Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قدرت خرید دستمزد نیازی به محاسبات و اطلاعات آماری دقیق ندارد؛ گرچه اعضای کارگری شورای عالی کار اعلام کرده‌اند اگر تغییر مولفه‌های تاثیرگذار در سبد معیشت را در نظر نگیریم، مزد ۴۸ درصد از ارزش خود را از دست داده و اگر این مولفه‌ها از قبیل مسکن، بهداشت و ... را در نظر بگیریم، این افول قدرت خرید، ۷۲ درصد خواهد بود، اکبر علیپور (رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو) می‌گوید: بدون این محاسبات نیز مشخص است که چقدر قدرت خرید دستمزد و به تبع آن سطح معیشت طبقه‌ی کارگر افول کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه می‌دهد: اگر حداقل دستمزد را مبنا قرار دهیم، فکر نمی‌کنم حتی به اندازه‌ی یک هفته زندگی یک خانوار سه نفره کفاف بدهد و کارگران متخصص که مثل کارگران چادرملو بیش از حداقل مزد عایدی دارند، بازهم نمی‌توانند با دستمزدشان هزینه‌های حداقلی زندگی را تامین کنند.

علیپور معتقد است خانوارهای کارگری در سه، چهار ماه گذشته، به شدت سبد هزینه‌های خود را تقلیل داده‌اند؛ او می‌گوید: بسیاری از کارگران از  هزینه‌های آموزش، بهداشت و مسافرت خود کم کرده‌اند؛ حتی در زمینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز الگوی مصرف کارگران تغییر کرده و به سمت مواد غذاییِ ارزان‌تر و مسلماً بی کیفیت‌تر سوق پیدا کرده‌است؛ همه اینها در چهار ماه گذشته اتفاق افتاده و هنوز اثرات عمیق آن در زندگی اجتماعی مردم هویدا نشده‌است.

مطالبه‌ی ترمیم مزد را جدی بگیریم

در هفته‌های گذشته شورای عالی کار با موضوع دستمزد تشکیل جلسه داد؛ نمایندگان کارفرمایی و دولت در این جلسه پذیرفتند که قدرت خرید کارگران کاهش پیدا کرده ولی هنوز سر راهکارهای عملی جبرانِ این کاهش، توافقی حاصل نشده‌است؛ علیپور در این رابطه بر ضرورت تصمیم‌گیریِ عاجل تاکید می‌کند و می‌گوید: شرایط نابسامانِ طبقه‌ی کارگر قابل کتمان نیست؛ باید بپذیرند که اگر در مزد ۹۷ بازنگری جدی اعمال نشود، خانوارهای کارگری دچار فروپاشی خواهند شد؛ این فروپاشی قابل پیش بینی‌ست؛ همین الان اکثریت قریب به اتفاق جامعه‌ی کارگری ایران در مرز استیصال است؛ باید هر طور که می‌توانند قدرت خرید کارگران را احیا کنند؛ به طوری که بتوانیم با مزدمان حداقل به اندازه اسفند سال گذشته، خرید کنیم.

آیا شرکای اجتماعی کارگران به این ضرورت تمکین می‌کنند؟ علیپور معتقد است اگر ضرورت این امر را جدی نگیرند، عواقب ناگوارِ ناتوانی معیشتیِ ۶۰ میلیون آدم، دامن همه را خواهد گرفت چراکه هیچ زمان کارگران تا این میزان در مرز گرسنگی مطلق قرار نگرفته بودند.

او در پایان خطاب به فعالان و تشکل‌های کارگری می‌گوید: همه ما باید مطالبه‌ی ترمیم مزد را جدی بگیریم و از دولت بخواهیم که هرچه سریعتر در این راستا اقدام کند. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شورای عالی کار دستمزد کارگران مزد 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۸۰ میز خدمت تامین اجتماعی استان مرکزی در هفته کار و کارگر

علیرضا حسینی گفت: میزهای خدمت در ۱۲ شهرستان استان مرکزی و در واحدهای بزرگ و متوسط، صنعتی، تولیدی و خدماتی و همچنین مصلی‌های نماز جمعه، پاسخگوی سئوالات مختلف جامعه کار و کارگر استان مرکزی است و مشکلات مطرح شده این قشر را از این طریق به شکل ویژه بررسی می‌شود.

وی، با یادآوری نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «جهش تولید؛ با مشارکت مردم»، گفت: این شعار مهم بیانگر اهمیت توجه به تولید ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در این فرمان است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: تامین اجتماعی این استان در راستای ارج نهادن و قدردانی از نیروهای کار، کارگران و بیمه شدگان در عرصه تولید، اقدامات مختلفی را در هفته کار و کارگر سرلوحه کار خود قرار داده است.

حسینی اظهار کرد: برگزاری نشست شورای راهبردی شرکای اجتماعی با حضور نمایندگان کارگر، کارفرما و بازنشستگان با محوریت بررسی مشکلات و چالش‌های حوزه کارگری، تبیین و تشریح دستاوردها و اقدامات سازمان در حوزه‌های بیمه‌ای و تقدیر از کارگران نمونه در چند واحد صنعتی استان، بخشی از این برنامه‌ها است.

وی عنوان کرد: نشست با کارگران، ارسال پیام تبیرک به کانون‌ها و تشکل‌های کارگری و برگزاری مسابقه سراسری ویژه کارگران، از دیگر برنامه‌های تدارک شده هفته کار و کارگر در استان مرکزی است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان مرکزی افزود: تامین اجتماعی ارتباط مستقیم با تولید دارد و خود را موظف می‌داند که در کنار ارکان تولید، کارگران و کارفرمایان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • عملکرد بخش تعاون در کاشان موفقیت‌آمیز نبوده است
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • برگزاری ۸۰ میز خدمت تامین اجتماعی استان مرکزی در هفته کار و کارگر
  • تلاش کارگران برای تولید در کشور «مجاهدانه» است