Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > محیط زیست - ما در ایران و سایر کشورهای جهان شاهد مصرف بیش از اندازه آب هستیم و حتی آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد با توجه خشکسالی موجود، به طور قطع در آینده با کمبود بیشتر در رابطه با زمین‌های کشاورزی مواجه خواهیم شد.

دکتر مطهره محسن پور *

 

تولید غذای کافی از مهم‌ترین عناصر امنیت غذایی است. مهندسی ژنتیک یکی از راهکارهایی است که به تولید غذای سالم و کافی و دست یابی به امنیت غذایی کمک می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 2050 جمعیت جهان به 9 میلیارد نفر می رسد و پیش‌بینی شده است تغییرات اقلیمی تا 25 درصد از محصولات کشاورزی را از بین ببرد. از سوی دیگر ما در ایران و سایر کشورهای جهان شاهد مصرف بیش از اندازه آب هستیم و حتی آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد با توجه خشکسالی موجود، به طور قطع در آینده با کمبود بیشتر در رابطه با زمین‌های کشاورزی مواجه خواهیم شد. در جدیدترین گزارش ناسا آمده که کشور ایران کمتر از نصف میانگین بارندگی را دارد و تغییر در اقلیم خیلی زودتر از متوسط جهانی در ایران شروع شده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد جنگل‌ها درختزار می شود، درختزارها بوته زار می شوند و بوته زارها بیابان می شوند. مخصوصا بیان شده خاورمیانه بیشتر از سایر مناطق در دنیا تحت تاثیر تغییر اقلیم است. حالا نکته حایز اهمیت این است که این خشکسالی روی امنیت غذایی اثر می گذارد.

یکی از راهکارهایی که برای مقابله با امنیت غذایی دنبال می‌شود، توسعه محصولات مقاوم به خشکی است. کشت ذرت تراریخته مقاوم به خشکی چند سالی است در آمریکا آغاز شده است. سطح زیرکشت این ذرت در مدت کوتاهی افزایش یافته و از 50 هزار هکتار در سال 2013 با گذشت تنها سه سال در سال 2016 میلادی در 123 استان سطح زیر کشتی بیش از 1.7 میلیون هکتار را به خود اختصاص داد. این ذرت می‌تواند در شرایط تنش خشکی، با کاهش تبخیر آب از گیاه تا 175 درصد، نیاز ذرت به آب را کاهش دهد. در حال حاضر کشورهای دنیا و غول‌های کشاورزی مانند برزیل و آمریکا، روی محصولات مقاوم به خشکی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند. یکی از روش‌های توسعه چنین محصولاتی، انتقال ژن مقاومت به خشکی است. دانشمندان گیاهان مقاوم به خشکی را بررسی می کنند و صفات آن را به اقلام زراعی، منتقل می کنند تا مقاومت به خشکی حاصل شود.


روش دیگر ویرایش ژن است. مهندسی ژنتیک در حال حرکت از انتقال ژنوم به سمت ویرایش ژن‌ها است. این روش قادر است به صورت هدفدار، در حتی یک ژن تغییر ایجاد کند. برای مثال اگر در مقایسه ژنوم یک گیاه حساس به خشکی با یک گیاه مقاوم به خشکی مشخص شود تغییر کوچکی در یک ژن موجب این تفاوت شده است می‌توان با ویرایش هدفدار ژن مذکور به گیاه مقاوم به خشکی رسید.
سلامت غذا از دیگر عناصر امنیت غذایی است. تولید محصولات تراریخته با کاهش مصرف سموم به این هدف کمک می‌کند. این فناوری می‌تواند عملکرد کشاورزی را در استفاده از سموم بهینه کرده و باعث کاهش ورود سموم به آب و خاک می شود. این محصولات توانسته است 37 درصد از مصرف سموم را کاهش دهد. مصرف ماده موثره سم ها بعد از تولید محصولات تراریخته کمتر شده و بیش از 550 میلیون کیلوگرم کاهش مصرف سموم را شاهدیم. بهبود خواص تغذیه‌ای از اهداف دیگر گیاهان تراریخته است. مانند برنج طلایی و افزایش ویتامین آ در برنج و افزایش اسید چرب و آمینه در خوراک دام. برنج طلایی می تواند از نابینایی مرگ 250 هزار کودک در سال جلوگیری کند.

بهبود ارزش غذایی در برخی محصولات تراریخته موجب مقابله با بیماری‌هایی همچون سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود. نسبت اسید چرب امگا 3 و 6 خیلی مهم است که اگر این نسبت مناسب نباشد، می تواند باعث مشکل و بیماری شود. با فناوری تراریخته روغنهای مطلوب مانند امگا 3 در کلزا تولید می شود که یک هکتار این کلزا معادل 10 هزار کیلوگرم ماهی است. تولید این محصول علاوه بر مزایای مختلف اقتصادی باعث کاهش صید و دست‌اندازی به منابع دریایی می‌شود. مزیت دیگری که از کشت محصولات تراریخته حاصل شده است، کاهش انتشار دی اکسید کربن است که بسیار مهم است. زیرا جمهوری اسلامی ایران، کشور یکی مانده به آخر در لیست تغییر در فرایندهای تولید کربن است و باید رویکردهای خود را تغییر دهد. برخی مطالعات نشان داده است کشت برخی محصولات تراریخته یکنواختی در کشاورزی را کاهش داده است. در سال 1995 تا 2000 محصولات تراریخته بررسی شده و مشخص شد 28 درصد یکنواختی پنبه در ایالات متحده کاهش یافته یعنی تنوع آن زیادتر شده است.
محصولات تراریخته محصولاتی هستند که بعد از تولید، آنالیزهای مختلف مربوط به سلامت را پشت سر می گذارند. تمام محصولات موجود در بازار، این مرحله را طی کرده و مجوز گرفته اند و تمام مستندات آن نیز در پایگاه BCH قابل دسترس است. برای مثال، اطلاعات ذرت مقاوم به خشکی، در سایت موجود است و می توان فهمید چه کشورهایی به این ذرت مجوز مصرف انسان یا دام یا فقط کشت داده اند. با مراجعه به همین پایگاه می‌توان پی رد این که گفته می شود کشورهای اتحادیه اروپا به این محصولات مجوز نداده‌اند، واقعیت ندارد و اتحادیه اروپا برای این محصول هم مجوز مصرف انسان، دام و حتی کشت داده است که به صورت آنلاین در مرکز BCH قابل مشاهده است. در بخش بررسی اطلاعات این سایت، می توان موارد مورد نظر را جستجو کرد. مثلا کل ذرت های دارای مجوز در دنیا را مشاهده کرد.

*عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

 

۴۲۴۲

کلید واژه‌ها : مهندسی ژنتیک - گیاهان تراریخته - زیست فناوری بیوتکنولوژی - برنج تراریخته - مواد غذایی ژنتیکی - ژنتیک - کشاورزی - محیط زیست -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مهندسی ژنتیک گیاهان تراریخته زیست فناوری بیوتکنولوژی برنج تراریخته ژنتیک کشاورزی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۲۹۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف ۵ رویکرد جهاد کشاورزی مازندران برای تحقق شعار سال

ایسنا/مازندران سرپرست جهاد کشاورزی مازندران گفت: کلیدواژه شعار سال در سال‌های اخیر، تولید است که بیشتر آن به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود و رویکرد امسال آن با مشارکت مردم است.

بابک مومنی سه‌شنبه ۷ فروردین در جلسه شورای معاونین اظهار کرد: جهش تولید علاوه بر انجام تکالیف و ماموریت‌های متداول نیازمند کار دانش بنیان و استارتاپی است و همه برنامه‌های سازمان باید پیوست فرهنگی و مردمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در پروژه‌ها باید تعلق به مردم لحاظ شود و مردم پروژه‌ها را متعلق به خودشان بدانند، افزود: امسال ۵ راهبرد اساسی در سازمان خواهیم داشت که شامل توسعه پرورش دام سبک و سنگین و جهش در تولید گوشت قرمز، جهش در شناسنامه‌دار کردن واحدهای تولیدی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی، جهش در تولید محصول سالم با نگاه ویژه به برنج، جهش در تولید محصولات گلخانه‌ای و کم آب به ویژه در شرق مازندران و جهش در اقتصاد دریا پایه با تکیه بر توسعه پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران  به اقدامات لازم برای دستیابی به این رویکردها اشاره کرد و گفت: برای اینکه به این اهداف دست پیدا کنیم لازم است علاوه بر توسعه سرمایه گذاری دستورالعمل ها به‌روز رسانی و اصلاح شود و تعاونی‌ها و اصناف کشاورزی توانمندسازی شده و بکارگیری شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های کشاورزی، توسعه پایانه‌های صادرات محصولات کشاورزی، بهره‌گیری از تجربه و دانش کشاورزان پیشرو و استفاده از داده‌ها و اطلاعات صحیح و دقیق از دیگر اقدامات لازم برای دستیابی به این اهداف است.

مومنی یادآور شد: مردم در صورتی در امور مشارکت خواهند داشت که برای آنها خلق ثروت و رشد سرمایه‌های خرد و کلان را به همراه داشته باشد.

وی بر ایجاد شهرک شیلاتی و ماهی در قفس همراه با واگذاری زمین در استان مازندران، تهیه پیوست فرهنگی و رسانه‌ای در پروژه‌ها، زمان بندی برنامه‌های تحولی و ایجاد رضایت مردم همراه با تسهیل، تسریع و تکریم تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشاورزی ارگانیک؛ مفید یا مضر؟
  • «سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی کرمان
  • پتانسیل خودکفایی محصولات اساسی در کشور وجود دارد
  • میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان
  • ایجاد درآمد پایدار با محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی
  • تعریف ۵ رویکرد جهاد کشاورزی مازندران برای تحقق شعار سال