Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@21:48:54 GMT

4600 اشتغال روستایی در خراسان جنوبی ایجاد می شود

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۳۰۷۰۵

4600 اشتغال روستایی در خراسان جنوبی ایجاد می شود

به گزارش ایرنا هاشم ولی پور مطلق شب شب در نشست مشترک کارگروه اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان که در مجتمع کشت و صنعت بیدمشک سربیشه برگزار شد افزود: از میزان اشتغال پیش بینی شده، سه هزار و 600 اشتغال در حوزه صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی و مابقی در حوزه گیاهان دارویی است.
وی بیان کرد: با توجه به وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به نظر می رسد منابع مورد نیاز تامین شده اما حداقل پنج میلیارد تومان یارانه در این زمینه نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هفته گذشته از جانب استاندار خراسان جنوبی موضوع ایجاد اشتغال 10 هزار نفری به ویژه در حوزه انرژی های تجدید پذیر مطرح و تاکید شد هر کدام از دستگاه های اجرایی استان می توانند در بخش های مختلف ایجاد اشتغال روستایی و عشایری طرح ارایه دهند.
وی ادامه داد: در این راستا جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ایجاد اشتغال های خرد روستایی در حوزه بخش کشاورزی، صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی، گیاهان دارویی و سایر موارد را در دستور کار قرار داده است.
ولی پور مطلق اظهار داشت: وضعیت بخش کشاورزی استان تقریبا علی رغم محدود بودن منابع نسبت به شرایط تولید و آمار و عملکرد مورد تایید مراجع ذی صلاح از نظر اشتغال و ضریب بهره وری قابل قبول است.
وی ضریب بهره وری بخش کشاورزی استان را 2.49 درصد اعلام کرد و ادامه داد: همچنین در برخی بخش ها از جمله زراعت و باغبانی ضریب بهره وری حتی از متوسط کشور بالاتر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی در حوزه گیاهان دارویی با 800 نوع گیاه رتبه سوم (معادل 10 درصد) کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: این در حالیست که در حوزه آب فرهنگ مصرف در کشور عادلانه نیست همچنین در برخی حوزه ها زیرساخت های آماده وجود ندارد که دولت در این زمینه تلاش زیادی کرده است.
ولی پور مطلق افزود: این سازمان اکنون در حوزه اشتغال زنان روستایی و توسعه گیاهان دارویی در حال برنامه ریزی است.
وی ادامه داد: برای برخی گونه ها بیش از 2 سال کار شده و همچنین مزرعه های الگویی در جهاد کشاورزی توسعه و ترویج شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: در مجموعه صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی تجربه قابل قبولی در کشور داریم اگر با این 2 پتانسیل بخواهیم کار کنیم پیش بینی طرح سه هزار و 600 نفر اشتغال از 6 هزار و 600 عضو (کمتر از 50 درصد ظرفیت صندوق ها) است.
وی اضافه کرد: در زمینه ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی نیز یکهزار و 2 نفر اشتغال پیش بینی شده است.
ولی پور یادآور شد: در زمینه سهم درآمد سرانه زنان روستایی استان 28.5 کشور هستیم اما در حوزه کشاورزی بیشترین درصد بهره برداران در مقایسه با سایر بخش ها بانوان و زنان روستایی 23.9 درصد را تشکیل می دهند.
وی بیان کرد: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی استان به نسبت کل فعالیت های اقتصادی 31.6 درصد است که نقش زنان و بانوان روستایی را بیشتر می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از فعالیت 175 صندوق خرد اعتباری با محوریت جهاد کشاورزی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر هفت هزار نفر عضو این صندوق ها هستند که به صورت خودگران اعتباراتی را جمع آوری و در قبال ایجاد شغل خرد در روستاها تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کنند.
وی یادآور شد: هم اکنون سرمایه این صندوق های خرد روستایی استان سه میلیارد و 500 میلیون تومان است که فعالیت این صندوق ها در بالا رفتن پتانسیل اجتماعی منطقه، توان، ارتباط گیری و روابط عمومی زنان روستایی بسیار تاثیر گذار بوده است.
ولی پور مطلق اشتغال پیش بینی شده در حوزه صندوق های خرد زنان روستایی را سه هزار و 600 نفر پیش بینی کرد و افزود: در بخش تولیدات دامی یکهزار و 400 شغل، صنایع تبدیلی و تکمیلی یکهزار و 100 اشتغال، صنایع دستی 800 نفر، گلخانه های کوچک روستایی تا 200 متر مربع 200 نفر، پنل های خورشیدی 100 نفر در مجموع این پروژه ها سه هزار و 600 نفر شغل ایجاد خواهد کرد که سرمایه تسهیلاتی پیش بینی شده حدود 60 میلیارد تومان است.
وی یادآور شد: اکنون در استان یکهزار و 700 تن گیاه دارویی در قالب کشت آبی در سه هزار و 800 هکتار تولید می شود.
ولی پور مطلق ادامه داد: همچنین از سطح 108 هزار هکتار منابع استان نیز 14 هزار تن گیاه دارویی توسط مردم برداشت می شود که گونه های خاکشیر، زیره سبز، زیره سیاه، آویشن، آلوئه ورا، نعنا، چای ترش، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی مدنظر است.
وی اضافه کرد: در مراتع نیز گونه های گیاهی بادام تلخ، بنه، کاکوتی، مستار، درمنه، خارشتر به صورت مرتعی در استان کشت می شود.
7557 * 6054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت اشتغال خراسان جنوبی درآمد دستگاه های اجرایی استان کشاورزی رفع حصر نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۰۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی

 مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این روز‌ها برداشت گل محمدی از گلستان‌های خراسان جنوبی آغاز شده و قرار است این محصول معطر از سطح بیش از ۴۳۹ هکتار از اراضی استان برداشت شود.

شایسته با اشاره به اینکه امسال پیش بینی می‌شود ۷۸۶ تن گل محمدی در استان برداشت شود افزود: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. 

وی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار، قاین ۵۳ هکتارو زیرکوه ۵۰ هکتار است.

مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: ۵۰ درصد محصول تولیدی به صورت غنچه، گل‌تر و گل خشک به خارج استان صادر می‌شود.

شایسته گفت: ۳۵۲ بهره بردار گل محمدی از اوایل اردیبهشت آغاز و تا نیمه خرداد ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • بانک‌های استان سمنان تخصیص بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ را افزایش دهند
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی
  • سپاه امام رضا(ع) در روستاهای ۶ شهرستان خراسان رضوی اشتغال ایجاد می‌کند
  • سپاه امام رضا(ع) در روستاهای خراسان رضوی اشتغال ایجاد می‌کند
  • پرداخت ۵۶۷ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و تولید در خراسان جنوبی