Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@11:36:43 GMT

در اجلاس دریای خزر بر سر چه چیزی توافق شد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۲۸۴۷۹

در اجلاس دریای خزر بر سر چه چیزی توافق شد؟

بین الملل > آسیا - باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: علی‌رغم اخباری که طی یکی دو روز اخیر در فضای مجازی منتشر شده، در نشست روز گذشته کشورهای ساحلی دریای خزر سهم هیچ یک از کشورها از این دریا مشخص نشده است.

 علیرغم آنچه طی یکی دو روز اخیر در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر که روز گذشته (یکشنبه) در شهر آکتائو قزاقستان برگزار شد، هیچ صحبتی از تعیین حد و مرز یا سهم کشورها از این دریا به میان نیامده و حل این مسئله به آینده‌ موکول شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش پایگاه خبری تی.آر.تی، پنج کشور ساحلی دریای خزر شامل ایران، آذربایجان، قزاقستان، روسیه، و ترکمنستان روز گذشته توافقی را امضا کردند که به مناقشه قدیمی این کشورها [از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991] بر سر تعریف خزر به عنوان یک دریا یا دریاچه پایان داد، چراکه هر یک از این دو تعریف ذیل قوانین بین‌المللی جداگانه‌ای قرار می‌گیرند.

بنابراین، پنج کشور ساحلی دریای خزر تنها بر سر وضعیت حقوقی خزر به توافق رسیدند و هیچ صحبتی از تعیین مرزها و تقسیم‌بندی منابع نفت و گاز خزر به میان نیامده؛ همچنانکه پایگاه خبری تی.آر.تی نوشته است روسیه، ایران و سه کشور استقلال یافته از شوروی سابق روز گذشته بر سر رژیم حقوقی خزر به توافق رسیدند و ایران اعلام کرده تعیین محدوده بستر و زیر بستر دریا به توافقات دیگری بین کشورهای ساحلی نیاز دارد.

طبق گزارش گاردین، حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز از نشست دیروز کشورهای ساحلی خزر به عنوان یک "گام بسیار مهم" یاد کرد اما در عین حال، یادآور شد که مسائل مهمتری نیز وجود دارند که باید به آنها پرداخته شود.

این روزنامه انگلیسی نیز در گزارش خود آورده است که در نشست روز گذشته کشورهای ساحلی دریای خزر پس از بیش از 20 سال تلاش دیپلماتیک، بر سر چارچوب حقوقی بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی جهان توافق شد.

پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته در دریای خزر، موافقتنامه بین کشورهای ساحلی خزر درباره همکاری‌های اقتصادی، حمل و نقل و پیشگیری از حوادث در این دریا و پروتکل همکاری نهادهای مرزبانی کشورهای ساحلی خزر از جمله اسناد دیگری بودند که پنج کشور ساحلی خزر روز گذشته آنها را امضا کردند.

گفتنی است نشست روز گذشته (یکشنبه) پنجمین نشست از این نوع از سال 2002 بود اما از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق تاکنون بیش از 50 نشستِ سطح پایین درباره تعیین وضعیت دریای خزر برگزار شده است. در پیش‌نویس توافقی که در ماه ژوئن در یک پورتال دولتی روسیه منتشر شد، از خزر به عنوان "دریا" یاد شده بود اما مفاد این توافق برای آن یک "وضعیت حقوقی ویژه" در نظر گرفته بودند.

2323

کلید واژه‌ها : کنوانسیون خزر - دریای خزر - فضای مجازی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کنوانسیون خزر دریای خزر فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۸۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت مربی جنجالی: توافق سه ساله با ناپولی

به گزارش "ورزش سه"، عملکرد ضعیف ناپولی در این فصل با وجود تعویض مربی بهبود پیدا نکرد و مدیران این باشگاه به دنبال یافتن مربی بزرگی بودند که بتواند آنها را بار دیگر به روزهای خوب فصل گذشته برگرداند.

یکی از نام‌هایی که در چند هفته اخیر بارها و بارها در کنار نام این باشگاه به گوش رسید، آنتونیو کونته بود. این مربی ایتالیایی پس از قطع همکاری با تاتنهام در بهار سال گذشته هدایت تیم دیگری را بر عهده نگرفته و در این مدت مشغول استراحت بود.

اما حالا به نظر می‌رسد که او بار دیگر قصد دارد به دنیای مربیگری برگردد و رسانه‌های ایتالیایی مانند خبر داده‌اند که مذاکرات از چند هفته قبل آغاز شده است و دو طرف بالاخره برای امضای قرارداد با یکدیگر به نتیجه رسیده‌اند.

گفته می‌شود که کونته قراردادی سه ساله با دستمزد سالانه 6.5 میلیون یورو با ناپولی امضا کرده و قرار است پس از پایان فصل جاری بلافاصله به عنوان سرمربی جدید این تیم معرفی شود و کارش را در شهر ناپل آغاز کند تا بتواند اردوی پیش فصل خوبی برای بازیکنانش در نظر بگیرد.

یکی از شروط مهم کونته برای امضای قرارداد با ناپولی این بوده است که اورلیو دی لورنتیس به صورت مستقیم در مسائل مربوط به ترکیب و تاکتیک تیم و به صورت کلی مسائل فوتبالی دخالت نداشته باشد و رییس این باشگاه هم این شرط را پذیرفته است.

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند
  • پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌ کشورهای اکو برگزار می‌شود 
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • به اندازه یک استخر هم از اقیانوس فرصت‌ها در آفریقا استفاده نکرده‌ایم
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • بازگشت مربی جنجالی: توافق سه ساله با ناپولی
  • برگزاری دومین نشست کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی AFC به ریاست تاج
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود