Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-20@02:10:38 GMT

فشار خون بالا عامل خطرآفرین برای قلب و مغز

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۳۳۰۴

فشار خون بالا عامل خطرآفرین برای قلب و مغز

رکنا: فشار خون بالا در بیماری های قلبی و مغزی تاثیر گذار است.

فشار خون بالا و مشکلات قلبی دست در دست یکدیگر دارند. حملات قلبی، بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب، و آترواسکلروز همگی با فشار خون بالا پیوند خورده اند.

در شرایطی که فشار خون بالا عاملی خطرآفرین برای قلب Heart محسوب می شود، اما نباید از اثرات منفی این شرایط بر مغز نیز غافل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فشار خون بالا رگ های خونی در مغز انسان را تضعیف و باریک کرده و از جریان خون مناسب جلوگیری می کند. همچنین، این شرایط می تواند موجب پارگی و نشت رگ های خونی در مغز انسان شود. در نتیجه، فشار خون بالا با خطر بیشتر سکته مغزی پیوند خورده است.

رابطه بین فشار خون بالا و بیماری های مغزی مانند زوال عقل نیز بسیار قوی است. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد زنانی که در دهه چهارم زندگی خود به پرفشاری خون مبتلا هستند، 73 درصد احتمال بیشتری دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

مطالعه ای جدید دلیل این مساله را نشان داده است. فشار خون بالا آسیب آشکار به مغز وارد می کند.

آسیب مغز به واسطه فشار خون بالا

پژوهشگران در مرکز بیماری آلزایمر راش در مرکز پزشکی دانشگاه راش به تازگی دریافتند که افراد مبتلا به فشار خون بالا احتمال بیشتری دارد دارای ضایعاتی در مغز خود و گوریده های مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر باشند.

پژوهشگران شرایط 1,288 سالمند را تا زمان مرگ آنها دنبال کرده و سپس شرایط مغز آنها را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند خطر ضایعات مغزی برای افرادی با میانگین فشار خون سیستولیک بالاتر طی مدت مطالعه بیشتر بوده است. فشار خون سیستولیک عدد نخست هنگام خوانش فشار خون است. این شاخص فشار وارده از ضربان قلب به رگ های خونی انسان را اندازه گیری می کند.

همچنین، پژوهشگران دریافتند خطر برای بروز ضایعات مغزی در صورت بالاتر بودن فشار خون سیستولیک از حد میانگین 46 درصد رشد داشته است.

بالاتر بودن از حد میانگین فشار خون دیاستولیک (عدد دوم هنگام خوانش فشار خون) نیز با 28 درصد خطر بیشتر برای ضایعات مغزی مرتبط بود. برای آگاهی بهتر باید به این نکته اشاره داشت که دارا بودن یک یا تعداد بیشتری ضایعات مغزی برابر با حدود نه سال پیری مغز بوده است.

همچنین، فشار خون سیستولیک بالاتر با گوریده های مغزی بیشتر، مجموعه ای پروتئین که درون سلول های مغز تشکیل می شود و با بیماری آلزایمر پیوند خورده است، ارتباط داشته است.

از این رو، فشار خون بالا اساسا مغز را پیرتر ساخته و آن را در معرض خطر بیماری هایی مانند سکته مغزی و آلزایمر قرار می دهد. بر همین اساس، رسیدگی به پرفشاری خون اهمیت ویژه ای دارد.

محافظت از مغز با کاهش فشار خون بالا

آیا به دنبال روشی ساده و آسان برای کاهش فشار خون و محافظت از مغز خود هستید؟

یک رژیم غذایی سالم و ورزش Sport کافی می تواند سطوح فشار خون را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی دش (DASH) و رژیم غذایی مدیترانه ای می توانند به کاهش فشار خون بالا کمک کنند. همچنین، پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که ورزش به مدت 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون را تا حدود 5 تا 8 میلی متر جیوه کاهش دهد.

همچنین، شما می توانید فشار خون خود را با کمک تحریک واکنش تن‌آرامی به صورت زیستی هک کنید. واکنش تن‌آرامی مجموعه ای از تغییرات جسمانی است که به واسطه کسب آرامش در بدن رخ می دهند که از آن جمله می توان به کاهش نرخ تنفس و ضربان قلب اشاره کرد. شما می توانید به روش های مختلف واکنش تن‌آرامی را تحریک کنید که از آن جمله می توان به مدیتیشن، انجام یوگا، یا دریافت ماساژ Massage اشاره کرد. مطالعه ای جدید نشان داده است که می توان فشار خون را تنها طی هشت هفته با دریافت نیروی واکنش تن‌آرامی روزانه کاهش داد.

برخی مواد مغذی نیز می توانند در این مسیر کمک حال شما باشند. پژوهش ها نشان داده اند که مکمل های روغن ماهی می توانند فشار خون را کاهش دهند. ویتامین K2 را نیز فراموش نکنید که در سبزیجات برگدار سبز و به صورت مکمل نیز یافت می شود. پژوهشی در دانشگاه ماستریخت نشان داد که استفاده بلند مدت از ویتامین K2 به بهبود شرایط دیواره شریانی و کلسیفیکاسیون منجر شده است که وضعیتی برد-برد برای فشار خون بهتر محسوب می شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

محکومیت بازیگر زن فیلم های ناجور به زندان و شلاق در دادگاه تهران

راز سجاده ای که در فرودگاه امام خمینی شیطانی شده بود + عکس

مادر داماد، پسر همسایه را برای دوستی شوم سراغ عروس فرستاد !

تجاوز وحشیانه به دختر14 ساله در پارک / او را برهنه پیدا کردند + عکس

مریم قبل از خودکشی پیام اشتباهی برای دوست پسرش فرستاد !

ارتباط شوم ساناز با پزشک زیبایی / او شوهرش را نمی خواست

قرارهای پنهانی دختر و پسر عمو بدجوری لو رفت

راز شوم جولان این زن جوان با 206 در خیابان های تهران

زن همسایه برای همخوابی با پسر قوی هیکل همسایه پول هم می داد + عکس

دستگیری 2 مرد شیطان صفت با 36 پرونده شوم + عکس

نیمه شب شوهر عمه ام به من تجاوز کرد / ناگفته های تلخ شیرین 15 ساله

خودکشی زن جوان تهرانی در استوری لایو اینستاگرام / شوهرش دیر رسید!

دردسر خودکشی تازه داماد تهرانی، عروس را به دردسر انداخت + عکس

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه قلب Heart پزشکی ورزش Sport ماساژ Massage بیماری های قلبی فشار خون بالا قلب مغز خون عکس ایران فیلم حوادث زندگی پلیس حکم طلاق مرد جوان همسرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

به گفته شهروند خبرنگار ما در محور اصلی پل سردار سلیمانی به سمت پل مهندس دره شوری جنب پارک معلم واقع در محله گورت منطقه ۱۵ شهرستان اصفهان بار‌ها حادثه تصادف رخ داده است. نبود پل هوایی، پیچ خطرناک خروجی میدان تره بار، عدم دید رانندگان، خرابی جاده و دست انداز‌های بسیار از دلایل تصادفات این مسیر محسوب می‌شود. بارها این موضوع پیگیری شده است اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم شلوغی و خطرناک بودن این جاده را به نمایش گذاشت و از مسئولان درخواست رسیدگی کرد تا کمتر شاهد حوادث جاده‌ای شوند.

منبع: شهروند خبرنگار - اصفهان

بیشتر بخوانید:

وضعیت نامناسب جاده دندی زنجان حادثه آفرید + فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • انتقاد پیشکسوت استقلال از مدیر عامل پرسپولیس
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • ارتباط میان سکته قلبی و ریزش مو کشف شد
  • گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • تشخیص بیماری‌های استخوانی با دستگاه ایران‌ساخت
  • نتایج تحقیقات ؛ غذای پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • نتایج تحقیقات ؛ غذایی پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور