Web Analytics Made Easy - Statcounter

زخمی که جنگ تحمیلی به کرمانشاه وارد کرد شاید بیشتر از زخمی بود که سایر بخش های کشور برداشت و آثار آن باعث شد تا آمار آسیب های اجتماعی در این استان از متوسط کشوری بالاتر برود.
زلزله آبان 96 نیز زخم دیگری بود که کرمانشاه برداشت و اگر امدادرسانی به موقع نبود شاید باید منتظر یک فاجعه انسانی در این استان می بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به واسطه جدی گرفتن موضوع مبارزه با آسیب های اجتماعی در دولت تدبیر و امید و بها دادن به آن ، برای اولین بار در کشور شاهد مداخلات روحی روانی در میان زلزله زدگان بودیم و آمارها نشان می دهد همین مداخلات باعث کاهش آسیب اجتماعی نظیر خودکشی شده است.
جدیدترین آمارها از وضعیت دیگر آسیب های اجتماعی از کاهش طلاق نیز حکایت دارد.
در کارگروه اجتماعی استانداری کرمانشاه که با شرکت تقی رستمی معاون وزیر و رییس سازمان امور اجتماعی کشور برگزار شد؛ علیرضا گودرزی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری، امید قادری مدیرکل بهزیستی و نیز محمودرضا مرادی رییس دانشگاه علوم پزشکی گزارشی از وضعیت آسیب های اجتماعی استان ارائه کردند که در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی دستاوردهایی داشته اند.
در این جلسه مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی به صورت زنجیره همدیگر را تقویت می کنند؛ اعلام کرد: به عنوان مثال حاشیه نشینی ، اعتیاد ، بیکاری و طلاق را تقویت می کند و اگر در کاهش هر کدام از آسیب های اجتماعی موفق باشیم در سایر موارد نیز شاهد کاهش چشمگیری می شویم.
او افزود: در بیکاری استان ما همیشه مشکل داشته است و بیکاری آسیب های اجتماعی را با چالش مواجه می کند.
بنا به اعلام گودرزی 13 مرکز اورژانس اجتماعی، 19 مرکز یا کمپ ترک اعتیاد، 127 مرکز متادون درمانی ، یک اردوگاه ماده 16 و 409 سازمان مردم نهاد ظرفیت های استان در کنترل آسیب اجتماعی طلاق است.

** کرمانشاه یکی از پرحاشیه نشین ترین استان های کشور
آنچنان که گودرزی گفت: اولین آسیب اجتماعی در کرمانشاه وجود سکونت گاه های غیررسمی است که کمبود خدمات، مسکن نامطلوب و بی هویت، محیط زیست ناسالم ، ناهنجاریهای اجتماعی و فقدان حکمروایی و مدیریت شایسته از جمله مشکلات این مناطق است.
وی اعلام کرد: استان کرمانشاه با 227 هزار نفر حاشیه نشین رتبه دوم کشور از نظر تعداد را دارد ، ضمن اینکه با هزار و 200 هکتار مناطق حاشیه نشین رتبه سوم کشوری را از این حیث به خودش اختصاص داده است.
گودرزی افزود: 10 محله حاشیه نشین در استان کرمانشاه مشخص شده است که از طریق دفاتر تسهیل گری 2 میلیارد تومان به این مناطق اختصاص داده شده ضمن اینکه هشت میلیارد تومان نیز برای تجهیز این مناطق در نظر گرفته شده است.
بنا به گفته وی، گسترش ورزش در مناطق حاشیه از اهداف کاهش آسیب های اجتماعی است که به این منظور 48 قطعه زمین در مناطق حاشیه نشین برای ایجاد زمین فوتبال گل کوچک شناسایی شده است که به این آمار 60 زمین خاکی فنس کشی شده در روستاها را نیز باید اضافه کرد.
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه افزود: در برخی از مناطق حاشیه نشین نیازسنجی در خصوص نیاز آموزشی و حرفه آموزی جوانان انجام شده که به عنوان مثال در محله جعفرآباد جوانان خواستار آموزش موتورسیکلت و آرایشگری بوده اند.

** طلاق
گودرزی در ادامه خبر از کاهش سه دهم درصدی طلاق در استان کرمانشاه داد و گفت: این در حالی است که طلاق در کل کشور روندی افزایشی داشته است.
به گفته او، سال 96 در استان کرمانشاه 17 هزار ازدواج ثبت شده است و همین تعداد نیز آموزش دیده اند.

** اعتیاد
آنچنان که گودرزی در خصوص وضعیت جمع آوری معتادان متهاجر استان اعلام کرد: با کمک نیروی انتظامی در سال 96، تعداد هزار و 135 نفر معتاد متهاجر جمع آوری و برای غربالگری و انجام دوره سه ماهه متادونن درمانی به اردوگاه ماده 16 چشمه سفید منتقل شدند.
او همچنین آموزش فنی حرفه ای این معتادان و نیز توزیع سرنگ رایگان در بین آنها را از جمله اقدام های دفتر امور اجتماعی استان نام برد.
.
** توسعه نشاط اجتماعی
مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در خصوص طرح نشاط اجتماعی نیز گفت: در این راستا در سال 96 ، جشنواره بومی محلی عشایری با استقبال 2هزار نفر در استان برگزار شد.
گودرزی وعده داد که اجرای برنامه ها در راستای ایجاد نشاط اجتماعی در تمام بوستانهای استان نیز در دستور کار قرار گیرد.
وی همچنین اعلام کرد: ایجاد زمین خاکی ورزشی با یکسری امکانات ورزشی برای تمام روستاهای بالای 500 خانوار در استان هدف گذاری شده است.

** اقدام های بهزیستی در مناطق زلزله زده
در ادامه مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در خصوص وضعیت آسیب های اجتماعی بخصوص در مناطق زلزله زده استان اعلام کرد: در زلزله کرمانشاه برای اولین بار در کشور علاوه بر موضوع امداد و نجات ، شناسایی آسیب دیدگان اجتماعی نیز در دستور کار قرار گرفت که به این منظور 10 تیم مددکاری با 110 مددکار مشغول به کار شدند.
قادری از شناسایی 134 زن بی سرپرست آسیب دیده در یک ماه اول و نیز 14 کودک بی سرپرست که هر 2 والد خود را و 50 کودک که یکی از والدین خود را از دست داده بودند؛ خبر داد.
او افزود: علاوه بر اینها 118 معلول جسمی و 23 نفر ضایعه نخایی نیز شناسایی شدند.
به گفته قادری ، بهزیستی در مناطق زلزله زده 35 مهد کودک با کانکس برای 2 هزار و 200 کودک به صورت رایگان راه اندازی کرده است.

** غربالگری 75 هزار نفر در مناطق زلزله زده
مدیرکل بهزیستی کرمانشاه ادامه داد: گام دوم بهزیستی در مناطق زلزله زده غربالگری افراد آسیب دیده با همکاری 106 روانشناس در قالب 53 تیم اعزامی بود که در این مرحله 75 هزار و 342 فرم غربالگری شامل هفت سوُال تخصصی پر شد.
وی اعلام کرد: طبق استاندارد جهانی اگر بیش از سه درصد از افراد دارای افکار خودکشی باشند وضعیت قرمز است که نتایج غربالگری نشان داد این میزان در مناطق زلزله زده کمتر از نیم درصد است.
قادری افزود: در گام سوم افراد با افکار خودکشی شناسایی شدند و در گام چهارم اقدام های مداخله ای در خودکشی و استرس پس از سانحه انجام شد.
وی اعلام کرد: گام پنجم اقدام های بهزیستی در مناطق زلزله زده از اول شهریور ماه شروع خواهد شد که بیماران مزمن روحی با حضور 12 دکترای روانشانسی به 2 مرکز تخصصی برای ادامه درمان ارجاع داده می شوند.

** ترمز آسیب های اجتماعی در کرمانشاه کشیده شده است
قادری در ادامه تاکید کرد: با اقدام های انجام شده ترمز آسیب های اجتماعی در کرمانشاه کشیده شده است به گونه ای که این استان از مرحله پرمصرف مواد مخدر خارج و در رده استان های با مصرف متوسط قرار گرفته است؛ ضمن اینکه مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر نیز در کرمانشاه 30 درصد کاهش داشته است.
او افزود: میزان خودکشی موفق به 13 و 9 دهم و طلاق به سه و سه دهم درصد رسیده است که روندی کاهشی در استان را نشان می دهد ضمن اینکه در بحث کودک آزاری کاهش سه درصدی و نیز در بحث همسر آزاری کاهش 10 درصدی را در کرمانشاه شاهد هستیم.

** کاهش سه دهم درصدی طلاق
قادری در ادامه با اعلام اینکه در استان کرمانشاه شاخص ازدواج نسبت به طلاق سه و هشت دهم درصد بوده است ؛ گفت: این شاخص امروز به سه و سه دهم درصد کاهش پیدا کرده است.
هرچند به گفته وی ، پایین آمدن آمار ازدواج در استان کرمانشاه در پایین کشیدن فتیله طلاق بی تاثیر نبوده است.
او در خصوص عومل موثر بر طلاق در استان کرمانشاه بیان داشت: بررسی هایی که در خصوص طلاق در استان انجام شده است نشان می دهد عامل اصلی طلاق عدم مهارت زندگی است که سهم 54 درصدی از عوامل طلاق را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: دیگر عوامل طلاق شامل: اعتیاد با سهم 15 درصدی ، دخالت خانواده ها با سهم 6 درصدی ، بیکاری و مسائل مادی با سهم هشت درصدی است.
قادری اعلام کرد: برای کاهش آمار طلاق آموزش مهارت های زندگی پیش از ازدواج و حین ازدواج ضروری است؛ ضمن اینکه مداخله 45 روزه در طلاق در دستور کار بهزیستی قرار دارد.

** اعزام 252 روانشناس از سراسر کشور به مناطق زلزله زده
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در خصوص اقدام های این دانشگاه برای کاهش آسیب های اجتماعی مناطق زلزله زده اعلام کرد: با توجه به اهمیت مسائل روحی روانی در کنار درمان و امدادرسانی در مناطق زلزله زده ، کارگروهی با حضور روانپزشکان در علوم پزشکی کرمانشاه تشکیل شد و در مجموع 252 روانشناس از استان های مختلف به مناطق زلزله زده اعزام شدند.
مرادی افزود: در بخش بهداشت نیز با 200 نفر نیروی آموزش دیده بومی نیازی به خارج از استان نداشتیم و اولویتمان نیز تامین داروهای مادران باردار ، کودکان و سالمندان بود.
آنچنان که او بیان کرد: علوم پزشکی با غربالگری 103 هزار نفر از مردم زلزله زده تعداد 12 هزار و 689 نفر را نیازمند مداخله گری شناسایی کرده است.
بنا به گفته مرادی ، در مجموع پنج هزار و 397 نیازمند مداخله انفرادی و 6 هزار و 819 نیز نیازمند مددکاری اجتماعی تشخیص داده شدند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با اینکه شاهد افزایش 20 درصدی اقدام به خودکشی در مناطق زلزله زده بودیم اما با اجرایی کردن برنامه های مداخله پیشگیری از خودکشی توانستیم، خودکشی های موفق را سه دهم درصد کاهش دهیم.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
گزارش از جواد الماسی
7457/8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت آسیب های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهری و روستایی طلاق مردم نهاد رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۰۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات غربالگری در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالمجید رحمانی، دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران با تاکید بر اینکه در خصوص ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تدبیر و اندیشیده شده است و کمیته‌های مختلفی شکل گرفته‌اند، گفت: در این مدت ۶ الی ۷ ماهی که ایشان به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی منصوب شده‌اند، برنامه‌ریزی متفاوتی برای حمایت و توانمندسازی از اقشار آسیب‌پذیر و در معرض آسیب صورت گرفته است که اقدام اولیه جمع‌آوری آنها بوده است.

وی افزود: این افراد پس از جمع‌آوری در مرکز غربالگری مددکاری خواهند شد و متناسب با نیازهایی که دارند خدمت‌های مختلفی از طریق مجموعه‌های مختلف، دستگاه و نهادهای دولتی شهرداری تهران و حاکمیتی به آنها ارائه خواهد شد تا مجدد به چرخه آسیب بازنگردند.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران با اشاره به اینکه از معتادان متجاهر در مرکز غربالگری خانم‌ها و آقایان تست گرفته می‌شود، مطرح کرد: اگر اعتیاد این افراد ثابت شود با دستور قضائی به مراکز ماده ۱۶ منتقل می‌شوند تا سم‌زدایی شده و مراحل درمان آنها در مدتی که به حکم قضائی در آنجا هستند، انجام شود.

رحمانی با تاکید بر اینکه یکی از دستگاه‌هایی که پس از جمع‌آوری در مرکز غربالگری پای کار است و در حال حاضر هم در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با مجموعه همکاری دارد، امور اتباع است، گفت: نماینده امور اتباع در مرکز غربالگری حضور دارد و توسط آنها اتباع مجاز و غیرمجاز معلوم خواهند شد و متناسب با تشخیص نماینده امور اتباع در موردشان تصمیم گیری می‌شود.

وی در پایان گفت: اتباعی که غیرمجاز هستند رد مرز خواهند شد و اتباعی که مجاز هستند اگر نیاز به حمایت داشته باشند؛ از آنها حمایت خواهیم کرد.

کد خبر 6081146

دیگر خبرها

  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات تهران
  • سرمایه‌گذاری در ورزش باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • جزییات غربالگری در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی
  • قطع برق برخی از مناطق سیل‌زده/ خسارت به ۱۲۳ اصله پایه توزیع برق
  • ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران
  • هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • طرح ۱۵ روزه شهرداری برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی
  • ۲۵۵ بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد
  • بازگشت بلند قامت‌ترین مرد ایران به اردوی والیبال نشسته