Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@08:27:59 GMT

همسر شما با تمام عالم متفاوت است

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۱۹۹۴۱

همسر شما با تمام عالم متفاوت است

یک کارشناس خانواده عنوان کرد: فاکتور مهمی که در زندگی مشترک باید به آن توجه شود، احترام به تفاوت‌های شخصی و بین فردی است، به این معنا که اشخاص به این باور برسند که طرف مقابلشان با تمام انسان‌هایی که می‌شناسد، متفاوت است.

‌محمد‌علی جمشیدی درگفت و گو با خبرنگار ایسنا‌ عنوان کرد: پژوهش هایی در زمینه ازدواج موفق درعرصه‌ی جهانی با عناوین مختلف انجام شده است که همگی به دنبال رسیدن به رضایتمندی در زندگی مشترک بوده‌اند؛ جالب آنکه در نهایت نتیجه این تحقیقات با آموزه‌های اسلامی همسو بوده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به پژوهشی که توسط پژوهشگرآمریکایی دیوید اچ اولسون در خصوص ازدواج انجام شده است، افزود: در نتیجه این پژوهش که با بررسی چهارهزار خانواده در طول 10 سال انجام شده است، مشخص شد افرادی در زندگی مشترک موفق‌ هستند که به یک سری از دانش‌ها در زمینه ازدواج مسلط باشند.


5 سال ابتدایی زندگی مشترک، سال‌های بحرانی زندگی به شمار می رود

این روانشناس مطرح کرد: لازم است افراد قبل از ازدواج، آمادگی های شخصیتی داشته باشند و فاکتورها‌ی منطقی انتخاب همسر را بدانند؛ چرا که 5 سال اول زندگی نیز سالهای بحرانی زندگی است، درصورتی که فرد به دانش های لازم در خصوص ازدواج آگاه نباشد، قطعا در طول زندگی دچار مشکل می شود.
 

وی گفت: این دانش‌های لازم شامل آگاهی کامل نسبت به سازگاری در زندگی، شناخت دنیای یکدیگر، ارتباط موثر، مدیریت زمان، هماهنگی شخصیتی و روابط خاص زناشویی است که درصورت تسلط نسبت به این اصول، زوجین دچارمشکلات بحرانی در سال های ابتدایی زندگی نمی‌شوند.


فراگیری دانش های مربوط به ازدواج، باید قبل از عقد انجام گیرد

جمشیدی تصریح کرد: طبق روایتی از امام صادق(ع)، هرکس در زندگی خویش به سه خصلت احتیاج دارد که عبارتند از خوش رفتاری، گشاده دستی سنجیده و غیرتی که محافظت کننده از خانواده باشد؛ این مطلب بدین معناست که هرشخص باید به دانش‌های لازم یک زندگی مشترک آگاهی کامل داشته باشد.
 

وی بیان کرد: خیلی ازناسازگاری های بین زوجین به دلیل عدم تسلط به دانش‌های لازم در خصوص ازدواج است؛ زوجین تا هنگامی که صحبت کردن با یکدیگر را یاد نگرفته‌اند در واقع مدنی نشده و نمی توانند زندگی مشترکی را بپذیرند.


جمشیدی با تاکید براینکه بسیاری از مشکلات در زندگی مشترک طبیعی است، اظهار کرد: در صورتی که زوجین نوع برخورد با مشکلات را بدانند دچار تعارضات در زندگی نمی شوند؛ چرا که درصورت عدم حل تعارضات، افراد در خانواده دچار کمبود اکسیژن عاطفی شده و نهایتا کانون خانواده متلاشی می‌شود.


رییس مرکز مشاوره صدرا افزود: چون زوجین با فرهنگ، نگرش‌ها و خواسته‌های متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند طبیعتا دچار مشکلاتی در زندگی مشترک می‌شوند اما درصورتی که افراد زندگی کردن را آموخته باشند همه‌ی این مشکلات به آسانی مرتفع می‌شود، درغیر این صورت با اولین تعارض، زندگی متلاشی می شود.

همسر شما با تمامی عالم متفاوت است

وی گفت: مرد و زن باید بدانند که خانواده یک سیستم است واین سیستم با دوفرد متفاوت شکل می‌گیرد؛ در فضای ازدواج، مرد باید بداند که همسر او با همه‌ی زنان وحتی مردان عالم متفاوت است و زن نیز باید به این مسئله آگاهی کامل داشته باشد که همسر او با تمامی مردان و حتی زنان عالم تفاوت دارد.
 

جمشیدی ادامه داد: هیچ کدام از زوجین به تنهایی کامل نیستند بلکه زن و مرد در کنار یکدیگرنقص‌ها‌ی طرفین را تکمیل می کنند؛ یعنی در سیستم خانواده‌ی پویا، موفق و متعالی، نقش‌ها‌ی زنان، نیاز مرد را تامین و نقش‌های مردان، نیاز زن را برآورده می کند.
 

وی با تاکید براینکه زندگی مشترک یک رابطه منصفانه مبتنی بر نقش و نیاز است، گفت: لازم است زوجین با نیازهای یکدیگر آشنا شوند و برای برآورده ساختن نیازها وقت صرف کنند؛ در واقع هرمرد و زن باید این سوال را ازخود بپرسد که آیا عملکرد او در زندگی مشترک، نیازهای طرف مقابل را برطرف ساخته است یا خیر.

برای شروع یک زندگی، عشق لازم است اما کافی نیست

رییس مرکز مشاوره صدرا بیان کرد: دو نفر هرچقدر هم که عاشق یکدیگر باشند، بازهم به دنبال تامین نیاز توجه، عاطفه و حمایت‌گری هستند که این گونه نیازمندی‌ها بیشتر از طرف جنس زن احساس می‌شود و مردان نیز به اموری از قبیل اعتماد، پذیرفته شدن، قدردانی و تایید و تحسین نیازدارد.
 

وی گفت: فاکتور مهمی که در زندگی مشترک باید به آن توجه شود احترام به تفاوت‌های شخصی و بین فردی است؛ به این معنا که اشخاص به این باور برسند که طرف مقابلشان با تمام انسان هایی که می شناسد، متفاوت است.

زندگی مشترک را شبیه یک تخم مرغ  فرض کنید

جمشیدی اظهار کرد: زوجین باید به خاطر داشته باشند که زندگی مشترک شبیه تخم مرغی است که توسط فشار درونی به راحتی متلاشی شده و در برابر فشار بیرونی مقاومت می کند بنابراین زن و مرد باید دنیای یکدیگر رابشناسند و اجازه ندهند تا خانواده با مشکلات و فشارهای درونی متلاشی و ساختار آن نابود شود.


بحث و جدل با همسر ممنوع

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق مبنی براینکه، "بگو مگو دوستی طولانی را ازبین می برد و رابطه محکم را به جدایی می کشاند و کمترین اثر بگو مگو این است که هرکدام از دوطرف می خواهد بر دیگری پیروزشود و همین درپی پیروزی بودن، مهم ترین عامل قطع رابطه است"، گفت: بحث و جدل بین زوجین سبب قطع رابطه شده و زندگی را منهدم می‌کند، بنابراین باید زوجین صحبت کردن با یکدیگر را بیاموزند و از جدل بپرهیزند.
 

رییس مرکز مشاوره صدرا افزود: دخالت اطرافیان در زندگی و ناپایداری هیجانی از دیگر عوامل ثانویه‌ای است که موجب اختلاف بین زوجین می‌شود، چرا که دختر و پسر در سنین جوانی در اوج ناپایداری هیجانی هستند و به راحتی در برخورد با مسئله‌ای ناراحت و یا خوشحال می شوند.

تفاوت مذهب تنها تفاوت در نوع آن نیست

وی تاکید کرد: ناهماهنگی در مذهب و اختلافات فرهنگی بین خانواده زوجین نیز از مسائل مهمی است که قبل از ازدواج باید به آن توجه کرد؛ ناهماهنگی مذهب بدین معنا که گاه زوجین هردو دارای یک مذهب مشترک هستند اما میزان تقید آنان متفاوت است و همین مسئله موجب بروز مشکلات متعددی در زندگی می‌شود.


جمشیدی تصریح کرد: نداشتن طرح برای زندگی، از جمله مشکلاتی است که بسیاری از زوجین درگیر آن هستند؛ فرد قبل از ازدواج حتما باید طرح و برنامه‌ای برای زندگی آینده خود داشته باشد و بی‌برنامه وارد زندگی شدن از آسیب‌های بسیار گسترده‌ای است که اغلب متوجه زوجین می‌شود.

ریشه‌ی اختلافات مزمن کجاست؟

رییس مرکز مشاوره صدرا گفت: پژوهش‌ها نشان داده است که در اختلافات مزمن یعنی مشکلاتی که پس از سال‌های زیادی ازگذران زندگی مشترک، گریبان‌گیر خانواده‌ها می‌شود همیشه رد پایی از تفاوت های عمیق شخصیتی دیده می‌شود، چراکه متاسفانه فرهنگ مشاوره قبل از ازدواج هنوز درجامعه فراگیر نشده است تا افراد قبل از ازدواج به تفاوت های فردی خود وهمسرآینده آگاه شوند.
 

وی اظهار کرد: بیشتر اوقات، افراد به تنهایی شخصیتی نرمال و سازگار دارند اما به دلیل تفاوت تیپ شخصیتی، در کنار یکدیگر سازگاری ندارند؛ چرا که یکی از طرفین درون‌گرا و طرف دیگر برون‌گرا است و یا زن احساسی و مرد کاملا شخصیتی منطقی دارد و همین عوامل سبب عدم ناسازگاری افراد درکنار یکدیگر می‌شود.
 

زوجین باید به مسائل جنسی یکدیگر آگاه باشند

جمشیدی متذکر شد: گاهی گفته می شود مسائل جنسی بیشترین نقش را در اختلافات بین زوجین دارد در حالی که پژوهش‌ها این مسئله را تایید نمی‌کند، چرا که مسائل جنسی به معنای رفتار جنسی نمی تواند عامل موثری جهت اختلافات خانوادگی باشد.
 

وی افزود: اگر مسائل جنسی به معنای تربیت جنسی، دانش جنسی و تفاهم جنسی باشد می تواند عاملی موثر دربروز اختلافات بین زوجین باشد، به این معنی که اگر دختر و پسر از دوران یک سالگی از جهت جنسی تربیت مناسبی داشته باشند دچار اختلالاتی از قبیل سادیسم جنسی، مازوخیست جنسی وتنوع طلبی جنسی نمی‌شوند بلکه تعهد جنسی دارند.
 

رییس مرکز مشاوره صدرا تاکید کرد: گاهی نیز افراد از جهت جنسی، تربیت خوب و مناسبی دارند اما به دانش جنسی ازقبیل تفاوت‌های جنسی و عملکردهای جنسی زن و شوهر آشنایی کامل ندارند در حالی که کلیه این مسائل در دین اسلام به صورت کامل مطرح شده است و کسی که دین خود رابشناسد و در این زمینه مطالعه داشته باشد هیچ گاه در این زمینه دچار مشکل نمی‌شوند.
 

وی گفت: 99 درصد نارسایی‌ها و ناتوانایی‌های جنسی به دلیل استرس و اضطراب یکی از طرفین است، همچنین وسواس و دیگر رفتارهای تنش‌زایی که معمولا زوجین درگیر آن هستند؛ موجب بروز مشکلات جنسی در روابط زناشویی می‌شود.
 

جمشیدی در پایان  با تاکید بر نقش مشاوره قبل از ازدواج متذکر شد: طبق بررسی‌هایی که اخیرا انجام گرفته است، درصد طلاق و جدایی زوجین در یک کشور لائیک و کمونیستی چین ازایران کمتراست، نکته مهم این است که در کشورهای دیگر به نقش مشاوره قبل از ازدواج بسیار اهمیت داده می شود؛ به طوری که در چین اگر زوجین در جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت ندشته باشند، مجوز ازدواج را دریافت نمی کنند و ازدواج بدون داشتن این مجوز تخلف محسوب می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ازدواج منطقه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۱۹۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه «تصمیم»؛ مشاوره تخصصی برای کاهش طلاق‌های توافقی

طرح مداخله در طلاق سال ۱۳۹۵ با هدف کاهش طلاق‌های توافقی و آسیب‌های ناشی از طلاق بر بنیان خانواده‌ها با همکاری سازمان بهزیستی کشور و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در شهر‌های با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر به اجرا درآمد و سامانه «تصمیم» ایجاد شد.

از آنجا که مهارت‌های ناکافی زوجین برای برقراری تعامل مناسب با همسر و نداشتن آگاهی از مهارت‌های حل تعارض از عمده مشکلات زوجین متقاضی طلاق است، نحوه برخورد مناسب با آن، مستلزم بهره‌مندی از مشاوره‌های افراد متخصص و توانمند است که این مهم در خدمات آموزشی از طریق سامانه «تصمیم» فراهم شده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی دفاتر بهزیستی در سراسر کشور، همواره درصدی از تقاضا‌ها برای طلاق بعد از مشاوره‌های دادگستری و بهزیستی از طریق سامانه «تصمیم» منجر به سازش و مصالحه شده که در پی آن، امید به زندگی پایدار بین زوجین بیشتر شده است و این سامانه تاکنون موفقیت‌های قابل توجهی را در کاهش میزان طلاق‌ها از طریق مشاوره‌ها و مددکاری‌ها بین زوجین داشته است.

فرایند آغازین این سامانه‌ها به صورت الکترونیک است؛ بنابراین به خوبی توانسته است از مراجعه متعدد مردمی جلوگیری کند و در کاهش اتلاف وقت مردم سهم بسزایی داشته باشد همچنین به گفته برخی کارشناسان، پیشگیری از ورود متقاضیان طلاق به فضای قضایی و دادگاه، بزرگترین مزیت سامانه «تصمیم» است.

فرایند سامانه تصمیم برای متقاضیان طلاق به این شکل است که شخص متقاضی طلاق به سایت https://zaman.behzisti.net/ مراجعه و اطلاعات اولیه خود شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره تماس هر کدام از طرفین را ثبت می‌کند، سپس از سامانه پیامی را حاوی تاریخ مراجعه، اسم مرکز غربالگری و کد پیگیری دریافت می‌کند.

بعد از دریافت پیام، زوج و زوجه به مرکز ارزیابی روانی اجتماعی (غربالگری) مربوطه مراجعه می‌کنند و پس از پذیرش، اطلاعات مربوط به آنها که حاوی برگه‌های مخصوصی است، توسط کارشناس تکمیل می‌شود. بعد از تکمیل برگه‌ها، زوجین از طریق واحد ارجاع به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند.

مراکز مشاوره بعد از تشکیل جلسات مشاوره پاسخ خود را به مرکز ارزیابی روانی اجتماعی (غربالگری) مربوطه اعلام می‌کنند و مرکز ارزیابی با تنظیم نامه‌ای آن را به پیشخوان قضایی ارسال می‌کند.

هزینه جلسات غربال‌گری برای عموم مردم و مراجعان طلاق‌های توافقی رایگان است. از موقع ارجاع تا پاسخ مرکز مشاوره باید ۴۵ روز گذشته باشد همچنین انتخاب مرکز ارزیابی روانی اجتماعی با اختیارات خود زوجین موقع ثبت‌نام بوده و هر مرکز ارزیابی روانی اجتماعی دارای ظرفیت پذیرش مشخصی است. اکنون سامانه «تصمیم» در همه مراکز استان‌ها و همه شهرستان‌های بالای ۵۵ هزار نفر جمعیت فعال است.

بیشترین فراوانی علل طلاق بر اساس داده‌های سامانه «تصمیم»

معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره سامانه تصمیم گفته است که بیشترین فراوانی علل طلاق بر اساس داده‌های سامانه «تصمیم»، مسئولیت‌ناپذیری، عدم تسلط به فنون مرتبط با مهارت‌های زندگی، بی‌توجهی، بددهنی، بی‌احترامی و طلاق عاطفی بوده است.

وی افزود: در سه ماه سوم سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۱۰ هزار و ۹۹۹ جلسه مشاوره شامل مشاوره‌های روان‌شناسی، مددکاری، حقوقی و مذهبی برای زوجین متقاضی طلاق که در سامانه تصمیم ثبت‌نام کرده‌اند، برگزار شده است تا از طریق این مشاوره‌ها، نسبت به کاهش تعارض‌ها و مشکلات خانوادگی آنها و بازگشت آنها به زندگی مشترک و همدلانه کمک شود.

پرونده‌های مختومه طلاق با سامانه تصمیم

مسعود فیروزی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز درباره سامانه تصمیم گفته است که بهترین لحظات ما در «سامانه تصمیم» را زوج‌های متقاضی طلاق توافقی می‌سازند که در لحظات آخر زندگی مشترک با کمک مشاوران از تصمیم برای طلاق منصرف می‌شوند و پرونده آنها برای همیشه مختومه می‌شود. میانگین پرونده‌های طلاق که به‌واسطه دریافت خدمات مشاوره به سازش میان زوجین ختم می‌شود، در کشور ۱۸ درصد است.

وی افزوده است: اینکه بررسی پرونده اختلافات و تنش‌های خانوادگی در وهله اول از حوزه حقوقی و قضایی به حوزه روانشناختی و مشاوره انتقال یافته، نتایج بسیار مثبتی را به‌دنبال داشته است. زوجین قبل از اینکه طلاق بگیرند باید حداقل پنج جلسه با یک مشاور و روانشناس ارتباط برقرار کنند. حتی اگر این جلسات به سازش نیز ختم نشود، این خدمات مشاوره برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی برای آنها بسیار مفید خواهد بود به‌طور مثال در زمینه موضوع فرزندان طلاق و آسیب‌های روانی که بعد از طلاق برای زوجین اتفاق می‌افتد، این جلسات بسیار کمک کننده خواهند بود. در برخی موارد، افرادی که اصلا با این مراکز آشنایی نداشتند بعد از طلاق یا مختومه شدن پرونده خود همچنان ارتباط خود را با این مراکز حفظ می‌کنند.

در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، بر اساس آمار ۷۹۹ هزار و ۱۹۶ زوج در قالب ۲ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۵۱۴ جلسه مشاوره از خدمات مرتبط با سامانه «تصمیم» بهره‌مند شدند که ۲۱.۷ درصد سازش اولیه در زوجین متقاضی ایجاد شد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش/ واکنش‌های متفاوت مردم در برخورد با همسر شهدا
  • خطرات ناشی از ازدواج با تفاوت فرهنگی
  • صمیمیت معنوی در ازدواج چیست؟
  • فریب در ازدواج چیست؟ شرایط و مجازات آن
  • میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است ؟
  • هفت «سین» متفاوت!+عکس
  • داریوش مهرجویی؛ قتل فجیع کارگردان در خانه/ نشر مصاحبه با مقتول در روز قتل
  • میزان تفاوت تحصیلات زن و شوهر تا چه اندازه مطلوب است؟
  • دلیل ازدواج دیوید بکام با ویکتوریا؛ از این خصوصیات او خوشم می‌آید
  • سامانه «تصمیم»؛ مشاوره تخصصی برای کاهش طلاق‌های توافقی