Web Analytics Made Easy - Statcounter

حبیب الله انصاری رئیس و دبیرکل ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: اخیرا تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان داخل کشور به سختی انجام می‌شود. چرا که از ابتدای سال قیمت مواد اولیه بالادستی اعم از فولاد، مس، پتروشیمی و آلومینیوم به شدت افزایش پیدا کرده، علاوه بر آن زمان تحویل مواد اولیه از سوی کارخانجات بالادستی مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انصاری خاطرنشان کرد: قطعا باید قیمت کالاها و مواد بالادستی کاهش یابد. همچنین باید زمان تحویل مواد اولیه درخواستی تولیدکنندگان از کارخانجات بالادستی به حداقل برسد. علاوه بر آن باید با استفاده از اعتبارات اسنادی با کارمزد پایین و اعمال تخفیفات دولتی برای حمایت و تشویق تولیدکنندگان در خرید مواد اولیه انجام گیرد.

وی یکی دیگر از معضلات این حوزه را بورس کالا اعلام کرد و گفت: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی از بورس کالا خریداری می‌شود که در این بخش واحدها با رشد قابل توجه قیمت‌ها روبرو هستند، به نحوی که کالا را با هر قیمتی که می خواهند به فروش می گذارند.

انصاری افزود: رهبر معظم انقلاب بارها طی سال‌های اخیر نسبت به حمایت از تولید داخلی تاکید ویژه داشتند. لذا بنا بر فرمایش ایشان باید تولیدات داخلی را افزایش داده و ذائقه مردم را به خرید کالای ایرانی سوق دهیم. وقتی زمینه برای تولید اصولی و منطقی نباشد، مسلما بازار دستخوش یک نابسامانی شدید می‌شود. اما تولیدکنندگان به تبعیت از فرایش رهبری آمادگی لازم برای تولید کالای با کیفیت را دارند.

وی تاکید کرد: نوسانات بازار متاثر از گرانی مواد اولیه، نبود برخی قطعات و طولانی بودن روند تخصیص به وجود آمده است. از طرف دیگر ممنوعیت واردات لوازم خانگی نیز به نوسانات بازار دامن زده است.

به گفته رئیس و دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، امروزه صنعتگران کشور بهترین کیفیت را در ساختار تولید لوازم خانگی بخصوص لوازم انرژی بر مانند یخچال، لباسشویی و... به کار می برند. اما در چنین شرایطی که مواد اولیه با قیمت گزاف نصب به تولید کننده ارائه می شود بی شک با اختلالی در تولید کالا مواجه می شویم.

وی افزود: تولیدکنندگان بیش از مقداری که سازمان حمایت تامین نموده اجازه ندارند قیمت هایشان را افزایش دهند. این موضوع محدودیتی است که این سازمان برای تولید کنندگان قائل شده است. اما کارخانجات بالا دستی با بافت دولتی خود و سوء استفاده از ماهیت خود به عنوان نهاد دولتی این بحران را ایجاد نمودند.

به گفته وی، بورس کالا در راستای کمک به تولیدکنندگان و توسعه اقتصادی شفاف عمل نکرده است.

رئیس و دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی تاکید کرد: با ادامه این روند در آینده بازهم با افزایش قیمت لوازم خانگی مواجه می شویم. اما این افزایش قیمت زیر نظر سازمان حمایت صورت می گیرد تا هم تولیدکنندگان ضرر نکنند و هم متناسب با قدرت خرید مردم افزایش صورت بگیرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۱۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه

امتداد - حجم تراکنش ارزی در سال ۱۴۰۲ از مرز ۱۳۸ میلیارد دلار گذشت و در سال گذشته بیش از ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  بانک مرکزی در واکنش به سخنان صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که با عناوینی همچون ” وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است/ بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید برای واردات مواد اولیه ارز ندارد” در رسانه‌های منتقد دولت منعکس شد، ضمن تاکید بر جریان روان تامین و تخصیص ارز بابت واردات کالا‌های اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی اعلام کرد از ابتدای سال جاری تا یکم اردیبهشت ۳ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از سوی بانک مرکزی تامین شده است.

براین اساس از ابتدای فروردین ماه تا ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ۳ میلیارد و ۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

برای کالا‌های اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ۶۲۱ میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ ۴۱ هزار تومان مبلغ یک میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار و برای خدمات ۵۳۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.

همچنین برای واردات کالای اسای کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵۴۸ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۷۳ میلیون دلار و در مجموع ۶۲۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۳۹۸ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۱۳۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۱۲ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۱۵۵ میلیون دلار صورت گرفته است. همچنین تا پایان فروردین ماه امسال این گروه‌های به ترتیب ۱۶۵، ۲۶، ۱۲۶، ۹۱، میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند. 

علاوه بر این گروه ها، ۸۶۱ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۳۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

آمار‌ها حاکی از این است که حجم تراکنش ارزی کشور در سال ۱۴۰۲ از مرز ۱۳۸ میلیارد دلار گذشت. بانک مرکزی در سال گذشته بیش از ۶۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالا و خدمات مورد نیاز تامین کرده است، برآورد اولیه نشان می‌دهد حجم صادرات کالا و خدمات نیز سال گذشته بیش از ۸۵ میلیارد دلار بوده است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که بانک مرکزی آمادگی دارد به منظور ارائه اطلاعات صحیح از وضعیت ارزی کشور؛ اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • قیمت لوازم خانگی ایرانی در بازار چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره عدم تخصیص ارز به واردات مواد اولیه