Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایش آهواره به کارگردانی احسان گودرزی و با بازی نگار جواهریان، الهام کردا، علی باقری و محمد ولی زادگان و با صدای احترام برومند در تماشاخانه پالیز با سالنی پر به اجرا می رود.

صف طولانی‌ که برای دیدن این نمایش جلوی سالن تشکیل می شود، بیانگر دو احتمال است؛ مخاطبانی که برای دیدن چهره سالن را پر می کنند و یا مخاطبانی که برای دیدن یک اجرای خوب به سالن می آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال آهواره نمایشی است که استقبال خوب تماشاگران را به دنبال داشته و یک ساعت و ده دقیقه تماشاگرانش را روی صندلی می نشاند.

آهواره دارای متنی فارغ از زمان و مکان مشخص است که گریزی به تاریخ و درام در قالب زندگی چهار شخصیت جنگ زده دارد. نمایش کاملاً دیالوگ محور است و شاید با چند لحظه غفلت، خط داستان از دستتان در برود که این امر کار کارگردان را سخت می‌کند تا بتواند مخاطب را مجذوب نمایش خود نگاه دارد. خبری از دکور و صحنه‌ای مجذوب کننده نیست؛ میزانسن معنای پر رنگی در نمایش ندارد و اگر نورپردازی و موسیقی نباشد، می توان آهواره را یک نمایشنامه خوانی دانست.

با این حال آهواره در تلاش گفتگو با مخاطب است و مشارکت تماشاگران را می‌طلبد، مشارکتی فارغ از گزینه انتخاب که با صدای احترام برومند سعی بر درگیرکردن مخاطب دارد.

احسان گودرزی در نمایش خود از دنیای مردگانی می گوید که به واسطه تئاتر در تلاش برای برقراری ارتباط با دنیای زنده‌ها هستند و در این بین ما با شخصیت‌هایی روبرو می شویم که هر کدام به نحوی طعم تلخ جنگ و خشونت را چشیده اند. گودرزی این طعم تلخ را به نمایش گذاشته و از تاثیرات جنگ در زندگی انسان‌ها می گوید.

قصه روایت شده از حسرت این مرده‌ها برای لحظه‌ای از نور زندگانی بودن می گوید و تئاتر را آئینی برای ارتباط مرده‌ها (کاراکتر‌های نمایش) با زنده‌هایی که آن‌ها را تماشا می کنند، نشان می دهد. در آغاز با تماشاگران اتمام حجت می شود که برداشت شما از نمایش بستگی به تخیل شما دارد و این تماشاگر است که وظایف طراح صحنه، دکور و لباس را به دوش دارد تا با تجسم خود نمایش را کامل کند.

روش کارگردانی و فرم نمایش به بازیگران اجازه بازی‌های چشمگیری نمی دهد؛ نمایش از متن خوبی برخوردار است، ولی از دید بصری می توان گفت اگر تماشاگران با چشمانی بسته و با دقت، فقط به دیالوگ‌ها گوش کنند، خط داستانی نمایش را متوجه می‌شوند. همچنین ایده زمان بندی دیالوگ ها، جذاب و برای مخاطب قابل فهم است. آهواره بیش از اینکه یک نمایش باشد، شبیه به نمایشنامه خوانی است و صحنه کم خرج آن با وجود شب‌های پر تماشاگر سالن، احتمالا گیشه خوبی را برای این گروه خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر هنرهای نمایشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۵۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، این جشنواره با حضور ۱۲ گروه نمایشی از سراسر کشور، از ۱۸ تا ۲۱ مردادماه در شهر بافق استان یزد برگزار می‌شود و نمایش ۴۴۴ به کارگردانی نرجس آخوندپور در این جشنواره حضور خواهد داشت.   گروه تئاتر شهیدانه، از جمله گروه‌های شرکت کننده در جشنواره تئاتر مساجد مشهد است که با نمایش ۴۴۴ و به نمایندگی از پایگاه مقاومت بسیج شهید گذری مسجد صاحب‌الزمان (عج) منطقه توس مشهد در این جشنواره حضور یافت.

دیگر خبرها

  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن های نمایشی در ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه اجرا نخواهند داشت 
  • سالن‌های نمایشی ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های نمایشی ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت‌ماه اجرا نخواهند داشت
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست