Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@00:14:36 GMT

پول مردم با مدیریت بانک ها دربخش تولید سرمایه گذارشود

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۳۵

پول مردم با مدیریت بانک ها دربخش تولید سرمایه گذارشود

کرج-ایرنا- دبیرکل اتاق بازرگانی البرز از کم توجهی بانک ها برای سرمایه گذاری مردم در بخش تولید ، کاهش بدون برنامه ریزی سود بانکی و انحراف وجوه مردم از بانک ها به سمت بازار دلالی به عنوان سه مشکل حاد اقتصادی نام برد.

به گزارش ایرنا، مسعود قاسمی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی و مدیران بانک ها گفت:
با هماهنگی و همراهی درحد انتظار دولت و بخش خصوصی می توان برای رفع این مشکلات حاد گام برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: برای رهایی از وضعیت اسفبار دلال بازی به ویژه در بازار «ارز» ، «طلا» و «مواد اولیه بخش تولید» ، ضروری است بانک ها با سرمایه گذاری در بخش تولید ، پول های مردم را در مسیر رونق اقتصاد کشور هدایت کنند.
وی تصریح کرد: در صورتی که وجوه مردم توسط بانک ها در بخش های تولیدی سرمایه گذاری شود نه تنها اقتصاد کشور به سوی توسعه اقتصادی هدایت خواهد شد ، بلکه مردم نیز که پول هایشان را در بانک ها پس انداز کرده اند از سود مکفی و عادلانه برخوردار شده و به این وسیله در بخش تولید کشور مشارکت داده می شوند.
وی افزود: بدین ترتیب هزاران میلیارد وجوه مردم که اکنون در بازار دلالی و واسطه گری منحرف شده است، دگر بار به بانک ها واریز و در راه سرمایه گذاری در بخش تولید و صادرات کشور هدایت خواهد شد.
دبیرکل اتاق بازرگانی البرز گفت: همزمان با اجرای سیاست کاهش سود بانکی ، اتاق بازرگانی البرز هشدار داده بود که با کاهش سود بانکی بدون داشتن برنامه مدیریت مناسب و هدایت پول های خارج شده از نظام بانکی نه تنها پول های مردم وارد چرخه تولید نمی شود ، بلکه بازار دلالی و واسطه گری را داغ خواهد کرد و متاسفانه پس از گذشت حدود یک سال دقیقا شاهد این اتفاق نامیمون شدیم.
قاسمی افزود: البته اگر تصور کنیم پول های پس انداز شده در بانک ها می تواند مستقیم وارد چرخه تولید شود ، این تصور اشتباه است ، چراکه تحقق این مهم نیازمند همکاری مشترک بانک ها و بخش خصوصی برای دستیابی به راهکار های مناسب و قابل اجراء است.
وی اظهار کرد: در جهان امروز «بورس» نقش مهمی در سرمایه های سرگردان بارز اقتصادی کشورها دارد و این سرمایه های مردمی در نهایت توسط بورس راهی صنعت و تولید می شود‌.
وی افزود: البته در کشور ما «بورس» آنطور که باید موفق عمل نکرده است ، لذا در ایران بانک ها بهترین مکان برای جمع شدن پول و حمایت از پس اندازهای مردمی است ، مشروط بر آنکه با یک برنامه ریزی مناسب ، بانکها با ایفای نقش مدیریت تولید کشور ، به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم مردم در بخش تولید هدایت شوند.
7411/ 6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد البرز اتاق بازرگاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۰۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۴۰۱، ۲۴.۷ درصد افزایش داشته است. از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی، سهم مصرف­ کنندگان نهایی (خانوار) با احتساب کارت‌های اعتباری ۱۹.۸ درصد است. - اخبار اقتصادی -

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان میدهد که تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 12 ماهه سال 1402 مبلغ 56460.3 هزار میلیارد ریال می‌باشد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 11193.1 هزار میلیارد ریال (معادل 24.7 درصد) افزایش داشته است. از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ 46122.0 هزار میلیارد ریال معادل 81.7 درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و 10338.4 هزار میلیارد ریال معادل 18.3 درصد به مصرف­  کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.

لازم به ذکر است تسهیلات پرداختی 12 ماهه سال 1401 مبلغ 44485.3 هزار میلیارد ریال بوده است که با در نظر گرفتن تعدیلات صورت پذیرفته توسط شبکه بانکی به مبلغ 45267.2 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

   جدول 1 بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی 12 ماهه سال 1402 می‌باشد. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی 12 ماهه سال 1402 مبلغ 35244.6  هزار میلیارد ریال معادل 76.4 درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ  4315.7 هزار میلیارد ریال معادل 41.7 درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) می‌باشد.

   سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در 12 ماهه سال 1402 معادل 13728.8 هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص 39.0 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش های اقتصادی (مبلغ 35244.6 هزار میلیارد ریال) می‌باشد.

ملاحظه می‌شود از 16743.0 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 82.0 درصد آن (مبلغ 13728.8 هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال 1402 می‌‌باشد.

⦁    تسهیلات خرد ( کمتر از 3000 میلیون ریال )
  از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، مبلغ 13150.9 هزار میلیارد ریال معادل 23.3 درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ 1032.9 هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است، که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) به مبلغ 14183.8 هزار میلیارد ریال معادل 24.7 درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.

شایان ذکر است با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از 18.3 درصد در جدول‏-1، به 19.8 درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد.

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همانگونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود
  • جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی اولویت مدیران عمرانی کشور باشد
  • مردم به جای سرمایه‌گذاری در بانک نفت بخرند!
  • جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲
  • جزییات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲ (+جدول)
  • جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
  • ورود ۸۰ میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند
  • سیاست‌ های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد