هشتگ "مردم_علیه_احتکار" ترند اول توئیتر فارسی شد/ واکنش فعالان توئیتری به کشف انبارهای احتکار توسط بسیج
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۱۹۳۱
بعد از انتشار این صحبت ها انبارهای زیادی از سراسر کشور که اجناس مورد نیاز مردم را احتکار کرده بودند، شناسایی شده و بسیاری از این اجناس در بازار توزیع شد. در همین راستا فعالان فضای مجازی طی چند روز گذشته هشتگ مردم علیه احتکار را در دستور کار خود قرار دادند. به گزارش بلاغ، طی روزهای گذشته سردار غیب پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین به همه محتکران مایحتاج مردم اعلام کرد که دست از احتکار بردارند؛ چرا که در غیر این صورت با برخورد انقلابی مواجه خواهند شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سردار غیب پرور همچنین اعلام کرد که برنامهای در جهت شناسایی محتکران و کسانی که انبار میکنند به تمام ردههای مقاومت ابلاغ شده است و ردههای مقاومت در سراسر کشور در این زمینه مأمور شدهاند.
بعد از انتشار این صحبت ها انبارهای زیادی از سراسر کشور که اجناس مورد نیاز مردم را احتکار کرده بودند، شناسایی شده و بسیاری از این اجناس در بازار توزیع شد. در همین راستا فعالان فضای مجازی طی چند روز گذشته هشتگ مردم علیه احتکار را در دستور کار خود قرار دادند.
#مردم_علیه_احتکار در چند روز گذشته بالغ بر 25 هزار بار از سوی فعالان فضای مجازی استفاده شده و به عنوان اولین هشتگ و ترند در توئیتر قرار گرفت.
فعالان فضای مجازی با حمایت از این اقدام بسیج به موضوعات مختلفی درباره احتکار پرداختند؛ رسول شکری نیا یکی از فعالان فضای مجازی در توییتی نوشت: #احتکار بلای جان اقتصاد سالم و پایدار است. #محتکر کسی است که به حق مردم و #رزق_حلال پایبند نیست و با مایحتاج عمومی مردم، #تجارت_کثیف می کند. ریشه این مفسده اقتصادی و سودجویی غیرمشروع باید خشکانده شود و با محتکران برخورد شدید، بدون اغماض و علنی صورت گیرد.
یکی از کاربران فضای مجازی به حدیثس از حضرت علی اشاره کرده و نوشت: امام علی(ع) همچنین در احادیثی فرمودند: رنج رساندن به مردم از راه احتکار، از خصلتهای مردم جاهل است.احتکار، رذیلت ( پستی) است.احتکار، خصلت فاجران است. #مردم_علیه_احتکار
یکی دیگر از فعالان فضای مجازی نیز این موضوع را ناشی از کم توجهی دستگاه های نظارتی دانسته و در توئیتی نوشته است: اینکه افرادی سودجو به راحتی احتکار میکنند به این خاطر است که دستگاههای نظارتی را بی عرضه تلقی میکنند.
پیرهادی یکی دیگر از مدیران توئیتری در فضای مجازی به عهدنامه مالک اشتر و دستور حضرت علی برای مقابله با محتکرین اشاره کرده و گسترش این مشکل را متوجه متولیان نظارت در کشور می داند و در توئیتی نوشته است: امام علی(ع) درعهدنامه مالک اشتر میفرمایند: بدان که میان بازرگانان بسیار کسانند که معاملتى بد دارند،بخیلند و در پى احتکارند سود خود را مى کوشند و کالا را به هر بها که خواهند مى فروشند و این سود جویى و گرانفروشى زیانى است بر همگان و عیب است بر والیان.کاربر دیگری در فضای مجازی به دست داشتن برخی از نزدیکان وزرا در موضوع احتکار کالاهای اساسی اشاره کرده و نوشت: انباری پر از داروی احتکار شده مربوط به دختر آقای نعمت زاده که بدهکار به وزارت بهداشت بود پیدا شده که تعدادی از داروها هم فاسد شده اینم مردم پیدا کردند وگرنه از قوا که بخاری بلند نمیشه.
یکی از فعالان توئیتری هم در توئیتی از اقدام انقلابی بسیج برای شناسایی انبارهای احتکار تشکر کرده و نوشته است: اگر الان سنگینی بلای احتکاررادرزندگیمان خیلی احساس نمیکنیم برای آنست که بسیج وسپاه درصف مقدم کمک به مردم،یکی یکی انبارهای فساد را کشف و افشا میکنند. ینی باز هم سربازان گمنام امام زمان جای وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی وقوه قضاییه راپرکردند! دستمریزاد برادران
اسماعیل معنوی یکی از فعالان فضای مجازی هم در تویئیتی به اثرات احتکار اشاره کرده و از مردم خواسته تا با حضور در صحنه شناسایی دست محتکران را رو کنند؛ وی در پیامی نوشت: "احتکار" مستقیما معیشت و زندگی مردم را هدف قرار می دهد، پس برای مقابله با این پدیده شوم باید مردم هم به میدان بیایند. این موج مردمی می تواند برخی مسئولانی که در خواب غفلت هستند را هم بیدار کند...
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۱۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
دهمین کنفرانس بین المللی وب پژوهی با حضور مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از روز گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ آغاز به کار کرد و تا امروز، ۶ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، محمدجواد شایگان فرد، دانشیار دانشگاه علم و فرهنگ و دبیرکنفرانس بین المللی وب پژوهی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد بینالمللی، به شرح گزارش مختصری از دورههای قبل پرداخت.
وی در خصوص انتخاب محورهای این کنفرانس خاطرنشان کرد: کمیته علمی کنفرانس بینالمللی وب پژوهی ۱۵ محور اصلی را برای کنفرانس انتخاب کرد که از جمله آنها میتوان به یادگیری ماشین، یادگیری عمیق در وب، وبکاوی، وب معنایی و تحلیل وب، اینترنت اشیا، بازیابی اطلاعات، شبکههای اجتماعی، سکوهای ابری، انبوه و توزیع شده، بلاکچین و رمزارز، تعامل انسان و رایانه، کیفیت وب، سکوها و ابزارهای نرمافزاری وب، کسبوکار و بازاریابی الکترونیکی، امنیت وب، تحلیل رفتار و شخصیسازی، پردازش تصویر در وب، رسانه و ارتباطشناسی وب، وب و جامعه اشاره کرد.
دبیر کنفرانس بینالمللی وب پژوهی در ادامه افزود: ما در این کنفرانس به تمامی موضوعاتی که مربوط به حوزه وب میشد نیز توجه کردیم و صرفاً به دنبال ابعاد فناوری آن نبوده و نویسندگان حوزه علومانسانی و… را نیز تشویق کردیم تا در این حوزه ورود کنند.تعداد ۱۴۲ مقاله پذیرش شده است که ۴۵ مورد شفاهی است، البته نکته حائز اهمیت این است که هر مقاله دو داور داشته و بعد اعلام نتایج شده است.
وی عنوان کرد: مقالات و پژوهشهایی متعددی به زبانهایی فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که آثار پذیرفته شده در پایگاههایی معتبر علمی داخلی نظیر SID و ISC و خارجی نظیر IEEE Xplore نمایه شده است. گفتنی است امسال حدود ۷۵ درصد مقالات به زبان انگلیسی بوده است و این نشان از تمایل پژوهشگران به تعاملات بینالمللی است.
*مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد
همچنین در ادامه این کنفرانس آرش حیدری عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان سخنران ویژه درباره شکاف دیجیتال(گفتاری درباره نسبت فضای مجازی و فضای اجتماعی) نکاتی را مطرح کرد.
حیدری گفت: «مسئله اجتماعی، راه حل اجتماعی دارد» این گزارۀ کلیدی محوریتی اساسی در فهم علوم اجتماعی دارد. فقدان مواجهه با این گزاره موجب میشود که برای حل مسائل اجتماعی مسیرهایی غیر اجتماعی پیموده شود و این مسیر ضرورتاً با شکست مواجه خواهد شد.
وی افزود: فهم امر اجتماعی همواره نسبتی با مفهوم فضا دارد. فضای اجتماعی در حدفاصل کنشها، تعاملها و روابط میان افراد شکل میبندد و چیزی را خلق میکند که «حوزه عمومی» نامیده میشود. حوزه عمومی عرصه تعاملات نمادین و معنادار انسانها است و مجموعه وسیعی از الگوهای تعاملی را در بر میگیرد.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تشریح کرد: این شبکه تودرتو که حاصل کنش و واکنش میان انسانهاست ساختاری نظاممند به خود میگیرد و به سیستمی سیال بدل میشود. این سیستمِ سیال واجد کلیتی میشود که چیزی بیش از تک تک اجزای آن است. این تبیین بدان معناست که «جامعه جمع جبری تک تک افراد نیست» بلکه نظامی است که در نتیجۀ تعاملات جزئی واجد یک کلیت میشود و امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و… را در بر میگیرد. از این حیث جامعه یک کلیت است، یک فضای خلق شده است که بخشها، اجزا و خردهنظامهایی دارد.
حیدری عنوان کرد: با این مقدمه، فضای مجازی را باید زیرمجموعه فضای اجتماعی دانست. خطای رایج در فهم رابطه میان فضای اجتماعی و فضای مجازی آنجاست که گاه این دو را اینهمان فرض میکنند و فهم امر اجتماعی و فضای اجتماعی را به فهم فضای مجازی تقلیل میدهند. درست در این نقطه است که مفهوم شکاف دیجیتال موضوعیت مییابد.
وی همچنین عنوان کرد: جنس و نوع و کیفیت دسترسیِ کاربران به فضای مجازی تابع شرایط اجتماعی آنهاست. نابرابریها، تضادها و تعاملات اجتماعی در فضای مجازی بازتولید میشوند. به عبارت دقیقتر شکافهایی که در قلمرو اجتماعی در سطوح مختلف (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی) تولید میشوند در قلمرو مجازی تکرار و تثبیت میشوند. درست در همین نقطه است که درباره فهمِ نسبت فضای اجتماعی و فضای مجازی نیاز به بازاندیشی اساسی وجود دارد.
عضو هیئت علمی گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: فروکاست فهم فرایندهای اجتماعی، مسائل اجتماعی، و فضای اجتماعی به فضای مجازی به معنای نادیده گرفتن منطق درونیِ امر اجتماعی است. فضای مجازی مبتنی بر بازنمایی است، اینکه چه کسی در چه جایگاهی توان بازنمایی بیشتری دارد بیش از آنکه به فضای مجازی مرتبط باشد به فرصتها و امکاناتی وابسته است که در فضای اجتماعی کسب شده است. بنابراین بازنمایی فضای مجازی همواره واجد شکافی بنیادینی است با آنچه در فضای اجتماعی در حال رخ دادن است. بنابراین این مبحث برای مفهومپردازیِ نسبت میان این دو فضا و توضیح چگونگی بازتولید روابط نابرابر اجتماعی در فضای مجازی است.
روز اول این مراسم با حضور اساتید و مهمانانی از مرکز تحقیقات مخابرات، وزارت علوم،تحقیقات وفناوری، ایرانداک، جهاددانشگاهی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و علامه طباطبایی و….حضور داشتند و در این کنفرانس جایزه پرفسور کامبیز بدیع اهدا خواهد شد.
انتهای پیام