Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید سرکار دبیر ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم تقدیر از رسانه‌های برتر حوزه نانو فناوری که عصر امروز در باغ کتاب تهران برگزار شد با اشاره به پیشرفت فناوری نانو طی سالیان گذشته گفت: سال 2001 با انتشار 10 مقاله در حوزه نانو فناوری موفق به کسب رتبه 57 جهان شدیم و امسال توانسته‌ایم تعداد این مقالات را چندین برابر کرده و به رتبه چهارم دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه ایران بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپایی در رتبه‌بندی نانو قرار گرفته است، اظهار کرد: اکنون کشور چین، هند و آمریکا بالاتر از ایران و در رتبه‌بندی جهانی قرار گرفته‌اند و هیچ کشور اروپایی در رتبه‌بندی جهانی بالاتر از ایران قرار ندارد.

سرکار با اشاره به اینکه بدون بنیه علمی در حوزه تکنولوژی موفق نخواهیم بود، گفت: به دنبال این هستیم تا بتوانیم به توسعه تجاری سازی محصولات هم کمک کنیم  و اکنون ایران در مرز دانش در جایگاه خوبی قرار گرفته است.

دبیر ستاد فناوری نانو‌ با بیان اینکه مقام معظم رهبری به موضوع علم و فناوری تاکید بسیاری داشته‌اند اظهار کرد: مقاله‌هایی در حوزه نانو منتشر شده است که  نشانگر  رتبه خوب یران در بین کشورهای جهان به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه ایران در توسعه فناوری نانو به خوبی ظاهر شده ایم، گفت: توانسته‌ایم بسیاری از فناوری‌ها را به محصول تبدیل کنیم و فاز اول حرکت ما در حوزه نانو در راستای ساخت مواد اولیه نانو بوده است که خوشبختانه امروز 95 درصد محصولات نانو را تولید می‌کنید.

سرکار ادامه داد: فاز دوم حرکت ما به سمت رسوخ نانو در صنعت بوده است و به دنبال این هستیم که کالای ایرانی با توجه به ظرفیت‌های داخلی ارتقا پیدا کند و در عرصه جهانی رقابت پذیری لازم را داشته باشد.

فعالیت 282 شرکت دانش بنیان در حوزه نانو فناوری

دبیر ستاد فناوری نانو  با اشاره به شرکت‌هایی که در حوزه نانو فعالیت می‌کنند اظهار کرد: بیش از 282 شرکت محصولات خود را ارائه می‌دهند و 45 محصول نانو فناوری توانسته‌اند مجوزهای لازم را اخذ کنند.

وی با اشاره به اینکه ما 6 درصد تولیدات علمی جهان را در اختیار داریم اظهار کرد: ایران یک درصد جمعیت جهانی را دارد اما موفق به تولید 6 درصد مقالات علمی در جهان شده است و در سند راهبری 10 ساله دوم به دنبال تجاری سازی محصولات هستیم.

سرکار با بیان اینکه در حوزه نانو فناوری اولویت ما ورود به بازارهای جهانی است، گفت: اکنون پیش بینی می کنیم  20 میلیون دلار محصول نانویی به کشورهای مختلف صادر کنیم و اگر حمایت‌ها از این حوزه افزایش یابد می‌توانیم تا افق 1404 صادرات نانو را به یک میلیارد دلار برسانیم.

دبیر ستاد فناوری نانو درباره واردات محصولات مبتنی بر نانو اظهار کرد: در حوزه نانو فناوری حتی یک نمونه محصول وارداتی هم نداشته‌ایم و هر آنچه که در کشور ساخته شده است متکی بر توانایی جوانان خودمان بوده است.

وی تصریح کرد: مطالبات مقام معظم رهبری باید به مطالبه رسانه‌ها تبدیل شود و فناوری‌های جدید نانو در عرصه سلامت به زودی وارد بازار خواهد شد و تحول عظیمی را در این حوزه ایجاد خواهند کرد.

بر اساس این گزارش اختتامیه جشنواره نانو رسانه عصر امروز در حالی برگزار شد که از باشگاه خبرنگاران جوان به عنوان رسانه برتر تقدیر به عمل آمد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۷۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار گمرک ایران، میزان صادرات محصولات نساجی در سال گذشته به ۴۸۹ میلیون دلار رسید.

بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

همچنین عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی شامل کف‌پوش‌های غیرمخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس، بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال قبل آن ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است و عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پودباف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه‌های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

کد خبر 6089881 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • برگزاری مسابقه«سنتز سبز نانوذرات نقره به کمک عصاره لیمو»
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق