Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@20:03:19 GMT

کشف سرعت مرگ | 30 ميکرومتر در دقيقه

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۵۹

کشف سرعت مرگ | 30 ميکرومتر در دقيقه

خبرگزاري آريا - دانشمندان با مطالعه تخم قورباغه به سرعتي دست يافتند که سلول‌ها بر اساس آن خود را مي‌کشند تا به عملکرد بهتر اندام‌ها کمک کنند.
به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، دو زيست‌شناس سيستمي دانشگاه استنفورد به نام‌هاي شيان‌روي چنگ و جيمز فارل موفق به كشف پديده‌اي به نام سرعت مرگ سلول‌ها يا ياخته‌ها شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين كشف به دانشمندان كمك مي‌كند با دانستن سرعت مرگ و دقيق‌تر شيوه مرگ سلول‌ها به دانستني‌هاي كاربردي بسيار جذاب‌تر دست يابند. بر اساس آنچه چنگ و فرل در مجله ساينس منتشر كرده‌اند، سرعت مرگ سلول‌ها 30 ميكرومتر در دقيقه است.
يكي از مهم‌ترين كاربردهاي كشف سرعت مرگ سلول‌ها در رمان بيماران مبتلا به سرطان است. پزشكان مي‌توانند با روش‌هاي علمي سلول‌هاي سرطاني را تشويق كنند خودشان را بكشند. از سوي ديگر، در افراد در خطر ابتلا به بيماري آلزايمر يا فراموشي پيش‌رونده هم مي‌توان جلوي مرگ سلول‌ها را گرفت. زيست‌شناسان سيستمي به لطف آشنايي كامل با علم رياضي موفق به كشف سرعت مرگ سلول‌ها شده‌اند.
براي آنها كه مي‌خواهند با اندازه دقيق سرعت مرگ سلول‌ها آشنا شوند، ذكر اين نكته‌هاي رياضي ضروري است؛ ميكرومتر يا نام آشناتر ميكرون يك‌ميليونيم متر يا همان يك‌هزارم ميلي‌متر است. به اين ترتيب، مي‌توان سرعت مرگ سلول‌ها را سي‌هزارم يك ميلي‌متر در دقيقه دانست. دانشمندان البته براي اندازه‌گيري بهتر اين سرعت از مقياس‌هاي ميلي‌متر و ساعت بهره برده‌اند؛ دو ميلي‌متر در ساعت.
چنگ و فرل با مطالعه تخم قورباغه سرعت مرگ سلول‌ها را اندازه گرفتند و به نرخ آپوپتوز دست يافتند؛ خزان ياخته‌اي (آپويتوز) به خودكشي سلول‌ها يا مرگ برنامه‌ريزي‌شده سلول‌ها گفته مي‌شود كه بر اساس آن، سلول‌ها خودشان را از بين مي‌برند تا به عملكرد بهتر اندام‌ها كمك كنند. مرگ ياخته‌ها در بيشتر موارد به نفع انسان است و هر انسان ميانگين روزانه 50 ميليارد سلول از دست مي‌دهد و مشكلي با اين ماجرا ندارد.
البته ياخته‌ها هم گاهي سردرگم مي‌شوند؛ مثل اينكه شما به سلولي نياز نداريد و مي‌خواهيد از دستش راحت شويد اما همان اطراف پرسه مي‌زند و نمي‌ميرد. از اين رو، اگر انسان با روند مرگ سلولي آشناتر شود، دخالت‌هاي پزشكي مي‌تواند تاثيرگذارتر باشد.
«سرعت مرگ» نام يكي از ترانه‌هاي آلبوم يك گروه موسيقي پانك در نيوزيلند است و مفهوم پزشكي سرعت مرگ سلول‌ها نبايد با آن اشتباه گرفته شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت یک نفر بر اثر واژگونی پژو در قم 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، اورژانس ۱۱۵ قم اعلام کرد: ساعت ۱۶:۲۹ امروز بر اثر واژگونی یک دستگاه پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۳۰ آزاد راه قم- گرمسار، متاسفانه سه نفر مصدوم شدند و یک نفر هم جان خود را از دست داد.

جانشین رئیس پلیس راه استان هم گفت: علت این حادثه سرعت بالا و عدم توجه به جلو بوده است. 

سرهنگ سید صادق رسولی افزرود: از رانندگان عزیز خواهشمندیم سرعت مطمئنه و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و در صورت احساس خستگی و خواب آلودگی از رانندگی پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • رئال 3-0 کادیز: یک میلی‌متر فاصله تا قهرمانی
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • بارش ۳۰ میلی‌متر باران طی ۳۰ دقیقه در اهواز
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • فوت یک نفر بر اثر واژگونی پژو در قم 
  • اطفای حریق انبار ذغال با تلاش و سرعت عمل آتش‌نشانان مشهدی
  • بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»