Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله فارس پلاس؛ سیامک شادکام:‌ فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» روایتی است از دفاع دلاورمردانه رزمندگان گردان عمار در برابر لشکرکشی رژیم بعث عراق به منطقه فکه و شرهانی. این فیلم زاییده تصورات و خیالات بهرام توکلی، کارگردان فیلم نیست. بلکه صحنه‌هایی که در این فیلم به نمایش گذاشته می‌شود تماما واقعیت جنگ و مظلومیت بچه‌های گردان عمار در روزهای آخر دفاع مقدس در منطقه حساس تنگه ابوقریب می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این فیلم که یکی از آثار مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» در جشنواره سی و ششم فجر بود، برنده 6 سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی از این جشنواره شده است. 

17 مرداد اولین روز اکران عمومی این فیلم تحسین برانگیز بود و بلافاصله کاربران فضای مجازی و هنرمندان واکنش‌های متفاوتی درباره آن نشان دادند. آنچه که در ادامه می‌آید واکنش برخی از چهره‌های هنری و بازیگران سینما و تلویزیون درباره این فیلم است. 

گوهر خیراندیش: فیلم خیلی خوبی بود؛ یک داستان آشنا و یک پرداخت آشنا.

بهنام بانی: تنگه ابوقریب مرا دگرگون کرد. استخوان درشت بود. نقش‌های مکمل فوق‌العاده بودند. هنوز صدای همه شخصیت‌های فیلم توی گوشم هست. احساس قدرت کردم و به من خیلی حال داد. تنگه ابوقریب خیلی فیلم خوبیه حتما ببینید.

پژمان جمشیدی: کارگردانی و زحمت بچه‌های ابوقریب مرا متحیر کرد.

واکنش حسین امیرعبداللهیان، دیپلمات و معاون سابق وزارت امور خارجه نیز جالب بود: امروز با خانواده به تماشای فیلم تنگه ابوقریب در سینما نشستیم. یاد و خاطره دلیرمردان و شیرزنان دوران دفاع‌مقدس گرامی باد. دولت، مجلس و قوه قضا تنها با این روحیه می‌توانند با قدرت ،کشور را از تنگه تحریم و جنگ اقتصادی دشمن عبور دهند.


کاربری هم نوشته است: قبل از امروز فقط یه بار با دیدن فیلم گریه کرده بودم. امروز فیلمی دیدم که از هر زاویه‌ای بی‌نظیر بود و به نظرم نشون داد سینمای ایران به بلوغ رسیده. بیایید بایستیم و به احترامش کلاه از سر برداریم.

هانیه علیزاده هم نوشت:  تنگه ابوقریب رو ببینید. در این وانفسای فیلم‌های دوزاری خالی از محتوا، فیلم غیرسفارشی درباره جنگ دیدن می‌چسبه. حتی اگر سرتاسر فیلم اشک باشه.

کاربری با نام «DON Iman» با انتشار دو عکس از فیلم نوشته است:‌ دو چیز از فیلم تنگه ابوقریب تا آخر عمرم فراموشم نشه. یکی نگاه اون دخترکی که روی شونه‌های امیر جدیدیه. نگاهی که تا مغز استخوان آدم رو به درد میاره. دومی نگاه‌های حمید اذرنگ. وقتی توی دوربین نگاه می‌کرد انگار میتونستی عمق دردهایی که از جنگ به وجود میاد رو درونش ببینی. 

عباس طهماسبی‌زاده که برای بار چندم فیلم را دیده است نیز نوشته است: این فیلم متفاوت‌تر ازبقیه فیلم‌های جنگی ایران و دقیقا خودجنگ ونه حواشی اونو به تصویر میکشه. فیلمی بود که پارسال تو جشنواره چن باری گریه کردم و وقتی آخرش اسم شهدای اون رویداد رو دیدم گریه‌ام بیشتر شد. بعضی اسماش، اسم کوچه‌های محله‌مون بود.

کاربری هم یک جمله مختصر و بسیار پرمعنا نوشته است: آنچه بر ما گذشت را چه زود فراموش میکنیم.

مجتبی تقوی‌راد نیز نظری متفاوت داشته و نوشته: به عنوان اولین اظهارنظر، با احترام به همه‌ی بزرگوارانی که "تنگه‌ی ابوقریب" رو ستودند باید بگم فیلم کمتر از انتظارم بود. در لفافه می‌گم، داستان‌نویسا یه بحثی دارن که می‌گن تو باید بزنی بغل خال سیاه، مخاطب خال رو می‌بینه. متاسفانه حتی نتونستم غر بزنم.

مخاطبی هم به یکی از موضوعاتی که اخیرا در کشور رخ داد اشاره کرده است و نوشته است: تنگه ابوقریب فیلمی است که باید به جای اکران مردمی، اکران دولتی داشته باشد. مشکل فسادهای اجتماعی ما رقص و بی‌حیایی دو تا از دختر و پسر کشور نیست، مشکل فساد جامعه رقص برخی از آقایون و خانم ها روی خون شهدا است.

محمدعلی رجایی نیز مردم را به دیدن فیلم دعوت کرده است:‌ عارضم که کاهلی نکنید و پاشید برید تنگه ابوقریب رو ببینید. با یه کسانی هم برید که بتونید راحت گریه کنید بعد از فیلم.  بهرام توکلی خسته نباشید واقعا.

یکی از کاربران مجازی نیز نوشته است:‌ امروز به تماشای تنگه ابوقریب نشستم، گذشته از یقینِ چندین هزارباره حاصل کردن در تواناییِ فیلمسازیِ بهرام توکلی؛ حسِ عجیبِ دیگه‌ای رو تجربه کردم: جای مسئولین شرم کردن و اشک‌ ریختن.

امین کبیری نیز نوشت: تنگه ابوقریب، تنگه احد قرن ۱۵ هجری‌ست با این تفاوت که لشگریانش برای کسب غنائم به میدان نیامدند... گاهی در زندگی در موقعیت‌هایی قرار میگیری که بالاتر از اهمیت مرگ و زندگی شخصی است| گاهی مرگ و‌ زندگی یک کشور در گرو تصمیم توست.  از میدان ندا می‌آید، هرکس بترسد زودتر می‌میرد...

کاربر دیگری نیز این فیلم را با یک فیلم شناخته شده جهانی مقایسه کرده است:  تنگه ابوقریب نه تنها پارسال بهترین فیلم ایران در تمامی زمینه‌ها بود که در مقایسه با بلاک باستر دانکریک اثر کریستوفر نولان به مراتب قوی‌تر و خوش‌ساخت‌تر بود. این فیلم رو ببینید و هم به غیرت بچه های جنگ افتخار کنید و هم کیفیت فیلمسازی ایران.

یکی دیگر از کاربران هم نوشت: تیرماه ۱۳۶۷، یک گردان رزمنده با دستِ خالی تنگه ابوقریب را حفظ کرد. امروز یک گردان مدیر نمی‌تواند با این همه امکانات، تنگه‌ی اقتصاد را برای این کشور و این مردم حفظ کند؟

کاربری هم چند دلیل برای لزوم دیدن این فیلم نوشته است: 
- ارائه تصویری بسیار متفاوت از دفاع مقدس، تصویری که از کلیشه‌ها خیلی فاصله دارد.
- طراحی صحنه و میزانسن بی‌نظیر
- برخورد خیلی نزدیک مخاطب با جنگ، رشادت‌ها، تلخی‌ها و مشقت‌های آن
- دیالوگ‌های ناب

میکائیل دیانی هم دیالوگی ماندگار از فیلم را نوشته است:‌ اگه منظورت اینه که آیا بعثی‌ها از تنگه رد میشن یا نه؟! میگم آره ممکنه رد بشن؛ ولی اول باید از رو جنازه ما رد شن!

وزیر ارشاد دولت دهم پس از تماشای این فیلم نوشته است: باتشکر از عوامل فیلم تنگه ابوقریب ، آن را مؤثر می‌دانم برای: ۱-مردم انقلابی جهت تقویت روحیه فداکاری ۲-مدیران نالایق ومفسدان اقتصادی برای شرمنده شدن دربرابراین همه جانفشانی ۳-معاندان که بدانند در معرکه نبرد باچه غیور مردان ودلاورانی روبرو هستند!

یک کاربر هم اینگونه دل نوشته‌ای را بعد از تماشای فیلم نوشته است: فانوس به دست کوچه پس کوچه های این شهر را پی "علی"ها میگردم، همان‌هایی که بازمانده یک گردان بودند و پشت سر، یک دنیا صفا و گذشت و ایثار و مردانگیِ امثال خلیل و حسن و مجید را دارند. این روزها، سخت محتاجِ لااقل یک دسته از مردان گردان عمار یم.

سوسن تبیانی نیز نوشته است: مرحبا به بهرام توکلی و سعید ملکان برای شاهکارِ تنگه ابوقریب. لذت بردم از دیدن این فیلم. الحق به یک ساعت منتظر بودن زیر آفتابِ داغ می ارزید.

فاطمه میزرایی هم جمله جالبی در کنایه به مسئولان نوشت:
+میگه کاش مسئولامون روزی دوبار تنگه ابوقریب رو ببینن،شایدیادشون بیادیه سری چیزارو
-و من عمیقا تو این فکرم که این صحنه‌هااگر برای ما فقط یه فیلمه،برای اکثر مسئولامون خاطرس!رفقاشونوتو این لحظات دیدن!چقد وقاحت می‌خواد از نزدیک حس کرده باشی و پشت‌پا بزنی به همه آرمان‌هایی که داشتین...

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۷۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان اصفهان از اجرای هوشمندانه طرح نور فراجا در فضای مجازی با هدف شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه اقدام می‌کنند، خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان و به نقل از پایگاه خبری پلیس سردار حمید علینقیان‌پور درباره اجرای طرح نور در استان اصفهان اظهار داشت: طرح نور  با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و همچنین ارزش‌های اصیل نظام اسلامی و برخورد قانونی با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت ارزش‌های ایرانی و اسلامی مردم ایران تعدی می‌کنند،  در 3 حوزه اماکن عمومی، خودروها و فضای مجازی به صورت رسمی از 25 فروردین اجرا شده است.

وی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح، رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و برخی از رسانه‌ها،  افراد و گروه‌های داخلی هجمه‌های وسیعی را علیه فراجا انجام دادند اما در این میان دولت، دستگاه قضائی، علما و روحانیون، مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی بیش از پیش حفظ شود و لازم می‌دانم از حمایت‌های همه جانبه و همراهی همگان در اجرای این طرح  تقدیر و تشکر کنم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نور براساس قانون و وظایف محوله به فراجا و در راستای پاسخگویی به مطالبه اصلی و به حق مردم و مسئولان برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی در جامعه اجرا شده، گفت: پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و در قالب اقدامات ایجابی سعی دارد تا با تذکر، ارشاد، مشاوره و راهنمایی افراد بدپوشش، آنها را نسبت به عواقب عمل خود آگاه کرده و زمینه اصلاح رفتارشان را فراهم آورد.

رادان: "طرح نور" را با همراهی دولت و قوه قضائیه ادامه می‌دهیمشناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی/طرح نور هوشمند می‌شود

 

سردار علینقیان‌پور به اجرای هوشمند طرح نور در فضای مجازی اشاره کرده و متذکر شد: شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه می‌کنند، در دستور کار قرار گرفته و به زودی اخبار آن منتشر خواهد شد

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: بررسی‌های میدانی و مشاهدات عینی روزانه در شهرهای استان نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان است اما با این وجود معتقدیم زمانی موضوع عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ما بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که همه نهادهای متولی که  به صورت مستقیم وظیفه انجام اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب را دارند، عملکرد قابل قبول و در خور توجهی داشته باشند.

سردار علینقیان‌پور در خاتمه خاطر نشان کرد : امیدواریم با همت مسئولان و انجام به موقع وظایف از سوی دستگاه‌های مسئول وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و حرمت نهادن به ارزش‌های دینی و اسلامی روز به روز مطلوب‌تر شده و این گونه اقدامات رضایت و خوشنودی پروردگار، شادی قلب حضرت ولی‌عصر(عج)، نائب برحقش حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای عزیز ، خانواده‌های معظم شهدا و ملت شریف و ولایتمدار کشور را فراهم آورد.

 

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • طراحی جدید یوتیوب پس از انتقاد‌های شدید از دسترس خارج شد
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • بزرگداشت «فرانتس کافکا» در جشنواره کارلوی واری
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • واکنش رهبر انقلاب به درخواست متفاوت یک کارگر از ایشان
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است