Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: کشتی در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد و ورزش ملی محسوب می‌شود به طوری که ایران از سال ۱۹۴۸ (المپیک لندن) قدم به صحنه‌های بین‌المللی گذاشته و به‌عنوان یک قدرت بزرگ و درجه اول در این رشته مطرح شده است.

درخشان‌ترین پیروزی ایران دو بار کسب مقام قهرمانی جهان در سال‌های ۱۹۶۱ (یوکوهامای ژاپن) و ۱۹۶۵ (منچستر انگلستان) بود ضمن آنکه در قاره آسیا نیز کشتی ایران همواره درخشش داشته و اغلب به مقام قهرمانی دست ‌یافته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشتی ورزشی محبوب و پرطرفدار در همدان

در استان همدان نیز کشتی از ورزش‌های بسیار محبوب و پرطرفدار در بین جوانان این شهر است چنانکه تاریخ کشتی استان همدان از افتخارآفرینی‌هایی نظیر کسب نخستین مدال ارزشمند و تاریخی کشتی استان توسط مسعود مصطفی جوکار در المپیک ۲۰۰۴ آتن که برای نخستین بار در تاریخ ورزش همدان توانست یک مدال نقره المپیک را به‌عنوان برگ زرینی در کارنامه ورزش استان ثبت کند؛ برخوردار است.

گذشته از این در سال ۲۰۱۲ و درست ۸ سال بعد نیز صادق گودرزی در وزن ۷۴ کیلوگرم مدال نقره المپیک را به گردن آویخت و نایب‌قهرمانی سعید ابراهیمی در مسابقات جهانی باکو، قهرمانی جمال میرزایی و صادق گودرزی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، قهرمانی میثم مصطفی جوکار در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون، نایب‌قهرمانی صادق گودرزی در مسابقات جهانی مسکو و حضور متعدد در اردوهای تیم ملی و مسابقات بین‌المللی مختلف از دیگر افتخارات کشتی و گوش شکسته‌های همدانی در چند سال اخیر بوده‌است.

تمام افتخارات کشتی همدان در کشتی آزاد رقم خورده و طی سال‌های گذشته همواره کشتی فرنگی زیر خیمه کشتی آزاد قرار داشته و به همین علت تیم فرنگی همدان در کشور حرفی برای گفتن نداشته‌است.

از دلایلی که می‌توان برای این مسئله برشمرد کمبود مربی، عدم استقبال کشتی‌گیران همدانی از رشته‌فرنگی، عدم استعدادیابی و تبلیغات ضعیف در این رشته و دیگر مسائلی که همه و همه دست‌به‌دست هم داده تا کشتی فرنگی در استان نتواند آن‌طور که بایدوشاید حرفی برای گفتن داشته باشد.

هیئت کشتی فرقی بین کشتی فرنگی با کشتی آزاد قائل نیست

دبیر هیئت کشتی استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هیئت کشتی فرقی بین کشتی فرنگی با کشتی آزاد قائل نیست و سعی کرده نگاه برابری به این دو رشته داشته باشد، اظهار داشت: تعداد مسابقات انتخابی در سطح استان یا اعزام‌ها به مسابقات کشوری در دو رشته آزاد و فرنگی برابر است.

مجتبی توتونی افزود: هیئت استان در کشتی آزاد در رده خردسالان، نونهالان، نوجوانان، جوانان، امیدها، بزرگ‌سالان و پیشکسوتان مسابقات انتخابی برگزار و نفرات برتر را در قالب تیم همدان به مسابقات قهرمانی کشور اعزام می‌کند که همین تعداد انتخابی و اعزام را نیز در رشته ‌فرنگی داریم.

وی با بیان اینکه از دیرباز کشتی همدان در رشته آزاد مطرح بوده اما در فرنکی اینگونه نبوده است، گفت: به‌هرحال هر استان در یک‌رشته از کشتی مطرح است و کشتی‌گیران همدانی در رشته آزاد در سطح کشور مطرح هستند و حتی موفق به کسب عناوین آسیایی، جهانی و المپیک شده‌اند.

استقبال از کشتی فرنگی کم است

دبیر هیئت کشتی استان همدان عنوان کرد: وجود همین قهرمانان بزرگ و نامی استان در رشته آزاد باعث می‌شود تا نونهالان و نوجوانان همدانی از همان بدو تمرینات، رشته آزاد را انتخاب کنند و به همین دلیل استقبال از کشتی فرنگی کمتر و درنتیجه استعدادهای کمتری نیز شناسایی می‌شوند؛ ضمن آنکه نمی‌توانیم ورزشکاری را به‌زور مجبور کنیم که در فرنگی کشتی بگیرد.

توتونی با بیان اینکه از سوی دیگر با کمبود مربی فرنگی در سطح استان مواجه هستیم، بیان کرد: هیئت، بیکار ننشسته و برای رفع این مشکل در رشته ‌فرنگی چندی پیش یک دوره کلاس مربیگری در شهرستان اسدآباد برگزار کردیم و برای افزایش تعداد مربیان فرنگی و ارتقای سطح دانش آنها پذیرفتن میزبانی از دوره‌های مربیگری و همچنین اعزام مربیان فرنگی به دوره‌های خارج از استان را در دستور کار داریم.

برپایی پایگاه قهرمانی کشتی فرنگی درهمدان

وی عنوان کرد: در نشست روؤسای کمیته‌های هیئت استان و هیئت‌های شهرستان نیز طرح برپایی پایگاه قهرمانی کشتی فرنگی را در خانه کشتی مصوب و عملیاتی کردیم.

دبیر هیئت کشتی استان همدان عنوان کرد: با همه این اوصاف طی یک سال گذشته کشتی همدان در بخش فرنگی موفق به کسب ۳ مدال طلا در مسابقات قهرمانی کشور در رده بزرگ‌سالان شده‌است و چندی پیش نیز محمدسروش ‌رنجبر در مسابقات انتخابی تیم ملی امید در شهرستان الیگودرز در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مقام سوم دست‌یافت و به اردوی تیم ملی امید دعوت شد.

اینکه انتظار داشته باشیم در عرض یک سال همه کم‌کاری‌ها و ضعف‌های موجود در قبال کشتی فرنگی همدان را جبران کنیم منطقی نیست توتونی با اشاره به اینکه رنجبر سابقه دعوت به اردوی تیم ملی بزرگ‌سالان و دانشجویان را نیز دارد و مربیان تیم ملی نظر مثبتی نسبت به او دارند، گفت: هیئت کشتی استان همه تلاش خود را برای ارتقای سطح کشتی فرنگی به کار گرفته اما اینکه انتظار داشته باشیم در عرض یک سال همه کم‌کاری‌ها و ضعف‌های موجود در قبال کشتی فرنگی همدان را جبران کنیم منطقی نیست.

کشتی‌گیر وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کشتی فرنگی در استان با کمبود مربی مواجه است، اظهار داشت: من کشتی را از ابتدا در رشته آزاد آغاز کردم اما پس از مدتی به فرنگی روی آوردم و زیر نظر آقای فتحی تمرینات خود را در رشته فرنگی آغاز کردم.

محمدسروش رنجبر افزود: پس از مدتی آقای فتحی به دلیل مشغله‌ای که داشت مربیگری را ادامه نداد و من به دلیل کمبود مربی فرنگی در استان تمریناتم را در شهرستان کرج زیر نظر آقای نوربخش پیگیری کردم.

همدان با کمبود مربی فرنگی مواجه است

کشتی‌گیر وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی استان همدان با بیان اینکه پس از قبولی در کنکور دانشگاه مجدداً به همدان آمدم و سپس تمریناتم را در شهر همدان دنبال کردم، گفت: بااین‌حال همچنان در استان همدان با کمبود مربی فرنگی مواجه هستیم.

رنجبر عنوان کرد: با همه این اوصاف به دلیل عرقی که به شهرم دارم برای استان همدان کشتی می‌گیرم و دوست دارم اگر افتخاری کسب می‌کنم برای استانم باشد.

وی با اشاره به کشتی آزاد در استان، بیان کرد: از دیرباز همدان در رشته آزاد مطرح بوده و همین مسئله باعث شده در طول ادوار گذشته به کشتی فرنگی کم‌توجهی شود و این رشته ازنظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفت چندانی نداشته باشد.

کشتی‌گیر وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی استان همدان با اشاره به اینکه به همین علت نیز بیشتر علاقه‌مندان به کشتی ترجیح می‌دهند رشته آزاد را انتخاب کنند، افزود: هر چه تعداد فرنگی کاران کمتر باشد قاعدتاً استعدادهای کمتری را می‌توان شناسایی کرد.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات مثبتی برای کشتی فرنگی همدان در حال شکل‌گیری است در رابطه با آخرین وضعیت خود، گفت: در مسابقات انتخابی تیم امید در شهرستان الیگودرز باوجود بیماری، موفق شدم عنوان سومی را کسب کنم و جواز حضور در اردوی تیم ملی امید را بگیرم.

رنجبر عنوان کرد: سابقه دعوت به اردوی تیم ملی بزرگ‌سالان و دانشجویان را دارم و همه تلاشم را به کار می‌گیرم تا روزی دوبنده تیم ملی بزرگ‌سالان را بر تن کنم.

در پایان گفتنی است؛ کشتی فرنگی استان همدان اگر می‌خواهد همچون کشتی آزاد در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد باید با خارج شدن از نگاه تک‌وجهی، ارتقای سطح مربیان فرنگی و دانش آن‌ها مطابق با علم روز این رشته و همچنین استعدادیابی گسترده باعث شود تا کشتی فرنگی از زیر خیمه سنگین کشتی آزاد خارج شود.

کد خبر 4372942

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل ورزش و جوانان همدان کشتی آزاد کشتی فرنگی روز خبرنگار خبرگزاری مهر کرمانشاه بوشهر گرگان شهرکرد مشهد شیراز خطبه های نماز جمعه یاسوج بیرجند احتکار سانحه تصادف مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۴۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله نهایی کشتی فرنگی جام تختی از شبکه ۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرحله نهایی کشتی فرنگی جام تختی، جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می شود.
این مسابقات در برنامه «دایره طلایی» از شبکه سه روی آنتن می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • اصفهان برترین استان در استعدادیابی کشتی
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل شد
  • طلایی شدن تنها سهمیه کشتی فرنگی همدان در جام تختی
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل
  • کلمه تاریخ‌ساز برازنده میرزازاده است
  • کشتی فرنگی جام تختی؛ فینالیست‌های پنج وزن دوم مشخص شدند
  • مرحله نهایی کشتی فرنگی جام تختی از شبکه ۳
  • از ضرورت نگاه ویژه مدیریت شهری تا رفع مشکلات شهروندان در میز خدمت شهرداری منطقه ۲ شیراز