Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@02:52:20 GMT

نرخ بیکاری ۴۰درصدی در زنان و فارغ التحصیلان

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۱۷۴۴

نرخ بیکاری ۴۰درصدی در زنان و فارغ التحصیلان

یک کارشناس حوزه کار نرخ بیکاری زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را بیش از ۴۰ درصد عنوان کرد و گفت: اگر ساختار اقتصاد کشور متحول شود، ظرفیت‌های بازار کار افزایش و نرخ بیکاری کاهش می‌یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی درباره دلیل متناسب نبودن رشته‌های دانشگاهی و نیاز بازار کار گفت: افزایش نرخ بیکاری و پایین بودن بهره‌وری دو عاملی است که موجب شده افراد متناسب با بازار کار کشور تربیت نشوند و تحصیلات دانشگاهی نیز منطبق با بازار کار کشور نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار کار کشور به اندازه کافی توسعه نیافته و همین امر یکی از عواملی است که به افزایش نرخ بیکاری در کشور دامن زده است در صورتی که اگر بازار کار به اندازه نرخ بیکاری توسعه می‌یافت، ظرفیتهای بیشتری هم به کار گرفته می‌شد.

این کارشناس بازارکار متذکر شد: درست است که بهره‌وری یکی از دلایل تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار است، ولی در ایران مورد توجه نیست چون سرمایه‌ها نسبت به بهره‌وری نیروی کار پایین‌تر است و کمتر کسی توجه جدی به بهره‌وری نیروی کار نشان می‌دهد.

به گفته حاج اسماعیلی، در حال حاضر در برخی از گروه‌های سنی از جمله زنان و فارغ التحصیلان شاهد نرخ بیکاری بالای ۴۰ درصد هستیم و بیشترین بحران بیکاری برای جوانان ۲۵ تا ۳۱ ساله است که نرخ ۲۸ درصد را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: نامتناسب بودن عرضه و تقاضا در بازار کار ناشی از متحول نشدن ساختار اقتصاد کشور است. اگر اقتصاد کشور از دولتی به سمت خصوصی و مولّد می‌رفت قطعا ظرفیتهای بازار کار افزایش می‌یافت و نرخ بیکاری کمتر می‌شد.

حاج اسماعیلی ادامه داد: در گذشته برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه به تعادل در بازار کار کمک می‌کرد، امروز این ارتباطات کمرنگ شده و اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته کارساز نبوده است. حتی دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی را تعریف کردیم تا افراد ماهر تربیت و جذب بازار کار شوند ولی با وجود تربیت دانشجو مشکل بیکاری رفع نشده و توسعه بازار کار اتفاق نیفتاده است.

این فعال کارگری ضعف در گردآوری آمار و اطلاعات را یکی دیگر از عوامل موثر دانست و گفت: متاسفانه بانک‌های اطلاعاتی قوی و جامعی که بتواند رشته‌های مورد نیاز بازار کار و رشته‌های مورد نیاز را شناسایی و معرفی کند وجود ندارد. از طرفی بودجه کارهای پژوهشی بسیار اندک است و به درستی هزینه نمی‌شود در حالی که بدون کار پژوهشی نمی‌توانیم آمار دقیقی از بیکاری داشته باشیم.

وی عدم برنامه‌محوری در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود اقداماتی که در کشور صورت می‌گیرد به دلیل آنکه برنامه محور نیستیم و بانک‌های اطلاعاتی آنقدر قوی نیست که پوشش لازم را از برنامه‌های ملی داشته باشد همچنان دچار مشکل هستیم؛ به نحوی که تعهدی به برنامه‌های توسعه نداریم و می‌گوییم متعلق به دولت قبل است در صورتی که برنامه‌ها، ملی است و باید به آنها پایبند باشیم.

به گفته این کارشناس بازار کار تا زمانی که متکی به برنامه نباشیم، از آمار و اطلاعات دقیق استفاده نکنیم و برنامه‌های سیاست زده و احساسی تدوین کنیم که یا اجرا نمی‌شود یا نظارت دقیقی ندارند و منابع درستی برای آنها تعریف نشده است، دولت‌ها و مجالس هم خود را موظف به اجرای آنها نمی‌دانند.

 بسیاری از کارشناسان نبود بانک اطلاعات جامع از فرصت‌های شغلی و نیازهای بازار کار را در عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار موثر می‌دانند. به اعتقاد آنها عمده‌ترین دلایل بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان، عدم آشنایی با فضای کسب و کار و فقدان مهارت‌های شغلی است. برابر آمارها سالانه بیش از یک میلیون متقاضی کار وارد بازار کار کشور می‌شوند که این امر ضرورت ارائه آموزش‌های مهارتی در کنار دروس تئوری و دانشگاهی را بیش از پیش آشکار می‌کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زنان نرخ بیکاری فارغ التحصیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۱۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها

همزمان با تشدید مشکلات اقتصادی دهه هفتادی‌ها پیشتاز رحم اجاره‌ای شدند.

به گزارش تجارت نیوز، اما مسئله مهم در این بین حضور افرادی است که به عنوان دلال در این بازار فعالیت می‌کنند و البته سود‌های کلانی هم به دست می‌آورند.

وقتی هنوز علم آنقدر پیشرفت نکرده بود که مسئله ناباروری همچون امروز قابل حل باشد بسیاری افراد که در آرزوی بچه داشتن بودند وقتی به دلیل مشکلات سلامتی این آرزویشان دست‌نیافتنی می‌شد به مسئله رحم اجاره‌ای فکر می‌کردند. از همان زمان هم زنانی که در این بازار فعالیت می‌کردند کسانی بودند که به دلیل فقر و مشکلات مالی تن به چنین کاری می‌دادند.

امروز هم در این زمینه چیزی تغییر نکرده جز قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند.

اکنون مسئله به شکل دیگری هم رقم می‌خورد و هستند کسانی که دلشان نمی‌خواهد زیبایی و فرم بدن خود را به دلیل بارداری از دست بدهند و بدون اینکه مشکلی داشته باشند ترجیح می‌دهند این کار را به فرد دیگری سپرده و با استفاده از رحم اجاره‌ای باردار شوند و در نهایت هم تناسب و زیبایی خود را حفظ کنند.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا این اندازه قیمت رحم اجاره‌ای در کشور ما افزایش پیدا کند همین مساله باشد.

قیمت‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به شرایط فرد که شامل سن، سلامتی، زیبایی ظاهری و ... است گاهی به ۹۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

رقمی که برای خیلی از افراد با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی این روز‌ها به‌مراتب بیشتر از قبل وسوسه‌انگیز خواهد بود.

میرزایی، فوق تخصص زنان و زایمان، در این باره می‌گوید: اجاره رحم هم برای بسیاری از افرادی که داوطلب این کار می‌شوند مانند کسانی است که به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی حاضر به فروش اعضای بدن خود می‌شوند. در اکثر موارد زنان برای این کار داوطلب می‌شوند تا بتوانند مشکلات اقتصادی و معیشتی خود و خانواده‌هایشان را حل و فصل کنند.

او می‌افزاید: این اتفاق حداقل برای افرادی که واقعا نمی‌توانند بچه‌دار شوند و آرزوی فرزنددار شدن دارند بسیار هم خوب است، اما مساله اینجاست که در این بین افرادی به‌عنوان واسطه حضور دارند که شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده و باعث می‌شوند تا برخی مشکلات در طول مدت بارداری خود را نشان دهند.

این فوق تخصص زنان و زایمان می‌گوید: قبل از هر چیز فردی که قرار است رحم خود را اجاره دهد باید از نظر سلامتی تائید شود. این کار اغلب از سوی پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود و برگه تایید سلامت می‌دهند؛ از سوی دیگر فرد باید از نظر اعتیاد و مشکلات دیگری مانند بیماری‌های مقاربتی و ارثی مورد بررسی قرار بگیرد.

اما متاسفانه در برخی موارد اتفاق افتاده که واسطه‌ها این برگه‌ها را به صورت تقبلی در اختیار خانواده خواهان رحم اجاره‌ای می‌گذارند و در نهایت هم ممکن است بارداری به شکل ناموفق تمام شود و یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و افراد بعد از اینکه پول را پرداخت می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که فرد داوطلب مشکلات سلامتی دارد یا معتاد است و ...

میرزایی می‌گوید: به همین خاطر است که افراد متقاضی باید در این زمینه دقت عمل بیشتری به خرج دهند و قبل از اینکه به افراد غیر مسوول مانند واسطه‌ها برای انجام این امور مراجعه کنند از افراد ذی صلاح مشورت بگیرند و در نهایت هم در تمام مراحل تایید سلامت فرد مورد نظر حضور داشته باشند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

او در مورد زنانی که می‌توانند، اما به دلایلی نمی‌خواهند باردار شوند و از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند نیز می‌گوید: متاسفانه این مساله طی سال‌های گذشته رونق بسیاری پیدا کرده است. از وقتی که مساله ظاهر برای بسیاری از افراد به یک مساله حیاتی تبدیل شد و عمل‌های جراحی زیبایی رونق گرفت این اتفاق هم بیش از هر زمان دیگری رخ می‌دهد و خیلی از افرادی که خود توانایی بارداری دارند به دلایل واهی از رحم اجاره‌ای استفاده می‌کنند.

دیگر خبرها

  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه(س) در دهه کرامت
  • آزادی بیان آمریکایی
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • جشن فارغ‌التحصیلی به سبک دانشجویان عراقی + فیلم
  • رشد ۳ درصدی نرخ بیکاری در گیلان
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها