Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو در تحلیلی می‌نویسد: شرکت نفتی "توتال" فرانسه به خاطر تهدیدات ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و برغم وعده حمایت سیاستمداران اروپایی، از طرح گازی بزرگ توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شده و جای خود را به چینی‌ها داده است. بدین ترتیب شرکت ملی نفت و گاز چین ممکن است اصلی‌ترین برنده خروج شرکت‌های اروپایی از ایران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند روسیه نیز امکان ورود به بازار انرژی ایران را دارد.

اکنون شرکت ملی نفت و گاز چین ۵۰.۱ درصد سهام شرکت توتال در این طرح را از آن خود کرده. پیش از این نیز این شرکت در این طرح ۳۰ درصد سهم داشت که در مجموع سهم این شرکت چینی به بالای ۸۰ درصد افزایش یافته است.

خروج شرکت توتال از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نشان می‌دهد که تجار بزرگ اروپایی برغم درخواست دولت‌ها و سیاستمداران کشور‌های خود قصد ندارند خطر باقی ماندن در ایران را در شرایط تحریم‌های آمریکا به جان بخرند.

اولین موج تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اوایل ماه آگوست اعمال شد که البته صنعت نفت و گاز ایران را محدود نکرده و این محدودیت در دور دوم تحریم‌ها در ماه نوامبر برنامه ریزی شده است. ولی ظاهرا فرانسوی‌ها قصد ندارند تا پاییز صبر کنند.

شرکت توتال فرانسه نمی‌خواهد از طرف آمریکایی اجازه بگیرد که از تحریم‌های علیه ایران معاف شود و به خرید نفت از ایران ادامه دهد. کارشناسان ضرر مالی ناشی از خروج شرکت توتال از این طرح را بین ۴۰ الی ۹۰ میلیون دلار ارزیابی کرده‌اند. البته آسیب وارده به این شرکت ناشی از اعمال تحریم‌ها احتمالا بسیار بیشتر از این رقم خواهد بود.

"الکساندر ساوچینکو" مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای در آکادمی علوم روسیه به این روزنامه گفته است، ایران نفت بسیار زیادی در ازای نفتی مورد نیاز خود می‌فروشد به همین دلیل دقیقا کشور‌هایی که در این زمینه با ایران همکاری دارند، بیشترین سود را از وضعیت فعلی می‌برند. واضح است که چین بزرگترین خریدار نفت صادراتی ایران است و بیشترین منفعت را از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران خواهد بود.

به گفته این کارشناس، چین نه تنها قادر است فناوری‌های تولیدی خود را به ایران پیشنهاد کند، بلکه طرح‌های مشترکی را نیز با این کشور به اجرا درآورد. وی بعید ندانست که خرید تجهیزات و فناوری‌های صنعتی روسیه نیز از سوی ایران گسترش پیدا کند. در حال حاضر نیز مذاکراتی در زمینه فروش هواپیما‌های مسافربری به ایران در حال انجام است. روسیه می‌تواند از این طریق به بازار اقتصادی ایران وارد شده و برای خود جایگاه مناسبی پیدا کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شرکت های اروپایی بازار انرژی ایران شرکت ملی نفت و گاز توتال پارس جنوبی چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های عبری زبان از اقدام شرکت‌های هواپیمایی هلند، سوئیس، اتریش و شرکت لوفتانزا در لغو پروازهای امروز خود از اراضی اشغالی و به مقصد اراضی اشغالی خبر دادند.

شب گذشته منابع عبری زبان از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در شهر اشغالی ایلات در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند و برخی منابع نیز وقوع انفجار در ایلات را تأیید کردند.

علاوه بر ایلات، دیگر شهرهای اشغالی فلسطین نیز در ساعت‌های شامگاهی پنجشنبه شاهد حمله‌های راکتی و موشکی بوده است.

منابع عبری زبان اعلام کردند یک موشک از شمال نوار غزه به شهر اشغالی عسقلان شلیک شده است.

کد خبر 6082502

دیگر خبرها

  • لغو پرواز‌های شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی
  • لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • سهمیه سری آ ایتالیا برای شرکت در لیگ قهرمانان اروپا اضافه شد
  • سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است
  • خروج ۴۲۴ میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌ای که گذشت
  • بازار صالح آباد کجای تهران است و مناسب کیست؟
  • تابع قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها هستیم
  • تابع قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها هستیم
  • معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی