Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ صفحات معارفی برخی رسانه‌ها طی امروز دوشنبه، 22 مردادماه علاوه بر انتشار خبرهایی از برگزاری مرحله سراسری مسابقات سراسری قرآن کریم که در شهر مقدس قم در حال برگزاری است، به نقد شیوه جدید برگزاری این مسابقات نیز پرداختند.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز دوشنبه، 22 مردادماه و تا ساعت 14 تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«شوم‌ترین آثار کسب درآمد حرام»، «یک معیار مهم برای انتخاب همسر»، «مهریه را «کی داده کی گرفته!» و «نماهنگی از حامد زمانی درباره سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع)» عناوین چهار خبر امروز این صفحه را تشکیل می‌دهند.
صفحه دین،‌ قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم با توجه به سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرای مرضیه(س)، اقدام به انتشار مطلبی خواندنی و قابل تأمل با عنوان «مهریه را «کی داده کی گرفته!» کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: « مهریه از سنت‌های کهنه بشری است که مرد متعهد می‌شد قبل از ازدواج مالی را برای زن در نظر بگیرد. در آیین یهود مبلغی به عنوان «خطوبا» که همسان ریشه خِطبه یعنی خواستگاری است، به خود زن تسلیم می‌کردند. مهریه در دین مبین اسلام نیز بر اساس نصّ صریح آیات قرآن با تعبیر «صِداق» یکی از ضروریات امر ازدواج شمرده شد و تبدیل به سنتی حَسنه شد.
خداوند در آیه چهارم سوره نساء در این باره می‌فرماید: «وَ آتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِیئًا مَرِیئًا؛ و مهر زنان را به عنوان هدیه‌اى از روى طیب خاطر به ایشان بدهید و اگر به میل خودشان چیزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخورید». بر اساس این آیه پرداخت مهریّه به زن حقّ او و الزامی است و نیز مهریّه، نرخ زن نیست بلکه نشانه صداقت مرد در علاقه و دوستی به همسر است. همچنین بر اساس تعبیر «نِحْلَهً»، مهریه بهای زن نیست بلکه هدیه مرد به همسرش است که زن می‌تواند در زندگی آن را به همسرش ببخشد.
متأسفانه امروزه مسائلی باعث شده مهریه، این سنت حسنه الهی تبدیل به چالشی جدی در امر ازدواج شود تا حدی که بزرگ‌ترین مانع در انعقاد عقد زوجین شده است. عمده این چالش‌ها از ضعف سیستم آموزشی کشور و نیز ناآگاهی والدین ناشی می‌شود که میزان تعیین مهریه از مهم‌ترین آن‌هاست».
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منعکس کرده که آغازگر اخبار امروز این صفحه نیز همانند روزهای گذشته، خبر تلاوت ترتیل صفحه 429 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم است.
در ادامه نیز اخبار دیگری با عناوین «حضور اعضای گروه محمد رسول‌الله(ص) در شهرک سینمایی نور»، «حذف پخش زنده و تقلیل مسابقات کشوری قرآن به ضبط استودیویی/ مسابقاتی بدون بازدید‌کننده» و «دولت رفتار خود را قرآنی کند، مشکلات حل خواهد شد» بر روی خروجی این صفحه مننشر شده که در حوزه قرآنی جای دارند.
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار گزارشی انتقادی در رابطه با چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کرده که در بخش‌هایی از این خبر انتقادی آمده است: «چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم چند روزی است که با روش جدید در شهر قم کار خود را آغاز کرده و مرحله مقدماتی آن هم‌اکنون درحال برگزاری است.
این دوره از رقابت‌ها متفاوت از چهل دوره قبل درحال برگزاری است و امسال برای اولین‌بار رقابت‌ها در دو استان برگزار خواهد شد، به این صورت که مرحله مقدماتی رقابت‌ها با حضور برگزیدگان استانی و سهمیه‌ نهاد‌های مختلف در قم باهم رقابت می‌کنند و برگزیدگان دور مقدماتی به فینال رقابت‌ها که شهریور‌ماه در اراک برگزار خواهد شد راه پیدا می‌کنند.
مرحله مقدماتی مسابقات در قالب یک برنامه تلویزیونی برگزار خواهد شد و طی آن شرکت‌کنندگان با حضور در استودیویی که در این زمینه طراحی و ساخته شده و در حضور داوران مسابقات به تلاوت و ارائه محفوظات می‌پردازند و قرار است این رقابت‌ها در آینده در قالب برنامه تلویزیونی و به صورت ضبط شده از شبکه قرآن پخش شود، پس این مرحله از مسابقات پخش زنده ندارد. همچنین دکور برنامه به گونه‌ای طراحی شده که عموم مردم امکان حضور در محل برگزاری رقابت‌ها و تماشای آن از نزدیک را ندارند و اگر کسی علاقه‌مند به دنبال کردن این رقابت‌ها باشد باید مدتی صبر کند تا این رقابت‌ها در آینده به صورت ضبط شده از شبکه قرآن پخش شود.
البته مسئولان استقبال ضعیف مردم از مسابقات را دلیل این کار بیان کرده‌اند اما سؤال اینجاست که آیا بهتر نبود با تبلیغات مناسب و ایجاد امکانات مانند سرویس ایاب و ذهاب و تکریم آنها عموم علاقه‌مندان را برای حضور در سالن مسابقات تشویق کنند؟».
مهر
سه خبر با عناوین «طرح استعدادهای درخشان قرآنی در قزوین اجرا می‌شود»، «فعالیت‌های قرآنی در استان سمنان به برگزاری مسابقات محدود نشود» و «قضاوت مرحله مقدماتی چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن با دو تیم داوری» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده که هر سه خبر نیز قرآنی هستند.
این صفحه از خبرگزاری مهر نیز خبری با عنوان «طرح استعدادهای درخشان قرآنی در قزوین اجرا می شود» را انتشار داده که در رابطه با با طرح ملی استعدادهای درخشان قرآنی بوده و به سخنان مسئول دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی استان قزوین در این زمینه مربوط است.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «جواد قلی پور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با برگزاری آزمون‌های قرانی زمینه استعدادیابی و آموزش مستمر جوانان و نوجوانان در این عرصه فراهم شده است.
مسئول دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: روز شنبه آزمون ورودی استعدادیابی قرآنی در سنین ۱۰ تا ۱۸ سال برگزار شد که ۱۵۸ نفر شرکت کردند و ۴۵ نفر بیشترین امتیاز را کسب کردند.
وی افزود: این افراد در ۲۱ شهریور ماه در دوره تخصصی استعدادیابی قرآنی شرکت کرده و در اردوی ۵ روزه تخصصی درکرج شرکت خواهند کرد».
باشگاه خبرنگاران جوان
از شش خبری که صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان طی امروز و تا این ساعت منتشر کرده، تنها دو خبر با عناوین «ازدواج قرآنی چه نشانه‌هایی دارد؟/ آفتی که موجب تجردگرایی جوانان امروزی شده است» و «کدام سوره‌های قرآن بر ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) دلالت دارد؟» در حوزه قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار در دیگر حوزه‌های معارفی همچون ایثار و شهادت و ... منعکس شده‌اند.
اخبار قرآنی این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان نیز با توجه به سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) در رابطه با این موضوع انتشار پیدا کرده‌اند.
در بخشی از خبر «ازدواج قرآنی چه نشانه‌هایی دارد؟/ آفتی که موجب تجردگرایی جوانان امروزی شده است» آمده است: «حجت الاسلام و المسلمین سید محسن ذوالفقاری سخنران و کارشناس امور دینی – قرآنی، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره سیره زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) و دوری از تجمل‌گرایی در برپایی مراسم‌ ازدواج گفت: آنچه در اسلام در خصوص امر مهم ازدواج تاکید شده است و قرآن به آن اشاره کرده رسیدن به آرامش و رحمت الهی است که خداوند ازدواج را مأمنی برای رسیدن به آرامش، مودت و رحمت بین زن و مرد قرار داده است. البته امروز مبنای قرآنی در ازدواج‌ها دور از ذهن قرار دارد و مغفول مانده است. درواقع وقتی امر مهم ازدواج از ذهن‌ها بیرون رود مولفه‌های دیگری مانند ثروت، جایگاه اجتماعی و... جایگزین معیار‌های قرآنی می‌شود که ثمره آن پایه‌های لغزان ازدواج در جامعه است.

وی در ادامه با تاکید بر شکل گیری ازدواج‌ با نگاهی قرآنی بیان کرد: متأسفانه امروزه زندگی و ازدواج‌های ما مطابق با قرآن و دستورات الهی پیش نمی‌رود. نگاه ما به زندگی عوض شده برای همین است که ثمره این زندگی‌ها به طلاق و جدایی می‌رسد. ما اگر بخواهیم یک زندگی ثابت داشته باشیم نگاهمان را باید به ازدواج یک نگاه قرآنی تعبیر کنیم تا حاصل آن زندگی، مشابه به سبک زندگی پیامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا (س) با حضرت علی(ع) باشد».
ایرنا
«نگاه معتدل دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند با افراط مقابله کند» و «نقش مردم در امر به معروف و نهی از منکر برجسته شود»، عناوین دو خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارند.
ایسنا
«مرمت شش نسخه خطی ۲۰۰ ساله در موزه قرآن»، عنوان تنها خبر قرآنی از میان شش خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده و پنج خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا نیز در گفت‌و‌گو حجت‌الاسلام والمسلمین امیر لهراسبی، مدیر موزه ملی قرآن تهیه شده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران طی امروز و تا این ساعت دو خبر با عناوین ««فاطمه علی است» تجدید چاپ شد» و «ازدواج به روایت نسخه‌های نفیس گنجینه آستان قدس» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز تحت تأثیر سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) منعکس شده‌اند.
میزان
«حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) مقید به تشریفات در تشکیل زندگی نبودند»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده و این خبر نیز به مسئله ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مرتبط است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی اخبار معارفی رسانه ها مسابقات سراسری قرآن زیر ذره بین قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۶۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

 اسماعیل زارعی‌کوشا همراه با فرماندار سنندج و مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزل کیوان جعفری ضمن دیدار با این حافظ توانخواه سنندجی، به گفت‌وگوی صمیمی با وی پرداخت.

در این دیدار استاندار کردستان معرفی حافظان قرآن به عنوان الگو در ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را اثرگذار دانست و اظهار کرد: اگر در جامعه به قرآن توجه جدی شود، شاهد کمترین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود.

زارعی‌کوشا به نقش آموزه‌های قرآنی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گریزی زد و افزود: از آن جایی که قرآن در جامعه نقش بازدارندگی ایفا می‌کند با روی آوردن به کلام الهی می‌توان تمام مشکلات جامعه را حل کرد.

وی ضمن تشویق و ترغیب این جوان توانمند در زمینه قرآنی، به کیوان جعفری قول مساعد داد از هیچ حمایت و کوششی جهت هموار کردن مسیر زندگی برای توسعه قرآنی این حافظ توانخواه، از لحاظ مادی و معنوی کوتاهی نخواهد کرد.

کیوان جعفری، ۳۲ ساله ساکن سنندج معلول ذهنی و حرکتی و حافظ قرآن این روز‌ها به واسطه امتیاز منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه جامعه قرآنی، استاندار کردستان و دیگر مسئولان قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • مروری بر خبر‌های ورزشی ششم اردیبهشت استان قزوین 
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • نتایج آزمون جشنواره سراسری قرآن و عترت (ع) دانشجویان اعلام شد
  • دکتر جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
  • جبلی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر شعار هویت و عدالت است