Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم امضای تفاهم نامه مرکز پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز با حضور آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر قربانی مدیر کل تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام رشاد در ابتدای این مراسم در زمینه روز ازدواج گفت: متاسفانه برخی مناسبت های جزئی را بزرگ می داریم، اما از برخی مناسبت های بزرگ غافل می‌شویم، روز ازدواج از جمله این مراسم است. می توانیم در جهت آرمان های مقام معظم رهبری و آیات اساسی انقلاب اسلامی گام برداریم و از این فرصت به نحو احسن بهره برداری کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته از ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی، آنطور که باید در جهت صحیح استفاده نمی شد. همت حضرت آقا بود که دانشگاه آزاد را آزاد کرد و با همت دوستان دانشگاه اسلامی نیز خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این جلسه موجب همکاری دو دستگاه خواهد شد، ظرفیت هایی در دو دستگاه وجود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد. دکتر کلانتری به این موضوع واقف است که مشکل اساسی ما این است که نتوانسته ایم این دانشگاه را اسلامی کنیم. هر چه پیش رفته ایم از لحاظ کیفی پشرفت چندانی حاصل نشد زیرا موانع فکری، فرهنگی، ذهنی، فیزیکی بسیاری در این راستا وجود داشته است.

وی اضافه کرد: حضور نماینده ولی فقیه در دانشگاه، دانشگاه را به سمت اسلامی شدن هدایت کرد. برخی اقداماتی مانند شورای تحول جمهوری اسلامی، تربیت مدرس از جمله اقدامات خوب در حوزه اسلامی کردن دانشگاه ها بودند اما برخی موانع این اقدامات را خنثی کرده است.

رئیس شورای حوزه‌های علمیهٔ استان تهران بیان کرد: پیش تر در پژوهشگاه بحث هایی در راستای اسلامی شدن دانشگاه ها با آیت الله هاشمی انجام شد. اول از ایشان خواستم که در این حوزه صبر داشته باشند زیرا حدود 50 سال طول می کشد تا این موضوع محقق شود. اسلامی شدن دانشگاه ها راه دارد، به عنوان مثال کاشی کردن مساجد یا استفاده از اساتید مسلمان شامل اسلامی کردن دانشگاه نیست بلکه باید علم اسلامی شود و این علم به متون منتقل شود.

وی متذکرشد: در صورتی که مسئله علوم انسانی حل نشود، باقی مسائل حل نشده و پیشرفت و تمدن سازی محقق نمی شود. همچنین تحول چندانی در حوزه ایجاد نخواهد شد، رقم اساتید دانشگاه آزاد اسلامی رقم بالایی است و همگی مسلمانان خوبی هستند اما نمی توانند حرف اسلامی بزنند زیرا مهمات کافی در اختیار ندارند. دانشگاه آزاد باید تمرکز بر روی اسلامی شدن فضا بگذارد، در این راستا باید سند اسلامی شدن دانشگاه ها عملی شود.

حجت الاسلام رشاد افزود: می توان برخی کارهای کلان را در دانشگاه آزاد اسلامی انجام داد، به عنوان مثال می توان برای اساتید جوان دانشگاه آزاد دوره دانش افزایی برگزار کرد. می توانیم در حوزه هایی که فاقد رشته لازم در کشور هستیم، رشته هایی تعیین کنیم.
تولیدات دانش ما عموما در حوزه علوم انسانی نیست. ما بر مبنای سیره نبوی می خواهیم علوم انسانی تولید کنیم.

انتهای پیام/

31 / 167 رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علی‌اکبر رشاد دانشگاه آزاد اسلامی ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۰۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان

تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و شورای نظارت کشور افغانستان در زمینه مشارکت پژوهشگاه در تأمین محتوای آموزشی مدارس و حوزه‌های علمیه منعقد شد. 

در جریان بازدید حجه الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی افضلی، نماینده شورای نظارت بر حوزه‌های علمیه کشور افغانستان از پژوهشگاه و دیدار با رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی پژوهشگاه و شورای نظارت آن کشور در زمینه مشارکت پژوهشگاه در تأمین محتوای آموزشی مدارس و حوزه‌های علمیه کشور افغانستان منعقد و به امضا رسید.

تأمین محتوای علمی و آموزشی مورد نیاز طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور افغانستان با هدف تربیت متخصصان در رشته‌های روان‌شناسی، علوم تربیتی، زن و خانواده با رویکرد اسلامی از مهمترین اهداف این همکاری علمی درنظر گرفته شده است.

در اولین مرحله از همکاری‌های فی مابین، ۱۶ عنوان از آثار پژوهشگاه به عنوان متن درسی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان در رشته‌های یادشده شامل: روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی و تبلیغات، بهداشت روانی، روان‌شناسی در قرآن، روان‌شناسی زن و مرد، اصول و ضوابط اخلاقی مشاوره با رویکرد اسلامی، تربیت و سلامت جنسی، تربیت فرزند، تربیت دینی، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت، تربیت اخلاقی، خانواده در اسلام، زن در قرآن، تاریخ اجتماعی شیعیان، مهارت‌های زناشویی با نگرش به منابع اسلامی، سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی، انتخاب و به نماینده آن کشور تحویل شدند.

گفتنی است این همکاری‌ها با افزایش انتقال آثار و منابع پژوهشگاه در رشته‌های مورد نظر به آن کشور و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی حضوری تداوم خواهد یافت.

حجه الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن رییس پژوهشگاه در این دیدار، علاقه طلاب و دانشجویان کشور افغانستان به معارف اهل البیت (علیهم السلام) را بسیار ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد این همکاری منشأ خیر و برکت برای طرفین باشد و به تربیت نیروهای متخصص در رشته‌های علوم انسانی اسلامی و انتشار دانش و معارف شیعی در آن کشور منجر شود.

حجه الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی افضلی ابراز نیز امیدواری کرد شورای نظارت بتواند زمینه ارائه منابع و آثار تولید شده در پژوهشگاه با رویکرد میان رشته‌ای در رشته‌های علوم انسانی و اسلامی را به دانشگاه‌های کشور افغانستان مهیا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران
  • میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی
  • برگزاری کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم
  • تمرکز بر رفع نابرابری‌ها و دسترسی به خدمات باکیفیت
  • امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان
  • تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه‌های علمیه افغانستان
  • علوم انسانی متهم است که سر سفره مردم نیست/ ضرورت گفت‌وگو با سایر علوم
  • علوم انسانی متهم است که سر سفره مردم نیست/ علوم انسانی باید با سایر علوم وارد گفتگو شود