Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با حضور در ۱۲ روستای دورافتاده و محروم شیعه و سنی درمیان، بیش از ۴۰۰ بیمار را رایگان ویزیت عمومی و تخصصی کردند.

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی؛ سال‌هاست که با خشکسالی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند، مردمانی صبور و قانع که در سخت ترین شرایط هم حاضر نبودند مرزهای کشور خود را ترک کنند که برسد به الان که به برکت انقلاب عزت پیدا کردند و با وجود دوری از مرکز شهرها اما انقلاب اسلامی ایران خدماتی را به آنها ارائه کرده است، هر چند که این خدمات اندک بوده و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فرسخ ها فاصله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دانشجویان انقلابی و بسیجی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند چند سالی است که برای ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، عمرانی، فرهنگی و آموزشی در دو بازه زمانی تعطیلات نوروز و تابستان به مناطق مختلف روستایی و محروم خراسان جنوبی سفر می کنند، سفری که علاوه بر ارائه خدمات به روستائیان و محرومان برکات زیادی هم برای آن مناطق به همراه دارد.

 

تابستان امسال هم بیش از 110 نفر از دانشجویان علوم پزشکی بیرجند در قالب گروه جهادی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) به مناطق محروم شهرستان مرزی درمیان خراسان جنوبی هجرت کردند تا چند صباحی را با مردمان روستاهای محروم و دورافتاده آن شهرستان بگذرانند و زمینه ساز ارائه خدمات برای این هم هموطنان عزیزمان باشند.

 

دانشجوبان جهادگر در مدت هشت روزی که در روستاهای جاجینگ، تغندیک، دو نخی، حاجی عطا و هفت روستای دیگر منطقه حضور دارند، خدمات بزشکی، درمانی، بهداشتی، عمرانی و فرهنگی و آموزشی زیادی را به مردم ارائه می دهند.

 

یکی از دانشجویان رشته هوشبری علوم پزشکی بیرجند که در حال حفر گودالی برای پروژه لوله کشی روستای دو نخی است، می گوید: قرار است از محل تانکر آب روستا تا درب خانه روستائیان آب را داخل لوله به منازل ببریم تا هم از نظر بهداشتی بهتر باشد و هم کار برای روستائیان راحت تر شود.

 

او خیلی تمایلی به گفتن نام خود ندارد، می گوید: تاکنون کار عمرانی نکرده بودم و دفعه اول است که در اردوی جهادی این کار را انجام می دهم، خیلی لذت بخش است.

 

 

مردم مناطق دوردست گرچه از امکانات محروم هستند اما دل‌های بزرگی دارند، یکی دیگر از دانشجویان می گوید: «گرد و خاکی که اینجا است انسان را اذیت می کند اما کمک به مردم لذت خاص خود را دارد که سختی ها را آسان می کند و به ما آرامش می دهد.»

 

او اردوی جهادی را کار صادقانه برای رضای خدا در جهت حل مشکلات مردم تعریف می کند و می افزاید: اینجا بچه ها با مزاح سعی می کنند اردوی شاد داشته باشد، تلفن همراه هم که آنتن نمی دهد چه برسد به اینترنت و چون از فضای مجازی خیلی دور هستیم، به حقیقی خیلی نزدیک تر شده ایم.

 

مثل اصحاب کهف شدیم!

یکی از بچه های گروه با خنده می گوید: «گفتن قیمت دلار حدود 10 هزار تومان شده ولی ما خبر نداریم، شدیم مثل اصحاب کهف!» این جمله او خنده همه دانشجویان را در پی دارد، انگار شادی بین جهادگران قلبی است.

 

روستای اسکندر درمیان، اینجا روستائیان شیعه و سنی منطقه در کنار یکدیگر به خوبی و بدون کوچکترین اختلاف و مشکلی زندگی می کنند، محمد مالداری نوجوانان اهل سنت که در کنار دوستان شیعه خود در کلاس های گروه جهادی حضور پیدا می کند، می گوید: «ما برای دین و وطن در کنار هم تلاش می کنیم.» محمد نیک دل نوجوان شیعه روستا هم از ابراز خوشحالی خود و در کنار هم بودن و وحدت بچه ها می گوید «ما با هم مثل برادریم و در کنار هم هستیم و برای دین و وطن مان تلاش می کنیم.»

 

 

دانشجویان دختر هم در این اردوها علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی درمانی، با برگزاری کلاس هایی با محوریت اشتغال خانگی و تربیت کودکان، کلاس های قرآن، احکام و سرگرمی، سرود و نقاشی برای بچه ها لحظات خاطره انگیزی را رقم می زنند. لحظاتی که هرگز نمی تواند از ذهن یک نونهال و نوجوان روستایی پاک شود.

 

خانم صالحی، دانشجوی رشته مامایی که کار مربیگری کلاس قصه گویی بچه ها را بر عهده دارد، از اقدامات صورت گرفته برای معرفی شده در قالب قصه و کتاب می گوید:« این مدرسه 40 دانش آموز دارد، تاکنون در کلاس کتابخوانی کتاب های سلام بر ابراهیم و داستان راستان به بچه ها معرفی و توضیحاتی داده شده است که خیلی علاقه مند شدند، البته این کتاب برای نوجوانان معرفی شده است.»

 

اینجا خدا نزدیک تر است

او می گوید:« اینجا بیشتر مشکلات؛ عمرانی است و باید کار شود، اهالی آب لوله کشی هم که ندارند و آب شرب هم هر هفته ای دو مرتبه با تانکر به روستا حمل می شود که عملا به همه نمی رسد، ضمن اینکه از نظر جاده هم مشکل دارند.»

 

این دانشجوی جهادگر که هفتمین مرتبه است به اردوی جهادی آمده، می گوید: «اولش برای خدا بود و بعد دیدیم که اینجا جاذبه دارد و صمیمیت واقعی را درک می کنیم، لذا نمی شود از جهاد دل کند، دفعه اول که به اردوی جهادی آمدم در دفتر خاطراتم نوشتم که «اینجا خدا نزدیک تر است». خیلی جالب است که اینجا مردم سخت زندگی می کنند اما زندگی شان سرشار از صفا و صمیمت است، اینها خیلی راحت هر روز از کار هم خبر دارند و به فکر هم هستند و خیلی راحت با مشکلات شان کنار می آیند، چیزی که در زندگی شهری فراموش شده است.»

 

 

تمامی خدمات و فعالیت های جهادگران در اردوهای جهادی رایگان است و به نظر می رسد در صورت همکاری بهتر مسئولان و فراهم کردن امکانات بیشتر برای اعضای گروه در راستای خدمت به مردم، این خدمات می تواند به خصوص در دو حوزه بهداشت و درمان و عمرانی جامعه بزرگتری از روستاها را در برگیرد.

 

وجود نیروی کار متخصص و رایگان و در عین حال جوان و پرانگیزه یک ظرفیت بسیار خوب برای آبادانی مناطق کمتر برخودار است. ظرفیتی که در صورت حمایت بیشتر می تواند کمک زیادی به دولت در رفع محرومیت ها با هزینه ای بسیار اندک بکند.

 

دکتر فرشاد نوروزی راد، متخصص سونوگرافی هم که برای انجام سونوگرافی مردم به این منطقه آمده است، می گوید: از ساعت 6 صبح به همراه متخصص زنان به اینجا رسیدیم و تا عصر هستیم، حدود 70 نفر را ویزیت خواهیم کرد.

 

او که سابقه طولانی در کارهای جهادی دارد، می گوید: دلیل آمدن به اردوی جهادی علاقه شخصی است، وقتی می بینیم که افرادی که توانمندی مالی ندارند که به شهر بیایند و ما می رویم به روستا به آنها کمک می کنیم خیلی خوشحال می شویم.

 

دکتر نوروزی که از برخی ناهماهنگی های به وجود آمده گلایه دارد، می گوید: «دعای خیر مردم برای ما خیلی ارزشمند است در آینده دوباره هم می آییم اما به شرطی که هماهنگی بیشتری انجام شود، اول که آمدیم برخی ناهماهنگی ها آزارمان می داد اما مردم را دیدیم همه چیز یادمان رفت.»

 

ارائه خدمات دندانپزشکی به بیش از 200 هزار نفر در کشور

دکتر محمد تاجفرد، دبیر ستاد مرکزی فعالیت های جهادی دانشگاهیان وزارت بهداشت هم که برای سرکشی از گروه جهادی فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) علوم پزشکی بیرجند به منطقه آمده است، ضمن تشکر از خدمات خوب دانشجویان در این اردو از حمایت های خود از گروه های جهادی می گوید: یکی از کارهای بسیار موثر که در سال 96 اتفاق افتاد این بود که 80 دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی خریداری و در اختیار گروه های جهادی قرار دادیم. این اولین گام در بخش سلامت بخش دندان است که تاکنون حدود 200 هزار نفر در کشور با بیش از 100 هزار ساعت، خدمت دندانپزشکی رایگان از گروه های جهادی دریافت کردند.

 

 

او می افزاید: از شهریور سال قبل تا پایان اردیبهشت امسال حدود 200 هزار نفر در کشور با بیش از 100 هزار ساعت، خدمت دندانپزشکی رایگان از گروه های جهادی دریافت کردند.

 

تاجفرد به برگزاری حدود 500 اردوی جهادی پزشکی از شهریور سال قبل تا پایان اردیبهشت امسال اشاره می کند و می گوید: علاوه بر بسیج دانشجویی و بسیج جامعه پزشکی که از سال 80 تقریبا گروه های جهادی را راه اندازی کردند، اخیرا کانون های جهادی هم به این گروه ها اضافه شدند تا بتوانیم خدمات بیشتری را داشته باشیم.

 

ویزیت بیش از 300 بیمار در 12 روستا!

قائد یوسفی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم با بیان اینکه در این گروه متخصص زنان، پزشک عمومی و دندانپزشک حضور دارند، می گوید: این گروه ها حدود 12 روستا با جمعیت حدود 1500 را نفر تحت پوشش قرار داده اند، در روستای «دونخی» برای آبرسانی کار می کنند و در «تغندیک» هم غسالخانه روستا را می سازند، تیم درمانی پزشکی بیش از 300 نفر را ویزیت کردند و آنهایی که لازم بوده داروی مورد نیازشان خریداری و در اختیارشان قرارگرفته است و برخی ها هم لازم بوده به شهر ارجاع شدند.

 

اعضای تیم درمان گروه به منزل بیماران در تمام روستاها می روند و تزریفات مردم را انجام دادند و اگر آزمایشی لازم باشد، می گیرند و نتیجه را به پزشک او در روستا اعلام می کنند.

 

 

یوسفی با بیان اینکه حدود 40 نفر هم برای پیگیری های بعد اردویی به مرکز استان ارجاع داده شدند که بعد از اردو برای درمان کار آنها را پیگیری خواهیم کرد، می افزاید: در زمینه رنگ آمیزی مدارس خواهران ما در «جاجینگ» و «حاجی عطا» کار می کنند و یک مدرسه کامل را رنگ آمیزی، زیباسازی و طراحی کرده اند.

 

او همچنین در خصوص کلاس های کارآفرینی و فرهنگی گروه می گوید: سعی کردیم در این زمینه برای خواهران روستا رشته هایی مثل شیرینی پزی را آموزش دهیم، در روستاهای «کلاته نظر، جاجینگ، اسکندر و حاجی عطا» گروه های فرهنگی مستقر شدند و کلاس هایی را برای خواهران روستا برگزار کرده اند و کودکان به سه گروه یک تا هفت سال، هفت تا ۱۲ و ۱۲تا ۱۷ سال تقسیم بندی شدند و برای آنها کلاس هایی برگزار می شود.

 

اعزام 413 دانشجوی جهادگر به مناطق محروم خراسان جنوبی

ابوذر صلاحی، مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 413 دانشجو به اردوهای جهادی 10 روزه اعزام شده اند، می گوید: در مجموع در تابستان امسال حدود 30 گروه جهادی به نقاط محروم استان اعزام خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه تا پایان تعطیلات تابستان حدود 600 دانشجو به اردوهای جهادی اعزام خواهد شد، می افزاید: این دانشجویان در زمینه های فرهنگی، عمرانی، بهداشت، درمان و اشتغالزایی در مناطق محروم فعالیت دارند.

 

صلاحی با اشاره به اینکه برای استمرار، پیگیری و اثربخشی بیشتر اردوهای جهادی در روستاهای محروم طرح«اعتلای اردوی جهادی» برنامه ریزی شده که از تابستان امسال در همه گروه ها اجرایی خواهد شد، بیان می دارد: طبق این طرح قرار است دانشجویان قبل از اعزام به روستا نقاط ضعف و قوت روستا را شناسایی می کنند و طی یک برنامه 3 تا 5 ساله در همان روستا همه ساله اردو برگزار کنند تا مشکلات آن مکان به سرانجامی برسد.

 

وی با بیان اینکه هدف اصلی در گروه‌های جهادی آشنایی دانشجو با مناطق محروم و کم برخوردار است، می گوید: خودسازی، رفع محرومیت و افزایش روحیه معنویت در دانشجویان از دیگر اهداف گروه های جهادی است.

 

 

مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی با بیان اینکه حضور دانشجویان جهادگر در مناطق محروم موجب افزایش روحیه و انگیزه در بین روستائیان می شود، می افزاید: دانشجویان علاوه بر ارائه خدمات مختلف به مردم، مطالبات و خواسته های آنها را از مسئولان پیگیری می کنند.

 

صلاحی با اشاره به اینکه برخی دستگاه های اجرایی مستقیم با گروه های جهادی مرتبط هستند و می توانند با کمک به گروه ها در رفع محرومیت ها کمک کنند، تاکید می کند: گروه های جهادی بستر و ظرفیت بسیار خوبی برای خدمت به مردم است که مسئولان می توانند از این ظرفیت برای گسترش خدمات دولت با هزینه بسیار کمتر استفاده کنند.

 

وی از کمیته امداد، بهزیستی و بخشداری ها و دهیاری ها می خواهد تا از توان و ظرفیت دانشجویان جهادگر برای رفع محرومیت ها استفاده کنند.

 

ورود به حوزه اشتغال خانگی!

صلاحی با بیان اینکه متاسفانه در برخی مناطق برخی از مسئولان به دلیل روحیه مطالبه گری که دانشجویان دارند، با یک دید متفاوت به آن ها نگاه می کنند، می افزاید: امسال گروه های جهادی دانشجویی خراسان جنوبی در حوزه های مختلف به خصوص اشتغالزایی، بهداشت و درمان فعالیت های خوبی داشتند.

 

وی ادامه می‌دهد: استاندار خراسان جنوبی امسال به گروه های جهادی دانشگاه بیرجند برای ایجاد اشتغال خانگی در روستاهای محروم شوسف نهبندان کمک کرد که نتیجه آن خرید چند دستگاه توبافی برای زنان روستا شد.

 

مسئول بسیج دانشجویی خراسان جنوبی تاکید می کند: دانشجویان در واقع پیام رسان و سفیر پیام بلند امام راحل به مدیران و مسئولان هستند که تنها راه پیشرفت کشور روحیه و کار جهادی است که مسئولان نیز باید این روحیه را داشته باشند.

 

در خراسان جنوبی همه ساله بیش از 40 گروه جهادی از دانشگاههای استان در تابستان و تعطیلات نوروز به اردوی جهادی اعزام می شوند که به نظر می رسد با حمایت بیشتر از این گروه ها می توان خدمات بیشتر و یا کیفیت تری را با کمترین هزینه ممکن به دورترین روستاهای استان برد.

 

 

 

پایان پیام/70

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت روزنامه های ورزشی ورزش ایران فوتبال ایران حسن روحانی عربستان روز خبرنگار مجلس سبک زندگی منتظرانه خبرگزاری شبستان علوم پزشکی خراسان جنوبی فعالیت دانشجویان بسیجی اردوی جهادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۳۲۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، به نقل از روابط عمومی سازمان بسیج سازندگی، سرلشگر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار پیامی سالروز تأسیس بسیج سازندگی را تبریک گفت.

در متن این پیام آمده است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

کار جهادی به معنای کار برخاسته از ایمان و به کارگیرنده هرچه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است.

مقام معظم رهبری

۱۷ اردیبهشت‌ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام بسیج سازندگی از نهاد‌های روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های سرنوشت و دلدادگی و ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مؤمنانه، اقتصاد مقاومتی و ... به شایستگی از توانمندی‌های شگفت‌آور و غیر قابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش مؤثر پویا و حیات‌بخش تجربه گرانبها و الهام‌بخشی فراروی علاقه‌مندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئولیت خدمت‌رسانی و مردم‌یاری با نصب‌العین قرار دادن منویات و رهنمود‌های حکیمانه رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای از شاخصه‌های برجسته سازمان بسیج سازندگی است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت‌مداری، اقتدار، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن‌سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولان ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار، خرسندی مقام عظمای ولایت و رهبری و رضایت ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ‌تر از گذشته تداوم یابد.

سرلشگر پاسدار حسین سلامی 
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران در آذربایجان غربی
  • درخشش گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خوزستان در کشور
  • فرمانده کل سپاه پیام داد
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۱۰ هزار راس دام در بافق
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • باقری: گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر کشور هستند
  • ارائه خدمات رایگان پزشکی و بهداشتی در لاران
  • بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی
  • گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی