Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک وکیل دادگستری گفت: حقوق شهروندی مستلزم یک نگاه ویژه در قالب مجموعه‌ای از مقررات است که نیازمند تلاش بیشتر، همفکری حقوقدانان و بررسی جامع‌تری باشد.

قاسم شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار نخستین گزارش سالانه «پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی» اظهار کرد: فی‌نفسه این قبیل اقدامات که بتواند حقوق شهروندان و آزادی‌های مردم و جامعه را تبیین کرده و برای مردم نسبت به حقوقشان آگاهی افزایی داشته باشد، بسیار جای تحسین و تشکر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نکته مهم این است که اساساً نگارش، تهیه و تدوین این قبیل حقوق متأسفانه در جامعه ما مغفول مانده و کمتر مشاهده می‌شود که نویسندگان ما در این بخش که بیشتر حقوق سیاسی و اجتماعی شهروندان محسوب می‌شود، نگاشته و یا پژوهشی انجام داده باشند.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: بیشتر حقوقدانان و نویسندگان ما به طور سنتی در امور حقوق خصوصی، جزا و یا رشته‌های دیگر حقوق کار کرده‌اند. بخش حقوق شهروندی مظلوم بوده و کمتر به آن پرداخته شده است. صرف ‌نظر از اینکه این قبیل متون و آثار چه جایگاهی دارد و چگونه می‌تواند افکار جامعه را به سمت و سوی خاصی هدایت کند، دو سه نکته قابل توجه است.

شعبانی تصریح کرد: انتظار می‌رفت این قبیل متن‌ها به صورت لوایح و طرح‌هایی در مجلس مطرح شود که از طریق دولت، قوه قضاییه یا نمایندگان مجلس تبدیل به متون قانونی و لازم‌الاجرا شود و دارای ضمانت اجرا نیز باشد. اگر چه که استناد این متن به بسیاری از مقررات که فی نفسه خودشان در مقام قانون دارای ضمانت اجرا هستند می‌باشد، اما به طور مجموع و خاص حقوق شهروندی مستلزم یک نگاه ویژه در قالب مجموعه‌ای از مقررات است که نیازمند تلاش بیشتر، همفکری حقوقدانان و بررسی جامع‌تری باشد که جای آن خالی بوده و این متن باید منتهی به آن امر شود.

وی با بیان اینکه متن گزارش سالانه حقوق شهروندی بیشتر نگاه فلسفی و کلامی داشته و به صورت عرفی به مسأله پرداخته است، گفت: انتظار می‌رفت که نگاه عمیق حقوقی و مبتنی بر آموزه‌های مبنایی در حقوق صورت می‌گرفت. بسیاری از مبانی و موازین اساسی حقوق در این متن فراموش شده و مغفول مانده که با توجه به نگاه فلسفی و حقوقی با فرض اینکه بتواند منتهی به مقررات جامع و عملیاتی شود، این متن هنوز به طور جدی محروم و نیازمند است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: کلی‌گویی‌، مبهم‌گویی و نگاه غیر تخصصی باعث شده که متن گزارش ملال‌آور و خسته‌کننده باشد. وقتی این قبیل متون را مطالعه می‌کنیم باید زودتر و دقیق‌تر به اهداف نگارنده برسیم، اما به نظر می‌رسد که نگارنده هدف خود را خیلی با صراحت بیان نکرده و نگارندگان و جمع‌آورندگان این متن خیلی روشن و شفاف نگاه نقادانه به آنچه که در نظم حقوقی ما موجود است، نداشتند.

شعبانی تصریح کرد: نگارندگان متن گزارش سالانه حقوق شهروندی وارد جزئیاتی که بتواند راهگشا باشد و به صورت عملیاتی حقوقدانان را وارد عرصه قانون‌گذاری کند نشده‌اند، بنابراین دستاوردی که برای تفسیر حقوق، قوانین و مقررات موجود برای قضات، حقوقدانان و وکلا باشد کمتر دیده شده است.

وی گفت: با نگاه دقیق‌تر به متون قانونی که در حال حاضر داریم، می‌شد این متون را نقادانه و موشکافانه به بوته نقد و بررسی گذاشت و نقطه نظرات خود را اعلام کرد تا بتواند در مقام اجرا موثر و مفید باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۷۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: شهروندان برای کارت منزلت باید تکمیل اطلاعات شهروندی و شخصی‌سازی کارت را با مراجعه به مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان انجام دهند، تا همچون قبل خدمات در شبکه حمل‌ونقل عمومی ارائه شود.

سعید فردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پروژه اصرو یا ارتقای زیرساخت مدیریت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: این پروژه با رویکرد هوشمندسازی است که سال گذشته بیش از ۲۵ جلسه هماهنگی در حوزه‌های کلان میان شهرداری و سرمایه‌گذار برگزار شد و در تاریخ هجدهم اسفند سال گذشته مقرر شد تا ارتقای زیرساخت انجام شود.

وی افزود: از این تاریخ به بعد هر چند مشکلاتی وجود دارد، اما پروژه به خوبی پیش می‌رود؛ در حال حاضر در فاز استقرار هستیم و سپس بهره‌برداری کامل انجام می‌شود.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با بیان اینکه سامانه اصرو ابعاد مختلفی دارد، گفت: دستگاه‌هایی در اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های بی‌آرتی نصب شده است، همچنین ارتقای نرم‌افزارها، راه‌اندازی اپلیکیشن شهروندی و ارتقای الگوی خدمات‌دهی کارت انجام شده است؛ طبق این الگو در گذشته تمام کارت‌های حمل‌ونقل عمومی و اصفهان کارت به‌صورت آفلاین بوده که با ارتقای زیرساخت تبدیل به آنلاین شده است، قبلاً اطلاعات روی هر کارت ذخیره می‌شد، اما در حال حاضر اطلاعات شهروندی روی سرورهای اطلاعاتی یکپارچه ذخیره می‌شود.

فردانی تصریح کرد: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم مربوط به تعدادی کارت منزلت است که در اختیار شهروندان است که یا اطلاعات کاملی نداشته یا درست نبوده و به این دلیل که اکنون اطلاعات به‌صورت آنلاین است و اطلاعات بر حساب شهروندی ذخیره می‌شود، موجب شده تا ارائه خدمات انجام نشود و شهروندان دچار مشکل شوند.

وی تاکید کرد: شهروندان باید احراز هویت کارت خود را انجام دهند، چرا که حساب شهروندی آنلاین بر کد ملی و شماره همراه شخص احراز هویت را انجام می‌دهد که بسیاری از آن‌ها یکی از این دو مورد را نداشته، برای کارت منزلت باید تکمیل اطلاعات شهروندی و شخصی‌سازی کارت را با مراجعه به مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان انجام دهند، تا همچون قبل خدمات در شبکه حمل‌ونقل عمومی ارائه شود.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: اگر کارت معیوب شده است، شهروندان می‌توانند برای رفع عیوب به دفتر اصفهان کارت مراجعه کنند، سایر موارد تا روزهای آینده در صورت لزوم به شبکه اضافه و اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: مراکز رفع اشکال کارت‌های منزلت شهروندی در مناطق مختلف شهرداری اصفهان دایر است و زمان مراجعه روزهای کاری از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰ است.

کد خبر 749451

دیگر خبرها

  • حاکمیت نگاه ویژه‌ای در تأمین نیاز‌های حرفه‌ای ماماها داشته باشد
  • کار کارگران باید پیوست ایمنی داشته باشد
  • ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • برای رفع اشکال کارت منزلت شهروندی چه کار کنیم؟+ نشانی مراکز
  • مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشت
  • بوی شورش از درون جشنواره کن ۲۰۲۴ می‌آید/کارکنان در طلب حقوق بیشتر
  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • در هاوانا صدام به من گفت فرصت تاریخی است که تمامی حقوق‌مان را از ایران پس بگیریم/ ضربتی به ایران بزنیم که تمام کره‌ی زمین صدایش را بشنود
  • استفاده از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور برای تجهیز و نوسازی مدارس