Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیکر مرحوم حاج محمد رضایی دانشمند و قرآن پژوه برجسته بوشهری پس از تشییع در آب‌پخش دشتستان، در جوار گلزار شهدای این شهر آرام گرفت. ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵ استانها بوشهر نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  دشتستان، حاج محمد رضایی دانشمند و قرآن پژوه برجسته بوشهری که پس از سالها تحمل درد و بیماری شب گذشته به دیدار حق شتافت بعدازظهر امروز در آب‌پخش دشتستان  با حضور مردم قدر شناس استان بوشهر و دشتستان تشییغ و در جوار گلزار شهدای این شهر آرام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمند برجسته قرآنی استاد دکتر حاج محمد رضایی در سال 1322 در روستای چمدرواهی آبپخش شهرستان دشتستان دیده به جهان گشود. 

زنده یاد رضایی تحصیلات دوره ابتدایی و متوسطه را در آبپخش، برازجان و شیراز با رتبه ممتاز به پایان رسانید و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته جغرافیا در دانشگاه اصفهان ادامه داد.

علاقه وافر این مرحوم به معارف دینی سبب شد تا مطالعات گسترده خود را در حوزه علوم قرآنی از دوره جوانی آغاز کند. 

رتبه ممتاز استاد رضایی در دوره کارشناسی سبب شد تا با بورسیه دانشگاه اصفهان و سازمان ملل متحد، تحصیلات تکمیلی خود را در دهه 50 شمسی در خارج از کشور و سپس در دانشگاه تهران در رشته بهداشت و جمعیت شناسی با موفقیت به پایان برساند.

وی از جمله دانشجویانی بود که به‌خاطر موفقیتهای علمی از سوی گاندی نخست وزیر فقید هند مورد تجلیل قرار گرفت.

همچنین از سوی سازمان ملل متحد برای مطالعات جمعیت شناسی به کشورهای جنوب شرقی آسیا سفر کرد. 

رساله دکترای استاد رضایی در 16 جلد با موضوع "جمعیت شناسی از دیدگاه قرآن" مورد توجه استادان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی از جمله آیت الله جوادی آملی قرار گرفت. 

استاد پس از پایان تحصیلات به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به آموزش و تعلیم دانشجویان مشغول شد و فعالیتهای گسترده پژوهشی خود را پی گرفت.

وی بارها به عنوان استاد ممتاز این دانشگاه انتخاب شده بود. 

دوران تحصیل استاد با مبارزات ملت ایران علیه رژیم طاغوت همزمان شد و دوشادوش مردم ایران به فعالیت انقلابی پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس نیز با تعلیم معارف قرآنی به رزمندگان اسلام در جبهههای جنگ، در جهاد مقدس ملت ایران ایفای وظیفه کرد. 

استاد رضایی قرآن پژوه و از مفسران برجسته قرآن کریم بود که آثار و تالیفات زیادی (بیش از 100  جلد) از خود در زمینههای تفسیر قرآن، جغرافیا، بهداشت و جمعیت شناسی بر جای گذاشته است. علاوه بر این در طی چند دهه خدمات علمی خود هزاران شاگرد تربیت کرده است. 

فعالیت های زنده یاد دکتر رضایی در زمینه ترویج معارف قرآنی در طی چند دهه از جمله برگزاری محافل و جلسات پرشکوه تفسیر قرآن و آموزش مفاهیم قرآنی سبب شد تا بارها از فعالیتها و خدمات قرآنی وی تجلیل شود. 

علاقه استاد به مردم و کشور چنان بود که وی پس از جنگ تحمیلی داوطلبانه عازم مناطق محروم و مرزی کشور شد و به آموزش و خدمات به مردم در زمینه بهداشت پرداخت. 

دکتر رضایی که به زبانهای انگلیسی و عربی مسلط بود، از جمله استادانی بود که  با وجود  پیشنهادهای فراوان برای بورسیه، تدریس و پژوهش در دانشگاههای معتبر غربی از جمله دانشگاههای هاروارد و میشیگان حاضر به ترک وطن نشد. 

سرانجام در بیستم مردادماه سال 1397 و در شب شهادت حضرت امام محمد تقی (ع) استاد دکتر حاج محمد رضایی پس از بیش از پنج دهه خدمات علمی و قرآنی در سن 75 سالگی به دیدار حق شتافت.

بر اساس این گزارش مراسم ترحیم و ختم زنده یاد دکتر رضایی عصر روزهای سه شنبه و چهارشنبه 23 و 24 مردادماه از ساعت 17 الی 19 در مسجد رحمت شهر آب پخش برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ش

R41363/P1377/S6,53/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده صبح دوشنبه در همایش گرامیداشت روز ملی خلیج فارس بر روی ناو شهید منجزی در خلیج فارس اظهار کرد: ۱۰ اردیبهشت در تاریخ پرافتخار ایران روز بسیار مهم و ماندگاری است که یادآور رشادت و فداکاری ملت سرافراز ایران و فرار و شکست تاریخی اشغالگران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال سلطه جابرانه بر سواحل جنوبی کشور است.

وی در ارتباط با مستندات تاریخی نام خلیج فارس نیز گفت: در خصوص نام خلیج فارس، همچنان که اسناد معتبر تاریخی نشان می‌دهد و مورخان بزرگ نیز به این مهم صحه گذاشته‌اند، این منطقه از همان ابتدا و از گذشته با عنوان خلیج فارس مطرح بوده است، در حالی که امروزه برخی از کشورهای غربی و منطقه‌ای که حتی برخی از آنها سابقه تأسیس آنها به ۶۰ سال هم نمی‌رسد، تلاش می‌کنند تا یک نام جعلی که فاقد مستندات تاریخی است را برای خلیج فارس بکارگیری کنند که البته سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی همواره اذعان دارند که غیر از عنوان خلیج فارس نام دیگری را نمی‌شناسد.

استاندار بوشهر ابراز داشت: امروز ایران اسلامی قدرت اول و مطلق خلیج فارس است و با دوستی و برادری با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این آبراه راهبردی مراقبت می‌کنند.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه در طول تاریخ هر بار دشمنان و متجاوزان قصد تعرض به منطقه را داشته‌اند در خلیج فارس با شکست مواجه شده‌اند افزود: دستگیری تفنگداران آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جزیره فارسی با فرماندهی سردار رزمجو و ذلت و خواری آنها در برابر دیدگان جهانیان، اقتدار کشور را به جهانیان نشان داد.

وی همچنین با بیان اینکه عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه صهیونیست‌ها، اقتدار و قدرتمندی نظام اسلامی و رهبری معظم انقلاب را به جهانیان نشان داد تصریح کرد: اگر دشمنان در محدوده خلیج فارس، دست از پا خطا کنند، روزگار سخت و تاریکی برایشان رقم می‌خورد.

استاندار بوشهر اضافه کرد: همایش روز ملی خلیج فارس با کیفیت مطلوبی برگزار شده و انتظار می‌رود در انعکاس و اطلاع‌رسانی این برنامه و نام بزرگ خلیج فارس، رسانه‌ها اهتمام ورزند.

محمدی‌زاده با تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: اهالی رسانه و هنرمندان، نسبت به انعکاس داخلی و خارجی این روز بزرگ اهتمام ورزند تا جهانیان با عظمت خلیج همیشه فارس آشنا شوند.

وی افزود: یاد و خاطره مجاهدان رشید میهن در مبارزه با استعمارگران انگلیسی و پرتغالی و آمریکایی را گرامی می‌داریم و امیدوارم همواره شاهد موفقیت و سربلندی ایران عزیز و خلیج فارس باشیم.

استاندار بوشهر به سابقه مبارزاتی استان بوشهر اشاره و خاطر نشان کرد: بوشهر در طول پنج قرن با استعمارگران جنگیده و نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است.

کد خبر 6091979

دیگر خبرها

  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • خلیج فارس نقطه مشترک همه مردم ایران
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود