Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@08:41:59 GMT

اول کيفيت دوم شفافيت / جايزه باربد حذف شد

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۵۹۴۱

اول کيفيت دوم شفافيت / جايزه باربد حذف شد

خبرگزاري آريا - نشست خبري سي‌وچهارمين جشنواره موسيقي فجر، صبح امروز دوشنبه (22 مردادماه) با حضور علي ترابي (مديرکل دفتر موسيقي)، دکتر شاهين فرهت (دبير جشنواره)، شهرام صارمي (دبير اجرايي) و امير بهاري (مدير روابط عمومي) در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، در شروع اين نشست خبري، شاهين فرهت گفت: «امسال اين افتخار را دارم که دبير جشنواره موسيقي فجر باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاشق موسيقي‌ام و اينکه بتوانم کاري براي موسيقي انجام دهم. با اينکه کار اصلي‌ام در زمينه موسيقي کلاسيک است، از کودکي آرزوي معرفي و اجراي آثار آهنگسازان و سوليست‌هاي ايراني را داشته‌ام. چهل سال است که در زمينه تدريس موسيقي فعالم و مي‌دانم که جوانان ما در رشته موسيقي ايراني کارهاي بسياري کرده‌اند و در زمينه موسيقي چندصدايي فعاليت‌هاي خوبي داشته‌اند.»
دبير جشنواره در پاسخ به پرسش خبرنگار «موسيقي ما» درباره اينکه آيا جايزه «باربد» در زمان دبيري او نيز ادامه خواهد داشت يا نه، گفت: «اصلاً نمي دانم ماجراي جايزه باربد چيست! اما معتقدم جايزه دادن معمولاً براي مسابقات است. امسال براي شکوفا شدن استعدادهاي ايراني پيشنهاد داده‌ام که در جشنواره‌هاي بزرگ جهاني معمولاً يادبودي داده مي‌شود. در برخي جشنواره‌ها جايزه‌شان اين بوده که اثرشان چاپ و يا منتشر مي‌شود. در سال‌هاي گذشته من به جشنواره دعوت نمي‌شدم که بدانم جايزه باربد چيست. البته حدود 10 سال پيش براي داوري دعوت مي‌شدم.»
دبير جشنواره در پاسخ به پرسشي مبني بر رويکردش درباره موسيقي پاپ گفت: «موسيقي پاپ يکي از شاخه‌هاي موسيقي است و طرفداران بسياري دارد. داشتن طرفدار فاکتور بسيار مهمي است و همين مسئله باعث مي‌شود که آن را در برنامه‌هايمان بگنجانيم. ما به‌طور حتم اجراهاي پاپ را خواهيم داشت. من خودم کلکسيونرم و اجراهاي بسياري از هنرمندان را به خودشان داده‌ام. اولين، دومين، سومين و چهارمين دوره جشنواره موسيقي فجر، اجراهاي بسياري داشتيم. با الهام از لئونارد برنشتاين و برنامه موسيقي براي جوانان، موسيقي، ملودي، سازبندي و هارموني را براي مخاطبان توضيح مي‌داديم. کاش اين اجراها ضبط مي‌شد.»
فرهت در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: «موسيقي ايراني و سازهاي ايراني از لحاظ رِنج و دامنه براي محيطي کوچک ساخته شده است. اصلاً درست نيست که سه يا چهار نفر با ساز سه‌تار و سنتور در سالني هزار نفري اجرا کنند. در اين صورت مجبور به تقويت صدا مي‌شوند. من با اين موضوع مخالفم. نمي‌دانم زورم برسد که اين موضوع را درست کنم يا نه. گران‌ترين قسمت وسايل صوتي، آمپلي‌فاير و بلندگو است. اين ابزار بايد خيلي دقيق باشند اما متٔسفانه در خيلي از کنسرت‌ها صدا بيش از حد بلند است. در کنسرت‌ ارکستر سمفونيک تهران قول مي‌دهم که اين ضعف‌هاي صدايي را رفع کنم. به جز موسيقي پاپ و به جز اجراهاي موسيقي کلاسيک، در اجراهاي فضاي باز، صدا در ديگر کنسرت‌ها تقويت نمي‌شود. بزرگ‌ترين توهين به خواننده اين است که به او بگويند از پشت ميکروفن بخوان!»
او درباره دليل حضورش در جشنواره به عنوان دبير هنري توضيح داد: «علت آمدن من به جشنواره موسيقي فجر، تلاشي است براي دستيابي به چيزهايي که مد نظرم است. بيشتر توجهم در موسيقي، به آثار باارزش جوانان و آهنگسازان ايراني است. مي‌خواهم اين آثار در برنامه‌ها گنجانده شود. گله‌مندم از اجراهاي کنوني. هيچ وقت دلواپس آثار بزرگان موسيقي نبوده‌ام؛ اما اين آثار آهنگسازان ايراني است که فراموش مي‌شوند. من به دو شرط دبيري جشنواره را قبول کردم؛ يکي تکيه بر آثار آهنگسازان ايراني است و شرط دوم اين بود که هيچ دستمزدي نگيرم.»
فرهت درباره وجود بخش پژوهش در جشنواره گفت: «بخش پژوهش به‌طور حتم در جشنواره خواهد بود و ما ميزگردهايي را خواهيم داشت. اين کار سبب بالا بردن فرهنگ موسيقايي مي‌شود. کمبودهاي بسياري در عرصه اطلاعات موسيقايي داريم. ميزگردهاي هنري با عناوين خاص خواهيم داشت.»
علي ترابي (مدير کل دفتر موسيقي و رئيس جشنواره) نيز در سخناني مطرح کرد: «کار جشنواره امسال ديرتر از سال‌هاي گذشته آغاز شد و اين هم به دليل زماني بود که صرف تصويب آيين‌نامه جشنواره کرديم. مشکلات اعتباري و بودجه‌اي که دامن‌گير همه فعاليت‌هاي دولتي است، ما را هم درگير کرده. به دنبال اين هستيم که با استفاده از داشته‌هايمان بيشترين بهره‌برداري را داشته باشيم.»
او در پاسخ به سوال خبرنگار «موسيقي ما» در اين باره که آيا قرار است جشنواره رجعت به گذشته داشته باشد، گفت: «جشنواره امسال در چارچوب آيين‌نامه حرکت مي‌کند و بر اساس سليقه اداره نمي‌شود. در هر جشنواره‌اي، سياست‌هاي دبير جشنواره حرف اول را مي‌زند. در جشنواره امسال از تمام تجربه‌هاي سي‌وسه دوره گذشته استفاده مي‌کنيم؛ اما اين لزوماً به معناي تکرار تجربه‌هاي گذشته نيست. درباره جايزه باربد بايد بگويم که دو اتفاق خوب و معتبر در ايران در حال رخ دادن است. اولي جايزه سالانه جشن «موسيقي ما» است و جايزه دوم از آنِ خودِ خانه موسيقي است. وزارت ارشاد به عنوان نهاد متولي فرهنگ نبايد وارد عرصه جايزه دادن شود و نگاهي خاص را ترويج دهد.»
ترابي اضافه کرد: «آيين‌نامه جشنواره موسيقي فجر در روندي دقيق و شفاف تهيه شده است. قبل از آمدن من به جشنواره، پيش‌نويس‌هايي تهيه شده بود. پيش‌نويس‌ها به مشورت گذاشته شد و در نهايت هم آن را در سايت دفتر موسيقي منتشر کرديم تا هر کسي که نقدي دارد، به ما ارائه کند. ترجيح مي‌دهم شوراي انتخاب دبير را هم معرفي نکنم! در شوراي انتخاب دبير، به صورت مکتوب از سه دانشگاه و سه نهاد موسيقي نمايندگاني خواستيم تا در کنار سه نفر موزيسين بنشينند و دبير جشنواره را انتخاب کنند. گزينه‌هاي مختلفي معرفي و بررسي شد و در نهايت، دو گزينه به معاون هنري پيشنهاد شد و در نهايت هم آقاي فرهت به عنوان دبير معرفي شد.»
مديرکل دفتر موسيقي درباره به روز شدن سايت و لوگوي جشنواره توضيح داد: «سايت جشنواره محتواي خودش را داشت. اطلاعات سي دوره گذشته جشنواره موجود بود، اما به يک‌باره در جشنواره سي‌ام پاک شد. ما معتقديم تمام سي‌وسه دوره گذشته‌ي جشنواره ارزشمند بوده و با پول بيت‌المال برگزار شده‌اند. جشنواره لوگو دارد و حتماً از لوگوي خودش استفاده خواهد کرد. آرشيو سايت جشنواره موسيقي فجر قابل بازگشت است. تشکر مي‌کنم از آقاي اداک و خانم طاعتي که در تهيه آرشيو زحمات بسياري کشيدند. ما سعي مي کنيم آرشيو سايت جشنواره را بازگردانيم و مي‌دانم که اين کار زمان‌بر است.»
ترابي در خصوص بخش بين‌الملل توضيح داد: «درباره بخش بين‌الملل بايد بگويم که رامين صديقي در اين بخش فعال خواهد بود و ايشان خيلي جدي پيگير گروه‌ها هستند. ما مشکل زمان و مشکل تخصيص ارز داريم. اميدمان به خدا و تجربه‌هايي است که داريم. اميدواريم بتوانيم از بودجه‌مان بهترين استفاده را بکنيم. اگر کيفيت تأمين شود، بخش نواحي و بخش بانوان هم در جشنواره خواهند بود. در جشنواره‌هايي که من مسئوليت داشته‌ام، زودتر از هر دوره‌اي جدول را منتشر کرده‌ايم. امروز که شش ماه مانده به جشنواره، سخن گفتن درباره جزئيات بخش‌هاي خاصي مانند بخش بانوان و بخش نواحي کار درستي نيست.»
رئيس سي‌وچهارمين جشنواره موسيقي فجر درباره مقوله شفافيت در جشنواره گفت: «سابقه مديريت من نشان مي‌دهد که از شفافيت استقبال مي‌کنم. تنها بخشي که شايد نتوان در جشنواره بحث مالي‌اش را بيان کرد، دستمزد هنرمندان است. هنرمندان در طول سال در بخش خصوصي هم فعاليت دارند و اين قيمت‌ها ظرايف خودشان را دارند. قانون دسترسي آزاد به اطلاعات به شرطي است که هنگام توافق با هنرمند شرط کنيم که اطلاعات را منتشر مي‌کنيم و آنها هم بپذيرند. گذاشتن اين شرط هم دست ما را تنگ مي‌کند. هنرمندان اجراهايي در جشنواره فجر برگزار و خيلي‌هايشان به ما کمک مي‌کنند و با رقم‌هاي اندکي در جشنواره روي صحنه مي‌روند. تمام بخش‌هاي جشنواره به جز بخشي که با هنرمندان در ارتباط هستيم را اعلام مي‌کنيم.»
شهرام صارمي نيز در بخش ديگري از اين نشست خبري در سخناني گفت: «اميدواريم امسال جشنواره‌اي باکيفيت و در شأن موسيقي برگزار کنيم. سالن‌هاي وحدت، رودکي، نياوران، آزادي و مجموعه‌هايي که تحت پوشش وزارت ارشاد است، ميزبان جشنواره خواهد بود. جشنواره امسال فراخوان خواهد داشت و طي 10 روز آينده فراخوان جشنواره منتشر مي‌شود. فراخوان را آماده کرده‌ايم اما به دليل مشکلات سايت جشنواره، هنوز منتشر نکرده‌ايم. محتواي جشنواره بر اساس درخواست‌هايي که به جشنواره مي‌رسد، تعيين مي‌شود. البته بخش‌هاي ثابتي هم داريم مانند اجراهاي ارکستر سمفونيک تهران و ارکستر ملي.
دبير اجرايي جشنواره ادامه داد: «امسال چند کار موازي هم انجام خواهيم داد که شامل حضور مراکز آکادميک، دانشگاه‌ها و هنرستان‌هاي موسيقي در جشنواره است. بخش ويژه‌اي هم براي چهلمين سال سالگرد انقلاب خواهيم داشت. در درجه اول به کيفيت موسيقي مي‌پردازيم و در درجه دوم مي‌خواهيم که شفاف باشيم.»
سي و چهارمين دوره جشنواره موسيقي فجر از بيست‌وچهارم تا سي‌ام بهمن 1397 برگزار مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسین سیدی مدیر دفتر شعر و ادبیات بنیاد بین المللی امام رضا (ع) درباره برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: با برگزاری جشنواره‌های رضوی درصدد هستیم در راستای ترویج سیره امام رضا (ع) گام کوچکی در این زمینه برداریم.

سیدی با بیان اینکه در قالب شعر، برگزاری چهار جشنواره شعر عربی، جشنواره شعر ترکی، جشنواره شعر فارسی و جشنواره شعر کودک و نوجوان را همواره در برنامه داریم، افزود: در همین راستا درصدد ارتقای سطح این جشنواره‌ها از نظر کمی و کیفی هستیم.

مدیر دفتر شعر و ادبیات بنیاد بین المللی امام رضا (ع) به استقبال شاعران از این بخش جشنواره اشاره کرد و گفت: رغبت حضور شاعران نامی و حتی نوپا را برای تولید اثر در حوزه رضوی چشمگیر قلمداد کرد. طی دو سال گذشته، تعداد آثار رسیده به این جشنواره از ۴۰۰ اثر به ۱۰۱۰ اثر در سال گذشته رسیده و امسال نیز بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

سیدی در ادامه به لزوم کیفیت بخشی به محتوای آثار رضوی و اهمیت در تراز ملی بودن اشعار در این زمینه اشاره کرد و افزود: نباید درگیر کمیت و تعداد صرف آثار شد، در راستای توجه نکردن به موضوع کمیت آثار، برای جشنواره شعر فارسی شعار ملی تعریف کردیم تا همگی شعرها در تراز ملی و استانی باشند. در این صورت است که شاهد مجموعه شعر ناب در حوزه شعر فارسی رضوی خواهیم بود.

مدیر دفتر شعر و ادبیات بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: امسال شعر رضوی در ابعاد بین المللی برگزار می‌شود، در این راستا محافل شعرخوانی در شهر کوفه عراق، در شهر استانبول ترکیه و همچنین در افغانستان برگزار می‌شود.

به گفته سیدی علاوه بر محافل شعری خارج از کشور در خلال جشنواره شعر رضوی، جشنواره شعر کودک رضوی نیز در داخل کشور برگزار می‌شود. همچنین کارگاه‌های آموزشی و شب شعر در قم، شیراز و خراسان رضوی با هدف توجه به عمق و معرفت شناسی امام رضا در اشعار، برگزار می‌شوند.

کد خبر 6086246 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
  • ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»
  • برگزاری هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با هدف ترویج فرهنگ نیکوکاری