Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسائل زیادی در این دیدارِ تاریخیِ شگفت، نهفته است.

نبرد کلاسیک و جذاب انگلستان، سال هاست که نامش در بین بازی های حساس دیده می شود. تقابل های این دو تیم خاطرات زیادی برای همه ما ساخته است. با ما همراه شوید تا آنها را مرور کنیم.

تیمهای شرکت کننده: منچستریونایتد؛ آرسنال

اولین دیدار: 

نیوتون هیث 3 - 3 آرسنال وولویچ

(13 اکتبر 1894)

آخرین دیدار (تا زمان نگارش این مطلب):

منچستر یونایتد 2-1 آرسنال

(29 آوریل 2018)

استادیوم ها: اولدترافورد (منچستریونایتد)؛ ورزشگاه امارات (سابقا هایبری) (آرسنال) کل تقابل ها: 228 بیشترین برد: 96 (منچستر یونایتد) بیشترین حضور در این تقابل: رایان گیگز (50 بار) بهترین گلزن این تقابل: وین رونی (12 گل)

کل نتایج بدست آمده: 82 برد برای آرسنال، 50 بازی مساوی، 96 برد برای منچستر یونایتد

بهترین پیروزی: 

منچستر یونایتد 8 - 2 آرسنال

(28 اوت 2011)

تقابل دو باشگاه مسابقه ای شناخته شده در سطح انگلستان و جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دو تیم منچستریونایتد و آرسنال به خاطر تاریخ پر افتخارشان شناخته شده اند. با وجود اینکه این دو تیم از 1919 (قریب به صد سال) در یک دسته از فوتبال انگلستان بازی کرده اند؛ اصل حساسیت این مسابقه به بازی سال 1990 بر میگردد. نزاعی که در آن بازی رخ داد این بازی را برای همیشه جذاب کرد. البته آن بازی منجر به کسب امتیاز از هر دو تیم شد.

بسیاری از بازی های حساس این دو تیم در اواخر دهه 90 و اوایل دهه اول هزاره سوم رخ داده است. هر دو تیم در لیگ برتر و جام حذفی (FA CUP) مدعی بودند و همین هم باعث می شد تا بازی های زیادی را با هم برگزار کنند. دشمنی ای هم که در آن زمان بین مربیان کهنه کار این دو باشگاه آرسن ونگر (1996-2018) و سر الکس فرگوسن (1986-2013) و البته کاپیتان های وقت دو باشگاه روی کین و پاتریک ویرا به وجود آمده بود به جذابیت های این دیدار ها افزود. در این دوره اتفاقاتی رخ داد که برای همیشه در تاریخ فوتبال جاودانه شد. این رقابت مربیان منجر به کسب عناوین گوناگون برای هر دو طرف شد. در این بازی ها بازیکنان دو تیم معمولا با یکدیگر درگیر می شدند. (چه در داخل زمین و چه در تونل ورودی ورزشگاه) 7 کارت قرمز در بازی های بین سال های 1997 تا 2005 گواه این موضوع است. تنش ها وقتی به اوج رسید که رود فن نیستلروی  و وین رونی جوان به رکورد 49 بازی بدون شکست آرسنال خاتمه دادند. بازی ای که البته حاشیه های داوری بسیاری داشت. به اعتقاد بسیاری از هواداران آن بازی های زیبا و پر تنش رسما با دیدار فینال FA کاپ 2005 به اتمام رسیدند. آرسنال بازی 0-0 شده را در ضربات پنالتی 5-4 برد تا فاتح جام شود. آرسنال بعد از این بازی شاهد تغییرات گسترده ای شد. باشگاه برای شروع پروژه ساخت ورزشگاه بودجه هایش را می سنجید. کاپیتان پاتریک ویرا باشگاه را پس از چندین فصل حضور ترک کرد و به بیانکونری پیوست. و البته خود آرسنال نیز به پایان دوران اقتدار خود نزدیک میشد.

ریشه ها: اولین بازی بیاد ماندنی دو تیم در تاریخ 1 فوریه 1958 در هایبری برگزار شد. آن دیدار آخرین بازی نسل فوق العاده منچستر یونایتد در لیگ پیش از سانحه دلخراش مونیخ بود.

یونایتد با درخشش تامی تیلور (2 بار)، دونکان ادوارد، بابی چارلتون و دنیس ویولت 5-4 توپچی ها را شکست داد. راجر بیرن به عنوان کاپیتان و فول بک به همراه ادی کولمن و مارک جونز در این بازی حاضر بودند. تمامی افراد نامبرده به جز بابی چارلتون 5 روز بعد جان باختند.

یک بازی دیگر هم بازی فینال FA CUP در 12 ماه می سال 1979 است. در استادیوم جای سوزن انداختن نبود. آرسنال نیمه اول را با برد 2-0 به رختکن رفت. شیاطین سرخ که تاریخشان با کامبک گره خورده در اواخر نیمه دوم بازی را به تساوی کشیدند اما گل دیر هنگام آلان ساندرلند در دقیقه 89، رای به برتری 3-2 آرسنال و قهرمانی توپچی ها داد.

با وجود اینکه دو تیم قبل از دوران فرگوسن - ونگر بازی های جذابی را برگزار کرده بودند اما شخص سر الکس معتقد است که اولین تقابلی که بازی های دو تیم را به حساسیت کشانید؛ به بازی ژانویه 1987 بر میگردد. در آن بازی دیوید روکاستل با خطایی که بر روی نورمن وایت ساید مرتکب شد از بازی اخراج شد. هر چند بیشتر مردم و کارشناس اعتقاد دارند که دعوایی که در بازی 1990 رخ داد، مسبب اصلی حساسیت تقابل شیاطین با توپچی هاست.

آندرس لیمپار، زننده تگ گل بازی؛ در تقابل با دنیس اروین توپ را از دست داد. نایجل وینتربورن بر روی اروین تکلی زد که باعث برخورد اروین و مک کلیر به هم شد. وینتربورن به سمت تابلو های تبلیغاتی هل داده شد. تمام بازیکنان بجر دیوید سیمن به مدت 20 ثانیه به درگیری پرداختند. نتیجه چنین در گیری ای مشخص بود. هر دو تیم امتیاز از دست دادند و بسیاری از بازیکنانشان جریمه شدند. آرسنال آن بازی را 1-0 در الد ترافورد برد.

کمتر از یک ماه بعد هنوز تنش ها از یاد نرفته بود که دو تیم در قالب لیگ کاپ در هایبری به میدان رفتند. وینگر 19 ساله یونایتد، لی شارپ هتریک کرد تا بازی با نتیجه باورنکردنی 6-2 به نفع یونایتد خاتمه یابد. آتش جنگ بر افروخته شد.

1996 - 2003 بازی ها از زمانی که آرسن ونگر در اکتبر 1996 سرمربی آرسنال شد، حساسیتی مضاعف پیدا کرد. در بازی فوریه سال 97 درگیری ای بین ایان رایت و پیتر اشمایکل بر سر توپ به وجود آمد. بازیکنان پس از مدتی درگیری دعوای اصلی را به بعد از بازی موکول کردند. پلیس در آخر مجبور شد بازیکنان دو تیم را از هم جدا کند. ایان رایت مدعی بود اشمایکل به او توهین نژادپرستانه کرده است. 

بازی بعدی اشمایکل و رایت تنشی با هم نداشتند اما تنش های میان مربی ها به طرزی آشکار در حال زیاد شدن بود. ونگر گفته بود که "لیگ برتر مخصوصا کش پیدا کرده تا یونایتد راحت تر به بازی ها برسد و قهرمان شود." فرگوسن در پاسخ به او گفت:

شاید او باید بیشتر به فکر [نحوه] تکل زدن ایان رایت باشد تا منچستر یونایتد، او در باشگاه بزرگی حضور دارد. خب می دانید؛ آرسنال باشگاه بزرگی "بود". شاید سال دیگر او در شرایط فعلی من باشد، آنگاه میخواهم ببینم او چه می گوید.

یونایتد چهار بازی از پنج بازی ابتدایی اش را در ابتدای فصل لیگ برتر تازه تاسیس برد و در ماه فوریه 1998 در کورس کسب عنوان قرار داشت. هرچند تیم خسته و پر از مصدوم کمی موجب نگرانی هواداران شده بود. آرسنال برای رسیدن به یونایتد به الد ترافورد پا گذاشت. آرسن ونگر گفت:

من هفته پیش به شما گفتم که مسابقات به پایان نرسیده است. اما دیگر کسی بر روی ما شرط بندی نکرد. سورپرایز! سورپرایز! آنها دوباره شروع به پس گرفتن پول هایشان گرفته اند.

آرسنال از فرصت پیش آمده نهایت بهره را برد و با تک گل اوورمارس، یونایتد را در خانه مغلوب کرد. حال آنها با سه بازی کمتر تنها 6 امتیاز با یونایتد فاصله داشتند. آرسنال به روند درخشانش ادامه داد و در آخر فصل جام را به خانه برد. آنها نیوکاسل را هم در فینال FA کاپ قربانی کردند تا دابل کند. گری نویل در آن زمان گفت:

تیم 98 آرسنال قوی و با تجربه بود، هم از جنبه فیزیکی و هم ذهنیتی.

آرسنال فصل 1998-99 را عالی شروع کرد، برد 3 - 0 مقابل یونایتد در کامیونیتی شیلد یک نتیجه عالی بود. یونایتد یک ماه بعد در بازی های لیگ نیز دوباره با همان نتیجه مغلوب توپچی ها شد. الکس فرگوسن بعد از بازی با عصبانیت گفت:

این دیگر غیر قابل تحمل است!

دو تیم در آن سال در نیمه نهایی FA کاپ دو بار به مصاف هم رفتند. بازی اول 0 - 0 تمام شد به همین سبب کار به بازی دوم کشیده شد. دیوید بکهام و "مرد یخی" دنیس برگکمپ هر کدام یک گل به ثمر رساندند تا نیمه اول 1 - 1 تمام شود. روی کین اخراج شد اما اشمایکل توانست ضربه پنالتی برگکمپ را مهار کند تا بازی به وقت های اضافی کشیده شود. نوبت به گل مشهور رایان گیگز رسید. او توپ را از میانه های میدان گرفت و تمام بازیکنان خط دفاعی آرسنال را دریبل زد و توپ را راهی دروازه دیوید سیمن کرد.

فصل کابوس وار یونایتد در ابتدا با شیرینی هر چه تمام تر به اتمام رسید. فتح جام حذفی با برد 2 - 0 مقابل نیوکاسل برای یونایتدی ها حکم دابل داخل را میداد. آنها چهار روز بعد، به مصاف بایرن مونیخ قدرتمند آن روز ها در فینال لیگ قهرمانان 1999 رفتند. مت بازبی همیشه آرزو می کرد تا باری دیگر شیاطین بر بام اروپا بنشینند. اما او 5 سال قبل از این فینال از دنیا رفت. یک درام کامل. منچستر یونایتد در سه دقیقه وقت اضافه، با دو گل دیر هنگام و فراموش نشدنی شرینگهام و سولزشایر روی سانتر دیوید بکام پاسخ گل زود هنگام ماریو بازلر را دادند تا در شب تولد مت بازبی فقید، برای دومین بار قهرمان اروپا شوند. گویا همه چیز دست در دست هم دادند تا این بازی فراموش نشدنی برگزار شود. یونایتد با فتح لیگ قهرمانان، به اولین باشگاه انگلیسی تبدیل شد که فاتح سه گانه میشود.

رقابت ها در هزاره نو هم ادامه یافت. یونایتد عنوان فصل 1999-2000 را 18 امتیاز بالاتر از آرسنال تصاحب کرد و در کسب جام لیگ هتریک کرد. شیاطین سرخ سال دیگر در بازی ای فراموش نشدنی با هتریک دوایت یورک در مقابل دفاع های نا مطمئن آرسنال "گیلز گریماندی" و "ایگورز استپانوس" توانستد آرسنال را 6 - 1 شکست دهند.

فرگوسن بعد از این بازی اعلام کرد که می خواهد بازنشسته شود. او همچنین گفت که در حال مذاکره با پاتریک ویرا است. ویرا در آن هنگام از فعالیت فوق العاده ضعیف باشگاه در پنجره نقل و انتقالات شاکی بود. ونگر گفت:

تماس گرفتن با پاتریک بدون اطلاع ما؟ این کار واقعا بی احترامی به قوانین است...

روز های روشن آرسنال روز به روز نزدیک تر می شدند.

یونایتد فصل 2001 را متفاوت شروع کرد. الکس فرگوسن با توصیه های خانواده اش دوباره در فوریه 2002 بازگشت تا باشگاه را در دست بگیرد. آرسنال آن فصل هم عالی کار کرد. بازی سرنوشت ساز لیگ در الد ترافورد برگزار میشد، آرسنال بازی را 1 - 0 برد تا جام را در زمین حریف بالا ببرد. بردی که ونگر از آن به عنوان "shift of power" یاد کرد. آنها فاتح FA کاپ هم شدند تا طی 5 سال دو بار دابل کرده باشند. 

یونایتد فاتح لیگ 2002-03 شد، آنهم در شرایطی که همگان اعتقاد داشتند آرسنال فاتح رقابت ها خواهد شد. بازی آخر آنها با حواشی نسبی 2 - 2 تمام شد. آرسنال یونایتد را در FA کاپ حذف کرد تا با غلبه بر ساوتهمپتون جام قدیمی ترین رقابت فوتبالی جهان را بالای ر ببرد. 

فصل 2003-04 فصلی بیاد ماندنی در تاریخ فوتبال جهان است. یونایتد و آرسنال در بازی ای جنجالی در کامیونیتی شیلد به میدان رفتند. بازی سراسر خشونت بود. سول کمپبل بخاطر خطا بر روی سولزشایر اخراج شد، اشلی کول، کوئنتین فورچون، ویرا و پل اسکولز نیز کارت زرد دریافت کردند. بازیکن تعویضی آرسنال "فرانسیس جفرز" با خطا بر روی فیل نویل اخراج شد. کمپبل بخاطر ضربه زدن به اریک جامبا جامبا بعد ها سه دیدار از همراهی کردن آرسنال محروم شد. بازی جنجالی 1 - 1 تمام شد و یونایتد در پنالتی ها 4 - 3 عنوان را کسب کرد.

 

2003-04 فصل رویایی آرسنال بود، بازی های جنجالی در این فصل هم ادامه داشتند، شیطنت های فن نیستلروی باعث جریمه شدن 6 بازیکن آرسنال شد. باشگاه همچنین محکوم به پرداخت جریمه ای 175,000 پوندی شد که تا آن زمان در تاریخ لیگ جزیره بی سابقه بود. بازی دو تیم در مارس 2004 در هایبری برگزار شد. این بازی نیز به تساوی انجامید تا آرسنال در نهایت لیگ را بی شکست کسب کند.

هواداران یونایتد در پایان فصل به تمسخر آرسنال می پرداختند. "پس سه گانه تان کجاست؟" شعار اصلی آنها بود. یونایتد فصل را با قهرمانی FA کاپ به اتمام رساند. در حالیکه آرسنال لیگ را بی شکست برد. رکوردی که تا به امروز دست نخورده باقی مانده است.

آرسنال در آن فصل تیمی بود که به گفته کارشناسان توانایی سه گانه گرفتن را داشت. آنها با انجام ماموریت نا ممکن در جوزپه مه آتزا و شکست دادن 5 - 1 اینترمیلان با درخشش تیری آنری از مدعیان قهرمانی محسوب می شدند. هر چند در آخر با قبول شکست مقابل چلسی در یک چهارم نهایی از تورنومنت خداحافظی کردند.

تا بازی بعدی دو تیم در فصل 2004-05 لیگ برتر، آرسنال رکورد بازی های بدون شکست خود را به عدد 49 رسانده بود. یونایتد تا قبل از بازی 11 امتیاز کمتر از آرسنال داشت و در رده ششم جا خوش کرده بود. هدف شیاطین سرخ یک چیز بود؛ "پایان دادن به نوار شکست ناپذیری توپچی ها".

بازی اکتبر 2004 لیگ در الد ترافورد برگزار میشد. قضاوت جنجالی داور بازی، مارک ریلی بر روی نتیجه بازی تاثیر گذار بود. بازی تا اواخر 1 - 0 دنبال میشد تا اینکه وین رونی گل دوم را به ثمر رساند. نتیجه نهایی روی اسکوربورد ها چنین ثبت شده بود: منچستر یونایتد 2 - 0 آرسنال. این به معنی پایان نوار شکست ناپذیری آرسنال بود. این بازی هم به مانند دیگر بازی های این دو تیم دعوا و تنش داشت. در تونل ورزشگاه هم تکه ای پیتزا به سمت فرگوسن پرتاب شد. ابتدا معلوم نبود پرتاب پیتزا کار چه کسی بود تا اینکه چند سال بعد، سسک فابرگاس به کارش اقرار کرد.

در دیگر بازی دو تیم کاپیتان ها ویرا و کین در تونل ورزشگاه با هم درگیر شدند که گراهام پل داور بازی آنها را از هم جدا کرد. یونایتد آن بازی را 4 - 2 برد. هر چند دست هیچکدام از دو تیم به عنوان لیگ نرسید و چلسی با قهرمانی دوباره اش پس از حدود پنجاه سال، ماجراجویی هایش را با نسل طلایی اش آغاز کرد.

در ماه می 2005، دو تیم در 124 اَمین فینال FA کاپ به مصاف هم رفتند. خوزه آنتونیو رِیِس دومین بازیکن تاریخ فینال FA شد که در طول بازی اخراج می شود. آرسنال بازی 0 - 0 مساوی شده را در پنالتی ها با نتیجه 5 - 4 برد تا قهرمان شود. آخرین بازی کاپیتان ویرا با پیراهن آرسنال.

2005 - تاکنون چلسی در آن سالها به تدریج جای آرسنال را گرفت. آرسنال در فصل 2005-06 برای اولین بار با گذر از رئال مادرید و ویارئال به فینال لیگ قهرمانان رسید اما دستش از جام دراز گوش با درخشش رونالدینیو و دو گل دقایق پایانی اتوئو و بلتی کوتاه ماند. بارسلونا هم پس از 15 سال مجددا قهرمان اروپا شد. (آرسنال با برد در سانتیاگو برنابئو به اولین تیم انگلیسی تبدیل شد که لوس بلانکوس را در خانه اش شکست می دهد.)

دو تیم در نیمه نهایی فصل 2008-09 لیگ قهرمانان اروپا به مصاف هم رفتند که یونایتد با درخشش رونالدو در ورزشگاه امارات، کار را یکسره کرد. یونایتد به فینال رفت اما قربانی بارسلونای پپ گواردیولا شد. بارسلونا سه گانه اش را بدست آورد و تاریخ سازی را دوباره آغاز کرد.

آرسنل در ماه اوت 2011 باختی افتضاح با نتیجه 8 - 2 به یونایتد داد. سنگین ترین باخت آرسنال پس از 84 سال. آخرین باخت سنگین آنها باخت با نتیجه 7 - 0 مقابل وستهم یونایتد در سال 1927 بود.

یونایتدی ها در پایان فصل بار دیگر در فینال لیگ قهرمانان، به مصاف بارسلونای پپ گواردیولا رفتند. بارسایی ها که برای رسیدن به فینال رئال مادرید خوزه مورینیو را از پیش برداشته بودند، در فینال 3 - 1 مقابل یونایتد به پیروزی رسیدند تا چهارمین جام اروپاییشان را کسب کنند.

با افت هر دو تیم، دیدار های اخیر شیاطین و توپچی ها تنها سایه ای از شکوه سابق خود را دارد. آخرین بازی دو تیم تا زمان نگارش این مطلب با نتیجه 2 - 1 به نفع یونایتد تمام شد.

بازیکنانی که برای هر دو باشگاه بازی کرده اند:

اول آرسنال سپس منچستر یونایتد

دیورید هِرد، یان اوره، جورج گراهام، فرانک استاپلتون، ویو آندرسن، اندی کول، رابین فن پرسی، الکسیس سانچز

اول منچستر یونایتد سپس آرسنال

پادی اسلون، جیمی ریمر، بریان کید، جیم لِیگتون، دیوید پلات، میکل سیلوستره، دنی ولبک، هنریک مخیتاریان

(دیوید پلات هرگز بازی رسمی برای یونایتد انجام نداد.)

(جیم لِیگتون هرگز بازی رسمی برای آرسنال انجام نداد.)

آرسنال

13 لیگ برتر

13 FA CUP

2 EFL CUP

1 جام قرن لیگ

1 جام برندگان جام یوفا

15 کامیونیتی شیلد

مجموع: 46 جام

منچستر یونایتد

20 لیگ برتر

12 FA CUP

5 EFL CUP

3 لیگ قهرمانان اروپا

1 لیگ اروپا

1 جام برندگان جام یوفا

21 کامیونیتی شیلد

1 سوپر کاپ یوفا

1 جام بین قاره ای

1 جام باشگاه های جهان

مجموع: 66 جام

 

رکورد های این تقابل:

اولین دیدار:

آرسنال وولویچ 3 - 3 نیوتون هیث

بیشترین گل (منچستر یونایتد):

منچستر یونایتد 8 - 2 آرسنال

بیشترین گل (آرسنال):

آرسنال 5 - 0 منچستر یونایتد

پر گل ترین بازی:

منچستر یونایتد 8 - 2 آرسنال

بیشترین برد پیاپی:

منچستر یونایتد (5 برد) ؛ آرسنال (4 برد)

بیشترین بازی ها طی یک فصل:

5 بازی (فصل 1998-99 و فصل 2004-05)

بهترین  گلزن:

وین رونی: 12 گل

بیشترین حضور تماشاگر:

83,260 نفر، ماین رود، دسته اول، 17 ژانویه 1948

ارسالی کاربر طرفداری، امیررضا محمودی

0000دسته‌بندی: اختصاصیاخبار خارجیانگلستانلیگ جزیرهمنچستریونایتدآرسنالستون نويسندگانبرچسب‌ها: منچستریونایتد-آرسنالآرسن ونگرسر الکس فرگوسنروی کینرود فن نیستلرویپاتریک ویراوین رونیایان رایتپیتر اشمایکل برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید و موبایل خود را فعال نمایید. آخرین اخبار داغ همه اخبار خارجی اخبار ایران ویدیو تصویر منچستر یونایتد-آرسنال؛ تقابلی به وسعت تاریخ، یک درام کامل!اسماعیل حسن زاده: باشگاه استقلال هیچ درخواستی برای تجدید نظر درباره رای سوپرجام ارائه نکرده استبازیکنان و اعضای کادرفنی باشگاه سپیدرود ممنوع‌ المصاحبه شدندکمیته استیناف مدارک افشین پیروانی را بررسی کرد؛ حکم سرپرست سابق تیم فوتبال پرسپولیس طی روزهای آینده اعلام می شودگل ها و خلاصه HD بازی بارسلونا 2-1 سویا (سوپرکاپ اسپانیا 2018)تیمو باکایوکو در تست های پزشکی باشگاه میلان شرکت کرد (عکس)مدارک کامل پرسپولیس و استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شدمولر: امیدوارم بواتنگ در بایرن مونیخ بماند؛ اگر او آماده باشد، جزو با کیفیت‌ترین مدافعان دنیاستفوتبالیست های متولد امروز؛ 13 آگوستکیتا بالده در تست های پزشکی باشگاه اینتر شرکت کرد (عکس)نشست مهدی تاج در وزارت ورزش و جوانان در مورد اتفاقات هفته سوم لیگ برترآلی: تاتنهام تیم جاه طلبی است؛ حالا باید شروع به کسب عناوین قهرمانی کنیموالورده: امید زیادی به دمبله داریم؛ با شایستگی قهرمان سوپرکاپ اسپانیا شدیمگزارش تمرین استقلال؛ کری دروازه بان ها در بازی درون تیمیرویس: امسال در دورتموند مشکلات انضباطی وجود ندارد؛ ویتسل می‌تواند به ما در مواقع بحرانی کمک کندخطر حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا؛ سرخپوشان تا 9 شهریور برای پرداخت بدهی فرصت دارندعلی خطیر، معاون باشگاه استقلال: بهتر است سوپرجام برگزار شود؛ حرکت آقایی و صیادمنش یک شادی گل طبیعی بود!لوریس: بازیکنان انگلیس و بلژیک با عطش بیشتری از جام جهانی برگشتندخبر بد برای بایرن مونیخ: مصدومیت آلابا در بازی با آینتراخت فرانکفورتگواردیولا: خواهان حفظ استرلینگ در منچسترسیتی هستم؛ تلاش خواهیم کرد تا او احساس کند مهره ای باارزش در تیم است بارگذاری مطالب بیشتر لیست کامل ویژه لیورپول 4-0 وست هم؛ شروع طوفانی قرمزها در آنفیلدبارسلونا 2-1 سویا؛ کامبک و فتح سوپرکاپ با چاشنی سوپرگل دمبوز آرسنال 0-2 منچستر سیتی؛ سرمربی جدید، نتایج قدیمیپیروزی 5-0 یوونتوس در دیدار دوستانه پیش فصل مقابل یوونتوس ب؛ گلزنی رونالدو در روز کاپیتانی پائولو دیبالاجان الکان: رونالدو در یوونتوس؟ حضور بهترین بازیکن جهان در بهترین تیم جهان، ترکیب خوبی استرسمی؛ ترکیب تیم‌های بارسلونا و سویا (سوپرکاپ اسپانیا)جدول نهایی مسابقات اینترنشنال چمپیونزکاپ؛ تاتنهام قهرمان شد، بارسلونا در رده آخر قرار گرفتآنیلی: فتح لیگ‌ قهرمانان‌ اروپا دیگر رؤیایمان نخواهد بود؛ باید قهرمان اروپا شویمغیررسمی؛ تیمو باکایوکو به میلان پیوسترسمی؛ ترکیب تیم های آرسنال و منچسترسیتیبرد عجیب حریف آسیایی استقلال در لیگ ستارگان قطر؛ السد 10-1 العربیاکیپ: رابیو پیشنهاد تمدید قرارداد با پاری سن ژرمن را رد کردآینتراخت فرانکفورت 0-5 بایرن مونیخ؛ قهرمانی مانند آب خوردن در شب هت تریک لواندوفسکیبرنامه منچستریونایتد جهت انتصاب یک مدیر ورزشی برای نخستین بار در تاریخ باشگاهبرنامه منچستریونایتد جهت انتصاب یک مدیر ورزشی برای نخستین بار در تاریخ باشگاه 24 ساعت اخیر آخرین مطالب کاربران گفتگو فایل همه موزیک ویدیو عکس مطلب سوال فایل ویترین مطالب منتخب کاربران طرفداریبهترین مدارس فوتبال تهران و سایر شهرستان ها کدام هستند؟ (نظرسنجی)اسمش چیه؟محمد صلاح

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۱۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جمجمه بزرگ‌ترین شکارچی تاریخ

کشف جمجمه ۲ متری سی‌رکس، دایناسور ۱۵۰ میلیون ساله‌ای که تی‌رکس افسانه‌ای را به‌راحتی شکار می‌کرد، حیرت دانشمندان را به همراه داشته و آن‌ها امیدوارند که مابقی اسکلت این شکارچی باستانی را نیز سالم از زیر خاک بیرون بکشند

به گزارش خبرآنلاین، در سال ۲۰۲۳ بود که یک جمجمه ۱۵۰ میلیون ساله از یک گونه بیش‌خزنده‌واران (پلیوسور) در ارتفاع ۱۲ متری در بالای صخره‌ای در امتداد ساحل ژوراسیک پیدا و بازیابی شد و خبر یافتن چنین فسیلی مثل بمب سر و صدا کرد.

این جمجمه متعلق به یک پلیوسور (نوعی خزنده دریایی باستانی) بود که می‌توانست تیرانوزاروس رکس را در جنگ از پای در بیاورد و ابعاد بزرگ این جمجمه باعث شد تا در کتاب رکورد‌های جهانی گینس ثبت شود. حدود ۹۵ درصد از سطح این جمجمه پلیوسور که «SeaRex» نام گرفته سالم و کامل است و از همین رو حالا، کامل‌ترین جمجمه در نوع خود در کره زمین شناخته می‌شود و تقریباً تمام استخوان‌های اصلی‌اش سالم است. این جمجمه دارای ۱۳۰ دندان تیز به هم پیوسته است که کاملا مشابه با جمجمه همان پلیوسور‌هایی است که ۱۵۰ میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها شنا می‌کردند.

دکتر جودیت ساسون، متخصص پلیوسور‌ها از دانشگاه بریستول در گفت‌وگویی که با نماینده رکورد‌های جهانی گینس داشت در این باره گفت: «من مطالعات زیادی روی بسیاری از پلیوسور‌های دوران کیمریجین انجام داده‌ام، ولی تا به امروز حتی نمونه‌ای را که تا این حد کامل حفظ شده باشد، ندیده بودم. این نمونه، جزئیات تشریحی زیادی را داراست که نمونه‌های دیگر هرگز تا این حد کامل نبوده.»

این جمجمه عجیب چطور کشف شد؟

کاشف این جمجمه منحصر به فرد، فیل جاکوبز یکی از علاقه‌مندان به فسیل است که در ساحلی دور دست، در ابتدا پوزه آن را مشاهده کرد و با ضبط ویدیویی، آن را برای استیو اچس، متخصص فسیل و مالک مجموعه اچس فرستاد و قرار است که این جمجمه در این مرکز به نمایش گذاشته شود.

آقای اچس در این باره گفت: «ما با استفاده از یک پهپاد، تمام مسیر را در امتداد صخره اسکن کردیم. در ادامه متوجه شدیم که این تنها بخشی از جمجمه است که از صخره بیرون زده. باید از این موضوع اطمینان حاصل می‌کردیم و به همین خاطر، باید با طناب از صخره پائین می‌رفتیم تا آن را از نزدیک ببینیم. وقتی از نزدیک جمجمه را دیدیم، متوجه شدیم که خیلی کامل و سالم حفظ شده و به همین خاطر هم اینقدر عجیب و حیرت‌انگیز بود.»

او ادامه داد: «زمان زیادی طول نکشید تا مکان دقیق آن را پیدا کنیم. این جمجمه درست در وسط یک صخره بود. با خودت فکر می‌کنی: "خدای من". اما اصلا کار آسانی نبود.»

تست‌های استقامتی و مقاومتی متعددی روی صخره برای بیرون آوردن جمجمه ۲ متری انجام شد و همه افراد، حتی سر دیوید آتنبرو یکی از متخصصان قدیمی و متعصب فسیلی، از این کشف حیرت‌زده شده بودند.

سر دیوید آتنبرو در این باره گفت: «این یکی از بزرگ‌ترین جمجمه‌هایی است که تا به حال دیده‌اید. واقعا بزرگ بود و مقیاس آن اولین چیزی بود که مرا به شدت تحت‌تاثیر قرار داد. نکته مهم در این باره این است که نه تنها جمجمه، آموزنده‌ترین بخش بدن است، بلکه در عین حال ظریف‌ترین بخش بدن نیز به شمار می‌رود و جزئیات این جمجمه و سالم بودن آن بسیار نایاب است. این جمجمه تقریبا بی‌عیب و نقص و سالم باقی‌مانده است.»

در جست‌جوی اسکلت

این جمجمه در حال حاضر در مجموعه Etches در کیمریج، به نمایش گذاشته شده و استیو اچس آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های یافت شده در خاک رس کیمریج می‌داند و معتقد است که حتی در سطح جهانی نیز یکی از بهترین نمونه‌هاست. مجموعه اچس حالا برای پروژه نجات SeaRex درخواست کمک مالی دارد؛ چرا که آن‌ها معتقدند که این جمجمه تمام آن چیزی نیست که باید در این بخش از ساحل ژوراسیک مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرد.

کریس مور، متخصص فسیل‌شناسی که در حفاری و بیرون آوردن این جمجمه نقش پررنگی را ایفا کرد در این باره گفته: «من مطمئنم که بقیه بدن این جانور نیز همانجاست. محیط آنجا کمی ناهموار است و بنابراین جمجمه از بدن جانور جدا شده، ولی مطمئنم که بقیه بدن جانور نیز همانجا قرار دارد. ما حتی بخشی از تیغه شانه و تعدادی از انگشتان دست و پا و تعدادی از مهره‌های ستون فقرات که در داخل سر بودند را بیرون آوردیم و می‌توانستیم ببینیم که استخوان‌های بیشتری نیز آنجا هستند. پس اطمینان دارم که تمام بدن جانور در همانجا قرار دارد.»

دیگر خبرها

  • مشکل عجیب یونایتد برای اخراج تن‌هاخ: مربی نیست!
  • به بلینگام گفتم خوشحالم جلوی سه‌گانه سیتی را گرفتی!
  • توخل به انگلیس برمی‌گردد: لندن نه، این بار منچستر!‏
  • قهرمانی منچستر یونایتد در لیگ برتر انگلیس با هت تریک رابین فن پرسی (22 آوریل، 2013) / فیلم
  • منچستر یونایتد مقابل تیم دسته اولی مُرد و به فینال صعود کرد
  • ساعت پخش زنده بازی منچستر یونایتد و کاونتری +پخش آنلاین
  • کامبک دیدنی منچستر یونایتد مقابل یوونتوس (لیگ قهرمانان اروپا - 21 آوریل، 1999) / فیلم
  • آرسنال به صدر بازگشت
  • دی‌بروینه: بعد از هفته‌ای سخت، وقت استراحت است!
  • کشف جمجمه بزرگ‌ترین شکارچی تاریخ