Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، محمد قسیم عثمانی، با بیان اینکه حجم نقدینگی با حجم اقتصاد کشور همخوانی ندارد، گفت: حجم نقدینگی همانند کاسه‌ای بوده که ظرفیت آن یک لیتر است اما می‌خواهیم دو لیتر آب داخل آن بریزیم که این آب قطعا سرریز می‌شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این حجم نقدینگی توسط دولت‌ها ایجاد شده است، افزود: افزایش نقدینگی بیشتر از دولت آقای احمدی نژاد شروع شد و دولت آقای روحانی نیز به آن تن داده است، بنابراین افزایش نقدینگی از حجم اقتصاد کشور بیشتر است و مازاد نقدینگی به حدی زیاد بوده که همانند سیلی است که به هر جا سرازیر شود آن بخش را نابود می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کنترل تورم با تولید بیشتر انجام می‌شود نه سیاست‌های پولی

وی با بیان اینکه در یک بازه زمانی دولت نقدینگی‌ها را با نرخ سود بالای بانکی جذب و جمع و عنوان کرد که تورم را کنترل کرده است، ادامه داد: کنترل تورم با تولید بیشتر انجام می‌شود نه سیاست‌های پولی، بنابراین آنچه که قابل افتخار است این بوده که با تولید بیشتر تورم کنترل شود نه اینکه خون اقتصاد که پول است را مکید، به بانک برد و سپس عنوان کرد تورم کم شده خب پولی وجود ندارد که خرید و فروشی شود تا تورم ایجاد کند.

با سیاست‌های پولی نقدینگی‌ها در بانک‌ها رسوب کرد

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با سیاست‌های پولی  نقدینگی‌ها در بانک‌ها رسوب کرد، یادآور شد: بانک‌ها  نتوانستند این سپرده‌ها را به عنوان وام در اختیار مردم قرار دهند، لذا بسیاری از این پول‌ها در بانک مانده و رسوب کرد و با بخشی از نقدینگی ملک خریداری کردند و به دلیل اینکه حجم پول بیشتر از حجم بازارها بود پول دستشان ماند. وی افزود: بخشی از مشکلات بانک‌های موجود سود سپرده‌های رسوب کرده در بانک بوده که بحث‌های مختلف بانکی را پیش کشیده و بانک‌ها را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.

سود بالای سپرده‌های بانکی سبب فاصله طبقاتی می‌شود

عثمانی با بیان اینکه در یک مقطعی عنوان شد که نرخ سود سپرده بانکی سبب شده پول در اقتصاد کشور نباشد، ادامه داد: به این دلیل نرخ سود بانکی کاهش یافت تا بخشی از پول‌ها از بانک‌ها خارج شود و این اقدام نیز صورت گرفت. وی با اشاره به اینکه سود بالای سپرده‌های بانکی سبب فاصله طبقاتی و مشکلات خاص خود می‌شود، اظهار داشت: فردی که پول داشت با سپرده گذاری در بانک چند صد میلیون یا میلیارد سود کسب می‌کرد، اما شخصی که باید کار می‌کرد به نان شبش نیز محتاج بود. زمانی که دولت که بزرگترین منبع ارزی کشور از محل فروش نفت بوده ارز ندارد مابقی به طریق اولی ندارند.

شرایط سیاسی کنونی افزایش حجم نقدینگی را تشدید کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: با کاهش نرخ سود بانکی باید قدرت پرداخت وام‌های ارزان تر برای بانک‌ها مهیا می‌شد تا این تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و چرخ تولید بچرخد و اشتغال و صادرات ایجاد شود. وی با بیان اینکه با کاهش نرخ سود سپرده بانکی شرایط سیاسی کنونی نیز رخ داد، ادامه داد: شرایط سیاسی کنونی افزایش حجم نقدینگی را تشدید کرد و سبب شد که مردم پول خود را از بانک‌ها خارج کنند و این پول به هر جایی که برای مردم آسان‌تر بوده، زمان کمتری برای بازدهی لازم داشته، تخصص کمتری بخواهد و ریسک کمتری داشته باشد سوق پیدا می‌کند.

در شرایط فعلی پول‌ها و نقدینگی در درجه اول به سمت دلار سوق پیدا کرد

عثمانی تصریح کرد: هر فردی برای خرید دلار کافی است تشخیص دهد که دلار تقلبی نیست و تخصص دیگری نیاز ندارد، بنابراین در شرایط فعلی پول‌ها و نقدینگی در درجه اول به سمت دلار سوق پیدا کرد و زمانی که ظرفیت بازار ارز تکمیل شد، نرخ‌ها افزایش یافت اما باز هم ظرفیت بازار به میزانی نبود که بتواند نقدینگی را جذب کند. وی با بیان اینکه بخشی از کنترل قیمت به این دلیل بوده که دلار وجود ندارد، افزود: زمانی که دلاری برای خرید وجود نداشت، پول ها و نقدینگی از ارز به بازار طلا و سکه جاری شد که به این موضوع باید تهدیدات آمریکا، افق سیاسی آینده کشور را اضافه کرد که تعدادی انگیزه پیدا کردند که سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند.

برخی افراد ملک و املاک خود را فروختند تا آن را به طلا تبدیل کنند

این نماینده مردم بوکان در مجلس دهم، با اشاره به اینکه افراد برای خروج سرمایه از کشور باید دلار و طلا خریداری کنند، ادامه داد: در این راستا افرادی که به دنبال خرید و فروش طلا و سکه نبودند به سیل خریداران اضافه شدند. وی یادآور شد: برخی افراد ملک و املاک خود را فروختند تا آن را به طلا تبدیل کنند و با آن فعالیتی راه اندازی کنند، به گونه‌ای که در کشورهای آسیای میانه به شدت تقاضا برای خرید ملک از سوی ایرانی‌ها افزایش یافت و این سبب تشدید شرایط فعلی اقتصادی شد.

تضاد در صحبت‌های مسئولان درباره حجم ارزی کشور

عثمانی با اشاره به تصمیم دولت برای پرداخت  ارز مرجع 4 هزار و 200 تومانی، افزود: دولت اعلام کرد که ارز دولتی به دارو و کالاهای اساسی پرداخت می‌شود و از سویی اعلام شد که کمبود منابع ارزی وجود ندارد و از سوی دیگر گفته شد که ارز فقط کفاف این هزینه‌ها را می‌دهد، پس برای غیر از این موارد ارز موجود نیست. وی ادامه داد: این موضوع تضادی ایجاد کرد که گفته می‌شد موازنه ارزی کشور مثبت است و مازاد منابع ارزی بر مصارف ارزی وجود دارد، اما از سوی دیگر اعلام می‌شد که ارز سهمیه بندی می‌شود، بنابراین نتیجه آن شرایطی شد که در حال حاضر در آن قرار داریم.

بزرگترین منبع ارزی کشور، ارز ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بانک مرکزی در یک بازه زمانی روزانه در بازار ورود کرده و دلار تزریق می‌کرد، اظهار داشت: بانک مرکزی 6 میلیون دلار به بازار تزریق و قیمت را نگه می داشت، اما به یکباره دست کشید و عنوان کرد که دلاری ندارد تا در بازار ورود کند، بنابراین زمانی که دولتی که بزرگترین منبع ارزی کشور از محل فروش نفت بوده ارز ندارد مابقی به طریق اولی ندارند. وی با بیان اینکه با ایجاد وضعیت کنونی ارز گران شد، افزد: این افراد به جای اینکه پول خود را در بانک و ملک بگذارند که قابل انتقال نیست در بازار حضور پیدا کرده و سبب کاهش پول ملی شدند که هزینه آن را توده مردم پرداخت می‌کنند.

بی‌انصافی‌های اقتصادی و اجتماعی بر افزایش قیمت دلار افزود

عثمانی با اشاره به اینکه بی‌انصافی‌های اقتصادی و اجتماعی را باید به افزایش قیمت دلار اضافه کرد، ادامه داد: زمانی که می‌گویند برق نیست برخی احساس مسئولیت می‌کنند که لامپ اضافه را خاموش کنند و اما برخی احساس مسئولیت نمی‌کنند، لذا در شرایط کنونی ارزی برخی از جامعه به جای اینکه احساس مسئولیت کنند برعکس عمل کرده و عنوان کردند که ارز بخریم گران می‌شود. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلسشورای اسلامی، تصریح کرد: افراد فوق الذکر دیگر آثار اقتصادی این موضوع را نمی‌بینند که ارز گران می‌شود و تنها مشکل خود را می‌بینند، بنابراین در شرایط فعلی انگیزه‌های اجتماعی برای اینکه به کشور لطمه نزنیم کمتر شده است.

خانه ملت

110

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: قیمت دلار طلا سکه دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۶۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان از بورس از ابتدای دولت

روز گذشته یک سقوط سنگین دیگر در کارنامه بازار سرمایه ثبت شد و با منفی شدن ۹۵ درصد بورس، فعالان این بازار روز سختی را سپری کردند.

به گزارش اعتماد، در مجموع ۳۱ ماه فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است. به بیان دیگر، به‌طور متوسط روزانه ۲۶۷ میلیارد تومان فرار سرمایه ثبت شد.

از ابتدای شروع فعالیت دولت ابراهیم رییسی تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام و به‌طور میانگین روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز در مجموع ۴۲ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد که به‌طور متوسط روزانه ۱۸۰ میلیارد تومان خروج پول را نشان می‌دهد. همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز در مجموع ۳۹ هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد که به‌طور متوسط روزانه ۱۶۵ میلیارد تومان خروج پول را نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیون نفر درگیر بازار سرمایه هستند و منافع آن‌ها در بازار است. اما به گزارش سازمان بورس تعداد سهامدار فعال از این جمعیت ۵۰ میلیون نفری به‌طور میانگین هفته‌ای ۳۵۰ هزار نفر است که به عنوان کد فعال در بازار ثبت شده است.

هجوم پول‌ها به بازار ارز؟

به نظر می‌رسد که با وجود ریسک‌های معاملاتی در بازار سرمایه، بخش زیادی از پول‌های خارج شده از بورس به سمت بازار ارز حرکت کند. تقریبا از ده روز پیش به این سو و با بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، ارزش ریال ایران ۱۰ درصد افت کرده و رییس کل بانک مرکزی نیز به عنوان مسوول حفظ ارزش پول ملی تنها به این موضوع بسنده کرده که کاری با نرخ دلار بازار آزاد ندارد. اظهاراتی که با واکنش طیف وسیعی از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

مهرداد گودرزوندچگینی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفته است که کنترل نرخ ارز جزو وعده‌های دولت بود، انتظار می‌رفت که دولت بتواند بازار ارز را کنترل کند، چراکه بخش مهم بازار ارز کشور در اختیار دولت است؛ لذا این بحث باید در خود دولت حل و فصل شود. اگر همین سیاست‌ها در بازار ارز پیش برود، وضعیت خوبی در بازار نخواهیم داشت، اما امیدواریم با ورود دولت روند کاهشی را در بازار ارز شاهد باشیم، اما به نظر می‌رسد که کنترل ارز از دست دولت خارج شده است.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • هشدار عرضه دلار تقلبی در بازار آزاد
  • پیش‌بینی نرخ ارز در ۲۸ فروردین /دلار به فاز استراحت رفت؟
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ارزهای مهم با افت تنش سقوط کرد
  • اختصاص ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز به بازرگانان کشور
  • ۲۸۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام تزریق شد
  • حمله عجیب دولت به نمایندگان مجلس بعد از انتقادات به قیمت دلار و سکه
  • آیا واقعیت‌های اقتصاد با افزایش نرخ ارز همخوانی دارد؟
  • خروج روزانه ۲۸۸ میلیارد تومان از بورس از ابتدای دولت
  • وزن کشی دلار بازار