Web Analytics Made Easy - Statcounter

ششمین برنامه «چرخ» با موضوع "کنکور "با اجرای محمد رضا مقدسیان وحسین فروتن با میزبانی زهرا گویادکتری آموزش ریاضی و استاد دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفت.

ایران آنلاین / دکتر گویا در ابتدای گفت وگو با اعلام آمار نفرات برتر کنکور امسال گفت:بیشتر نفرات برتر کنکور امسال از شهرستانها بودند.این به معنی توزیع عدالت آموزشی تا حدودی بوده است وتغییرات   زیست محیطی روی مسایل آموزشی هم تاثیر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با توجه به گذراندن تحصیلات در آمریکا در مورد ابزاری به اسم کنکور در ایران ومقایسه آن با کشورهای دیگر ادامه داد:آن چیزی که زیاد درافکار عمومی میجرخد این موضوع است که ما تنها کشوربرگزارکننده کنکور هستیم درصورتیکه اینگونه نیست.اگراسم کنکور را  سد رقابتی بگذاریم که یکسری از توانایی ها را از فرد میخواهد که برای اثبات آن به مدرک نیاز داریم.در آمریکا اگر شما یک آجرموزشی را از پایه محکم نگذارید تا پایه آخر  فرصت را از دست داده اید وجبران نمی شود.

ولی در ایران این امکان وجود دارد .بحث من درمورد کنکوری است که از پنجاه واندی سال پیش که توسط مرحوم کاردان برگزار شد آغاز می شود وتا کنکور سالعای اخیر که حاشیه های فراوانی دارد ادامه می یابد.دراین کنکور هر پیشینه ای داشته باشیم باوجود مشکل میتوانیم با به خود آمدن وتغییر دیدگاه وتلاش آجهای شل شده را دور بزنیم ونگذاریم آنها محل سرنوشت ماباشند.

درغرب اینگونه نیست ،آموزش غرب برای من قابل تامل ومطالعه است به این دلیل که خیلی از الگوها رااز غرب گرفتیم ولی نگذاشتیم الگوها قوام ودوام پیدا کنند .در غرب هم برای ورود به دانشگاهها امتحانی هست به نام امتحان کالج یا اس ای تی ،امتحان شایستگی تحصیلی که حد نصابی است .درخواست مستقیم دانشجو به دانشگاه ارایه می شود وقبولی به رقبای شما بستگی دارد .ممکن است دردانشگاهی با معدل 74 درصد جزء نفرات برگزیده باشیم ولی هم اکنون چینی ها سد رقابت راشکسته اند ودر دانشگاهای آمریکای شمالی با نمره نود درصد پذیرفته میشوند.

استاد دانشگاه بهشتی در مورد مطالعه وضعیت کنکور در ایران گفت : آن چیزی که در ایران برایم قابل مطالعه بوده اینکه آموزش عمومی وظیفه اش تربیت انسان است تربیت متخصص وظیفه اش نیست.

آن امتحان حدنصابی که عرض کردم نشان میدهد که من به آن درجه رسیده ام که وارد جامعه بشوم یا خیر ،اگر کسی که منتظر کنکور است به جای ده درس ازبابت پنج درس آسوده خاطر باشد از امتحانات دیگر سربلند بیرون میاید .اینگونه مقداری از دغدغه کم می شود ورقابت بنابر توان حرفه ای در دروس تخصصی برگزار می شود.

دکتر گویا در پاسخ به این سوال که اساسا گزینش برای ورود دانشگاه ضرورت دارد یااینکه شکل برگزاری آن را غلط میدانید ؟گفت:تمامی مسایل انسانی درمرزهای ادغام شده ودرهم پیچیده هستند ونمیتوان با بله وخیر به آنها پاسخ داد.رویکرد ما از تغییر شکل گزینش برگرداندن شأن مدرسه به مدرسه وکاهش التهاب و حواشی کنکور در جامعه بود .متاسفانه باور جامعه دچار بدفهمی شده وشأن مدرسه به دابم امتحان گرفتن تغییر کرده است ولی اینطور نیست.ماباید درصد پیشینه تحصیلی رابالا ببریم با این کار پیشینه های ناکام یا نامتعادل مانع ورود افراد به رشته های خوب می شود.

در بیان آماری از رییس سازمان سنجش شنیدم که بیست هزار نفر معدل بیست داریم درحالی که نحوه کسب این نمره وگذراندن امتحان استاندار تایید نشده است .متاسفانه حواشی کنکور وتبلیغات پرهزینه در شهر زیاد است که نتیجه مطلوبی هم ندارد .

دکتر گویا ئر مورد ضرورت ولزوم برگزاری کنکور وسلامت این فرایند ادامه داد:ذات مهم است .کنکور بررای وود به دانشگاه یک مفهوم است .طبق آماری که در دست دارم از سال 79 تا 97 تعداد ورودی ها وقبولی از 8/12در صد به 60 درصد افزایش یافته یعنی رقابت برای جا نیست برای جایی بهتر است .برنامه های درسی خیلی مهم هستند ودر روند این فرایند دخالت دارند.فشار پدر وماردهایی که به آرزوهای خود دست نیافته اند ودر فرزند خود آن راجستجو می کنند ،یا پدر ومادر های متخصص که فکر می کنند در امر آموزش هم تخصص دارند واشتباه است .برنامه های درسی وحاشیه های ان تغییر کرده است .ما متن درسی نداریم ودانش آموزان نمی توانند با تلاش فقط درس بگیرند .اگر افراد بتوانند امکتن خودآموزی را بیابند بهتر است .

وی در مورد عدم موفقیت در کنکور برای افرادی که درمدرسه موفق بوده اند گفت :اگر مدرسه در حالت طبیعی باشد وهرروز بچه در استرس وامتحان وفشار قرار نگیرد ما این حالت را نداریم .مانباید رقابت را جایگزین رفاقت وهمدلی کنیم .بچه انسان شدن را در مدرسه می آموزد که از  اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

«چرخ» کاری از گروه دانش شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت 21:15 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.
 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‎شاعران ایران راهی «سرزمین شعر» می‌شوند/ پخش از ۲۶ اسفند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، پخش برنامه «سرزمین شعر» از شنبه ۲۶ اسفند از شبکه چهار سیما آغاز می‌شود.

این برنامه که اولین رقابت حرفه‌ای و جدی شاعران کشورمان با یکدیگر است از امشب ساعت ۲۲:۳۰ با اجرای محمد مهدی سیار، از شاعران معاصران و بنام کشورمان روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

علیرضا قزوه، علی محمد مودب، ناصر فیض و محمد کاظم کاظمی داوران برنامه «سرزمین شعر» هستند که قرار است اشعار شاعرانی که در هشت گروه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند را داوری کنند.

همچنین این برنامه در ۲ شب پایانی سال ۱۴۰۲ دوشنبه و سه‌شنبه ۲۸ و ۲۹ اسفند به شکل ویژه برنامه سال نو از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

«سرزمین شعر» به تهیه کنندگی علی زارعان از شنبه ۲۶ اسفند در ۲۶ قسمت ۷۰ دقیقه‌ای هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

کد خبر 6056590 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • مجری‌هایی که در لحظه تحویل سال برنامه دارند؟ 
  • مجری هایی که در لحظه تحویل سال برنامه دارند؟ 
  • کدام مجریان تحویل سال برنامه دارند؟
  • همه برنامه‌های تحویل سال تلویزیون
  • علیرضا افتخاری به «سرزمین شعر» می‌رود
  • همه برنامه‌های تحویل سال تلویزیون + جزئیات
  • «علیرضا افتخاری» به سرزمین شعر می‌رود
  • فیلم خرابکاری مهمان ویژه شبکه سه در آنتن زنده + فیلم
  • ‎شاعران ایران راهی «سرزمین شعر» می‌شوند/ پخش از ۲۶ اسفند
  • قرآن خواندن بازیگر زخم کاری روی آنتن زنده شبکه دو + فیلم