Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی ورمقانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح مایه کوبی دام ها از 16 مرداد با همکاری 20 گروه دامپزشکی شروع شده و پیش بینی می شود 300 هزار راس دام سبک استان مایه کوبی شوند.
وی اضافه کرد: اولویت اجرای این طرح روستاهای واقع شده در شعاع 10 کیلومتری مناطق حفاظت شده زیست محیطی و استان های همجوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ورمقانی با اشاره به اینکه چند کانون این بیماری در برخی استان های کشور شناسایی شده است، تاکید کرد: کارشناسان این اداره کل در حال پایش جمعیت دامی هستند البته تاکنون موردی از این بیماری مشاهده و یا گزارش نشده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: این بیماری حتی قابل سرایت به گاو هم نیست و فقط نشخوار کنندگان کوچک از جمله گوسفند و بز را مبتلا می کند.
وی از دامداران خواست با گروه های دامپزشکی در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده علایم این بیماری در بین دام های خود و سایر وحوش مراتب را به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.
ورمقانی اضافه کرد: فاز نخست این طرح تا 14 شهریور ادامه دارد و فاز دوم نیز در آبان ماه انجام می شود.
بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بشدت مسری در جمعیت دام های کوچک با علائم ضایعات دهانی، آبریزش شدید دهان، اسهال بد بو است
مهمترین راه انتقال بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک را از طریق تماس مستقیم، جابجایی دام ها و استفاده از آبشخورهای مشترک است و از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به شمار نمی رود و قابل انتقال به انسان نیست.
این بیماری در بین پستانداران کوچک مناطق حفاظت شده برخی مناطق کشور شیوع پیدا کرد و تلفات زیادی داده است.
از مساحت 29 هزار و 137 کیلومترمربعی استان کردستان 10 درصد این مساحت در قالب مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
از مناطق حفاظت شده کردستان می توان به تالاب بین المللی دریاچه زریبار مریوان، منطقه حفاظت شده بیجار ،منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز، شاهو و کوسالان سروآباد و مناطق شکار ممنوع استان نام برد.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور است و سالانه نزدیک به 22 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر در این استان تولید می شود.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
3020/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استان کردستان استان های کشور تالاب حفاظت محیط زیست شیر رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۰۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امید ممبینی گفت: بیش از ۷۰ هزار راس دام سبک دام در ۶۵ واحد اپیدمیولوژیک زیر پوشش رایگان واکسیناسیون قرار می‌گیرند.


وی بیماری آبله را یک بیماری عفونی ویروسی و بسیار واگیردار در دام‌ها به ویژه گوسفند و بز دانست و افزود: مهم‌ترین نشانه‌های بروز این بیماری ایجاد برجستگی‌های ریز و تاول‌ها و ضایعات روی پوست قسمت‌های فاقد پشم بدن دام است که سبب ایجاد مشکلاتی نظیر آسیب پوست، عفونت‌های ثانویه و تلفات دام می‌شود.


ممبینی واکسیناسیون را یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها عنوان کرد و ادامه داد: با واکسیناسیون می‌توان از ابتلای دام‌ها به بیماری‌های مختلف دامی جلوگیری کرد که این امر نقش بسیار مهمی در حفظ بهداشت و سلامت دام دارد که در نتیجه نقش موثری در حفظ سلامت عمومی ایفا می‌کند.

دیگر خبرها

  • شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • هشدار بیماری زنگ زرد مزارع جو و گندم لرستان