Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:29:27 GMT

محبوبیت دستفروشی در همدان

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۲۳۱۳

محبوبیت دستفروشی در همدان

در حالیکه برخی از مسئولان و کارشناسان اجتماعی دستفروشی را معضل جوامع شهری عنوان می‌کنند، این روزها دستفروشی در شهر همدان رونق بالایی پیدا کرده است.

به‌گزارش ایسنا، شهر همدان که دارای جمعیتی در حدود 554 هزار نفر است، از گذشته با مشکل اشتغال مواجه بوده و دستفروشی در این شهر به علت صنعتی نبودن و بالا بودن حاشیه‌نشینی یکی از شغل‌های پررونق به شمار می‎رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر تعداد دستفروشان بیش از پیش به چشم می‌آید به طوریکه اگر در سال‌های گذشته دستفروشان فقط در خیابان بوعلی بساط‌گستری می‌کردند، امروز در اطراف پیاده‌راه امام خمینی(ره) و خیابان‌های شریعتی و شهدا و باباطاهر این شهر نیز بساط کسب‌وکار خود را پهن می‌کنند.

مدیریت شهری همدان سعی بر ساماندهی دستفروشان و جلوگیری از فعالیت آنها در پیاده‌راه بوعلی داشت که این اقدامات با واکنش‌های شدیدی از سوی این صنف روبرو شد که البته با پیروزی مدیریت شهری شاهد فعالیت دستفروشان در ساعات تعیین شده در پیاده‌راه بوعلی هستیم اما سایر خیابان‌های همدان در طول روز مملو از دستفروشان و بساط‌ گستران هستند.

حال دستفروشی در شب یا همان شب‌بازارها محبوبیت بالایی در بین مردم همدان دارد که با احداث پیاده‌راه بوعلی این محبوبیت بیش از پیش شده و پویایی خاصی به شب‌های این پیاده‌راه داده است، به‌طوری که می‌بینیم شب‌های پیاده‌راه تا پاسی از شب همانند روز زنده و پویاست.

در خیابان اکباتان نیز که با آغاز پروژه پیاده‌راه‌سازی موجی از انتقادات و مخالفت‌های کسبه و دستفروشان را در پی داشت دیده می‌شود دستفروشی رونق دوچندانی پیدا کرده و المان‌ها و سکوهای احداث شده در این پیاده‌راه باعث زیبایی بساط آنها شده است.

البته ناگفته نماند شهرداری همدان اقدام به ایجاد بازارچه‌هایی با غرفه‌های متحدالشکل در بخش‌هایی از مرکز شهر کرد که این طرح با شکست مواجه شد.

در این میان مخالفان دستفروشی در خیابان‌های شهر همچنان به جمع‌آوری این قشر که در این بحران اقتصادی و نبود اشتغال به دنبال درآوردن لقمه نانی حلال برای خانواده‌هایشان هستند، پافشاری می‌کنند.

در گفت‌وگوهای شهروندان شنیده می‌شود که دستفروشان نباید از بازار همدان حذف شوند اما نظم و امنیت عمومی مسأله مهمی است که باید دید مسئولان چه راهکاری برای ایجاد نظم عمومی و ساماندهی دستفروشان با حفظ کرامت انسانی و ایجاد اشتغال پایدار برای آنها خواهند داشت.

تعطیلی پاساژها، راسته بازارها و مغازه‌های شهر همدان به علت دستفروشی

رئیس سابق اتاق اصناف همدان دستفروشی را یکی از معضلات اصناف شهر همدان دانست و به خبرنگار ایسنا گفت: دستفروشی باعث تعطیلی پاساژ‌ها، راسته بازارها و مغازه‌های شهر همدان شده است.

احمد گازرانی با بیان اینکه دستفروشی آرام آرام کسب‌وکار شهر را تعطیل می‌کند، اظهار کرد: دستفروشان اجناس قاچاق، بی‌کیفیت و با آخرین تاریخ مصرف در بازارهای همدان می‌فروشند.

فعالیت 90 درصد دستفروشان همدان غیرقانونی است

وی با تأکید بر اینکه فعالیت 90 درصد دستفروشان همدان غیرقانونی است، ادامه داد: دستفروشان بخشی از کالاهای خود را از پایتخت تهیه می‌کنند اما بخش اصلی اجناس آنها از شهرهای مرزی و قاچاق تهیه شده و اجناسی است که اصناف نمی‌توانند در مغازه‌های خود بفروشند.

گازرانی با اشاره به اینکه دستفروشی لطمه بزرگی به کسب‌وکار وارد می‌کند، تصریح کرد: امروز همدان شهر بسته‌ای است و از جاهای دیگر برای خرید به این شهر نمی‌آیند و فقط خود مردم همدان خرید دارند که دستفروشان نیز کسب‌وکار را از واحدهای صنفی گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه مدیریت و جمع‎آوری دستفروشان کار سختی شده است، عنوان کرد: هیچ‌کدام از دستگاه‌ها توان مواجهه با دستفروشان را ندارند، چرا که این افراد، جسور و قلدر هستند که آرامش شهر را برهم می‌زنند.

نماینده اتاق اصناف همدان از مسئولان خواست تا هرچه زودتر فکری برای ساماندهی دستفروشان بکنند و اظهار کرد: همدان تنها شهری است که دستفروشی در آن راحت و آزاد است، به طوری که اکثر دستفروشان این شهر مهاجر هستند.

وی با تأکید بر اینکه بهترین نقطه شهر همدان به دستفروشان اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: پیاده‌راه بوعلی با چندین میلیارد تومان هزینه با هدف گردشگری احداث شده اما امروز این پیاده‌راه و محور گردشگری به دستفروشان داده شده در حالیکه دستفروشان باید در خارج از شهر و به دور از مرکزیت شهر فعالیت کنند.

بیشتر دستفروشان همدان مهاجر هستند

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان با اشاره به اینکه بیشتر دستفروشان همدان مهاجر هستند، یادآور شد: بیش از 20 دستفروش همدان از کشور عراق آمده و در این شهر کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه همدان شهر صنعتی نیست، اظهار کرد: مشکل کمبود منابع آبی و صنعتی نبودن باعث شده برای امرارومعاش به دستفروشی روی آورده شود و امروز شاهد فعالت گسترده دستفروشان و بساط‌ گستران در این شهر هستیم که به راحتی در خیابان اتاق پرو درست می‌کنند.

شب‌بازار در همدان رونق خوبی دارد 

رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری همدان نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: دستفروشی در همدان با سایر شهرها تفاوت چندانی ندارد اما شب‌بازار در همدان رونق بیشتری دارد.

حسین مردانی اظهار کرد: دستفروشی در شب رونق خوبی دارد که این می‌تواند هم امتیاز باشد و هم معضلی برای مباحث سدمعبر و برهم ریختن نظم و انضباط شهری باشد.

وی درباره دستفروشی در پیاده‌راه‌های همدان تصریح کرد: به علت شرایط خوبی که در پیاده‌راه‌ها ایجاد شده و نورپردازی خوبی که صورت گرفته، دستفروشی و شب بازارها در این مناطق بیشتر از سایر نقاط شهر است.

وی با بیان اینکه درصد کمی از دستفروشان همدان غیربومی هستند، ادامه داد: در شهر صنعتی دستفروشی کمتر است اما همدان به علت اینکه صنعتی نیست بیشتر به دستفروشی روی آورده می‌شود.

طراحی چند بازارچه در همدان

مردانی از طراحی چند بازارچه در همدان خبر داد و اظهار کرد: در حال طراحی بازارچه‌ میوه و تره‌بار در خیابان شهدا برای میوه‌فروشان چرخی و دستفروشان خیابان باباطاهر و شهدا هستیم که تا کنون 50 درصد انجام شده و تا 10 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به وجود 20 میوه‌فروش چرخی در خیابان شهدا یادآور شد: در این بازارچه که در خیابان شهدا تدارک دیده شده است، 20 غرفه درنظر گرفته شده تا میوه‌فروشان چرخی به این بازارچه منتقل شوند.

وی به برنامه‌‌های این اداره در راستای ساماندهی دستفروشان اشاره و اظهار کرد: پاکسازی بازار میوه و تره‌بار سرگذر، بازگشایی وسط پیاده‌راه بوعلی برای سهولت تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی، سازماندهی دستفروشان خیابان باباطاهر و شریعتی و بلوار الوند از برنامه‌های اداره پیشگری و رفع تخلفات شهرداری همدان است که تا پایان امسال اجرایی خواهد شد.

سرنوشت اموال جمع‌آوری شده از دستفروشان

رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری همدان درباره سرنوشت اموال جمع‌آوری شده دستفروشان توسط اکیپ‌های سدمعبر، اعلام کرد: اموال جمع‌آوری شده در چند انبار شهرداری نگهداری می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره سوءاستفاده برخی مأموران شهرداری در جمع‌آوری اموال دستفروشان، عنوان کرد: به هیچ‌وجه امکان برداشت اموال دستفروشان توسط مأموران وجود ندارد چرا که کالاهای توقیف شده پلاک‌گذاری و ثبت شده و پس از طی مراحل قانونی به همان فرد برگردانده می‌شود، بنابراین این مطالب ساختگی و شایعه است.

شناسایی 600 دستفروش در همدان

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا از شناسایی 600 دستفروش در همدان خبر داد و اظهار کرد: اجازه فعالیت دستفروشان غیربومی و مغازه‌دار در سطح شهر همدان داده نمی‌شود.

کامران گردان با بیان اینکه در حال کدبندی و شناسنامه‌دار کردن دستفروشان همدانی شناسایی شده هستیم، به شیوه ساماندهی دستفروشان همدانی اشاره کرد و یادآور شد: اجازه فعالیت دستفروشان در طول روز در پیاده‌راه اکباتان، میدان امام(ره) و پیاده‌راه بوعلی داده نمی‌شود و به جای این محل‌ها، محله میرفندرسکی، پارکینگ پل پهلوان‌ها و سرپل‌یخچال درنظر گرفته شده است و دستفروشان می‌توانند از ساعت 8 شب به بعد در پیاده‌راه بوعلی مستقر شوند و به فعالیت بپردازند.

وی از استقرار سازه‌های هم‌شکل و شماره‌گذاری شده برای حضور دستفروشان در پیاده‌راه بوعلی خبر داد و اظهار کرد: به منظور ساماندهی دستفروشان در محوطه گنجنامه نیز این افراد در ابتدای جاده تویسرکان با سازه‌های سبک و متحدالشکل استقرار می‌یابند و با توجه به نرده‌کشی انجام شده اجازه ورود به محوطه تاریخی را ندارند.

گردان با تأکید بر اینکه قصد حذف دستفروشان را از سطح شهر نداریم، یادآور شد: دستفروشی پدیده اجتماعی است و با توجه به شکل‌گیری اقتصاد خُرد از این طریق، امکان حذف آن وجود ندارد.

گزارش از: بنت‌الهدی نوری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دستفروشی منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۲۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط‌کشی محوری معابر منطقه۸ تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شهر دار منطقه ۸ تهران گفت: همزمان با تغییر فصل و مساعد شدن شرایط جوی این عملیات به منظور آشکارسازی خطوط عبوری معابر، انتظام ترافیکی و ارتقاء ایمنی تردد عابرین پیاده و وسایل نقلیه از ابتدای انجام شد.

فاطمه تنهایی افزود: اجرای عملیات خط‌کشی در ۴ بخش خط‌کشی محوری، بلوک عابر پیاده، ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل عمومی، ترسیم نوشتار و علائم ترافیکی ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • کشته شدن دو عابر پیاده در تهران
  • کشته شدن دو عابر پیاده
  • وضعیت دستفروشان از چین تا آمریکا | آیا دستفروشی در مترو شهرهای بزرگ دنیا آزاد است؟
  • پرش از روی پل عابر پیاده بر روی اتوبوس شرکت واحد!
  • کوین یامگا در کمپ استقلال: تو فقط باش
  • محبوبیت ایران در افکار عمومی جهان و ضرورت بازدارندگی داخلی و خارجی
  • آمار و دلایل محبوبیت بازی های آنلاین منتشر شد
  • ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران
  • خط‌کشی محوری معابر منطقه۸ تهران
  • رژه پیاده یگان‌های نظامی گیلان به مناسبت روز ارتش