Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:36:09 GMT

بازی وارونه العبادی

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۱۹۴۳

بازی وارونه العبادی

تهران - ایرنا - 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق سه شنبه گذشته (16 مرداد) در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد که 'ما برای حفظ منافع مردم خود به تحریم های آمریکا علیه ایران پایبند خواهیم بود'، سخنانی که پس از انتشار با واکنش های گسترده بسیاری در داخل عراق مواجه شد.

نخست وزیر عراق در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ' الزوراء ' این کشور در خصوص این که ' آیا بغداد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروی خواهد کرد یا خیر؟' به طور دو پهلو گفت: اساساً ما مخالف تحریم در منطقه هستیم؛ محاصره و تحریم، نظام‌ها را تضعیف نمی‌کند، بلکه جوامع را نابود می‌کند، ما تحریم را خطایی راهبردی و نادرست می‌دانیم اما برای حفظ منافع مردم خود به آن پایبند خواهیم بود'.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به بازتاب گسترده این مواضع العبادی از سوی گروه های سیاسی عراق چنین نگاهی به خاطر مناسبات گسترده موجود بین ایران و عراق از چند منظر قابل ارزیابی است :
نخست آنکه این سخنان نشان می دهد که نخست وزیر عراق، زحمات و خدمات جمهوری اسلامی ایران به
ویژه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با گروهک تروریستی داعش که در خرداد ماه سال 1393 در مدت سه روز نزدیک به 40 درصد خاک عراق را به دلیل نبود ارتش و نیروی نظامی قوی و منسجم در این کشور به اشغال خود درآورده و به دنبال تصرف مابقی خاک عراق بود، فراموش کرده است.
دوم آنکه، نخست وزیر فعلی عراق که در گذشته تابعیت انگلیسی داشته و به خاطر منع قانونی برای کسب پست نخست وزیری از آن انصراف داده است ، همراهی همه جانبه جمهوری اسلامی ایران با مردم عراق پس از سرنگونی صدام دیکتاتور این کشور را از خاطر خود زدوده است.
سوم آنکه، العبادی اگر به وقایع چهار سال پیش عراق در تشکیل دولت این کشور که شرایط سختی را بر بغداد تحمیل کرده بود، نظری بیندازد به یاد خواهد آورد که اگر گذشت آقای نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق که به خواست حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای واگذاری تشکیل کابینه به حیدر العبادی صورت گرفت، نبود، هیچگاه وی به مسند نخست وزیری عراق نمی رسید.
چهارم آنکه، سخنان العبادی در حالی عنوان شده که اتحادیه اروپا، روسیه، چین و بسیاری دیگر از کشورها در هفته های اخیر مخالفت صریح خود را با اقدامات ضد ایرانی ترامپ تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعلام و بر ضرورت پایبندی و اجرای برجام تاکید کرده اند.
با یادآوری این چند نکته از میان ده ها نکته به العبادی باید گفت که نخست وزیر عراق خوبی های جمهوری اسلامی ایران را به زودی فراموش کرده و برای حفظ خود در قدرت وارد معامله با آمریکایی ها و سعودی ها شده است.
نکته جالب این که حتی وزارت خارجه عراق نیز طی بیانیه ای به طور صریح اعلام کرده که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف است.
وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ خود با ستایش اقدامات و موضع ایران در قبال عراق، از جامعه جهانی خواست تا با فشار به آمریکا، مانع تحریم‌های ضد ایرانی شوند.
به نوشته پایگاه خبری السومریه نیوز، در این بیانیه آمده است که عراق با اصل تحریم در قبال هر کشوری مخالف است، چرا که ضربه اصلی به ملت‌ها وارد می ‌شود و 'عراق مواضع همسایه‌ خود، ایران را در هنگام بحران‌ها به خاطر دارد'.
العبادی سال گذشته دو بار به عربستان سفر کرده و با آغوش باز آل سعود مواجه شده است؛ کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که رویکرد نخست وزیر عراق هم اکنون به جای این که با ایران و جنبش های مقاومت عراقی و منطقه باشد به خاطر برخی ملاحظات به آل سعود نزدیک شده است.
البته اقدام نخست وزیر عراق در همراهی با آمریکا در اقدامات ضد ایرانی ترامپ یک روی قضیه است، چرا که این اقدام العبادی با واکنش های شدیدی از سوی شخصیت های سیاسی، دینی و جنبش های مقاومت عراق مواجه شده است؛ سخنان وی حتی موجب واکنش شخصیت های سنی و مسیحی عراق در کنار شخصیت ها و گروه های شیعی و مراجع دینی این کشور شد.
البته باید گفت که نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تنها مقام عراقی بود که از سخنان العبادی حمایت کرده و گفته است: 'موضع ما در مقابل تحریم های آمریکا علیه ایران همان موضع بغداد است، یعنی آنها را اعمال می کنیم'.
در همین جا باید خاطره ورود گروه تروریستی داعش در خرداد ماه سال 1393 به برخی مناطق مرکزی عراق و توجه آنان به مناطق شمالی این کشور را به بارزانی ها یادآور شد؛ آن روزی که اگر سرلشکر قاسم سلیمانی و نیروهایش به داد اقلیم کردستان نرسیده بود معلوم نبود الان اوضاع کردستان عراق و کردهای این کشور با دستان داعش به چه روزی درآمده بود.

*** حمایت همه جانبه مقامات عراقی از ایران
شخصیت های سیاسی و مذهبی زیادی در عراق به سخنان حیدر العبادی واکنش نشان دادند که به نمونه هایی از آن در زیر اشاره می شود.
'فواد معصوم' رئیس‌ جمهور عراق از اولین افرادی بود که به سخنان العبادی واکنش نشان داد؛ معصوم طی سخنانی اعلام کرد 'برای بغداد دشوار است که بخواهد با تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران همراهی کند و همراهی نخواهد کرد'.
وی گفت که شرایط فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران باعث می شود که پایبندی بغداد به اقدامات ضد ایرانی ترامپ را سخت کند.
حزب الدعوه الاسلامی یکی از مهم ترین احزاب شیعی عراق به ریاست ' نوری المالکی ' معاون رییس جمهور و نخست وزیر سابق عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم و رد کرد و از تمامی دولت‌های آزاده در جهان، بویژه دولت‌های کشورهای اسلامی خواست که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران را رد کنند که ناقض ساده‌ترین اصول حقوق بشر است.
المالکی که رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق نیز است، طی سخنانی مجزا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را 'نقض آشکار' قوانین بین‌المللی دانست و با حمایت از جمهوری اسلامی ایران از دولت عراق خواست تا با این تحریم‌ها همراهی نکند.
شیخ 'مهدی الصمیدعی' مفتی اهل سنت عراق نیز با انتقاد از مواضع اخیر العبادی علیه ایران تاکید کرد: در صف دفاع از جمهوری اسلامی ایران نخستین نفر خواهم بود.
مفتی اهل سنت و عالم مطرح و پر نفوذ اهل سنت عراق در خطبه های نمازجمعه مسجد ام الطبول در پایتخت عراق همچنین بر ایستادگی دولت و ملت عراق در کنار مردم و دولت ایران و قدرشناسی از جمهوری اسلامی برای کمک به این کشور در مبارزه با داعش تاکید کرد.
وی همچنین از کسانی که در عراق و جهان عرب در برابر فشارهای جدید آمریکا علیه ایران و کشورهای منطقه سکوت کرده اند، بشدت انتقاد کرد.
آیت الله 'سید محمدتقی مدرسی' از مراجع دینی عراق نیز طی هشداری اعلام کرد، 'عده ای به صورت مشکوک به دنبال اختلاف افکنی میان دو ملت ایران و عراق هستند که در این زمینه باید مراقب بود'.
وی همچنین تاکید کرد که پیوند میان ملت عراق با برادران ایرانی خود بالاتر از این گونه دسیسه هاست و ما هرگز کمک هایی که برادرانمان در ایام دشواری مبارزه با تروریسم و نیز شرایط بد اقتصادی به ما ارائه دادند، فراموش نخواهیم کرد.
این مرجع دینی گفت که بیشتر کشورهای مهم جهان از جمله برخی قدرت های جهانی و همچنین کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، پاکستان و نیز لبنان و سوریه محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی را غیرقابل قبول دانسته اند.
آیت الله مدرسی تاکید کرد که ملت عراق بر اساس منافع عالی خود به طور قطع در کنار ملت ایران خواهد ایستاد و اهل خیانت نخواهد بود.
هیات مرکزی عشایر عراق نیز طی بیانیه ای اعلام کرد که دفاع از ملت مسلمان ایران در برابر اقدامات خصمانه صهیونیستی - خلیجی - آمریکایی و مزدورانشان در منطقه یک واجب شرعی و اخلاقی است.
این هیات بر همبستگی عشایر عراق با ملت مسلمان ایران در برابر اقدامات خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است.

** مخالفت یکصدای جنبش های مقاومت عراق با سخنان العبادی
جنبش های مقاومت عراق نیز یکصدا در کنار مردم و مقامات عراق با محکوم کردن سخنان ضدایرانی نخست وزیر این کشور با مردم و حکومت ایران اعلام همبستگی کردند.
گروه کتائب بابلیون مسیحی تبار از زیر مجموعه تشکیلات مردمی الحشد الشعبی در عراق به ملت ایران وعده داده است که تاثیر اقدامات ضد ایرانی ترامپ را از سوی عراق علیه ایران خنثی خواهد کرد.
این گروه در بیانیه ای افزوده است که تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا، نقض آشکار عرف بین المللی و معاهده های جهانی و پشت پا زدن به ارزش های اخلاقی است.
در این بیانیه آمده است: آنچه بیش از همه ما را اندوهگین کرد، موضع نخست وزیر عراق بود که بهتر بود وی در برابر سلطه گری آمریکا از مردم ایران حمایت می کرد.
سازمان بدر و گردان‌های حزب‌ الله عراق نیز در بیانیه‌‌های جداگانه اقدامات ضد ایرانی ترامپ را محکوم کردند.
گردان‌های حزب‌الله عراق شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با مردم و جمهوری اسلامی ایران در برابر اقدامات ضد ایرانی ترامپ این گونه اقدام‌ها را ظالمانه خواند.
گردان های حزب‌الله عراق تأکید کرده 'هنگامی که گروه تروریستی داعش مناطق گسترده‌ای از عراق را به اشغال خود درآورد، ایران در کنار مردم عراق ایستاد.
در این بیانیه تأکید شده است: 'توده‌های مردم وفادار عراق در یک صف در کنار برادران خود در ایران می‌ایستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند'.
سازمان بدر عراق به رهبری 'هادی العامری' نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات ضد ایرانی ترامپ در تضاد با همه قوانین و مقررات بین‌ المللی است.
'سید عمار حکیم' رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در واکنش به سخنان العبادی گفت: ایران عمق استراتژیک عراق است و وظیفه دینی و اخلاقی ما ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران است.
وی در این سخنان که روز چهارشنبه در فضای مجازی عراق منعکس شد، تاکید کرد: در تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، عراق باید راه تنفسی برای جمهوری اسلامی ایران باشد، چرا که این کشور در تمامی بحران ها کنار ما ایستاد.
رهبر جریان حکمت ملی عراق ابراز اطمینان کرد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به حکمت و هوشمندی رهبر معظم انقلاب بر این بحران نیز پیروز خواهد شد.
جنبش مقاومت اسلامی النجباء به رهبری شیخ 'اکرم الکعبی' نیز در بیانیه ای تاکید کرد که نباید بیش از این در برابر اقدامات تروریستی و جنایات و جنگ های آمریکا علیه ملت های مسلمان ایران، عراق، سوریه، یمن و بحرین سکوت کرد.
در این بیانیه از ملت ایران خواسته شده تا به تاسی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار (ع) که در محاصره مشرکین قرار داشتند، این محاصره آمریکایی ها را تحمل کنند و در نظر داشته باشند که صبر و استقامت، پایانش پیروزی است.
این بیانیه موضع اخیر نخست وزیر عراق را در قبال اقدامات ضد ایرانی ترامپ تعجب برانگیز خوانده و از العبادی خواسته است که این اشتباه خود را اصلاح کند.
جنبش اسلامی النجباء با اعلام همبستگی ملت عراق با ملت ایران تاکید کرده است که عراق هرگز تبدیل به آلت دست آمریکا در منطقه نمی شود.
سخنگوی ائتلاف انتخاباتی الفتح (از گروه های وابسته به الحشد الشعبی) و دبیر کل گروه مقاومت اسلامی جند الامام نیز گفته است که تهران هرگز با اینگونه اقدامات امریکا شکست نمی خورد و ایران با نسل جدیدی از گزینه ها و شگفتی ها، سرپا خواهد ایستاد.
احمد الاسدی با محکومیت شدید اقدامات ضد ایرانی ترامپ گفته است که با رنگ قرمز زیر آنچه موضع دولت و نخست وزیر عراق در قبال اقدامات مزبور است ، خط می کشیم.
وی تصریح کرد که آنچه از قول نخست وزیر عراق به عنوان موضع دولت در قبال تحریم ها علیه ایران عنوان شده، انعکاس دهنده روح مواضع ملت عراق نیست، زیرا مردم عراق به خوبی قدرشناس مواضع جمهوری اسلامی ایران خصوصا در قضیه مبارزه با داعش هستند.
دبیرکل گروه مقاومت اسلامی الجهاد و البناء نیز گفته است که ملت عراق که همواره به مواضع شرافتمندانه شهرت داشته اند در قضیه اقدامات ضد ایرانی ترامپ نیز در کنار جمهوری اسلامی قرار خواهند گرفت و با قدرت در برابر اجرای اقدامات علیه ایران مقاومت خواهند کرد.
'حسن الساری' موضع دولت عراق را در قبال اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران، ضعیف توصیف کرده و افزوده است: مواضع ایران در دفاع از عراق در حوادث سرنوشت ساز غیر قابل شمردن است و گویاترین این مواضع این کشور در جنگ عراق با باندهای تروریستی داعش است.
وی تاکید کرده که از سر قدرشناسی، مواضع رسمی عراق باید در حمایت از جمهوری اسلامی ایران و مخالفت با آمریکا باشد.
گروه مقاومت اسلامی 'عصائب اهل الحق' به رهبری شیخ ' قیس الخزعلی ' نیز نسبت به موضع اخیر نخست وزیر عراق در قبال اقدامات ضد ایرانی ابراز تاسف کرده است.
بیانیه این گروه مقاومت اسلامی که دارای 15 کرسی در پارلمان آینده عراق است، حاکیست که عصائب اهل الحق از موضع نخست وزیر ابراز تاسف می کند و معتقد است که العبادی نیازی نداشت که خود و دولت عراق را به چنین تعهدی پایبند کند.
عصائب اهل الحق اضافه کرده است که حفظ بی طرفی عراق و عدم قرار گرفتن در محور ایران به معنی آن نیست که عراق خود را به سمت محور آمریکایی سوق دهد و تابع تصمیمات یکجانبه واشنگتن باشد.
به نوشته بیانیه، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اتحادیه اروپا یا چین یا هند و یا حتی پاکستان و ترکیه در این قضیه حاکمیت ملی خود را اعمال کرده و منافع ملت های خود را حفظ کردند و مردم عراق هیچ چیزی نسبت به این ملت ها در احترام حاکمیت ملی و مخالفت با دنباله روی از محور آمریکایی کم ندارند.
گروه مقاومت اسلامی 'سید الشهدا' به رهبری 'ابوآلاء الولائی' نیز در بیانیه ای جداگانه از اظهارات دو پهلو حیدر العبادی نخست وزیر عراق در قبال اقدامات ضد ایرانی ترامپ انتقاد کرده است.
در این بیانیه با ابراز تعجب از موضع گیری العبادی در حمایت غیرمستقیم از اقدامات ضد ایرانی ترامپ، آن را مایه تعجب و سرافکندی برای ملت عراق دانسته است.
در این بیانیه آمده است: ملت عراق هزاران هزار شهید نداد تا نخست وزیر در سمت اش باقی بماند و در قبال اقدامات ضد ایرانی ترامپ با عربستان و امارات همراهی کند، نمی دانیم فردا در قبال فلسطین و قدس شریف چه موضعی اتخاذ خواهد کرد.
مجمع عراقی وحدت اسلامی نیز در بیانیه ای با محکومیت شدید اقدامات ضد ایرانی ترامپ و ظالمانه خواندن آن تاکید کرده است که هدف ترامپ از این گونه اقدامات خصمانه، خاموش کردن صدای حق خواهی و عدالت طلبی ملت ایران است.
در بیانیه مجمع عراقی وحدت اسلامی تاکید شده است که این اقدامات خصمانه آمریکا باعث ناامن تر شدن منطقه می شود.
این مجمع، سازمان همکاری کشورهای اسلامی را به جلسه ای فوری برای اتخاذ موضع همبستگی همه کشورهای اسلامی با ملت مسلمان ایران فراخوانده و گفته است که کشورهای اسلامی باید موضع واحدی علیه این اقدامات ضد انسانی ترامپ اتخاذ کنند.
جمعی از طلبه های حوزه علمیه نجف نیز روز پنجشنبه گذشته با اعلام همبستگی با جمهوری اسلامی ایران، خواستار اقدام ملی و بین المللی علیه همه کسانی شدند که علیه ایران اقدام یکجانبه انجام می دهند.
طلاب حوزه علمیه نجف اشرف هم پنجشنبه گذشته در بیانیه ای تاکید کردند: نجف اشرف اقدامات علیه ملت صبور و مجاهد ایران و جمهوری اسلامی از سوی دولت ظالم و بی پروای آمریکا را که ثبات و پیشرفت ملت های مسلمان را نمی خواهد ، محکوم می کند.
آنها گفتند: از زمان دعوت پیامبر(ص) همچنان دشمنان اسلام از هر طریقی تلاش می کنند تا مسلمان را اذیت کرده و آن ها را از بین ببرند بر همین اساس بر ملت های مسلمان و سازمان های حقوقی واجب است که در مقابل اقدامات ضد ایرانی ترامپ که ناقض تمامی توافقنامه های انسان دوستانه می باشد، بایستند.
آنها گفتند: به گوش تمام دنیا برسد ما مردمی هستیم که از بازی این دولت ها که اخلاق ندارند و بویی از انسانیت نبرده اند ، ترسی نداریم و برای ایستادگی در برابر ظلم و ستم خلق شده ایم.
معاون اول رهبر جریان الصدر عراق نیز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، اعلام کرد که دفاع از جمهوری اسلامی ایران در برابر قدرت‌های استعماری همیشه ساری و جاری است.
'جلیل النوری' تاکید کرده که این جریان از سال‌ها پیش تصمیم به دفاع از ایران در برابر هرگونه تهاجمی گرفته است.
وی روز چهارشنبه در وب‌ سایت آفاق نوشت: در سال 2005 به هنگام دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران که مقتدی الصدر نیز حضور داشت، گفته‌اند که در صورت تهاجم استکباری جهانی از جمله «مثلث پلید» (آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی) به ایران، وارد میدان خواهند شد و دست بسته نخواهند بود.
معاون الصدر می ‌گوید: 'این تصمیم جریان الصدر عراق نه سیاسی بوده و نه از روی تملق و چاپلوسی است، بلکه دفاع از ایران واجب شرعی و اخلاقی است که دین، مذهب و مرجعیت ما آن را بر ما املا می‌کند'.

** فضای مجازی عراق نیز یکپارچه علیه العبادی بود
کاربران فعال عراقی در شبکه اجتماعی 'توئیتر' نیز با هشتگ 'العبادی نماینده ما نیست' (العبادی لا یمثلنا) فضای مجازی عراق را داغ کردند و اعتراض خود را به اظهارات نخست وزیر عراق نشان دادند.
همپا با انتقادهای شدید اللحن رهبران سیاسی، احزاب، گروه ها، کارشناسان و فعالان عراقی نسبت به اظهار نظر اخیر نخست وزیر عراق نسبت به اقدامات ضد ایرانی ترامپ، کاربران فضای مجازی عراق نیز واکنش گسترده ای به این اظهارات داشتند و شبکه های اجتماعی را در انحصار خود درآوردند.
زهرا الفیاض الحسینی یکی از فعالان شبکه های اجتماعی عراق توئیت کرد: تصمیمات العبادی و اقدامات آمریکا علیه ایران با اصول اسلامی، انسانی، حسن همجواری و تمامی پیمان نامه ها و قوانین بین المللی در تضاد است.
برخی از کاربران این شبکه اجماعی با هشتگ متضامن مع الشعب الایرانی (اعلام همبستگی با مردم ایران) نوشتند، ما در ازای ایستادگی ایران به هنگام سختی ها در کنار عراق احساس مسوولیت کرده و اقدامات ضد ایرانی ترامپ را محکوم می کنیم.
'حیدر اللامی' دیگر کاربر عراقی در توییت خود آورده است: نمک نشناسی، خصلت جوانمردان نیست.
اللامی در ادامه توئیت خود نوشته است که موضع گیری العبادی، موضعی است که نه الحشد الشعبی، نه غیرتمردان، نه آزادمردان و نه اکثر ملت عراقی از آن راضی نیستند.
دکتر آیده السعدی دیگر کاربر عراقی با ذکر نام شهید حمید تقوی (سردار و مستشار نظامی جمهوری اسلامی ایران که در جنگ با داعش در عراق به شهادت رسید) از اظهارات العبادی در پایبندی بر اقدامات ضد ایرانی ترامپ انتقاد کرد.
کاربر دیگری به نام سجا السعدی آورده است: از شهدای ایرانی، جانبازان ایرانی، سردار قاسم سلیمانی و از خانواده های شهدا و جانبازان ایرانی معذرت میخواهم و می گویم #العبادی_لا_یمثلنا (العبادی نماینده ما نیست).
همچنین کاربری با نام استثنائیه آورده است که موضع العبادی ناشی از ترس و ذلیلانه است.
این کاربر عراقی همچنین نوشت که ما ملت عراق نسبت به هر قطره خون ایرانیان که در مبارزه با داعش ریخته و با خون عراقی ها عجین شده است، احترام قائلیم و از ایران متشکریم.
'حروف سومریه' دیگر کاربر شبکه اجتماعی توییتر نوشت: ما عراقی ها هرگز ایستادگی ایران در برابر بزرگ ترین نقشه های نابودی عراق را فراموش نخواهیم کرد.
کاربری با عنوان 'دشوار' نیز با انتشار عکس چندین تن از شهدای مستشار ایرانی در عراق نوشت: شهدای ایرانی (در جنگ با داعش) به خاطر عراق شهید شدند.

*** خروج یکجانبه آمریکا از برجام
رئیس‌ جمهور آمریکا 18 اردیبهشت ‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های 90 و 180 روزه اقدامات ضد ایرانی را احیا خواهد کرد.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیر ماه سال 1394 میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه 1+5) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.
دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی ‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.
دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام اردیبهشت ‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد؛ او بعد از این حرکت ، اقدام گسترده ای را علیه ایران و اعمال فشار بر این کشور به راه انداخته است که اکنون با مخالفت بسیاری از کشورهای جهان مواجه شده است و از دیدگاه بسیاری ترامپ اکنون تنها تر از همیشه تلاش دارد تا برخی اقدامات را علیه ایران انجام دهد.
خاورم*1275*1436*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ايران تحريم العبادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۱۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بین الملل تابناک: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به نیویورک با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد دیدار و رایزنی کرد.

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، در نشستی با حضور سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، به بیان دیدگاه‌های کشورمان پیرامون مساله فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی و همچنین دفاع مشروع ایران در مقابل رژیم اسرائیل پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن تشریح عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و حقوق بین‌الملل، تاکید کرد: با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی هدف قرار داده شد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.

امیرعبداللهیان در ادامه یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران توانست به اهداف خود در چارچوب پاسخ حداقلی برسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما توانستیم اراده قاطع خود را نشان بدهیم و پایگاه‌های نظامی که حمله از آنجا علیه سفارت ما صورت گرفته بود را هدف قرار بدهیم و پیام خود را به رژیم برسانیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان گفت: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود و این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است.

امیرعبداللهیان همچنین در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط‌ شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند. 

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان خاطرنشان کرد: باید ریشه بحران کنونی مورد توجه قرار گیرد که ناشی از جنگ افروزی، نسل‌کشی و جنایات جنگی و ترکیب رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری است و اگر جنگ علیه غزه متوقف شود، آرامش به کل منطقه باز می‌گردد و همه ما از جمله ایران از این آرامش سود خواهیم برد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن یادآوری این که امنیت منطقه برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و متحدانش در حال قتل عام و نسل کشی کودکان و زنان بی دفاع فلسطینی در غزه است.

 امیرعبداللهیان همچنین در پایان اظهاراتش از برگزاری رویداد بزرگ ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران موسوم به ایران اکسپو در تهران با حضور هزاران میهمان خارجی طی هفته آینده خبر داد.

پس از سخنان امیرعبداللهیان در این نشست، سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مساله فلسطین و همچنین پاسخ مشروع کشورمان به تجاوزات رژیم صهیونیستی پرداختند.

دیگر خبرها

  • ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟
  • فهرست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه ایران
  • بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی
  • بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش
  • بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران
  • امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق علیه اسرائیل به آمریکایی‌ها پیام دادیم؛ گفتیم به دنبال توسعه تنش نیستیم
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • سپاه پاسداران با اقدامات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل دل همگان را شاد کرد