردن برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان دارند.

معرفی کتاب برنامه مهم کتابخانه های عمومی سیریک است

رئیس اداره کتابخانه های عمومی سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تشکیل کلاس های فرهنگی و آموزش در طرح اوقات فراغت تابستانه کتابخانه عمومی همراه با نظر سنجی از اعضای فعال برگزار می شود.

یونس طاهری هدف اصلی از برگزاری کلاس های طرح اوقات فراغت معرفی کتابخانه های عمومی،‌ معرفی منابع و به طور کلی فراگیر کردن فرهنگ مطالعه در جامعه به ویژه در بین کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود:‌ طرح اوقات فراغت باعث می شود تا کودکان و نوجوانان با کتابخانه انس بگیرند و از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنند. زیرا کتاب استعدادهای ناب و بالفعل این قشر را رشد خواهد داد.

وی گفت:‌ با توجه به ثبت نام هایی که صورت گرفته مدت برگزاری این کلاسها ٧٥ روز است که اکنون کلاسهای آموزشی قرآن،‌ آموزش درس های ریاضیات،‌ زبان انگلیسی،‌ قصه گویی،‌ طراحی و خوشنویسی در حال برگزاری است.

طاهری گفت: خوشبختانه اداره کتابخانه های عمومی کمترین شهریه را برای این کلاس ها در نظر گرفته است. کما این که از بعضی افراد شهریه ای دریافت ‌نشده است.

وی با اشاره به مربیان برگزارکننده این کلاسها اظهارداشت: مربیان این کلاس ها، بدون چشم داشت مادی با ما تعامل دارند و به نوعی ذکات عمر گرانمایه خویش را از این طریق ادا می کنند که شایسته تقدیر هستند.

متاسفانه در طرح اوقات فراغت به شغل آینده دانش آموزان توجه آنچنانی نشده است، در صورتی که می شود در کنار کلاسهای تفریحی،‌ علمی و یا ورزشی ‌که برای برگزاری اوقات فراغت دانش آموزان برگزار می شود، ‌با برنامه ریزی های دقیق و کلاسهای مهارت آموزی با همکاری اصناف و دیگر دستگاه های متولی در جهت ارتقاء مهارت و شغل آفرینی انجام داد.

کد خبر 4372129

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش و پرورش هرمزگان غنی سازی اوقات فراغت ورزش و جوانان هرمزگان روز خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه بوشهر گرگان شهرکرد مشهد شیراز خطبه های نماز جمعه یاسوج بیرجند احتکار سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۷۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح "ایما" در مدرسه راهیان کوثر شهرستان رزن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در این طرح دانش آموزان یک روز نقش تمام عوامل اجرایی مدرسه را برعهده گرفتند و به عنوان معلم سر کلاس‌های درس حاضر شدند.

تقویت حس مسئولیت پذیری، تقویت روحیه همکاری و کارگروهی و افزایش اعتماد به نفس بین دانش آموزان از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

دیگر خبرها

  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • خراسان جنوبی در جایگاه چهارم طرح مسطورا
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • اجرای طرح "ایما" در مدرسه راهیان کوثر شهرستان رزن
  • شادی دانش آموزان ایلامی از تنبیه صهیونیست‌ها
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • اهدای گل دانش آموزان ساروی به نیروهای مسلح
  • مدارس ابتدایی کیش غیرحضوری است
  • معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: آزمون های شبه نهایی از ۹۰ درصد محتوای برنامه و کتاب درسی است
  • اجرای ویژه برنامه استانی "سپاس سردار" در مدارس استان یزد